Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: jhcernst op 13 januari 2023, 12:15:18
-
Beste forumleden.
Ik heb een vreemd verbindingsprobleem. Ik heb een ZIGGO modem en een Netgear accespoint. Ik heb pas geleden een nieuw Modem gekregen en sindsdien dit probleem: Als ik via mijn Ipad of Iphone probeer in te loggen op mijn NAS of Netwerk versterker via de applicatie, kan ik geen verbinding maken. Doe ik hetzelfde via het Netgear accespoint, dan lukt het prima. Alle rand apparaten in mijn netwerk zijn bekabeld en hangen via een switch achter het Ziggo modem. Contact gehad met Ziggo helpdesk, maar die zeggen: U heeft signaal, dat is goed, dus zoek het uit. Maar ik heb toch het idee, dat blijkbaar het modem via WIFI iets blokkeert in de communicatie. NAS en versterker hebben gewoon verbinding met de buitenwereld en ik kan ze via mijn PC ook gewoon benaderen. Wie heeft een oplossing voor mij?
-
Ik gok dat je nu twee netwerken gebruikt en ik denk dat je Netgear geen accesspoint is maar een router.
-
Ik heb de Netgear ooit ingesteld als accespoint. Neem niet aan dat Ziggo dat aangepast heeft. Ga dat voor de zekerheid checken. Alleen ik kan dat veranderen lijkt mij.
-
Kijk eens naar de ip-ranges.
Heb onlangs ook nieuw modem van ziggo gehad en die nieuwe had volgens mij andere range dan de oude.
Dan heeft je Netgear mogelijk vast ip-adres van oude range in gebruik en je nieuwe modem-router de nieuwe.
Als dat zo is, dan dus gelijk trekken.
-
Ik heb geprobeerd via Fing er wijs uit te worden, maar mij ontbreekt de kennis om deze gegevens goed in te schatten. Het lijkt erop, dat ze beiden dezelfde range gebruiken, als ik afwisselend via ziggo of nergear inlog en de gegevens in Fring bekijk. Ik vrees dat ik er een specialist voor moet zoeken. Ik gebruik zowel beneden als boven en switch voor alle apparaten. En er hangen er een paar aan de poorten van de netgear en de ziggo box. Het lijkt erop,, dat er wat apparaten alleen zichtbaar zijn via de ziggo of alleen via netgear. Maar met het vorige modem gaf dit blijkbaar geen probleem.
-
Kunnen nog wel verder komen misschien:
De ip-range van de nieuwe connectbox van ziggo is vermoedelijk 192.168.178.1 t/m 192.168.178.254
In een ander topic gaf je aan dat je de nas een vast ip-adres had gegeven.
Als je dat ook hebt gedaan voor je access-point dan blijven die elkaar wel via de switch vinden.
Kijk dus eens in je nas in welke range dat ip-adres zit. Misschien wel eentje uit de range van het oude modem: 192.168.1.X
In je nieuwe connectbox kun je meteen in het hoofdscherm zien welke apparaten er aangesloten zijn.
Daar moet je dan ook je access-point zien. Zo niet, dan is dat denk de oorzaak van je probleem.
-
De Synology heeft een vast ip. De netgear niet. Het ip adres van het nieuwe modem is nog steeds hetzelfde als het oude modem in de range die jij aangeeft. Ik wilde inloggen op de ziggo om mijn poort open te zetten voor downloadstation, maar kreeg melding, dat het “1e installatie is, dus dacht dat is niet de bedoeling want hij is al geinstalleerd. Dus ben maar gestopt.
-
Met deze laatste aanvulling lijkt de 'hik' dus te komen als je op de ziggo-router wil inloggen en instellen.
Mogelijk dat je op ziggo-gebruikers-forum hier iets over kan vinden.
Het wifi-deel van de nieuwe box heb ik niet gezien want dat staat uit vanwege de tp-link die ik van ziggo heb.
Maar mogelijk staat wifi op je nieuwe router nog uit en beschouwt ie jouw stappen daarom als eerste installatie.
Zou toch gewoon doorgaan, want die connectbox is prima te resetten en opnieuw te starten.
De rest van de spullen heeft daar geen last van.
-
Ben inmiddels iets verder gekomen. Ik had begrepen, via het Ziggo forum, dat ik weinig instelmogelijkheden heb in de Sagem modem. Contact met de helpdesk gehad. Deze zeiden, dat ik nog steeds alles zelf aan kan passen. Dus DHCP range aangepast en portforwarding. Ook even de lijst met apparaten bekeken. Hier zie ik, dat een aantal aan het Ziggo netwerk hangen en een aantal aan het Netgear netwerk. Daar gaat het dus mank. Wat ik echter niet kan ontdekken is het IP van de Netgear. Hij staat helaas niet met naam aangemeld. Ik kan wel een aantal dingen tackelen, denk ik, door een grotere switch boven aan te koppelen en alle aansluitingen hierop te zetten. Nu hangen er nog 4 aan de Netgear. Tips zijn welkom mbt de koppeling Ziggo & Netgear. Zou het helpen om de Netgear even af te koppelen en weer aan te sluiten?
-
en een aantal aan het Netgear netwerk.
Dus toch geen accesspoint. Een accesspoint genereert geen eigen netwerk, maar wordt zelf onderdeel van het netwerk van de router die het netwerk opzet.
Ik zou toch de handleiding van de Netgear opzoeken en kijken hoe die in accesspoint mode te zetten is.
-
Standaard staat wifi aan in de Ziggo modem.
De ip-range van de nieuwe connectbox van ziggo is idd 192.168.178.1 t/m 192.168.178.254
Welk type modem heb je gekregen?
-
Het Sagem modem. IP is aangepast vanaf .10, dus ik heb wat ruimte voor vaste IP adressen, zoals NAS & nerwerkversterker. Ik werk met een switch beneden, vaste kabel naar boven, weer een switch en daar hangt ook de Nergear aan. Ik heb ook wat apparaten op de poorten van de Netgear aangesloten. Daar gaat het blijkbaar mis. Ga nu boven een switch met 8 poorten neerzetten, zodat ik niets meer aan de Netgear heb hangen. Dan eens kijken hoe ik de Netgear kan benaderen, dat lukt nog niet(weet geen IP), om te checken of hij in accespoint of niet staat. Ik loop tegen de 70, dus het wordt allemaal wat minder qua inlezen.
-
Ik heb eindelijk toegang tot de Netgear en deze staat wel in modus AP. Zoals ik al aangaf, gaat er een kabel van beneden naar de switch. Daar hangt de NAS aan, alsmede de Netgear, plus nog wat apparaten verdeeld over de switch en de poorten van de Netgear. Ik dacht nu, als ik de Netgearpoorten leegmaak en alles aan een 8 poort switch hang, zou het goed moeten zijn. Nu zie ik in de configuratie van de Netgear, dat mijn NAS aan de Netgear hangt, maar fysiek hangt hij aan de switch, niet aan de Netgear. Ik vermoedt nu dat de kabel van beneden naar de Netgear gaat en via een poort naar de switch in plaats van andersom. Of mis ik iets?
-
Ik denk dat het helpt als je een tekening maakt van je netwerk en die hier neerzet.
Volgens je profiel heb je twee nassen, maar uit je meldingen wordt niet helder welke je nu telkens bedoelt.
Voordat je gaat stekkeren en/of een andere switch gaat kopen, moet het plaatje wel kloppend worden.
Doe dat daarom eerst op papier, dan gaat het denk ik sneller.
Teken dus je modem/router / je nassen, switches, netgear, alle apparaten en de bekabeling daartussen.
Gewoon op een a4-tje en dan foto met je gsm.
-
De 2e NAS staat uit, dat is de 411j. Ik gebruik alleen de 412+ 24/7. In mijn voorlaatste post heb ik uitgelegd, hoe mijn netwerk er uit ziet, toch? Router/ modem beneden. Switch achter de router met app. Vanuit switch kabel naar zolder, alwaar weer switch met app(waaronder 412+). Netgear AP hangt aan de switch(hoop ik).
-
Als je alles heb bekabeld, zoals je schrijft, haal die Netgear uit je netwerk.
Zorg dat alles is verbonden met je ziggo modem.
Je ziggo modem staat volgens mij standaard op DHCP en krijgen al je apparaten een IP adres van je ziggo modem.
Dit is volgens mij de meest gemakkelijke manier om alles werkend te krijgen.
-
Was mijn idee ook, maar vraag is of ie AP nodig heeft voor wifi-toegang boven.
Maar hij hoopt dat netgear aan switch hangt, hij vermoedde dat de kabel van beneden
naar de Netgear gaat en via een poort naar de switch in plaats van andersom.
Zou zomaar kunnen dat er een loop is, want hoe komt anders die nas voor in de netgear?
Maar als wifi-toegang via de netgear niet nodig is, dan inderdaad eruit.
Zou hem bijna terplaatse willen helpen, maar weet niet waar ik naar toe moet fietsen.
-
Ik heb inderdaad mijn Netgear om boven een goed signaal te hebben. Daarom wil ik eigenlijk de Netgear handhaven. Ik heb wel van Ziggo twee pods gekregen om het signaal te verbeteren, maar nog niet in gebruik.
-
Voordat je die pods gaat gebruiken, zou je eerst dit probleem opgelost moeten willen hebben.
Dikke kans dat je anders met die pods hetzelfde gedonder krijgt.
Maar als je die netgear uit zet zonder iets aan bekabeling te veranderen, wat werkt dan wel en wat niet?
-
Dit is de situatie boven op zolder. Beneden aan het modem hangt ook nog een switch voor tv, versterker en ziggo tv en nog een iptv box. Dat lijkt mij verder niet van invloed. Uit de Netgear heb ik verder alle poorten leeggemaakt/afgekoppelt. Ook de 411j afgekoppelt (stond uit). De homeplug(net aangesloten voorziet IPTV box eega van beeld via kabel, werkt goed.
-
De Netgear kan ik nog even niet uitzetten. Mijn eega, uit Oekraine, zit nu al het nieuws te volgen. Het zou mij niet verbazen, als alle signalen wegvallen als ik de Netgear nu afkoppel. Dan haal ik de ochtend niet, vrees ik 8)
-
Jouw schets van de situatie boven ziet er al iets anders uit als jouw omschrijving in reactie 8.
Met deze bekabeling lijkt me niks mis onder voorbehoud van de nas.
Die lijkt met twee kabels aan de switch te hangen. Zat er eerst een daarvan aan de netgear?
Heb zelf nog geen ervaring met een nas met twee netwerkpoorten. Zit te wachten op de ds223+
Maar je hebt dus wel iets veranderd. Werkt het nu beter/goed of is er geen verandering?
-
412+ hangt aan twee kabels(bond). Verder niets veranderd, zoals gezegd, alleen kabels uit de Netgear poorten gehaald. Hij hangt nu alleen aan de switch, zie tekening. De situatie is helaas onveranderd. Wonderlijk toch? Volgens mij goed aangesloten.
-
Lijkt me ook, alleen over die bond kan ik geen controlevragen of-opties stellen, want heb daar met nas geen ervaring mee.
Wellicht dat iemand daar advies over kan geven om te zien of dat goed staat.
-
Om uit te sluiten dat je wifi uit staat in je ziggo modem, kan je wifi netwerk van ziggo modem wel zien op je telefoon?
Op de modem zit een sticker met de naam van dit netwerk, of je hebt er een kaartje bij gekregen met de naam van dit wifi netwerk op staat vermeld.
-
Wifi van Ziggo staat aan. Met het nieuwe modem kun je alleen niet meer kiezen/zien of het 2.4 of 5G is. Het modem selecteert automatisch het sterkste signaal. Wel vreemd hoor. Had hierover contact met Ziggo, omdat bij het vorige modem er een keuze was tussen 2.4 of 5 G.
-
Met het nieuwe modem kun je alleen niet meer kiezen/zien of het 2.4 of 5G is.
Dit kan je omzeilen, door het 5Ghz netwerk een andere naam te geven.
Dan kan zelf zien wat een 4Ghz en wat 5Ghz netwerk is.
-
Oke, Netgear afgekoppeld. Nog geen verandering te zien. Even via FING het netwerk afgestruind. Alleen de apparaten via Ziggo te zien. Toen alle switches van de stroom gehaald. Vervolgens Sagem modem van de stroom gehaald en na 30 sec. Er weer op. Nu werkt alles weer zoals voorheen. Ik merk ook dat de reactiesnelheid veel beter is bv op mijn 412+.Even via Fing gescand en er staan weer 22 apparaten. Ben nu wel even huiverig om de Netgear er weer aan te hangen. Wacht ik nog maar even mee ;D
-
Netgear gewoon vervangen voor een switch ;)
-
Maar dan heb ik geen extra wifi punt :?:
-
Waarom gebruik je dan die pods van ziggo niet?
Ik heb er drie in gebruik en geen enkel probleem.
-
Ga ik mij in verdiepen, maar ben inmiddels voorzichtig geworden met aansluiten van extra dingen :wtf:
-
Allemaal hartelijk bedankt voor alle hulp en meedenken. Dit forum is mijn favoriet, top. Jammer dat ik niet technisch genoeg ben om een bijdrage te leveren. Maar ervaring zal ik delen, waar mogelijk. :thumbup:
-
Ook de pods geinstalleerd. Wel vreemd dat ze wit knipperen bij aansluiten en als alles werkt de lampjes uitgaan. Ook zie je ze niet in het netwerk. Dus of ze werken, zie je dan niet. Contact met de helpdesk gaf uitsluitsel. Als ze goed werken, lampje uit. Je kunt ze alleen zien en bedienen via de “ziggo smartwifi app”. Bovendien duurt het dagen voorze optimaal werken. Dat klopt, want vannacht begonnen ze te knipperen en gingen na een poosje weer uit. Allemaal weetjes dus, die je in de gebruiksaanwijzing niet terug vindt. Dus deel ik het even. Ook mijn NAS en Cocktail Audio X35 netwerkspeler op vast IP gezet. Dit forum is een goede inspiratiebron :thumbdown: