Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Topic gestart door: macxbo op 01 juni 2018, 02:59:09

Titel: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 01 juni 2018, 02:59:09
Vrouw van vriend met DS418play trekt onwetend de verkeerde stekker uit het stopcontact en nu is de indexeringsdatabase van Universal search beschadigd, hoe herstellen?
Het gaat enkel om zijn belangrijkste gedeelde map 'music'. Zie bijlage.

Ik heb de NAS herstart, muziek uit map 'music' tijdelijk overgezet naar andere gedeelde map en map 'music' verwijderd (waarvoor eerst audio station en iTunes server uitgeschakeld moesten worden), dan Audio station terug geactiveerd die automatisch terug een map 'music' aanmaakt, maar krijg steeds hetzelfde bericht dat de bewerking mislukt is.
Ik weet me geen raad meer. Iemand een oplossing?

Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: Hofstede op 01 juni 2018, 06:17:34
Je kunt in het DSM configuratiescherm naar de Indexering service gaan en daar opdracht geven dat je alles opnieuw wilt indexeren.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: Ben(V) op 01 juni 2018, 09:03:23
Tja of op "klik" klikken in het oranje omcirkelde deel van je screenshot in plaats van zo moeilijk te gaan doen door al je data te gaan verplaatsen.
Als de search database corrupt is, is er toch geen enkel reden om aan te nemen dat je data in gevaar is.

Hooguit kan er wat net als de search database corrupt geraakt zijn door die power failure, maar daar help deze actie ook niet tegen.
Daarvoor moet je een scrub laten uitvoeren.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: Briolet op 01 juni 2018, 09:09:08
Citaat
maar krijg steeds hetzelfde bericht dat de bewerking mislukt is.

Ik zou me niet te veel aantrekken van die melding alleen. Mijn ervaring is dat die regelmatig onterecht is. o.a. bij Universal search had ik die vaak ten onrechte, want als je keek, was de bewerking toch uitgevoerd. (Dat was bij de vorige versie van US die steeds de onterechte 'indexing' melding bleef geven.)

Maar bij een corrupte database is de snelste oplossing, qua werk, het opnieuw indexeren.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 01 juni 2018, 10:42:01
Je kunt in het DSM configuratiescherm naar de Indexering service gaan en daar opdracht geven dat je alles opnieuw wilt indexeren.
Dat had ik al verschillende keren gedaan, waarbij steeds hetzelfde bericht dat de bewerking mislukt is met de map 'music'.
Met de andere geïndexeerde mappen geen probleem. Had ook al enkele nieuwe gedeelde testmappen aangemaakt en zonder problemen  toegevoegd als geïndexeerde map.
Ten tijde van de stroomonderbreking was de NAS juist de index van die éne map 'music' aan het bijwerken veronderstel ik.

...Hooguit kan er wat net als de search database corrupt geraakt zijn door die power failure, maar daar help deze actie ook niet tegen.
Daarvoor moet je een scrub laten uitvoeren.
Ok, merci voor de tip. Heb scrubbing zojuist manueel aan het werk gezet, de eerstvolgende planning zou pas volgens schema uitgevoerd worden op 14-6. ik had in een poging de US foutmelding op te heffen enkel bestandssysteem defragmentatie aan het werk gezet (zie bijlagen).

Citaat
maar krijg steeds hetzelfde bericht dat de bewerking mislukt is.

Ik zou me niet te veel aantrekken van die melding alleen.
ik moet me wel wat aantrekken van die melding alleen, want die verschijnt wanneer ik zijn 'music' gedeelde map wil toevoegen aan te indexeren mappen, wat dus niet lukt, die 'music' map valt dus niet opnieuw te indexeren, vandaar die melding.
Hoop dat het na een scrub wel terug lukt, Status van scrubben is 4.61% nu, tijd wachten tot voltooing.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 01 juni 2018, 16:42:41
data scrubbing is voltooid maar universal search neemt de map 'music' nog steeds niet terug op in zijn lijst van geïndexeerde mappen.
Ik krijg nog steeds dezelfde foutmelding.  :(
Voor de stroomonderbreking zich voordeed stond de map 'music' gewoon in de lijst van geïndexeerde mappen (zie schermafbeeldingen in bijlage).
Nu niet meer dus.
Als ik op 'maken' klik kan ik eender welke andere gedeelde map die er nog niet instaat toevoegen aan de te indexeren mappen lijst.


 
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 01 juni 2018, 16:59:41
Op mijn eigen DS216+II staat de map 'music' gewoon in de geïndexeerde mappenlijst van universal search (zie schermafbeelding in bijlage) omdat ik ze daar gezet heb via de knop 'maken'.
Zo was het ook bij hem tot voor de stroompanne...
Heb op zijn NAS maar is een ondersteuningsticket ingediend bij Synology zelf (zie schermafbeelding in bijlage).

Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: Ben(V) op 01 juni 2018, 18:33:24
Als je goed geholpen wilt worden is het verstandiger een duidelijke probleem omschrijving te maken.
Als ik alleen de tekst van jouw support aanvraag zou lezen, zou ik er echt niet uit kunnen halen wat je bedoelt.

Verder staat het nergens, maar die Tawainesen kunnen echt geen Nederlands lezen en dus gooien ze dat door google translate en dan blijft er helemaal niets zinnigs meer over.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 01 juni 2018, 19:27:45
@Ben(V): hoe zou jij het probleem dan omschrijven in één zin zoals ze vragen?
Zelden lukt het me om een computer / NAS probleem in één te omschrijven, deze keer was het makkelijk: 'Stroom onderbreking met als gevolg dat de universal search database corrupt werdt, 'music' map ligt uit geïndexeerde mappen lijst en niet meer terug in te krijgen.'

- Staat nergens inderdaad dat het in het Engels moet geschreven worden. Alles staat in het Nederlands. Lijkt wel alsof ze Nederlandssprekenden in dienst hebben. 

Als ze mijn één zins probleem beschrijving in Google translate gooien is er wel wat van te maken hoor. 8)
Deed het net en krijg dit:
Citaat
Power interruption with the result that the universal search database was corrupted, 'music' folder is from the indexed folders list and can not be recovered

In combinatie met mijn screenshots die ik meegestuurd heb moet het toch te volgen zijn wat er aan de hand is.
Dat ik een scrubbing uitgevoerd heb had ik ze nog kunnen laten weten.

Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 01 juni 2018, 20:19:33
nog maar wat geprobeerd:
alle geïndexeerde mappen uit universal search verwijderd (zie bijlage) en dan één voor één er terugtoegevoegd via de 'maak' knop...
Geen enkel probleem behalve met de 'music' map, dan duikt onderaan weer de foutmelding op in rode tekst me zeggende "De bewerking is mislukt. Meld u opnieuw aan bij DSM en probeer het opnieuw."
Tjsa, afmelden en weer inloggen is toch terug aanmelden bij DSM dacht ik zo. Een herstart van de NAS maakt ook geen verschil.
Grr, wat is er aan de hand met de 'music' map als gevolg van die stroomonderbreking ....



Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: Birdy op 01 juni 2018, 21:20:38
Ik denk een corrupt record in de Database.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: Briolet op 01 juni 2018, 21:55:19
… hoe zou jij het probleem dan omschrijven in één zin zoals ze vragen?

Het is alleen het veld voor de titel waar ze het probleem in één zin willen hebben. Zeg maar als beknopte samenvatting van het probleem.

Maar bij het probleemveld gebruik je ook niet meer dan één zin. Daar moet het natuurlijk zo duidelijk mogelijk.

Citaat
- Staat nergens inderdaad dat het in het Engels moet geschreven worden. Alles staat in het Nederlands. Lijkt wel alsof ze Nederlandssprekenden in dienst hebben. 

Ze hebben blijkbaar meerdere support pagina's. Meestal staat erbij dat de vraag bij voorkeur in het Engels moet. MAar ik had vorige keer ook de keus uit Engels, Taiwanees en Chinees. (Maar Engels was nog steeds het gemakkelijkst).

Maar bedenk dat de technici in Taiwan zitten. Als je het in het Nederlands schrijft, zit er een vertaalprogramma tussen, of menselijke vertalers. In beide gevallen krijgen de technici een betere formulering  onder ogen als je het zelf in het engels doet.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 02 juni 2018, 05:15:56
Ik denk een corrupt record in de Database.
Dat lijkt wel zeker te zijn. Mysterie is nu hoe dat ongedaan te maken.
Heb al wat zitten googlen en kwam dit topic tegen op het Engelstalige Synology forum 'How to stop and uninstall Universal Search? (link) (https://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=130&t=128590&hilit=universal+search&start=60) waarin ik las dat universal search niet te deïnstalleren is omdat het samenhangt met Drive en moments...
Moest het te deïnstalleren zijn zoals andere packages was het waarschijnlijk terug te installeren met een cleane database.

Ben benieuwd met wat de support dienst op de proppen komt.
...In beide gevallen krijgen de technici een betere formulering  onder ogen als je het zelf in het engels doet.
Heb een nieuw support ticket ingezonden helemaal in het Engels geschreven.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 02 juni 2018, 16:41:04
Ik bedacht me juist dat ik op 5 maart een configuratieback-up gemaakt heb van zijn DS418play (zie bijlage).
Zou het terugzetten daarvan een mogelijkheid inhouden dat de universal search database terug naar de staat van voor de stroomonderbreking gezet wordt?

Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: Robert Koopman op 02 juni 2018, 16:44:24
Gezien de omvang, of beter het gebrek daaraan, denk ik niet dat daar een database inzit.
8KB is niet veel.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 02 juni 2018, 16:57:27
@Robert: merci voor de snelle respons.
Goed gezien, in 8KB kan inderdaad niet veel database inzitten.
Uitzonderlijk geval dit euvel na een stroomstoring. Ik heb de map 'music' op zijn DS418play (met DSM 6.2) nog is vanuit een andere admin account op zijn NAS proberen toe te voegen in universal search maar ook dan dezelfde foutmelding.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: Ben(V) op 02 juni 2018, 18:09:50
Het kan ook nog zijn dat die map Music corrupt geraakt is.

Je zou kunnen overwegen de inhoud van die map elders neer te zetten, die map verwijderen, nieuwe map Music aanmaken en de data terug zetten.
Maar dat is misschien een long shot, persoonlijk zou ik gewoon op Synology wachten.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 02 juni 2018, 19:08:30
@Ben(V): dat de standaard map 'music' corrupt geraakt is was mijn eerste vermoeden. Wat je voorstelt: "De inhoud van die map elders neer te zetten, die map verwijderen, nieuwe map Music aanmaken en de data terug zetten", had ik al gedaan. Zie mijn openingspost van dit topic.

- Zit blijkbaar niets anders op dan te wachten op Synology, alhoewel ik een flauw vermoeden begin te krijgen dat hun oplossing in de trend  gaat zijn van: 'Fabrieksinstellingen terugzetten' of 'DSM opnieuw installeren'...

Hm, zou ik fabrieksinstellingen terugzetten al is niet kunnen proberen? Heb net een recente Configuratieback-up gemaakt, Hyperbackup maakt dagelijks een volledige backup - dewelke in orde is -  naar een 2de Volume (gedeeltelijk naar een te kleine extern usb HD) en de Systeemintegriteit geeft 'Goed' aan. Zie bijlagen.

Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: Robert Koopman op 02 juni 2018, 19:46:04
Is de map music geen standaard van AudioStation?
Misschien die er eens afgooien, music verwijderen en AudioStation weer installeren?
De data uit music wel veiligstellen natuurlijk!
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 02 juni 2018, 20:05:25
Is de map music geen standaard van AudioStation?
Dat is juist.
Misschien die er eens afgooien, music verwijderen en AudioStation weer installeren?
De data uit music wel veiligstellen natuurlijk!
Heb ik al gedaan, zie citaat uit mijn openingspost van dit topic.
Ik heb de NAS herstart, muziek uit map 'music' tijdelijk overgezet naar andere gedeelde map en map 'music' verwijderd (waarvoor eerst audio station en iTunes server uitgeschakeld moesten worden), dan Audio station terug geactiveerd die automatisch terug een map 'music' aanmaakt, maar krijg steeds hetzelfde bericht dat de bewerking mislukt is.

Ik sta nu op het punt de fabrieksinstellingen te gaan terugzetten, maar zit nog met één twijfel: Als ik dat doe, en alles wordt verwijdert op Volume één (bestaande uit drie HHD's in SHR), kan ik dan na herinstallatie van DSM alles netjes terugzetten van de backup die op Volume 2 staat, dewelke een 4de HDD in JBOD is?

Aanvullend op deze vraag, moest zijn hele Volume 1 - bestaande uit 3 HDD'S in SHR -  of hele NAS het begeven (overspanning bv. als gevolg van blikseminslag), kan die 4de HDD in JBOD dan in een andere dual of 4-bay NAS gezet worden om zo de backup terug te zetten op de andere NAS?

Heb hem al verschillende keren verteld / uitgelegd dat een grotere externe usb HDD van 6TB of 2de NAS aan te raden is voor de veiligheid van al zijn data, maar daar heeft hij voorlopig geen budget voor.
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 12 juni 2018, 14:11:56
Cool zeg, Synology support heeft gisteren het euvel vanop afstand verholpen!  :thumbup:
Geen idee hoe ze dat voor elkaar gekregen hebben, maar de standaard map 'music' staat nu terug in Universal search.  :)
Titel: Re: Universal search - indexeringsdatabase beschadigd, hoe herstellen?
Bericht door: macxbo op 14 juni 2018, 00:52:07
We hebben gisteren nog een verklarend bericht ontvangen van de support.
Zie...
Citaat
2018-06-13 07:06:35

Dear Customer,

Thank you for your patience.

After confirming by our developer, this is a known issue that our developers are working hard to address in a future release.

For now, we have manually fixed the issue for you. We apologize for any inconvenience caused.

Please let us know if you need any clarifications.

Best Regards,
Allen C.
Synology Technical Support