Gisteren bij de „Solution Day 2024“ van Synology geweest.
De trend en „verschuiving“ waar Synology zich als bedrijf met haar productlijn op gaat richten is duidelijk.
Het midden en grootbedrijf van NAS systemen.
En dan met name de AI uitbreidingen m.b.t. Surveillance Station met gezichtsherkenning algoritmen.
Waarbij i.v.m. privacy van opgenomen beeld van mensen / passanten, deze direct kunnen worden „geblurd“,
als het niet past bij de vastgelegde voorwaarden waarop te moeten letten.
Opvallend daarbij dat de camera’s die Synology in haar pakket heeft. (En er nog één of twee nieuwe modellen bijkomen).
Niet leverbaar zijn of men niet eens weet „wanneer“ ze wel leverbaar zijn?
Verder de promotie van hun Office / Drive pakketten, en de kostenbesparingen voor bedrijven, tegenover de Microsoft varianten.
Een groot stuk van de lezingen ging over beveiliging van data.
En hoe daar bijv. via management op schaalbare manier daar beter grip op te krijgen.
https://c2.synology.com/nl-nl/identity/overviewMogelijk verder doorgetrokken naar online Cloud opslag:
https://c2.synology.com/nl-nl/object-storage/overviewBij de panel discussie:14:50 - 15:30
Sessie 4 (EN)
Sessie in het Engels Paneldiscussie: Mastering Cybersecurity
Kom naar Synology en onze partners voor een interessante paneldiscussie in het Engels over mastering cybersecurity.
Kom meer te weten over de nieuwste bedreigingen, verken best practices voor het beschermen van uw digitale bedrijfsmiddelen
en ontdek effectieve strategieën om cyberaanvallen te voorkomen......
Er werd met geen woord gerept over het opvallende beveiligingslek van Synology NAS apparaten.
Die werd ontdekt bij een "ethisch hacken" - wedstrijd.
https://www.synology-forum.nl/firmware-algemeen/nederlander-ontdekt-tijdens-hackwedstrijd-ernstig-lek-in-gangbare-netwerkopslag/msg332049Geen Synology routers:Opvallende afwezige in de productlijn zijn de routers van Synology.
Buiten het enkele model RT6600ax router wat men zelf in gebruik had om hun Surveilance Station demo kracht bij te zetten,
in herkenning van voertuigen, met een „Lego-model“ parkeer terrein toepassing - met slagbomen.
Ook in filmpjes „de grote afwezige“.
(Overigens ook de onderkant van de NAS oplossingen, de „Bee Station“ werd ook nergens vernoemd).
Met een vraag van mij aan een van de Synology representanten of de ontwikkeling van hun routers „een dood paard is“.
Kreeg ik daar geen direct antwoord op. Met enige aarzeling...
„Het heeft geen prioriteit“.
Ik vermoed dat de verdere ontwikkeling een aflopende zaak is.
Eigenlijk vreemd, als men
„Mastering Cybersecurity“ hoog in het vaandel draagt.
Beveiliging van netwerksystemen met internet / cloud toepassingen. Begint juist bij
„de voordeur“ -
de router.
Een uitgelezen mogelijkheid om meer professionele (rack - zonder WiFi) router modellen te ontwikkelen, als men producten / diensten
dan toch naar een grotere "bedrijfsschaal" wil tillen. Met dieper gaande firewall opties en controle op data (Treat Prevention).
Waarbij tevens grote mate van filtering „bij de voordeur“ van de bergen aan onnodige advertenties die over ons heen worden uitgestort,
en bergen aan ongewenste „tracking van data“ wat het pand weer tracht te verlaten.
Juist bij grotere bedrijven, een enorme berg aan „vervuiling“ van data, wat bij filtering ervan veel internet efficiency kan opleveren
om systemen soepeler te laten draaien.
Maar ook het in de kiem smoren van allerlei tracking van data, de basis vormt om „cyber security“ in zijn algemeenheid aan te pakken.
De mate van dit soort ongewenste data neemt gaandeweg de jaren disproportioneel toe.
Als individu per PC heb ik hier een „Adblocker“ waarvan de teller op
4.7+ miljoen staat. (Gerekend over een paar jaar).
Als men uitgaat van minimaal
een miljoen advertenties
per PC / gebruiker per jaar. (En hebben we het niet eens over tracking van data).
Reken maar uit, wat het „opschonen“ van data "bij de voordeur" oplevert voor een organisatie van 100 of 500 "werknemers".
Nu zullen werknemers van bedrijven en organisaties naar gelang een gevolgde strengheid in "bedrijfscultuur"
mogelijk redelijk weinig te maken hebben met advertenties en tracking van data. Omdat toegang tot social media vaak al is gefilterd.
Echter als men op TV ziet hoe vaak leden van het parlement aan het twitteren zijn. Lijkt daar weinig van een "bedrijfscultuur" sprake te zijn.
Of wat zou het kunnen opleveren voor een netwerkbeheerder van een school met 2000 leerlingen,
die panellid was bij die discussie m.b.t.
"Mastering Cybersecurity" ?