Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: john goes op 22 januari 2018, 21:56:55
-
Sinds enkele dagen is mijn synology DS216play niet meer te benaderen.
Niet via een DS app op de ipad, niet via de laptop niets. na een opnieuw opstarten, niet te bereiken. na een Soft reset, niet te bereiken.. na een harde reset niet te bereiken en nu knippert ook het statuys lampje oranje.. Via de web assistent vind ik hem niet in mijn lan vinden. ik heb een nieuwe netwerk kabel tussen de switch en de DS216play gedaan.. dat was het ook niet. Kan het zijn dat mijn netwerkkaart stuk is of moet ik een andere manier vinden om contact te maken en hem opnieuw te installeren?
-
En als je alle HD's er uit haalt? En er een andere hd in doet (als je die hebt liggen een kleine hd is ook goed als test)
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/What_can_I_do_if_the_STATUS_LED_keeps_flashing_in_orange
-
Hi proxydude, dank voor je hulp.. maar.. wat zou dat oplossen? Denk je dat het probleem in de software op de hd,s zit? Dat zou met de harde reset toch geschoont moeten zijn? Ik ben namelijk niet zo’n sleutelaar en heb alleen een oude desktop ps waarvan ik niet weet of die disks in de synology zouden kunnen. Ik wil niks slopen hw matig.. ik heb nog een maand garantie, dus ik kan ook terug naar coolblue..
-
Je zou een moederbord test (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/Why_am_I_unable_to_install_my_Synology_NAS_and_why_is_my_power_LED_is_flashing_constantly) kunnen doen.
Met het eruit halen van de HD's vervalt de garantie niet.
Maar goed, terug naar CB kan natuurlijk ook.
-
Dan kan je uitsluiten dat het aan de HD of software ligt. Al acht ik de kans redelijk groot dat het aan de hardware ligt.
-
Was waarschijnliojk een netwerk issue waarbij je Nas een ander ip adres gekregen heeft via DHCP.
Maar na een harde reset is DSM van je NAS af.
Die zul je dan opnieuw moeten installeren.
Download de Synology Assistant en kijk wat die zegt.
-
Na de harde reset kan de synology assistent nog steeds de symology niet vinden. Ik ga de moederbord reset vanavond proberen. Als het dan niet lukt de ds216play te vinden ligt het aan het MB. Als wel zal er een probleem op mn schijven zijn? Staan dan nog wel de foto’s en videos op deze schijven? Hoe kan ik die herstellen? Dat is het allerbelangrijkste.. het zijn twee schijven met raid 10
-
het zijn twee schijven met raid 10
RAID 10 zal wel een typo zijn, kan n.l. niet met 2 HD's, je zal RAID 1 bedoelen. ;)
-
Nog aanvullend:
Ik ga er niet vanuit dat er iets mis is met je HD's en zeker niet 2 HD's tegelijkertijd dus, ook al zou 1 HD defect zijn, dan zou de NAS wel bereikbaar zijn, er vanuit gaande dat je RAID 1 draait (Mirror).
Wat je ook kunt proberen, is je NAS direct aan je PC te hangen via UTP, zorg er dan wel voor dat en de PC en de NAS een vast IP-adres hebben, laat dan nog eens de NAS opzoeken via je PC.
Nog een mogelijkheid, gebruik de APP Fing (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.overlook.android.fing) en kijk of je daarmee je de NAS kunt zien in je netwerk, zoals Ben(V) al aanhaalde, de NAS zou een ander IP-Adres gekregen kunnen hebben als je het IP-Adres niet hebt gereserveerd in je Router op basis van het MAC-Adres.
-
Hm....NOG een aanvulling en zeker van belang om te weten:
Geef aan wat de status is van ALLE ledjes:
[attachimg=1]
-
disks eruit gehaald en de moederbord test gedaan. De power led knippert Blauw dus de voorlopioge conclusie is moederbrod defect. Gelukkig nog een maand garantie en dus terug naar CoolBlue.
dank voor het meedenken!!
(:
-
De HD's kun je daarna gewoon migreren naar je nieuwe NAS ;)
-
disks eruit gehaald en de moederbord test gedaan. De power led knippert Blauw dus de voorlopioge conclusie is moederbrod defect. Gelukkig nog een maand garantie en dus terug naar CoolBlue.
dank voor het meedenken!!
(:
Op zich hoort hij blauw te knipperen tijdens het booten, ook zonder schijven.
De test gaat er juist om of er na enige tijd een pieptoon te horen is ten teken dat hij succesvol is opgestart, of dat hij blijft knipperen en er geen pieptoon komt. Als hij een paar minuten heeft aangestaan en je hebt geen pieptoon gehoord, dan is het moederbord defect. Geeft hij de pieptoon wel, dan is hij niet defect en ligt het waarschijnlijk aan de configuratie of de (een van) de harde schijven.
-
Ik mag toch aannemen dat @john goes dat wel heeft gelezen ? Althans, ik ben daar wel vanuit gegaan. ;D
-
;) zeker, ds is terug naar synology, coolblue gaf aan dat er enkele series zijnmet slechte moederborden die snel defect zijn
-
Snel defect ?
En je had nog maar één maand garantie!
Dan lijkt me dat niet echt snel.
Ik ga voor het gemak ervan uit dat je minimaal 2 jaar garantie hebt, als het er geen 3 zijn.....
-
Het zijn niet mijn woorden maar die van coolblue. En in een tijd van technisch steeds betere machines vind ik binnen2 jaar stuk kort. Maar ik ga niet discussieren over of dat kort of lang is, dat mag ieder voor zich bepalen.
-
Ongefundeerde uitspraken van CoolBlue dus, geeft echt het kennis niveau aan !


-
Vandaag is de synology teruggekomen van de reparatie en hij doet het weer als vanouds, dank allemaal voor het meedenken en de tips.