Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: jhcernst op 22 november 2014, 11:10:47

Titel: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: jhcernst op 22 november 2014, 11:10:47
Na de update kan mijn audio installatie mijn NAS niet zien. Mijn 412+ staat op vast IP adres en is bekabeld aangesloten op mijn audio. Enkel als ik via de PC of laptop contact heb gemaakt met de NAS en mijn audio opnieuw aanzet, ziet hij hem wel. Dit is sinds de update. Ik weet niet hoe ik het verder moet omschrijven. Ik heb nergens een instelling aangepast, dus dat is het niet. Heb rond gesnuffeld in de instellingen, maar zie niets bijzonders, als leek :o. Iemand een suggestie?
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 22 november 2014, 12:15:32
Jouw NAS heeft twee netwerkpoorten.
In DSM5.1 heeft Synology iets verandert in de manier waarop die op een ARP request reageren.
Als je een poort niet hebt aangesloten en er komt via de andere poort een ARP request is de kans er dat de niet aangesloten poort antwoordt geeft, dat antwoordt komt natuurlijk nooit aan.

De eenvoudigste manier om dit op te lossen is de twee netwerkpoorten in een bond te zetten, dan gedragen ze zich als een poort en wordt alleen de aangesloten poort gebruikt.

PS Als je de adere poort dan ook op de switch aansluit heb je een failover configuratie gemaakt. Met andere woorden als dan een poort of kabel defect gaat neemt de andere het automatisch over.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Tim__ op 22 november 2014, 15:31:39

PS Als je de adere poort dan ook op de switch aansluit heb je een failover configuratie gemaakt. Met andere woorden als dan een poort of kabel defect gaat neemt de andere het automatisch over.

Daarbij aansluitend: ik heb een DS415+ met 2 poorten. Ik kan dus zonder eventuele latere conflicten een tweede kabel aansluiten tussen poort 2 en mijn 'gewone' Switch'?
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Handige Harry op 22 november 2014, 15:46:32
Jij stelt mijn vraag @Tim_

Zeer benieuwd naar het antwoord.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 22 november 2014, 16:26:44
Ja dat kan en is zelfs aan te raden. Je moet wel een bond maken met die twee poorten.

Helaas zal geen capaciteits vergroting krijgen als je maar een gewone switch hebt en niet een switch die LACP ondersteund.
Wel krijg je een automatische failover bij defect gaan van poorten of kabels.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: jhcernst op 22 november 2014, 16:47:30
Ik snap het gedeeltelijk. Hoe maak ik een "bond"?
Ik had n.l. ook het idee dat voorheen LAN1 was aangesloten en nu staat LAN2 angesloten. Of heeft dat er niets mee te maken?
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: jhcernst op 22 november 2014, 17:50:45
Ik ben al iets verder. Ik heb beide poorten aangesloten op mijn switch. Ze hebben allebei een vast IP adres. Ik heb "uitsluitend netwerk fault tolerance" aangevinkt. Zit in het tabblad "link aggregatie: network setup:
Welke boxen moet ik aanvinken?
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 22 november 2014, 17:56:45
"Netwerk fault tolerance only" is voldoende.
Link aggregation is voor als je een managed switch hebt, dan worden beide poorten gebruikt.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: jhcernst op 22 november 2014, 18:09:53
Ja, maar in het volgende tabblad kan ik nog 3 keuzes maken:
1. instellen als standaard gateway
2. jumbo frames inschakelen
3. VLAN inschakelen
Moeten die allemaal blanco blijven?
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 22 november 2014, 18:15:28
Ja gewoon negeren tenzij je geen dhcp gebruikt dan kun je bij ip4 het ipadres opgeven.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: goldenwonder op 22 november 2014, 18:53:45
Je bent niet de enige met het probleem. Ook hier de combi 412+ met een Marantz netwerk versterker. Idd geen audio meer te vinden wanneer je via DS audio naar je netwerkplayer wil. Alleen mijn Oneplus one en op de Ipad alleen deze te vinden. Ook mijn andere netwerk spelers in huis onvindbaar. Airplay via de ipad lukt weer wel. Maar de verbinding is dramatisch. Iedere 20 seconden is er een drop out . Heel irritant . En dat terwijl er niets veranderd is, behalve de update. Dus ik geloof niet zo in een bond
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Tim__ op 22 november 2014, 19:47:35
@Ben(V): indien ik dat doe dan moet ik ook voor de LAN2 nieuwe firewall regels aanmaken, right? :-)
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 22 november 2014, 20:00:03
Nee als  je dat gedaan hebt je geen lan1 en lan2 meer maar alleen  een bond 1 met ook maar een ip adres.
Dat is ook de reden dat dit de oplossing voor het probleem van TS kan zijn. Geen tweede ipadres meer.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Tim__ op 22 november 2014, 20:12:15
Owkéé, thx Ben(V) :-)
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: jhcernst op 22 november 2014, 20:48:32
Wat bedoel je Ben. Ik gebruik DHCP voor de rest van mijn netwerk, alleen mijn NAS heeft vast IP.
Ik gebruik geen firewall op mijn NAS. (reactie Tim).
Moet ik de andere LAN die ik aangesloten heb nu ook forwarden op mijn Ziggo modem/router?
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 22 november 2014, 21:21:41
Nee als je een bond maakt heb je geen andere lan meer. Gewoon twee aansluitingen die zich gedragen als een enkele.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: cyrus1977 op 23 november 2014, 00:29:43
Wat bedoel je Ben. Ik gebruik DHCP voor de rest van mijn netwerk, alleen mijn NAS heeft vast IP.
Ik gebruik geen firewall op mijn NAS. (reactie Tim).
Moet ik de andere LAN die ik aangesloten heb nu ook forwarden op mijn Ziggo modem/router?

Niet als ze in een bond staan. Dan is het virtueel een interface. 

OEPS :-) tweede bladzijde niet gezien.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: jhcernst op 23 november 2014, 11:32:03
Toch nog een vraag: als ik de 2e lan aansluit, zou mijn audioset hem dan toch moeten zien? Dat is niet het geval.
Daarnaast, de 1e lan staat op IP 192. . .2. De 2e lan (niet in gebruik) staat op  IP 192. . . 3. Krijg ik dan geen IP conflict? Welk IP pakt hij dan?
Moet ik dan niet eerst de NAS op DHCP zetten en na de bond het enige adres weer op vast 192. . .2?
Bovendien ontdek ik net dat mijn applicatie voor mijn audio (op de iPad) mijn audioset ook niet meer ziet.
Kortom, ik ben het effe kwijt 8)
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: goldenwonder op 23 november 2014, 12:13:51
Volgens mij is een bond geen oplossing. Het is gekomen na de laatste DSM update. Werkte hiervoor altijd feilloos. Lijkt mij gewoon een bug in de software. Via airplay wel verbinding mogelijk, maar wel crap. Misschien is de bond wel een oplossing, maar dan wel een geknutselde oplossing. En dat lijkt mij niet de bedoeling.
Dus via de app DS audio, zowel Android als ios/ Apple alleen af te spelen op de betreffende device, maar geen keuze mogelijkheid naar netwerk spelers. Als ik zo tijd heb zal ik het www eens afstruinen
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 23 november 2014, 13:24:20
Of het een oplossing of niet is moet de praktijk uitwijzen.
Alles wat ik zeg is dat als je twee netwerkpoorten hebt en DSM5.1 en beide poorten hebben een ip adres gekregen (en dat is altijd zo als je dhcp gebruikt) dan is het ongedefinieerd op welke poort je NAS een antwoordt stuurt op een ARP request.
Dat kan goed gaan maar hij kan ook op de niet aangesloten poort antwoorden. Als je ze in een bond zet kan dat niet meer.

Iemand anders in dit forum had hetzelfde probleem en hier was het mee opgelost.
Het is een hele simpele actie om ze even in een bond te zetten, dus testen is effectiever dan je reply hier blijven herhalen.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: jhcernst op 23 november 2014, 17:39:29
Snap het, maar moet ik de poorten eerst van hun vaste IP afhalen (op dhcp zetten dus)?
Had de 2e netwerkkabel even losgehaald, meteen mijn volume beschadigd. Nu wer aan het herstellen.
Raak van de regen in drup :|
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 23 november 2014, 17:52:27
Van het weghalen van je netwerkkabel kan je volume niet beschadigen.

Op het moment dat je die bond aanmaakt kun je in het tabje ip4 gewoon een vast ipadres opgeven.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: jhcernst op 23 november 2014, 21:07:04
Volume is weer hersteld, gelukkig. Zal wel toeval zijn dan, slecht voor je hart!
Moet ik nu eerst de 2 lan poorten op dhcp zetten of kan ik ze op hun verschillende vaste IP laten staan voor ik ze in bond zet?
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 23 november 2014, 21:45:42
Je kunt die bond gewoon op het ip adres zetten dat je eerst voor lan1 gebruikte.
Lan1 en Lan2 verdwijnen toch en dan blijft je browser connectie tenmisnte gewoon werken.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: hansiedown op 24 november 2014, 09:38:57
Wat Ben(V) volgens mij bedoeld is het volgende:
 Mode descriptions:  Voor IEEE 802.3 heb je een inteligente switch nodig.
Voor de andere optie niet. Dit kan met een 'domme' switch.
 
Probleem ontstaat (volgens mij) door de optie in infocenter, services waar je per netwerk interface kunt instellen welke applicaties met welke netwerkinterface mogen praten, dit in combinatei met hoe een netwerk interface moet reageren als een systeem vraagt om connectie.
Heb in bijlage een paar screenshots verzameld hierover
 
Persoonlijk vindt ik de optie infocenter, services nog beter uitgewerkt dient te worden door Synology.
 
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: jhcernst op 24 november 2014, 19:26:09
Het wordt al wat duidelijker.
Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn belangrijkste vraag:
Moet ik voordat ik de bond instel, de LAN poorten van mijn NAS eerst terugzetten naar DHCP, of kan ik ze op de 2 verschillende vaste IP adressen laten staan.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Hofstede op 24 november 2014, 19:29:17
Als je LAN1 en 2 samenvoegt tot een bond dan "verdwijnt" LAN 2 en de bond krijgt het IP van LAN 1.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: goldenwonder op 24 november 2014, 19:29:26
Hier is het probleem opgelost. Reset van de 412+ heeft het gefixed. Alle netwerk spelers door het hele huis zijn weer zichtbaar.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 24 november 2014, 20:14:10
Citaat
Het wordt al wat duidelijker.
Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn belangrijkste vraag:
Moet ik voordat ik de bond instel, de LAN poorten van mijn NAS eerst terugzetten naar DHCP, of kan ik ze op de 2 verschillende vaste IP adressen laten staan.
.

Die vraag is nu al drie keer beantwoordt.
Ja Lan1 en Lan2 verdwijnen en worden vervangen door bond1.
Als je DHCP gebruikt dan krijgt je NAS een ipadres van je router en anders zet je voor bond1 het ipadres dat je eerst voor Lan1 gebruikte.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Hofstede op 24 november 2014, 20:17:06
Ik stelde toch geen vraag?? Ik gaf antwoord.....
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: Ben(V) op 24 november 2014, 20:23:33
@Hofstede
Sorry ik citeerde het verkeerde stukje.
Heb het aangepast.
Titel: Re: na update 5.1 geen contact met audio installatie
Bericht door: jhcernst op 28 februari 2015, 18:33:19
Inmiddels verder gegaan met " het probleem". Ik heb inmiddels een 8 poort's switch direct achter de Ubee gezet. Alle verbindingen (vaste) lopen nu via de switch. Zoals gesuggereerd zijn alle problemen per direct verdwenen. De NAS wordt weer gezien en de applicatie van Musical Fidelity werkt ook weer feilloos.
De Ubee is dus de boosdoener. Ik kon het niet laten even contact met Ziggo op te nemen. Het antwoord was duidelijk: wij weten het, maar leveren als bedrijf enkel de verbinding. Dus zoek het lekker zelf uit. De routerfunctie leveren zij alleen, omdat daar veel vraag naar was, maar geen ondersteuning!
Dus doe er je voordeel mee zou ik zeggen. De switch is de enige en juiste optie.