Synology-Forum.nl

Firmware => Synology DSM 5.1 en eerder => Topic gestart door: rivangom op 19 augustus 2011, 04:26:03

Titel: DSM 3.1 kwijt of corrupt na laatste update DSM 3.1-1748
Bericht door: rivangom op 19 augustus 2011, 04:26:03
Beste allen,
Ik heb een DS1511 + machine met in alle HDD slots 5x 3 TB schijven, RAID-5 / 1 HDD disk tolerantie.

Na een versie update van DSM 3.1-1742 naar de laatste DSM 3.1-1748 komt mijn machine niet meer online. Ik zie dat de status lamp links voorin " oranje" knippert, terwijl de schijven allen "groen" staan. Kijkend in DS Assistant zie ik de laatste DSM versie bijgewerkt, maar status DSM staat op " niet geinstalleerd"  Het lijkt er daarom op alsof mijn hele DSM kwijt/corrupt is.

De update heb ik al eens eerder succesvol uitgevoerd van 1613 => 1742 en ook via de Configuratie panel " DSM bijwerken".

Ik had trouwens de LAN0 en LAN2 gebridged met een eigen IP adres en zie dat deze nu beiden op DHCP toegekende IP-adressen zijn verandert.

Ik zou graag mijn data willen behouden en niet mijn DSM helemaal opnieuw moeten configureren. Trouwens slechte zaak dat je met een update zoveel ellende bij een gebruiker tot wanhoop kan brengen. Ik kan niet eens met de SSH een verbinding krijgen voor een root-cause of status log.

Kunt iemand mij van advies voorzien?

Met vriendelijke groet,
Robbert van Gom
Titel: Re: DSM 3.1 kwijt of corrupt na laatste update DSM 3.1-1748
Bericht door: LukeVredeveld op 19 augustus 2011, 10:15:37
een knipperende oranje statusled duidt op een gecrashed volume. Dat is waarschijnlijk de reden dat je niet meer op je box kunt komen. In dergelijke gevallen zou ik altijd een ticket aanvragen bij Synology zelf via de site. Je kunt niet eenvoudig een harde schijf in je pc hangen omdat je in raid 5 werkt, je hebt daarmee nooit al je data terug. Het is dus zaak je volume weer online te krijgen zonder dataverlies. Daarvoor zou ik de Synology helpdesk inschakelen.
Titel: Re: DSM 3.1 kwijt of corrupt na laatste update DSM 3.1-1748
Bericht door: rivangom op 20 augustus 2011, 06:33:03
Hi Luke,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb meteen een ticket bij Synology aangemaakt en wacht op een engineer die met mij contact zou opnemen. Ik baal als een stekker. Bij SWW Computers nog ff gebeld en helaas een eikel aan de lijn die mij het nodige over patchen wilde uitleggen. Als ik van iemand een advies kan ontvangen zodat ik mijn persoonlijke data nog kan behouden, dan ben ik tevreden. Wel dom dat bij een patch update je zomaar in zo'n situatie terecht kan komen. Valt mij trouwens tegen van Synology. Ik denk trouwens ook aan Linux tooling waarbij ik de box via USB aansluit aan een laptop en vandaar uit het behoud van mijn data kan proberen. Zal helaas moeten wachten, want het ontbeert mij aan voldoende expertise.
Trouwens de DSM is wel te pingen en kan deze in DSAssistant zien met de laatste update 1748, maar deze staat als status niet geinstalleerd. Hiermee lijkt het dat de update bij het re-booten fout is gegaan. Dit heb ik bij de update naar 1742 niet gehad.

Groet,
Robbert