Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Topic gestart door: wginneke op 11 augustus 2021, 21:49:55

Titel: Active Backup for Business: restored full disk backup start niet (Win10)
Bericht door: wginneke op 11 augustus 2021, 21:49:55
Ik was onlangs wat aan het testen met Active Backup for Business op mijn DS216+II en toevallig kreeg ik gisteren te maken met een crash op mijn PC.
Geen probleem dacht ik: ik heb bij de test een volledige backup van mijn SSD genomen, ik heb een recovery-medium aangemaakt dus die zetten we even terug en dan kunnen we weer aan de slag.
maar dit bleek niet zo simpel te zijn: ik kon perfect de backup terug zetten (alle partities werden succesvol gerestored, maar als ik daarna de pc probeer te starten krijg ik het bios-scherm, dan komt het windows logo met het draaiend cirkeltje en na een tijdje reboot de pc opnieuw, terug in het bios-scherm (met een aantal meldingen van cache-blocks e.d.), terug het windows logo en weer een reboot.
Hierna verscheen een aantal schermen met" Automatisch herstel voorbereiden", "Problemen vaststellen op computer" en "Automatisch herstellen - De pc is niet goed opgestart". het enige dat dan nog werkte was een factory reset te doen, maar daardoor heb ik nog wel mijn gegevens, maar (bijna) al mij geïnstalleerde software werkt niet meer.
ik probeerde de roaming-folder terug te zetten met het idee dat daardoor al wat software zou kunnen werken, maar die blijft hangen op "wacht op verbinding 0%"
ik heb dan bij wijze van test eens geprobeerd om enkel mijn Thunderbird-folder uit de "%appdata%\roaming"-folder terug te zetten en dat lukte (via download, want herstellen bleef ook wachten op verbinding) en Thunderbird werkt nu al.
Maar ik denk niet dat dit de manier is om alles terug op zijn plaats te krijgen.

iemand een idee waarom de schijf na de restore toch niet meer opstart?
Titel: Re: Active Backup for Business: restored full disk backup start niet (Win10)
Bericht door: Hewbie op 27 september 2021, 13:59:57
Helaas, dit probleem heb ik ook.

Je denkt een volledige backup gemaakt te hebben, maar Synology ABforB backupt alleen de bestanden van je C-schijf.
Om een schijf op te kunnen starten zijn er nog de (onzichtbare) partities: Boot, UEFI, MSR en (eventueel) Restore nodig.
Die worden niet meegenomen in deze backup.  Synology biedt (voor zover ik weet) tot nog toe geen enkele mogelijkheid
om ook deze partities of een complete schijf te backuppen. Ook niet met DriveStation, dacht ik.

Ik had hier wel op gehoopt bij aanschaf. Erg jammer.  :o
Ik las ergens dat concurent QNap hier geen moeite mee heeft, maar ik zal het met Synology moeten doen.

Voor een backup van partities of complete schijven heb je CloneZilla, Macrium Reflect of Acronis TrueImage nodig.
Iets met DISM en Sysprep of WinImage moet volgens mij ook lukken, maar daar ben ik nog niet achter.

Je beste optie is nu om een nieuwe of een herstel-installatie uit te voeren en daarna met ActiveBackup de bestanden
op je C-schijf te overschrijven...

Succes en groeten,
Huub.
Titel: Re: Active Backup for Business: restored full disk backup start niet (Win10)
Bericht door: Birdy op 27 september 2021, 15:08:14
Heb je wel een bare-metal backup gemaakt ?
Titel: Re: Active Backup for Business: restored full disk backup start niet (Win10)
Bericht door: prodigy73 op 27 september 2021, 20:37:27
Heb je wel een bare-metal backup gemaakt ?

Hoe je controleren of je een BMB hebt? Als ik mijn backups naga zie ik die optie niet. Ik heb bij backup steeds System Volume gekozen.
Titel: Re: Active Backup for Business: restored full disk backup start niet (Win10)
Bericht door: Birdy op 27 september 2021, 22:32:57
Het "woord" bare-metal heb ik gehaald uit dit Document: Active_Backup_Business_Datasheet_nld.pdf (https://global.download.synology.com/download/www-res/dsm/Active_Backup_Business_Datasheet_nld.pdf)
Kijk ik in het gegeven YT-filmpje van Synology, dan zie ik dan ook die optie:
[attach=1]

Nu heb ik eens gekeken in de Help en lees de opties:
Citaat
Volledig apparaat: In deze modus wordt de volledige pc, inclusief apparaatinstellingen, toepassingen en alle bestanden geback-upt.
Externe harde schijf back-uppen: U kunt het volledige apparaat, inclusief de externe harde schijf, back-uppen.
Systeemvolume: De systeemvolumes inclusief gegevens en Windows-systeemgegevens zoals opstartpartitie, systeempartitie, herstelpartitie, WinRE Tools (GPT) en systeemgereserveerde partitie (MBR) worden geback-upt.

In het Engels:
Citaat
Entire device: The entire personal computer including the device settings, applications, and all the files will be backed up in this mode.
Backup external hard drive: You can choose to back up the entire device including the external hard drive.
System volume: The system volumes including data and Windows system data, such as boot partition, system partition, recovery partition, WinRE Tools (GPT), and system reserved partition (MBR) will be backed up.

Conclusie:
Het "woord" bare-metal wordt niet meer genoemd in NL en EN, dat zette mij dus op het verkeerde spoor.
Het is kennelijk vervangen door Systeemvolume/System volume.
Maar, dan klopt het YT-filmpje helemaal niet meer, als je goed kijkt.

Maar goed, in dit geval is de Help leidend, dus: Systeemvolume is dan juist, hiermee zou je de complete HD van een PC moeten kunnen restoren. ( @prodigy73 )

@wginneke Als dat niet werkt, dan is het een bug in de Systeemvolume backup-up of in de restore met het recovery-medium.

@Hewbie
Citaat
Je denkt een volledige backup gemaakt te hebben, maar Synology ABforB backupt alleen de bestanden van je C-schijf.
Dan heb je gekozen voor de back-up optie Volledig apparaat.
Titel: Re: Active Backup for Business: restored full disk backup start niet (Win10)
Bericht door: Hewbie op 02 oktober 2021, 14:43:15

@Birdy bedankt, het is dus wel mogelijk.

Helaas kan ik deze optie (tot nu toe) nog niet vinden. Agent toont voorlopig alleen wat ik tot nu toe gebackupt heb.
Als beginner raak een beetje in de war van Main, Portal en Agent, hoewel ik hun functie wel begrijp.
Nog veel te onderzoeken en bij te leren dus.

De definities van Volledig apparaat en Systeemvolume vind ik bijzonder slecht gekozen.
Onder Volledig apparaat versta ik juist wat bij Systeemvolume genoemd wordt en omgekeerd.
Maar dat zal dan wel aan mij liggen.

Titel: Re: Active Backup for Business: restored full disk backup start niet (Win10)
Bericht door: Hewbie op 02 oktober 2021, 15:23:45
Oké, ik snap hem nu.

Elke gebruiker heeft maar 1 backup-profiel, gekoppeld aan de lokale Agent.

Door gebruiker "Paniek" aan te maken kan ik die voor een "Systeemvolume"-backup inzetten.
Ik heb 2 laptops en een miniPC.
Kan deze gebruiker 3 volledige systeemvolume-backups beheren?
Titel: Re: Active Backup for Business: restored full disk backup start niet (Win10)
Bericht door: Birdy op 02 oktober 2021, 15:29:47
Citaat
Kan deze gebruiker 3 volledige systeemvolume-backups beheren?
Dat kan ik zelf niet testen, maar, ik zou zeggen, probeer het maar, dan merk je het vanzelf. ;)