Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: shailesh2014 op 20 december 2014, 10:18:36

Titel: OPGELOST!! Geen verbinding met NAS na update 5.1-5021
Bericht door: shailesh2014 op 20 december 2014, 10:18:36
Beste allemaal,


Ik onder vind een probleem sinds ik de nieuwe update hebt gedaan voor mijn DS1812+ naar 5.1-5021.
Als ik met mijn WAN ipadres in mijn interne netwerk de nas benader krijg ik een verbindingsfout dus geen verbinding.


Gebruik ik mijn interne ipadres om de NAS binnen te komen! werkt het wel.

HELP HELP HELP HELP.


Alvast bedankt…..
Titel: Re: Geen verbinding met NAS na update 5.1-5021
Bericht door: shailesh2014 op 20 december 2014, 18:48:17
Probleem opgelost door een DNS Server op te zetten......
Titel: Re: OPGELOST!! Geen verbinding met NAS na update 5.1-5021
Bericht door: Nelesss op 21 december 2014, 13:07:31
Ik heb exact hetzelfde probleem, maar om nu een DNS server op te moeten zetten om dit te verhelpen gaat me wel erg ver. Het heeft sinds DSM 4.0 altijd prima gewerkt... Iemand nog een andere oplossing?
Titel: Re: OPGELOST!! Geen verbinding met NAS na update 5.1-5021
Bericht door: jstevens op 21 december 2014, 13:27:49
Wellicht een stomme vraag, maar wat is er mis mee om intern het interne ip-adres te gebruiken?
Titel: Re: OPGELOST!! Geen verbinding met NAS na update 5.1-5021
Bericht door: shailesh2014 op 21 december 2014, 13:55:31
Niet veel werk hoor, via de package center van Synology kun je in 6 klikken de DNS Server opzetten. Het werkt als een zonnetje.
Waarom ik dit een probleem vond is dat ik vaker buiten werk en een AFP file gemaakt heb om mappen te koppelen via internet op mijn Mac om bij mijn mappen te komen. Om nu een nieuwe file te maken en voor mij mijn vrouw en kinderen vind ik veel wel. Dus een DNS Server in 6 klikken en het werkt prima.
Titel: Re: OPGELOST!! Geen verbinding met NAS na update 5.1-5021
Bericht door: Nelesss op 21 december 2014, 14:03:54
Wellicht een stomme vraag, maar wat is er mis mee om intern het interne ip-adres te gebruiken?

Als je gebruik maakt van cloud station op een laptop of dergelijke is dit een probleem ;) Ik heb een domeinnaam en die werkt dus nu alleen buiten het netwerk waardoor mijn bestanden niet worden gesynchroniseerd in het lokale netwerk.. Erg irritant dus.
Titel: Re: OPGELOST!! Geen verbinding met NAS na update 5.1-5021
Bericht door: Briolet op 21 december 2014, 14:25:48
Wellicht een stomme vraag, maar wat is er mis mee om intern het interne ip-adres te gebruiken?

Nee hoor, een heel logische vraag. Voor een vast toestel is het zelfs efficiënter om het NAS IP te gebruiken.  Op die manier wordt er een rechtstreekse verbinding naar de nas opgezet. Als je een URL of je externe IP gebruikt, loopt al het verkeer via de router, dus via een omweg. Normaal zul je daar geen verschil in merken, behalve als de router ook nog intensief door anderen belast wordt.
En laatst merkte ik het nadeel toen mijn internet er een paar uur uit lag. Intern verkeer werd onmogelijk omdat de wan-ip gebruikt werd. En die was tijdens de storing niet beschikbaar.

Alleen met mobiele apparaten, waarmee je ook extern inlogt, ben je eigenlijk gedwongen je url te gebruiken als je niet met meerdere inlognamen kunt werken. (b.v. mailserver of cloud station)

Zelf heb ik ook een eigen dns server in gebruik. Dan loopt het verkeer ook intern, bij gebruik van mijn domeinnaam, rechtstreeks naar de router.
Titel: Re: OPGELOST!! Geen verbinding met NAS na update 5.1-5021
Bericht door: jstevens op 21 december 2014, 21:14:30
Ehm. Je geeft alleen een extra reden om een intern adres te gebruiken als je intern op het netwerk zit. Je kunt toch met alle synology apps meerdere logins gebruiken? Op mijn smartphone gebruik ik intern ook het interne adres. Vaak zelfs ook als ik extern ben en een vpn gebruik.
Titel: Re: OPGELOST!! Geen verbinding met NAS na update 5.1-5021
Bericht door: Briolet op 21 december 2014, 22:58:19
Je kunt toch met alle synology apps meerdere logins gebruiken?

Niet met alle. Voor cloud station gebruik ik voor mijn PC's het interne IP, maar voor de laptop mijn domeinnaam. Cloud Station koppelt je cloudmap aan je inlognaam, dus als je meerdere inlognamen gebruikt zit je met twee verschillede clouds.

Idem voor je mail.  In theorie kun je natuurlijk twee verschillend geconfigureerde mail accounts aanhouden, één voor intern en één voor extern gebruik. Maar op beide plekken krijg je dan steeds errors dat hij dat andere account niet kan benaderen. Bovendien staat alle mail dan ook nog dubbel op je laptop.  :|

Voor mobiele apparaten is het gewoon heel veel gemakkelijker als je overal hetzelfde account kunt gebruiken.
Titel: Re: OPGELOST!! Geen verbinding met NAS na update 5.1-5021
Bericht door: jstevens op 22 december 2014, 10:52:21
Ok je hebt natuurlijk gelijk. Voor mail speelt dat inderdaad bij mij ook vanaf mobiele apparaten. Cloudstation gebruik ik niet.

Oplossing zou een eigen dns server kunnen zijn denk ik. Maar dat is voor de meesten niet weggelegd.