Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: Japsuh op 18 februari 2018, 15:56:16
-
Goedemiddag,
Op mijn Synology heb ik een verbinding met een VPN provider. Dit werkt een tijd goed, maar na een tijdje (ik weet niet exact hoe lang) staat er in de netwerkinstellingen dat de VPN verbonden is, terwijl er geen internetverbinding is.
Via een handleiding op internet heb ik al wel ingesteld dat er ingepland is om elke 5 minuten te bekijken of de VPN verbonden is. Zo niet, dat wordt er opnieuw verbonden. Dit werkt in mijn geval dus niet, want ondanks dat er geen verbinding meer is, blijft de VPN verbonden. Dit check ik overigens via ipleak.net, met de Magnet-link. Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt!
-
staat er in de netwerkinstellingen dat de VPN verbonden is, terwijl er geen internetverbinding is.
En als je op dat moment kijkt in:
[attach=1]
-
Ik heb (gedeeltelijk, hier ook last van: na een tijdje (een paar dagen) verliest de DS verbinding met de VPN service provider.
Krijg netjes mail dat de verbinding niet kon worden hersteld. Switchen naar een andere VPN server van dezelfde provider werkt niet.
Een reboot helpt, bij mij. Natuurlijk niet geweldig, maar een workaround totdat het probleem is opgelost.
De hint van Birdy ga ik ook ns bekijken.
-
Kijk eens in /var/log/upstart/synovpnclient.log of je daar een reden kunt vinden.
-
In de file /var/log/upstart/synovpnclient.log de melding:
Reconnect [Connection] ... failed
In /var/log/messages zag ik ook de melding
anon fatal[callmgr_main:pptp_callmgr.c:134]: Could not open control connection to 1.2.3.4
waarbij 1.2.3.4 het IP adres van de provider is. (maar dan door mij even op 1.2.3.4 gezet)
Het adres 1.2.3.4 was niet pingbaar. (aanwijzing)
Na een uurtje was het adres wel weer pingbaar, en kon de verbinding weer tot stand worden gebracht.
Onbetrouwbare servers van VPN provider ?
Komt wel erg vaak voor :-(
-
Dat moet het dan zijn.
-
staat er in de netwerkinstellingen dat de VPN verbonden is, terwijl er geen internetverbinding is.
En als je op dat moment kijkt in:
(Link naar bijlage)
Ik kon vandaag pas kijken (eerst werkte de verbinding nog steeds), maar daar blijft staan "Bezig met controleren op meest recente DSM-update". Oftewel, er is geen internetverbinding, terwijl in de netwerkinterface-instellingen staat dat de VPN verbonden is (dus mijn taakplanner gaat hem ook niet opnieuw laten verbinden).
Edit: na even wachten staat er "Verbinding is mislukt. Controleer uw internetverbinding".
-
Als oplossing heb ik het volgende nu bedacht: in de taakplanner laat ik de VPN dagelijks uitzetten, waarna het reconnect script hem weer aanzet. Dit werkt.
Nu heb ik een ander probleem: de VPN verbindt, maar maakt nu helemaal geen internetverbinding. Het gebeurde nadat ik dit script (als mogelijke oplossing) heb geprobeerd:
# syno-vpn-keepalive.sh
# ---
# Script to keep VPN alive on Synology DSM.
# Checks if IP is pingable and if not:
# disconnect VPN, reconnect VPN & add routes
# ---
# Modify vars:
# - CHECKIP: IP to check to be pingable before reconnecting VPN
# - NAME (Synology VPN name),
# - ID (Synology VPN ID), SSH to NAS & run this to find ID
# sudo grep conf_id /usr/syno/etc/synovpnclient/vpnc_last_connect
# - PROTO (pptp|l2tp|openvpn),
# - DEV
# VPN network device -
# check using ifconfig while VPN connected, *ppp200* for example)
# - ROUTE1,
# Route to add after connecting VPN (network/prefix)
# - ROUTE2
# Another route to add efter connecting VPN (network/prefix)
#
# To install, go to **Control Panel > Task Scheduler**
#
# Hit **Create > Scheduled Task > User-defined Script**
#
# ## General
# - Task: **VPN keepalive**
# - User: **root**
#
# ## Schedule
# - Run on the following days: **Daily**
# - First run: **00:00**,
# - Frequency: **Every 5 min(s)**,
# - last run time: **23:55**
#
# ## Task settings
# - Run command - User defined script:
# *paste this entire script's content*
# ---
CHECKIP='10.1.10.48'
NAME='Connexeon'
ID='p1489396766'
PROTO='pptp'
DEV='ppp200'
ROUTE1='10.0.0.0/12'
ROUTE2='10.111.0.0/24'
if ping -c 1 $CHECKIP &> /dev/null
then
echo "VPN is running ($CHECKIP pingable)"
synovpnc get_conn
route
else
echo "Reconnecting VPN ($CHECKIP unresponsive)"
echo "Killing VPN ($NAME)"
synovpnc kill_client --name=$NAME
echo "Reconnecting VPN ($NAME - $PROTO)"
echo conf_id=$ID > /usr/syno/etc/synovpnclient/vpnc_connecting
echo conf_name=$NAME >> /usr/syno/etc/synovpnclient/vpnc_connecting
echo proto=$PROTO >> /usr/syno/etc/synovpnclient/vpnc_connecting
synovpnc reconnect --protocol=$PROTO --name=$NAME
echo "Adding route ($ROUTE1 - $DEV)"
route add -net $ROUTE1 dev $DEV
echo "Adding route ($ROUTE2 - $DEV)"
route add -net $ROUTE2 dev $DEV
fi
exit 0
Ik heb mijn eigen gegevens ingevuld, maar dat 'Route' heb ik laten staan. Kan dat iets aangepast hebben in de instellingen? De VPN heb ik al opnieuw toegevoegd, maar dat heeft niet geholpen.
Edit 26 februari: blijkbaar lag het probleem bij de VPN provider. Het werkt nu zoals ik wil.