Synology-Forum.nl
Packages => 3rd party Packages => SABnzbd (usenet) => Topic gestart door: mknops op 27 december 2013, 13:11:23
-
Hallo,
Ik gebruik SABnzbd 0.7.16 op DSM 4.3.
De laatste tijd krijg ik de genoemde foutmelding bij (schijnbaar) willekeurige downloads, maar dus niet alle. Sommige werken wel, sommige niet. Mijn schijven zijn niet vol en (voorzover ik heb kunnen onderzoeken) in orde. Ik heb verder geen bijzonder aanpassingen aan rechten of anderszins gedaan, gewoon out of the box.
Iemand die een idee heeft om me te helpen?
Groet,
Michel.
-
Misschien toch ergens een foutje in de instellingen dat de systeempartitie gebruikt wordt in plaats van de gewone data partitie?
-
Robert,
Dank voor je snelle antwoord.
Mijn gebruikersmappen staan allemaal ingesteld ergens op /volume1/.. waar al mijn eigen data staat (>3TB en er is nog 5TB over :). Ik heb slechts één volume. Ik zie dat de systeemmappen van SABnzbd ergens onder /usr/.. zitten.
Groet,
Michel.
-
O ja,
Ik heb als test ook nog SABnzbd op mijn laptop geinstalleerd met exact dezelfde map- en serverinstellingen als de versie op het NAS en zelfs met dezelfde downloads. Dan werkt het wel "altijd" goed.
Groet,
Michel.
-
Let op, toch even voor de zekerheid melden: standaard pad is
/usr/local/sabnzbd/var
[Staat bovenin Instellen > Mappen.
Als je dus b.v. in optie "Tijdelijke download map" alleen een map opgeeft zonder pad dan wordt het standaard pad meegegeven.
Voorbeeld: map = tijdelijk
Dan wordt het: "/usr/local/sabnzbd/var/tijdelijk"
Resultaat is dat je Systeem partitie voor DSM gebruikt wordt en die is niet echt groot dus kun je een melden als schijf is vol verwachten.
Geef je het volledige pad waar je gebruikers data staat (volume1) dan geeft je op (b.v.):
"/volume1/SABnzbd/tijdelijk"
-
Birdy,
Dank, maar ik heb het volledige pad opgegeven vanaf root, dus /volume1/Data/SABnzbd/temp
Michel.
-
Ok....wilde dat toch even checken ;)
Dus, alle paden staan goed, er wordt dus niets weggeschreven in de systeem partitie waardoor die vol zou kunnen raken.
Terug naar de foutmelding: "Uitpakken mislukt, schrijffout of schijf vol"
Blijft dus over: "schrijffout"
Wat zie je in Opslagbeheer > HDD-beheer onder status ? Alle HD's staan op "normaal" ?
Kijk ook even in S.M.A.R.T. tab, per HD Informatie, of je daar onder "Onbewerkte Gegevens" de volgende ID's NIET op 0 staan:
ID's: 1,5,7,10,11,196-200
-
Ik ben met alle hulp alleen maar blij!
Ok, ik heb "onbewerkte gegevens" van de genoemde ID's even gechecked:
1. zeer groot getal, status ok
5. 0, status ok
7. zeer groot getal, status ok
10. 0, status ok
11. bestaat niet
196. bestaat niet
197. 0, status ok
198. 0, status ok
199. 0
200. bestaat niet
1 en 7 zijn niet conform je verwachting, I presume...
-
En BTW, inderdaad staan alle statussen op normaal.
Gisteren heb ik snelle S.M.A.R.T. tests op alle schijven gedaan. Die waren allemaal goed.
Uitgebreide nemen met vier schijven nogal wat tijd, maar wat zou moeten gebeuren moet gebeuren :)
Ik wacht je reactie even af.
-
Screenshotje van de SMART info van schijf 1 bijgevoegd.
-
ID 1,7 van schijf 1 zijn inderdaad echt niet normaal te noemen !
Deze is aan het sterven als je het aan mij vraagt dus, vervangen.
Is dit het geval van schijf 1 alleen ?
-
Nee, dit is op alle vier de schijven zo.
Die schijven draaien nu een jaar of zo.....
Zal ik eens een uitgebreide SMART test doen?
-
Alle 4 ? Dat is wel heel bijzonder.
Het lijkt er nu op dat de DS problemen maakt dan, denk dan aan de SATA/RAID controller, kan me niet voorstellen dat 4 HD's dezelfde kuren hebben n.l.
Maar doe eerst maar eens een SMART test, maar blijft voor mij erg merkwaardig, alle 4.
Je kunt ook Synology om raad vragen:
Synology Ticket:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=nld
Of als je DS is geregistreerd of wilt registreren en dan een ticket:
https://myds.synology.com/support/register.php?lang=nld
Of als je wilt bellen:
http://www.synology.com/nl-nl/company/contact_us
-
Birdy,
Ik heb een ticket aangemaakt bij Synology en de vraag gesteld over de hoge "onbewerkte gegevens". Ik meen overigens te begrijpen dat dit niet direct een probleem hoeft te zijn bij Seagate schijven. We wachten het af.
Maar wat ik eigenlijk wel zeker denk te concluderen is dat het niet gerelateerd is aan het SABnzbd issue. Met exact dezelfde bestandlocaties (voor downloaden, uitpakken, repareren etc) werkt mijn PC gehoste SABnzbd wel perfect. Als er dus een schijfprobleem zou zijn, dan zou ik daar toch ook last moeten hebben, right?
Thanks again!
Michel.
-
Right!
Ben echt benieuwd wat Syno hiervan denkt.
We wachten af. ;)
-
Het eerste advies wat je krijgt is om programma's als Sabnzbd te verwijderen.....
Is geen Synology product. Kan dus onbekende problemen veroorzaken.
-
Ik gebruik SABnzbd 0.7.16 op DSM 4.3.
Ik heb dezelfde combinatie in gebruik.
De laatste tijd krijg ik de genoemde foutmelding bij (schijnbaar) willekeurige downloads, maar dus niet alle. Sommige werken wel, sommige niet. Mijn schijven zijn niet vol en (voorzover ik heb kunnen onderzoeken) in orde. Ik heb verder geen bijzonder aanpassingen aan rechten of anderszins gedaan, gewoon out of the box.
Ik krijg die melding ook maar alleen bij het downloaden van een bepaalde serie MP-3 verzamelingen die ik dagelijks download. Die serie noemt '50 Nederlandstalige hits ' . Verder download ik niet veel MP-3 maar ik vermoed dan ook dat het bij mij ligt aan die zogenaamde vreemde tekens in de namen van de liedjes (é, &, enz. )
Alle andere bestanden komen probleemloos binnen.
-
Misschien lopen er nu twee problemen (topics) door elkaar, door omstandigheden:
1 - "Uitpakken mislukt, schrijffout of schijf vol"
2 - "Zeer merkwaardige S.M.A.R.T. info betreffende 4 HD's."
Voor nummer 2 is een ticket ingelegd door mknops.
-
Hallo,
Op beide topics inmiddels een update:
1. S.M.A.R.T. info: Synology support reageert met de mededeling dat ze hier geen mening over hebben en ik maar Seagate moet contacteren cq Seatool moet draaien. Waarvan akte.
2. Mijn oorspronkelijke probleem: "Uitpakken mislukt,...etc". Het ligt aan de unrar die meegeleverd wordt met sabnzbd. Die werkt niet op (mijn) DSM 4.3. De door Synology zelf meegeleverde unrar 3.8 werkt wel.
Inmiddels weet ik (zo kwam ik dit op het spoor) dat nzbget exact hetzelfde probleem heeft. En ja, ook ik denk dat het met spaties en "vreemde tekens" te maken heeft. Ik heb niet de kennis om dat te bewijzen.
De oplossingen:
- sabnzbd => in /usr/local/sabnzbd/bin verwijder of rename unrar. Dan wordt /usr/syno/bin/unrar gebruikt en dat gaat goed
- nzbget => wijzig in de instellingen in de webinterface het pad voor unrar van "unrar" naar "/usr/syno/bin/unrar"
Dan werkt het allemaal probleemloos, opgelost!
Dank voor jullie hulp!
Groet,
Michel.
-
1. S.M.A.R.T. info: Synology support reageert met de mededeling dat ze hier geen mening over hebben en ik maar Seagate moet contacteren cq Seatool moet draaien. Waarvan akte.
Ok...daar kan ik in meegaan. ;)
De oplossingen:
- sabnzbd => in /usr/local/sabnzbd/bin verwijder of rename unrar. Dan wordt /usr/syno/bin/unrar gebruikt en dat gaat goed
- nzbget => wijzig in de instellingen in de webinterface het pad voor unrar van "unrar" naar "/usr/syno/bin/unrar"
Heel merkwaardig, ik weet van problemen met vreemde tekens echter, zelf nog nooit de melding gehad "Uitpakken mislukt, schrijffout of schijf vol"
met sabnzbd en nzbget.
Wel soms dat vreemde tekens zichtbaar zijn als een dropje met een vraagteken erin.
Maar heb je de oplossingen wel al getest ?
Vreemde tekens worden leesbaar ?
Zou kunnen dat jou oplossing dan DE oplossing zou kunnen worden voor meerdere gebruikers.
Denk dat ik zelf ook eens ga testen, in iedergeval bedankt voor je update en oplossingen. 8)
-
Birdy,
Uiteraard heb ik de oplossingen getest anders had ik ze hier niet als "oplossing" gepresenteerd ;-) Of het DE oplossing zal blijken....dat weet ik niet.
Ik zie nu in mijn downloads géén onleesbare tekens meer en de downloads lopen correct binnen inclusief uitpakken en nabewerking.
Groet,
Michel.
-
Heb die "oplossing" voor vreemde tekens in NZB Get geprobeerd. Het zou al te mooi geweest zijn als het inderdaad zo simpel op te lossen was. Helaas, het werkt niet dus, althans bij mij niet met mijn download met veel vreemde tekens.
-
Niet dat het helpt, maar ik heb exact hetzelfde probleem!
Heb al tijden SABnzb draaien zonder aanpassing van de Synology en heb het ineens vanaf vorige week.
Misschien echt domme vraag, maar hoe kom ik bij /usr/local/sabnzbd/bin ???
Ik log in via webpagina, zou ook graag de geschiedenis (in .ini?) willen kopiëren om deze na een update weer intact te hebben.
Buiten dat erger ik me nog steeds aan het rare tekens probleem: dat feitelijk de map met de verkeerde namen onbenaderbaar zijn zonder omweg (zie mijn oplossing elders).
Het gekke is dat ik via de Dune Mediaspeler de naam van een map wél kan veranderen...
-
daar heb je in Sabnzbd het CharTranslator.py script voor dat je moet toevoegen bij categorieën en dan verwijdert hij ze automatisch voor je bij iedere download (zie afbeelding)
En als je het achteraf wil doen (eenmalig): http://www.synology-forum.nl/audio-station/achteraf-vreemde-tekens-verwijderen/msg72757/#msg72757 (http://www.synology-forum.nl/audio-station/achteraf-vreemde-tekens-verwijderen/msg72757/#msg72757)
-
Op mijn splinternieuwe 413 krijg ik nog steeds dezelfde melding als de TS.
Bij mij valt het (ook) op dat films zonder problemen gaan, maar een verzameling muziek geeft ie de fout wel.
Bijvoorbeeld: 15 Jaar Top 2000 - FLAC - Nummers 0001 - 0500 - Uitpakken mislukt, schrijffout of schijf vol?
Kijk ik echter in de log, dan (b)lijkt dit te maken te hebben met vreemde tekens!
FOUT:: schrijf fout <<knip>> Jethro Tull - Bour?e.flac
FOUT:: schrijf fout <<knip>> Andr? Hazes - Zij Gelooft In Mij.flac
FOUT:: schrijf fout <<knip>> Bl?f - Liefs Uit Londen.flac
Kan iemand hier iets mee?
-
Ga met PuTTY naar zie bijlage, met het commando:
cd /usr/local/sabnzbd/bin
Hierin staat unrar (van sabnzbd dus).
Wijzig de naam alsvolgt:
mv unrar unrar_save
Nu zal sabnzbd, de unrar gebruiken van DSM zelf (en die gaat er wel goed mee om) n.l.:
/usr/syno/bin/unrar
Download "15 Jaar Top 2000 - FLAC - Nummers 0001 - 0500" nog eens en kijk of het nu wel goed gaat.
O ja, als je niets weet van PuTTY:
1 - Zorg ervoor dat SSH-Service aan staat: Configuratiescherm > Terminal.
2 - Download putty.exe
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html
3 - Start putty.exe
4 - Geef je IP-adres van je NAS op
5 - Zorg dat SSH aangeklikt is
6 - Save....geef een naam in "Saved Sessions"
7 - Klik op Open
8 - Je krijgt Putty scherm met "login as:"
9 - Geef in: root <enter>
10 - password: <het password van Admin>
-
Kijk, nou komen we ergens!
Bedankt Birdy.
Ehhh
1: ik heb geen Windows, dus ook geen Putty
2: Is het proces omkeerbaar of herstelbaar met opnieuw installeren van Sabnzb?, ik heb echt geen moer verstand van dit soort aanpassingen.
Heb al wel de SSH optie aangepast, en heb terminal op mijn Mac
-
1: Sorry, geen verstand van MAC, maar ergens op het forum ben ik ooit tegengekomen hoe je het moet doen met een MAC.
FF gezocht en kwam dit tegen:
open terminal, then
ssh root@x.x.x.x
En dan is x.x.x.x het IP-adres van je NAS.
En Password = van admin (zoals eerder aangegeven.)
2: Omkeerbaar ? Tuurlijk:
Weer naar die directory en dan uitvoeren:
mv unrar_save unrar
-
Dat komt me iig logisch over :lol: .
Ik meld me aan met ssh root@ (IP adres SYNO)
dan krijg ik The authenticity of host 'ip ... (ip adres)' can't be established.
RSA key fingerprint is cb:83:6c:c3:97:49:2f:87:08:d0:67:06:57:32:b2:66.
Are you sure you want to continue connecting (yes/no)? yes
Warning: Permanently added 'ip adres2' (RSA) to the list of known hosts.
root@ip's password: (dat typ ik in + enter)
.... maar dan krijg ik: Permission denied, please try again.
Moet ik nog ergens een Machtiging geven soms?
-
Beetje rondgekeken, maar het schijnt dat je op de MAC super user moet zijn om dit te kunnen ?
-
Mmmm thx voor je zoekwerk en ondersteuning.
Ik denk dat de Permission denied van de Syno komt.
Ik ben als admin op mijn Mac met Terminal gaan proberen.
-
Ik denk(!) dat ik het probleem gevonden heb waarom ik de "permission denied" kreeg.
Ik had de eigen Download Station niet actief staan.
Krijg nu dit te zien:
BusyBox v1.16.1 (2013-11-06 05:34:06 CST) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.
Synology> cd /usr/local/sabnzbd/bin
Synology> mv unrar unrar_save
Synology>
-
Ik had de eigen Download Station niet actief staan.
Waarschijnlijk bedoel je te zeggen dat na het uitschakelen van Download Station het wel ging ?
Daar kan ik mij iets bij voorstellen, dat /usr/local/sabnzbd/bin/unrar in gebruik was dus, niet kunt vervangen.
-
Ehh begrijp je niet helemaal, maar ik had de standaard download UIT staan en omdat Sabnzb druk was met repareren had ik 'm gauw aangezet.
Toen dacht ik ineens aan jouw tips.
Nu kom ik er gewoon in met het ww.
Is de aanpassing die ik gedaan heb nu goed (kan ik dat checken?)
-
Is de aanpassing die ik gedaan heb nu goed (kan ik dat checken?)
Check: Als /usr/local/sabnzbd/bin/unrar_save bestaat is het ok. ;)
-
Remember: I'm a dummy :P
Wat moet ik exact intoetsen na het inloggen via ssh root ... IP?
-
Komt tie:"
cd /usr/local/sabnzbd/bin/ <enter>
ls unrar_save <enter>
Geen foutmelding ? Dan ok.
-
THX!!
Dit krijg ik te zien:
BusyBox v1.16.1 (2013-11-06 05:34:06 CST) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.
Synology> cd /usr/local/sabnzbd/bin/
Synology> ls unrar_save
unrar_save
Synology>
-
DAT is dus ok ;D
-
Birdy, super bedankt voor je hulp en geduld! :!:
Ik zal sabnzb of de Synology een keer opnieuw opstarten of hoeft dat niet?
-
Alleen sabnzb is voldoende, maar als je je DS wilt rebooten mag ook hoor ;)
-
Birdy, ik snap er niets meer van!!
Ik had bij de ene Synology een uitpakprobleem en herinnerde de aanpassing op de andere (die sindsdien prima werkt).
Dus dan de andere ook maar even aanpassen hé?
Via de Mac gaat 't trouwens ook simpel, als je het weet;
- Open het programma "Terminal" en toets in
- telnet <IP adres Synology> <ENTER>
- Vul naam in <ENTER>
- Vul WW in <ENTER> (dan volgt bij mij:)
login: can't chdir to home directory '/var/services/homes/admin'
BusyBox v1.16.1 (2013-08-17 02:23:00 CST) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built-in commands.
DiskStation>
Vervolgens;
- cd /usr/local/sabnzbd/bin <ENTER>
- mv unrar unrar_save <ENTER>
Maar dan krijg ik wederom
mv: can't rename 'unrar': Permission denied
Dus ik e.e.a. in de werkende Synology geprobeerd te checken met
cd /usr/local/sabnzbd/bin/ <enter>
ls unrar_save <enter>
Krijg ik dezelfde foutmelding: ls: unrar_save: No such file or directory
ter info:
DiskStation> cd /usr/local/sabnzbd/bin
DiskStation> ls
busybox nice par2create par2verify unrar
ionice par2 par2repair renice
Ik snap niet meer wat ik fout doe, en waarom de ander Syno het ook niet meer goed weergeeft!!
Zal het aan de updates van SABNZB liggen?
Maar vooral de "permission denied" vind ik raadzelachtig!
Help...!
-
Log je wel aan als root met password van admin?
-
YUP, ander password als user pakt ie niet.
-
User login root?
-
Dat is het!
(ik logde in als admin, nu als root gaat het wel goed!)
Je bent een kei!
Maar waarom de "oude" Syno toch weer het SAB-unrar had staan is mij een raadsel!
-
Log je wel aan als root met password van admin?
Lezen is ook een kunst :lol:
-
Hahaha, klopt.
Lezen lukt nog wel, maar doen wat er staat wordt lastiger :P
Ik kan je nog sterker vertellen; uit ervaring weet ik dat het vaak simpele dingetjes zijn, dus de vorige keer netjes een How-to gemaakt maar nu toch radicaal over dat "ROOT" gelezen.
Maar, het werkt.
Een file die op de ene SYNO netjes werd uitgepakt, lukt nu ook op de andere.
Super bedankt!
-
Toch nog even op terugkomen..
Heb nu meerdere keren problemen gehad met uitpakken.
Als ik handmatig uitpak (verschillende programma's geprobeerd!) geen enkel probleem, maar met SABNZB wordt het download proces incl. herstel/uitpakken als foutloos weergegeven, maar er staan allemaal losse rars in de map...
Sabnzb pakt dus niet uit.
Instelling staat op "+opschonen"
EDIT: Even bij de Packages gekeken, voor Sabnzb was een update beschikbaar.
Lijkt nu wel goed te werken.