Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: ArMa op 10 februari 2023, 11:44:00
-
config : ds220+ - dsm 7.1.1 - kodi 20 - verbinding via WiFi en LAN - NSF - mediaspeler MINIX of Google TV Chroomecast
Sinds eergisteren valt plotseling de verbinding tussen de NAS en de mediaspeler weg en krijg ik t menu van de speler te zien.
Kan daarna gewoon weer verbinding maken.
Maakt niet uit of de verbinding draadloos of bedraad is.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn??
-
Nee, dat is koffiedik kijken.
WiFi is afhankelijk van de plaatselijke draadloze omstandigheden, en of je fatsoenlijke WiFi connecties kunt opbouwen
met apparatuur die krachtig genoeg is voor een draadloos signaal en de meest geschikte kanalen van de WiFi instellingen.
Ethernet kan problemen hebben door gebruik van slechte kwaliteit bekabeling.
Zelf kan ik hier probleemloos films afspelen met Kodi en verbindingen over het internet heen vanaf een NAS 75 km hier vandaan.
-
zoals gezegd, gebeurd het zowel draadloos als bedraad
-
Er moet of iets gewijzigd zijn of je moet nu gaan uitsluiten wat het niet is.
-
was ik al bang voor ..... ik heb uitgesloten dat het aan een update ligt >> de softversies zijn identiek aan die van een week geleden toen het probleem er niet was
wat er nog meer uit te sluiten valt, geen idee .... had gehoopt dat er hier iemand was die het prob herkende
-
Kodi 20 is nog niet zo oud, kun je nog terug naar 19.5? Er zijn wijzigingen geweest rondom NFS (NFSv4 support is toegevoegd). Of kun je testen via SMB?
-
bedraad met de Google Chromecast? Of bedoel je dat beide apparaten Kodi draaien en hetzelfde probleem hebben? Wat gebeurt er als je Kodi via een PC/Laptop gebruikt?
-
zoals gezegd, gebeurd het zowel draadloos als bedraad
Ik geef voor beide opties ook voorwaarden aan waaraan het moet voldoen.
Wil je de oorzaak ontdekken, zul je gewoon stapsgewijs testjes moeten uitvoeren om erachter te komen waar problemen zitten.
Bijv. met een netwerk snelheidstest, om data van de NAS naar de mediaspeler over te hevelen.
Zelf doe ik dat door een groot bestand te kopiƫren van het ene naar het andere apparaat.
Voorbeeld zoals < HIER > (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/kan-de-nas-het-algemene-internetnetwerk-stil-leggen/msg316991/#msg316991) beschreven. Dat is echter een voorbeeld tussen NAS en PC.
Bij een mediaspeler heb je niet dit soort schermpjes. Maar kun je evengoed met een bestandsmanager een vergelijkbare test doen.
De tijd in de gaten houden met een stopwatch hoe lang het duurt voordat een bestand is overgezet.
Kun je terugrekenen wat de snelheid is per seconde.
Testen zowel bedraad als via WiFi. De uitkomsten ervan geven inzicht of je netwerk correct functioneert.
(Waarbij de snelheid via WiFi een stuk lager is als bedraad).
Als dat goed is, kun je die zaken wegstrepen. Van daaruit kijk je weer verder.
Je zou ook een "internet" speedtest appje kunnen gebruiken. Maar die test niet je LAN, maar je internet snelheid.
Geeft echter toch een redelijke indicatie wat je van je netwerk kunt verwachten, in relatie tot bijv. testen naar een PC.
Als dat allemaal vergelijkbaar "hetzelfde" is, mag je er "redelijk" van uitgaan dat het netwerk wel correct functioneert.
Er zijn ook WiFi analyzer apps om de WiFi in kaart de brengen.
Van daaruit kijk je weer verder, bijv. naar de belasting van je NAS.
- Broncontrole
- Opslagbeheer
Chronologisch alle zaken doorlopen. Wat @Birdy eerder aangeeft: "gaan uitsluiten wat het niet is."
Kom je er vroeg of laat achter wat het "wel" is.