Bij de TeamViewer sessie (nou ja met een alternatief remote acces programma
RustDeskomdat er problemen waren met de licentie van TeamViewer bij
@Karine01),
bleek het inderdaad toch niet mogelijk te zijn met die Telenet modem/router een vast IP adres in te stellen.
(Verwarrend is dan ook
de eigen informatie die Telenet daarover geeft).
Of ik me nu na 7 maanden dan toch stevig vergis in de mogelijkheden met een andere Telenet gebruiker
(voor
diens connectie in België), ga ik bij die gebruiker over een aantal dagen (na verhuizing van mijn dochter) nog navragen.
Die heeft misschien een zakelijk abonnement met andere mogelijkheden??
In ieder geval excuus voor de verwarring die het teweeg heeft gebracht.
Situatie Karine01Voor de NAS zelf bij
@Karine01 is om die reden een vast IP adres ingesteld in de NAS zelf.
Voor de andere camera’s ook, die deze mogelijkheid wel hebben.
Port forwarders dan wel weer in de modem/router ingeregeld. (Raar beestje zo'n Telenet modem/router).
TP-Link camera:Met
het gegeven van „niet mogelijk“ een vast IP-adres in de camera vast te leggen, en ook niet in de Telenet modem/router zelf.
Gekeken of we die handicap mogelijk konden omzeilen door een 2e DHCP-server in te stellen in de NAS.
Met een IP-bereik in eerste instantie van slechts 2 IP adressen.
En de TP-Link camera
vanuit de NAS dan tevens een vast IP-adres in te stellen / mee te geven.
Met naar bleek nu ook een IP-adres uitgegeven voor een „Xiaomi“ mobiele telefoon.
Het IP-bereik terug gebracht tot slechts
één IP-adres. (En TP-Link camera herstart).
Ondanks dat „volgens de NAS“ een correct „alternatief“ IP-adres werd uitgegeven.
Bleken de gegevens in de Telenet router toch het oude adres te bevatten (wat wisselt bij een herstart).
Omdat niet kon worden nagegaan voor welk bereik de DHCP-server van de Telenet router is afgestemd.
Het NAS één IP nummer DHCP IP bereik / en vast IP voor de TP-Link, een keer uitgeprobeerd,
in een uiterst laag bereik. NAS zelf is
x.x.x.5 als eerste vaste IP ---> TP-Link op
x.x.x.10en in een uiterst hoog bereik boven
x.x.x.200Geen van beide opties functioneerde goed. Er bleven twee IP-adressen te worden uitgegeven voor de TP-Link camera.
Met dit soort „alternatieve“ instellingen is het altijd een „hit or mis“ functionaliteit.
Afhankelijk van prioriteit, in controle van netwerkgegevens, had het mogelijk ook net wel kunnen werken?
Die methode heb ik namelijk al eens ooit eerder met succes kunnen toepassen bij een KPN modem/router.
Een Experia Box V10 heeft slechts een mogelijkheid om voor 10 apparaten het IP adres vast te leggen.
Door het DHCP IP-bereik te beperken tot die 10 adressen, is in dat geval de uitgifte van nieuwe IP-adressen „op“.
Een 2e DHCP-server met een IP-bereik „erboven“ komt in dat geval NIET in conflict.
Een Telenet modem/router heeft echter geen mogelijkheid het DHCP IP bereik aan te passen.
We hebben in ieder geval alle mogelijke opties uitgeprobeerd. Helaas, zonder positief resultaat.
Reden om de TP-Link maar meteen weer terug te sturen naar de leverancier.