Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: bodie op 20 oktober 2012, 23:02:38
-
Ik heb een nieuwe DS212j aangeschaft en dacht handig te zijn door direct DSM 4.1 er op te zetten (build 2647). Nu blijkt dat ik er eerst 4.0 op had moeten zetten.
Ik zit nu met een DS212j waar ik niet kan inloggen (ik kan nog via IE, Firefox als chrome er op komen). Downgraden naar een vorige versie lukt niet en ik heb geen ssh/telnet toegang.
Een lege schijf en de reset-procedure helpen niet, Synology Assistant blijft steeds vragen om de versie 2647 of hoger...
Tips en hulp zijn erg welkom.
Mvrgr,
bodie
-
Je moet even een bestandje aanpassen zodat Synology Assistant denkt dat er een oudere versie op staat. Daarna versie 4.0 installaren en na opstarten gelijk versie 4.1 installeren.
Meer info: viewtopic.php?f=148&t=10437&p=53081 (http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=148&t=10437&p=53081)
-
Matr1x,
Bedankt voor de link. Mijn probleem is dat noch telnet noch ssh werken. Ik kan dus niet in de NAS komen om het bestand te wijzigen.
Met enig gekloot kan ik in Synology Assistant een fout genereren zodat telnet open wordt gezet. probleem is echter dat inloggen niet lukt (users root en admin icm eerder opgegeven password werken niet!)
Heb je nog aanvullende tips?
Mvrgr,
Bodie
-
Je hebt ingelogd met "root" en je adminpassword?
Anders even rigoreus je harddisks aansluiten op een pc en al de partities verwijderen? Eventueel een ticket aanmaken bij de support afdeling van synology?
-
Martijndez,
inloggen met user root en adminpassword werken helaas niet.
Ik heb de harde schijf al opnieuw leeg gemaakt, maar blijkbaar wordt de versie opgeslagen in flash en niet op de harde schijf.
Ik zal zowieso een ticket aanmaken.
Andere tips zijn uiteraard nog welkom.
Mvrgr,
Bodie
-
Hoe heb je hem 'leeg gemaakt'?
Ik meen ergens eens gelezen te hebben dat het DSM weldegelijk op de HD staat maar in een eigen (verborgen) partitie. Die krijg je er dus alleen af door beide(!) schijven opnieuw te partitioneren (naar 1 partitie) en dan (willekeurig formaat) te formatteren. Alleen hierdoor zullen de HD's als nieuw herkend worden.
Wellicht dat dit wel werkt.
Overigens vind ik het vreemd dat installeren van 4.1 zonder eerst 4.0 te hebben geinstalleerd tot dit soort problemen kan leiden. Je mag verwachten dat de NAS zelf op dit soort zaken controleert en de installatie gewoon niet had mogen toestaan.
-
Klopt bij synology word het wel degelijk opgeslagen op de hdd en niet op een flash. Volgens mij zou beide hardisks compleet wissen oplossing bieden.
-
Ik heb de de NAS opgestart zonder schijf, en Synology Assistant blijft dan als versie 4.1-2647 aangeven. Ook heb ik de partities op de schijf gewist, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Ik zal straks nog eens een geheel andere partitie op de schijf aanmaken en terugzeten in de NAS om te kijken wat het resultaat is.
-
Ik heb de de NAS opgestart zonder schijf, en Synology Assistant blijft dan als versie 4.1-2647 aangeven. Ook heb ik de partities op de schijf gewist, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Ik zal straks nog eens een geheel andere partitie op de schijf aanmaken en terugzeten in de NAS om te kijken wat het resultaat is.
Waar het m.i. om gaat is dat je de HD volledig in staat van nieuw brengt en dus ook evt. verborgen partities verwijdert. Geen idee hoe je dat doet op een PC. Zal ergens via 'Systeembeheer' moeten.
-
Wellicht dat het nog op het intern geheugen staat? Stekker uit het stopcontact en de uitknop een minuut ingedrukt houden. Geen idee of dit helpt bij een geavanceerd apparaat als de syno maar dit kan wel eens werken om chips en dergelijke te wissen.
-
Ik heb de HD volledig leeggehaald en geformatteerd, maar dat mag niet baten: hij blijft de 4.1 firmware aangeven. Dat doet de NAS trouwens ook zonder harde schijf. Daarom heb ik het vermoeden dat het ergens in flash staat. Ik zal straks nog eens een goede reset-procedure proberen.
-
Zoals al eerder aangegeven. Alleen leeghalen en formatteren is niet voldoende. Je moet hem even aan een PC of zo hangen en dan met een partition manager, zoals op deze CD bijvoorbeeld: http://www.ultimatebootcd.com/ (http://www.ultimatebootcd.com/) alle partities verwijderen.
-
inloggen met user root en adminpassword werken helaas niet.
Ik denk dat je met de reset ook het root/admin wachtwoord verwijderd hebt. Probeer het eens zonder wachtwoord.
-
http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=148&t=10955&p=56575&hilit=reset#msg56575
Kun je dit niet gebruiken?
mvrgr Wim
-
Helaas nog geen goed nieuws.
Ik zal alle uitgevoerde acties nog eens bij langs:
1) Telnet toegang geforceerd met een poging om een foute DSM te uploaden: Geen telnet toegang met "root" en adminpassword, ook geen toegang met "root" en leeg password (dat zou ook niet kunnen volgens de manual).
2) Schijf geheel leegmaken op een PC met een partitionmanager: Synology Assistant blijft aangeven dat een firmware groter of gelijk aan 4.1-2647 nodig is. Herinstallatie firmware geeft geen resultaat.
3) Synology Assistant geeft ook zonder HD aan dat de huidige firmware versie 4.1-2647 is. Hoewel het aannemelijk is dat DSM op de HD staat, lijkt de laatste versie ergens op de NAS in flash te staan. Stekker hele nacht uit stopcontact geeft geen verschil.
4) Een 'harde reset' (twee keer resetknop volgens de beschreven procedure): geen resultaat, Synology Assistant geeft aan dat een nieuwe configuratie geupload moet worden, maar dan wel weer gelijk of hoger aan 4.1-2647. Als ik dat doe heeft het wederom weer geen effect.
Ik heb reeds een ticket aangemaakt, maar ondertussen zijn ander tips nog welkom, vooralsnog ziet het er echter naar uit dat de NAS binnenkort retour gaat naar de winkel.
Mvrgr,
bodie
-
Misschien nog proberen met een compleet andere schijf?
Een oudje, en daar de boel mee opstarten.
Met wat geluk werkt dat wel? Als dat lukt de bestaande schijven toevoegen.
-
Een update en wat mij betreft laatste bericht:
Niets heeft gewerkt, ook de tips van Synology zelf niet (de tips volgen aan het einde van deze post). Overigens had ik dezelfde tips ook hier al op het forum gekregen.
Ik heb de NAS tergugebracht naar de winkel, waar ik overigens zonder problemen een nieuw exemplaar meekreeg. In exact dezelfde configuratie en omgeving had ik deze in 10 minuten aan de praat, maar dan eerst met DSM versie 4.0 en niet direct met de meeste recente 4.1 versie. De upgrade van 4.0 naar 4.1 liep ook prima en het werkt nu goed. Mijn conclusies:
1: de NAS is te bricken door een onjuiste initiele firmware (in dit geval dus 4.1)
2: de firmware versie wordt ergens op flash in de NAS opgeslagen, aangezien lege, nieuwe en andere schijven geen gevolg hadden voor de firmware versie die getoont werd in de Synology assistant (dit bleef steeds de laatste DSM4.1 versie)
Bedankt voor alle reacties op mijn probleem.
Bodie
Tips van Synology zelf:
"
Please format the HDDs on a PC and then try again.
If the above fails, please try the following:
1.Check your PC firewall, and also the PC anti-virus, disable them temporarily and try again.
http://www.synology.com/support/faq_sho ... 3&lang=enu (http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=113&lang=enu)
2.Try to connect the PC and DS directly through a Ethernet cable without router or hub being involved and try the installation again. (if your PC IP is for example 192.168.1.X, then set your DS IP to be 192.168.X+1)
3.If the above doesn't work, please reset the DS. Please read the link below before resetting:
http://www.synology.com/support/faq_sho ... 7&lang=enu (http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=127&lang=enu)
Press and hold the RESET button on the back panel of your Synology DiskStation for 4 seconds until you heard a beep sound.
4.Try with another PC.
5. Please check your HDD to make sure it's fine:
We recommend you to use disk diagnostic tools to check if the hard disks are fine:
{Seagate-Samsung}
http://www.seagate.com/www/en-us/suppor ... s/seatools (http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools)
6. Obtain a spare HDD and try again.
7. Change an Ethernet cable to rule out faulty or degraded cables.
Lastly, please make sure the HDD is one of those tested and supported, otherwise we wouldn't be able to guarantee compatibility:
http://www.synology.com/support/hd.php? ... duct_id=76 (http://www.synology.com/support/hd.php?lang=enu&bays_id=3&product_id=76)
Hope this helps.
"
-
Misschien had je beter even op DSM 4 gebleven. DSM 4.1 heeft nog veel problemen (hibernation, backup, USB3,...), maar hopelijk heb je daar geen last van.
-
Bij de laatste software update was mijn DS213+ ook niet meer te benaderen.
Uiteindelijk was resetten middels het kleine knopje (paperclip) de oplossing.
Resetknopje 4 seconden ingedrukt houden tot beep.
Dan loslaten en meteen weer 4 seconden ingedrukt houden tot weer een beep te horen is en de DS lampjes oranje zijn.
Daarna was de DS weer via de Assistant te bereiken (wel zonder instellingen, maar met RAID array en waarschijnlijk dus ook met data (maar ik had er nog geen data op staan...)).