Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Topic gestart door: gsamplo op 10 maart 2024, 22:35:07
-
Ben niet zeker of mijn vraag hier thuishoort.
Ik ben lid van een vereniging en heb wat leden toegang gegeven tot 1 Shared Folder op mijn DS923+. In deze folder zetten we de verenigingsdocumenten. Met QuickConnect komen ze binnen met File Station. Het nadeel hiervan is dat ze bestanden moeten downloaden en na bewerking weer moeten uploaden. Dat is geen prettige manier van werken.
Eigenlijk zoek ik een simpele MS-Teams. Ik bedoel: bestanden delen en direct kunnen bewerken, gemeenschappelijke agenda en gedeelde contacten.
Bestaat zoiets? Bijvoorbeeld onder Docker?
Bedankt alvast.
-
Drive Office pakket van Synology. (Standaard pakket van Synology - valt dus in een andere categorie van het forum).
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/packages/Spreadsheet
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/7.2/software_spec/office
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/SynologyDrive/drive_functions_with_office_installed?version=7
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/Spreadsheet/office_desc?version=7
-
Ik gebruik voor onze kerk hiervoor synology office in combinatie met synology drive. Werkt prima. Verschillende gedeelde mappen ingericht met verschillende rechten voor verschillende colleges zodat iedereen bij de juiste bestanden kan komen.
Groet, Dirk
-
Met Synology Office kun je bestanden rechtstreeks op de nas bewerken. Zelfs met meerdere personen gelijktijdig. Het draait niet op elke nas, maar wel op alle plus model zoals jouw DS923+
Synology heeft ook een contacten en een agenda programma. Volgens mij moet je hiermee ook gedeelde agenda's kunnen maken.
Of je contacten kunt delen weet ik even niet. (Ik gebruik de laatste versie niet) Maar je kunt natuurlijk een speciaal vereniging account maken waarin deze contacten staan. Elke gebruiker kan dan de contacten via CardDav koppelen aan zijn contacten programma. Ik doe dat ook door mijn privé en mijn zakelijke contacten in twee aparte account te plaatsen.
-
Via Synology Contacts kun je prima contacten delen. Kwestie van allemaal op hetzelfde account inloggen.
Groet, Dirk
-
Kwestie van allemaal op hetzelfde account inloggen.
Dat is wat anders dan delen. Bij delen maak je een submap van je eigen contacten en deelt die met anderen. Alles op een apart account zetten, was wat ik hiervoor ook al aangaf als alternatief van delen.
-
Met behulp van Synology Office deel ik Excel-bestanden met de makers van radioprogramma's, en dit verloopt uitstekend.
Bovendien heb ik bepaalde cellen in de Excel-bestanden beveiligd om ervoor te zorgen dat de vaste waarden niet kunnen worden gewijzigd.
-
Jullie adviseren dus om de beschikbare applicaties van Synology te gebruiken.
Office twijfel ik nog aan. Een aantal van ons heeft MS-Office en de anderen hebben LibreOffice.
Maar als ik het goed begrijp moeten ze de PC Client van Drive installeren. Als ik dan de Shared Drive aanwijs als Teams drive dan kan iedereen synchroniseren en de eigen tekstverwerkers blijven gebruiken. En dan hoeven ze ook niet steeds via de browser in te loggen.
-
De Drive Client en het office pakket zijn twee verschillende dingen. (Office heeft echter wel drive nodig als ondergrond voor het beheren van de versies) De Cliënt is niet geschikt voor het delen, omdat je lokaal werkt. Als twee personen hun locale bestand bewerken krijg je conflicten bij het synchroniseren.
Doordat het office pakket op de nas zelf draait, kan hij er voor zorgen dat er wel meerderen gelijktijdig kunnen werken. In hun tekstverwerker zie je steeds waar de cursor van de andere gebruikers staat. Dit voorkomt dat beiden gelijktijdig dezelfde zin willen veranderen.
-
Er hoeft niet gelijktijdig in een bestand gewerkt te worden. Maar het is theoretisch wel mogelijk dat 2 personen hetzelfde bestand proberen te bewerken. Hoe lost Drive dat dan op?
-
Door juist binnen het Office pakket van de NAS zelf te werken, en niet via losse programma's bij de ene of ander gebruiker op een PC.
Dat is de enige methode die functioneert, waarbij het onmogelijk is dat vergissingen worden gemaakt.
Alleen een "gezamenlijke" applicatie kan zoiets bewerkstelligen.
Probeer het als proef gewoon eens uit. Dan kom je er vanzelf achter of het een werkende optie biedt.
Ander voordeel van het Synology "NAS" Office pakket. Het is gratis.
Dus komen er in de loop van tijd andere leden van een vereniging die aan een project willen werken.
Kunnen ze zo als nieuwe gebruiker erbij gevoegd worden.
Niet dat ze eerst zelf nog een Microsoft Office pakket moeten aanschaffen, of abonnement moeten afnemen.
-
Er hoeft niet gelijktijdig in een bestand gewerkt te worden. Maar het is theoretisch wel mogelijk dat 2 personen hetzelfde bestand proberen te bewerken. Hoe lost Drive dat dan op?
Drive kan dat niet oplossen. Drive komt dan met de vraag "welke van de twee versies wil je weggooien". Drive is meer bedoeld om je eigen bestanden op meerdere apparaten te bewerken. Dat doe je nooit gelijktijdig en is de synchronisatie doorgaans al gebeurd als je op het andere device verder gaat met bewerken.
Als er meerdere mensen aan de gang kunnen gaan, raad ik toch het office pakket aan en alles on-line te bewerken.
-
OK. Dan zal ik eens verder experimenteren met Office en kijken hoe dat werkt met de reeds bestaande MS-Office en LibreOffice documenten.
Overigens heb ik diverse Youtube filmpje bekeken van o.a. Wundertech en SpaceRex en daar kreeg ik toch de indruk dat Drive heel handig was om externe gebruikers toegang te geven tot een gedeelde map. Synology Office zou daarbij een extraatje zijn.