Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: LosArrogantes op 02 maart 2019, 17:27:02
-
Hallo,
Sinds eergisteren ben ik toevallig tot de constatatie gekomen dat mijn Synology niet meer vindbaar is in het netwerk.
Ik heb alle uitgetest, de synology soft resetten, hard resetten, de router herstarten, de router hard resetten...
De synology is totaal niet meer vindbaar in het netwerk...
Voor de reset waar alle ledjes nog wel groen, maar na de reset was de status led oranje aan het knipperen wat blijkbaar duidt op het ontbreken van de DSM software...
IK heb 2 harde schijven in de nas steken in RAID1.
Mijn grootste zorg is of ik mijn data kwijt ben ?
En hoe kan ik dit probleem oplossen ?
Ik heb reeds de nas proberen aan te sluiten rechtstreeks op de mac, maar ook hier was deze niet vindbaar...
Ik ben een beetje hopeloos aan het worden...
Alvast bedankt voor de hulp!
-
Mijn belangrijkste vraag zou in jouw geval zijn: "Beschik ik over een goede backup van mijn data?".
-
UTP kabel ook vervangen?
NAS direct op je Router aangesloten gehad?
Knippert het LAN ledje wel?
maar na de reset was de status led oranje aan het knipperen wat blijkbaar duidt op het ontbreken van de DSM software.
Dat was dan Modus 2 (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General_Setup/How_to_reset_my_Synology_NAS#t3)?
-
Wel, ik had een raid 1 systeem met 2 hdd’s van 3 TB...
Ik dacht dat ik goed voorzien was maar blijkbaar niet...
-
Yep, modus 2...
Klopt, de utp heb ik ook vervangen...
Alle ledjes gingen zoals het hoorde, buiten nu natuurlijk de status die oranje knippert...
-
Haal die 2 HD's er eens uit en doe er 1 andere HD in, als je die toevallig ergens hebt liggen.
Laat Assistant dan een aantal keren zoeken.
-
Ik heb geen extra HDD’s...
Ik heb komende week wel reeds een afspraak gemaakt voor het renoveren van mijn data...
Dit zou moeten lukken toch ?
-
Je zou in de router kunnen kijken of de NAS een IP adres krijgt vanuit de router. Als dat niet zo is kan de netwerkpoort van de NAS defect zijn.
-
En niet onnodig citeren, graag @LosArrogantes
-
neen, in de router staat hij ook niet tussen, daar dacht ik ook aan...
Maar zou de led van de lan niet uitvallen op de synology ?
Pfff, ik ben echt rete bang dat ik iets kwijt zou zijn...
-
Ik denk dat ik het antwoord eigenlijk al wel weet, maar je hebt toch wel een backup van je data? Of heb je alles alleen op de NAS staan?
-
Wat is het antwoord dan ?
Ik heb het al gezegd dat ik geen backup heb...
Vandaar de angst...
-
Ok. Daar had ik dus overheen gelezen.
Helaas maken veel mensen dezelfde denkfout als jij, namelijk dat het hebben van RAID1 hetzelfde is als het maken van een backup.
Als je een HDD dock hebt dan kun je de harde schijf eventueel aan een PC koppelen en dan uitlezen. Je moet dan wel extfs driver installeren.
-
m.a.w. de NAS is defect.
Zit er nog garantie op?
Zo ja, neem contact op met de leverancier.
Geen garantie?
Dan neem ik aan, dat er een andere NAS gekocht word.
De 2 HD's kan je dan migreren naar de andere NAS, mits deze 2Bay of meer is.
-
Dus maw volgens jullie ben ik al zeker en vast mijn data niet kwijt ? 8)
-
Zolang je niet meer gedaan hebt dan die reset zou de data partitie nog gewoon op de harde schijven moeten staan.
-
Neen, ik heb enkel de 2 reders geprobeerd, die eerste modus en die 2de...
-
…Voor de reset waar alle ledjes nog wel groen, maar na de reset was de status led oranje aan het knipperen wat blijkbaar duidt op het ontbreken van de DSM software...
Yep, modus 2...
Maar modus 2 gooit ook de DSM software weg, dus logisch dat die weg is na zo'n reset.
-
Ik kom net van bij de data dokter....
Er was dus weldegelijk een probleem met de HDD’s...
De first layer had problemen, maar de data zal kunnen worden teruggehaald worden...
Oef!