Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: Briolet op 01 april 2014, 00:45:27
-
Ik kreeg net het volgende mailtje van mijn nas. Verzonden op 1 april om 00:00 uur.
Beste gebruiker,
Het volgende rapport biedt een overzicht van de integriteitsstatus van uw schijven op xxxxxx van deze maand:
Schijf 1:
Telling herverbinding schijf 0
Telling beschadigde sectoren 0
Telling heridentificatie schijf 0
Schijf 2:
Telling herverbinding schijf 0
Telling beschadigde sectoren 0
Telling heridentificatie schijf 0
met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
Blijkbaar een nieuwe feature van dsm die we dan elke eerste van de maand gaan krijgen. Ik kon de melding echter niet terugvinden in de lange lijst met meldingen die je aan/uit kunt zetten.
Al zoekende kwam ik er achter dat je op de meldingen pagina nu ook simpel de meldtekst kunt aanpassen. Ik had het al eerder gelezen maar zie nu pas hoe simpel dat nu gaat.
-
Ook hier hetzelfde mailtje, alleen bij schijf 3 en 4, telling herverbinding schijf op 1.
Iemand enig idee wat dat betekent ?
Verstuurd vanaf mijn GT-N7000 met Tapatalk
-
Bij opslagbeheer kun je aangeven op welk moment je je schijven wilt controleren. Ikzelf laat dat iedere morgen om 08.00 uur gebeuren. Bevindingen kun je zelf of via email controleren. Medegebruiker ( ik dacht Robert) heeft op dit forum laten weten hiermee zelfs met succes een beroep heeft gedaan op de garantie van zijn schijven. Dus enkele vliegen in een klap.
Deze dagelijkse controle geeft mij in ieder geval een goed gevoel.
Groeten
Leo
-
Klopt, ik draai elke nacht om 1:00 een automatische SMART test.
Kreeg ik opeens een mailtje van dat er een schijf niet in orde was.
Deze kwan niet meer door de kort test en ook niet door de lange test.
Schijf werd onder garantie vervangen.
Ik draai met 8 schijven in raid5, er mag dus maar één schijf tegelijk stuk zijn.
Wel fijn dat ik er zo makkelijk achter kwam dat er een schijf in moeilijkheden kwam.
Direct vervangen om meer problemen voor te zijn!
-
Weet iemand wat ze bedoelen met herverbindingen? In mijn status stond alles op 0, behalve schijf 2 waar herverbinding op 6 stond.
-
Weet iemand wat ze bedoelen met herverbindingen?
Geen idee. De helpfile schrijft alleen:
De integriteitsinformatie controleren:
Ga naar het tabblad Schijven.
Selecteer een schijf.
Klik op Integriteitsinformatie.
Ga naar het tabblad Overzicht. Hier ziet u hoeveel uren de schijf in werking is, de huidige temperatuur, de herverbindings-/heridentificatietelling, de telling van beschadigde sectoren en de algemene S.M.A.R.T.-status.
Ga naar het tabblad S.M.A.R.T.-informatie. De nummers in de lijst kunnen u verder helpen bij de statusdiagnose van uw schijf.
Bij opslagbeheer kun je aangeven op welk moment je je schijven wilt controleren.
Dat klopt, maar dat heeft niets met bovenstaand mailtje van doen. Ik doe die controles wekelijks, maar niet op zo'n ronde tijd als precies om middernacht. Ik kon echter niet vinden waar deze melding aan/uit gezet kon worden. (niet dat ik dat wil, maar ik vroeg me af waarom hij niet tussen al die andere meldingen stond)
-
Ik heb net een negatief schijfintegriteitsrapport ontvangen.
Zijn de onderstaande beschadigde sectoren en herverbinding van de schijf, iets om zorgen over te maken en de reden waarom een algemene back-up zo lang duurt?
Beste gebruiker,
Dit het maandelijks schijfintegriteitsrapport van de schijven op Synology DS. U kunt de integriteit van individuele schijven ook controleren op Opslagbeheer > HDD/SSD > Integriteitsinfo.
Schijf 1:
Telling herverbinding schijf 0
Telling beschadigde sectoren 63
Telling heridentificatie schijf 0
Schijf 2:
Telling herverbinding schijf 0
Telling beschadigde sectoren 0
Telling heridentificatie schijf 0
Schijf 3:
Telling herverbinding schijf 0
Telling beschadigde sectoren 0
Telling heridentificatie schijf 0
Schijf 4:
Telling herverbinding schijf 6
Telling beschadigde sectoren 0
Telling heridentificatie schijf 0
met vriendelijke groeten,
Synology DiskStation
-
Wat ze zeggen: controleren op Opslagbeheer > HDD/SSD > Integriteitsinfo
Maar zou dan daar S.M.A.R.T.informatie controleren.
[attachimg=1]
-
Heb net een snel smart-test van de schijven 1 en 4 doorlopen.
Alles blijkt op schijf 1 en 4 normaal te zijn, zonder enig smart selftestlogboek?
-
Dat gebeurt wel vaker lees ik wel eens hier. Een uitgebreide test kan wel eens lang duren, maar soms is het ook een minder goed teken.
De schijf staat in een RAID? Of heb je een back-up van je data?
-
Schijven staan in raid en heb uiteraard een backup ;)
-
Maar heb je ook gekeken ?
http://www.synology-forum.nl/synology-dsm-5-0/integriteitsstatus/msg116562/#msg116562
-
En probeer ook even een printscreentje te maken voor schijf 4 (en schijf 1 ivm je eerdere post over mail die je kreeg).
-
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1299.photobucket.com%2Falbums%2Fag67%2FJoske007%2FDIY%2Fschijf1_zps5ec72a7d.png&hash=80b643c17bce60321e229928ea48dc11e77b0de7) (http://s1299.photobucket.com/user/Joske007/media/DIY/schijf1_zps5ec72a7d.png.html)
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1299.photobucket.com%2Falbums%2Fag67%2FJoske007%2FDIY%2Fschijf2_zpsbf3a011e.png&hash=6abc3404d5cebbf78b1335b6ddcf16ebf6b2ab40) (http://s1299.photobucket.com/user/Joske007/media/DIY/schijf2_zpsbf3a011e.png.html)
-
Ziet er nog niet echt heel erg rampzalig uit. Maar er gebeurt wel wat.
Schijf 1:
Item 5, de Reallocated Sectors Count zegt wat over bad sectors en het aantal remaps die gedaan zijn. Die heb je dus.
Je ziet wel dat hij bij id 196 die 63 keer data naar een spare area heeft gebracht.
In principe is dit geen probleem nog, hij heeft dus gewoon een paar bad sectors, en de schijf zal ook gewoon doordraaien. Maar als deze waarde zo begint op te lopen betekent dat dat je schijf achteruit loopt.
Schijf 4:
Je ziet bij de UltraDMA CRC Error Count wat oplopen. Maar op zich is dat nog geen "rode" marker dat er iets verschrikkelijk fout aan het gaan is volgens mij (anybody correct me if I am wrong) :oops:
Bij echte problemen zou je de id's 5, 196, 197 en 198 wat gaan zien oplopen. Er zijn nog geen Reallocated Sectors Count (id 5) wat zou zeggen dat je bad sectors hebt.
Dus kijkend naar beide schijven denk ik dat schijf 1 wat aan het achteruit lopen is. Die moet je nu in de gaten gaan houden volgens mij.
-
Eens....(nog) niet rampzalig maar HD's beginnen problemen te geven, als die ID's te hoog gaan oplopen dan kunnen ze er zomaar mee ophouden.
Goed in de gaten houden of die waarden niet te snel oplopen.
-
Het beste is dus vanwege de kans op spontane uitval, deze 2 schijven (schijf 1: Hitachi HDS5C303ALA630 en schijf 2: WDC WD30EZRX-00MMMB0) dan toch te vervangen.
Zou dit ook de reden kunnen zijn, dat de algemene backup taken trager verlopen als voorheen?
Iemand die me uit goede ervaring een van deze onderstaande schijven kan aanbevelen, welke specifiek zijn ontworpen voor NAS-systemen en dit voor thuis en de kleine kantoren?
- HGST Deskstar NAS, 4 TB (SATA 600, H3IKNAS40003272SE) = €139.90
- Seagate NAS HDD, 4 TB (SATA 600, ST4000VN000, 24/7, AF) = € 159.90
- Western Digital Red, 4 TB (SATA 600, WD40EFRX, 24/7, AF) = € 159.90
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fi1299.photobucket.com%2Falbums%2Fag67%2FJoske007%2FDIY%2FSchijvenuitval_zpsd2b3344f.png&hash=8e907c19f210c07646dcec1973764b6c1390f7a6) (http://s1299.photobucket.com/user/Joske007/media/DIY/Schijvenuitval_zpsd2b3344f.png.html)
-
Zou gaan voor WD RED, specifiek voor NASsen en heb zelf goede ervaringen met WD in het algemeen.
Algemeen: in SHR krijg je dan 10 TB beschikbaar als je de bestaande vervangt door 4TB.
-
Als de bewuste schijven nog in garantie zijn en op het einde van hun leven lopen, kan ik aan de hand van de rapporten hierop de garantie claimen?
Intussen voor de genoemde schijven en voor de fun een roundup gevonden http://www.storagetimes.com/review/nas-hard-disk-drives-roundup-benchmark/ (http://www.storagetimes.com/review/nas-hard-disk-drives-roundup-benchmark/)
-
Als ze nog in garantie zijn zou ik claimen.
Als je nieuw koopt, ik heb WD RED. Prima schijven, maar dat hoor ik ook van de Seagates.
De WD Red staat in beide NAS 24/7 aan.
Maar jouw schijf 1 heeft ook al wat uurtjes op de klok. En starts ook zag ik.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
-
Oké, blijkbaar is de WD Red het meest geliefd en schept vertrouwen ;)
De oude 1ste schijf: Hitachi HDS5C303ALA630 heeft 3 jaar garantie, maar inmiddels is de teller reeds voorbij de 2 jaar winkelgarantie. Ik zal voor de schijf me moeten aanmelden bij de fabrikant zelf om de garantie te claimen http://www.hgst.com/portal/site/en/support/warranty/ (http://www.hgst.com/portal/site/en/support/warranty/)
De oude 2de schijf: WDC WD30EZRX-00MMMB0 zit nog binnen de garantietermijn van 2 jaar, dus hiervoor zal ik me nog bij de winkel kunnen aanmelden.
Om de garantie te claimen, zouden de printsreens van de gemaakte rapporten voldoende zijn?
-
Ben net terug van Alternate, waarbij mijn schijf in garantie probleemloos is omgeruild voor eenzelfde WD green.
Toen ik informeerde naar de nieuwe NAS-schijven, was de ervaring bij Allternate, dat de WD Reds vrij snel als defect terug binnen komen en dit zou 20 op de honderd zijn?
Moet ik nu mijn harde schijven upgraden naar andere dan deze speciale nas-schijven of ....?
-
Dat is goed nieuws!
Ik denk dat je met schijven vaak ook geluk moet hebben hoor. Ik heb WD-reds draaien en mij hoor je niet klagen. Hetzelfde voor anderen hier op het forum met Seagates en WD-greens. Iedereen heeft wel z'n ervaringen, goede en slechte.
Ik heb mijn NAS 24/7 draaien omdat ik altijd en overal bij de data moet kunnen, evenals iemand die in de beveiliging werkt, gebruik maakt van de NAS hier, en dus vaak 's nachts gebruik maakt van onze schijfruimte op de NAS als het even rustig is en de administratie gedaan kan worden bijvoorbeeld. Dus de NAS gaat hier niet slapen, daarvoor wordt hij door teveel gebruikers rond de klok gebruikt.
We gebruiken 'm voor data, VPN, mailserver etc, dus hier draaien ze altijd. Wat ik zelf van de WD website begrijp is de WD-red juist goed in dat 24/7 draaien in een NAS.
Maar zoals ik al zei, ook met de WD-red kan je ook pech hebben en ik verwacht dat er ook hier best mensen zijn met slechte ervaringen, evenals voor de WD-green.
Kortom, lekker met de schijven verder die je nu hebt. De boel staat in een RAID met gegevens bescherming. Mocht er 1 stuk gaan, dan gewoon vervangen. Zal je zien dat je allemaal nieuwe schijven gaat draaien en dat er eentje niet goed is...
-
Het draait dus allemaal om wat geluk hebben ;)
Dan rest me nog de vraag of ik bij het uitbreiden van de schijfruimte nu het beste opteer voor de zogenaamde echte nas-schijven of voor een lager budget terug een WD Green of een Hitachi Green kies?
-
Ik sluit me persoonlijk aan bij Birdy over de WD red schijven als je gaat uitbreiden.
-
Bedankt voor de duidelijkheid, het worden hierbij de WD Reds ;)
-
Ik heb binnen 3 jaar 2 Greens defect gehad, werden keurig onder garantie vervangen.
Nu 5 Reds is gebruik. Afkloppen, doen het goed.
De oudere 5 Green schijven draaien nog mee en komen maandelijks met 0 fouten op het overzichtje.
-
Ik heb binnen 3 jaar 2 Greens defect gehad, werden keurig onder garantie vervangen.
Nu 5 Reds is gebruik. Afkloppen, doen het goed.
De oudere 5 Green schijven draaien nog mee en komen maandelijks met 0 fouten op het overzichtje.
De Reds kosten nu gelukkig per stuk maar iets meer dan de Greens :)
-
Zo zie je ieder z'n ervaringen... Zo zullen er ook goede Seagate ervaringen zijn.
Over de Green vs Red volgens de WD website (weet niet wat hier voor commercie achter zit hè ;)):
WD Green is getest en wordt aanbevolen voor primair gebruik in bureau- en alles-in-één-pc's, als secundaire opslag voor archivering, in externe behuizingen of als betrouwbare back-upopslag.
Bureaustations worden niet aanbevolen voor gebruik in RAID-omgevingen. Overweeg het gebruik van WD Red-harde schijven voor RAID-omgevingen of WD Datacenter-harde schijven voor racks en grote RAID-configuraties.
-
Ik heb 8 WD Greens (zie onderschrift), ooit 1 stuk gehad, omruilen geen probleem.
Zelf heb ik bewust voor Greens gekozen omdat ik m'n nassen pas aanzet als ik ze nodig heb, niet meer nodig zet ik ze weer uit, prima dus die Desktop-schijven.
Echter, kies WD RED als nassen 24/7 draaien, daar zijn die dingen voor gemaakt maar dat hoef ik niet meer uit te leggen. ;)
-
Dus... bij WD Red's is het af te raden om de NAS dagelijks te stoppen en starten? Mijn DS gaat ma-vr tussen 0:00 en 18:00 automatisch down namelijk en er zitten 2 4TB WD Red's in.
-
De REDs zijn juist gemaakt voor 24/7.
Zeg maar, de RED's zijn de diesels onder de WD HD's.
Ook de WD Red 4TB is specifiek bedoeld om gebruikt te worden in een NAS en is dus niet bestemd voor gebruik in een desktop PC. De disks zijn volgens Western Digital middels de NASWare firmware geoptimaliseerd om 24 uur per dag, 365 dagen per jaar actief te zijn. Om de levensduur in NAS’en te verhogen heeft Western Digital naar verluidt bijvoorbeeld een technologie ontwikkeld waardoor de meerdere Red-schijven net op een ander toerental werken, zodat ze geen last van elkaars resonantie hebben.
Bron: http://nl.hardware.info/reviews/4764/western-digital-red-4tb-review-nog-meer-ruimte-in-je-nas
-
Maar ik las ook dat er maar 5 in een NAS mogen...
Ik heb er nu 5 Reds inzitten en twijfel of ik de andere Greens vervang voor Reds.
-
Ze maken inderdaad reclame dat de schijven geschikt zijn voor systemen met vijf schijven voor thuisgebruik. Maar dat is omdat ze niet verwachten dat er "nerds" zijn die thuis een 8-bay NAS hebben staan :).
Ik heb probleemloos 8 WD Reds draaien in een DS1813.
-
Echter, kies WD RED als nassen 24/7 draaien
Kleine toevoeging: de Red moet je alleen gebruiken in een raid1 of hoger opstelling. (dus ook geen raid0 of JOBD).
Het verschil met de green is dat ze een auto-ballancing hebben waardoor ze nog minder trillen zodat de andere HD's in het rack ook minder belast worden.
En ze geven het eerder op om corrupte data van een disk te halen omdat ze er op vertrouwen dat ergens anders in het raid systeem nog een kopie van dat corrupte datablok beschikbaar is.
-
Intussen ben ik naar de winkel geweest en voor de zekerheid heb ik toch maar 2x WD Reds 4TB gekozen.
Momenteel heb ik de 1ste schijf vervangen, zodat de raid kan hersteld worden, daarna wordt de 2de schijf vervangen.
Allen hier nog bedankt voor het meedenken :)
-
Geen dank