Hallo allemaal,
Heb sinds kort een DS212J aangeschaft en sindsdien gaat er voor mij een nieuwe wereld open.
Na vele uren de DSM manual, dit forum en het Engels forum doorzocht te hebben, ben ik er nog niet achter wat nu de beste manier is om muziekbestanden te synchroniseren.
Waarom sync?
Ik wil zowel op DS als op mijn laptop m'n complete bibliotheek ter beschikking hebben, t.b.v.:
- Streamen audio vanaf DS naar Sonos muzieksysteem (nu nog laptop als bron)
- Streamen audio vanaf DS naar iPod met app DS audio (getest en dit werkt, zelfs met FLAC bestanden!)
- Beheren en bewerken van muziekbestanden met PC applicaties (iTunes, Ableton, Pioneer RekordBox), ook buitenshuis zonder internet verbinding.
M.a.w. in mogelijkheden van iTunes server ga ik me zelfs niet verdiepen omdat dit niet in aanmerking komt.
Ik had gehoopt dat Cloud Station voor mij dé oplossing zou zijn, dus heb ik dit geïnstalleerd op DS en PC.
Eerste hindernis is dat alle te synchroniseren bestanden in één en dezelfde map moeten staan (default map CloudStation). Betekent dat al m'n PC muziekapplicaties het spoor bijster zullen zijn nadat ik alle mappen met muziekbestanden verplaatst heb naar een Cloud Station sync map. Is niet onoverkomelijk, maar ik verwacht wel wat problemen dus ik wil dit pas uitvoeren als er geen andere obstakels zijn...
Ik heb bij wijze van test 5 GB aan bestanden in de CloudStation map geplaatst en pas na 5 à 6 uren was het synchroniseren klaar
Mijn totale bibliotheek is nu ongeveer 100 GB en zal wel een veelvoud worden als ik mijn CD collectie ga rippen.
Tijdens sync'en was de uploadsnelheid gemiddeld 300 KB/s (LAN connectie). Echter tijdens een backup met DataReplicator ging dit vlot naar 8 à 10 MB/s. Vanwaar dit aanzienlijke verschil in snelheid?
Verder houdt Cloud Station dus ook oudere versies van bestanden bij. Zou dit dan betekenen dat zowel Sonos en DS audio als mijn laptop applicaties meerdere keren het zelfde muziekbestand als individuele track gaan herkennen, bvb. als je een mp3 tag heb aangepast?
Als ik de DS-muziekmappen laat indexeren (t.b.v. Sonos), kan Cloud Station daar dan mee overweg?
Ook raar: telkens na heropstarten van PC, geeft Cloud Station een foutmelding dat er geen verbinding is, dus die stel ik opnieuw in. Inmiddels zie ik wel in DSM bij Cloud Station, 3 dezelfde clients gekoppeld (mijn laptop dus)...
Elders las ik in het forum dat sommige gebruikers last hadden van een PC harde schijf die als een gek te keer ging, zelfs als Cloud Station niet aan het sync'en was. Momenteel heb ik daar evenwel geen last van.
Ik heb dus sterke twijfels of Cloud Station de oplossing is om een grote muziekbibliotheek te sync'en, dus ook even verder gezocht in Synology forum en daar kwam SyncToy (Microsoft) en Synkron (Sourceforge) naar voren.
Heeft iemand daar ervaring mee of suggesties voor een andere sync tool?
Terzijde: sync'en via internet is geen must, enkel via LAN is voldoende.
Alvast bedankt voor de reacties!