Ondertussen ben ik al zo'n 10 jaar een tevreden Synology gebruiker. Mijn RS815+ draait al jaren stabiel (in combinatie met een RX410), echter sinds een tweetal weken gebeuren er echt bizarre dingen. Meerdere malen per dag (soms snel achter elkaar, soms draait hij uren stabiel) verbreekt zijn verbinding met het netwerk. Na ruim 5 minuten (maar tevens nooit langer dan 10 minuten) verbind hij zichzelf automatisch terug, en doet hij het weer als voorheen. Soms gebeurt dit onder load, soms wanneer hij nagenoeg idle draait (vandaar de semi-random, je weet niet wanneer het gebeurt, maar het lost zichzelf altijd op dezelfde manier op).
Ik heb de netwerk instellingen al meerdere malen proberen te resetten (zowel via DSM als via de reset knop).
Tot de problemen begonnen had ik een VPN geconfigureerd op de NAS, maar aangezien ik geen connectie meer kon maken, heb ik deze voorlopig verwijderd.
De NAS heeft een vast IP adres (al jaren hetzelfde), dus een DHCP probleem zou het normaal ook niet mogen zijn. Zelfs een ping naar het systeem werkt niet. Alle andere systemen in het netwerk (met een Cisco SG250-26P switch) draaien feilloos. Wat me wel opvalt (maar misschien ongerelateerd is) is dat de eerste "succesvolle ping na een disconnect" wat langer duurt:
Request timeout for icmp_seq 395
Request timeout for icmp_seq 396
64 bytes from 192.168.0.3: icmp_seq=397 ttl=64 time=5.628 ms
64 bytes from 192.168.0.3: icmp_seq=398 ttl=64 time=0.442 ms
64 bytes from 192.168.0.3: icmp_seq=399 ttl=64 time=0.472 ms
Als ik de syslog bekijk via SSH, zie ik niets bizar behalve deze boodschap die regelmatig terugkomt:
2021-04-19T17:20:26+02:00 RS815 syslog-ng[5304]: Configuration reload request received, reloading configuration;
2021-04-19T17:20:26+02:00 RS815 syslog-ng[5304]: Configuration reload finished;
2021-04-20T16:25:10+02:00 RS815 syslog-ng[5304]: Configuration reload request received, reloading configuration;
2021-04-20T16:25:10+02:00 RS815 syslog-ng[5304]: Configuration reload finished;
Sommige keren valt dit wel degelijk samen met de disconnect, maar zeker niet alle disconnects gaan gepaard met deze boodschap in de log. Bovendien komt deze boodschap al geruime tijd voor in de syslog, ook voor het probleem begon.
Nog zeldzamer is deze foutboodschap in de syslog (het viel meerdere malen voor op 2 verschillende dagen)
2021-04-09T16:35:12+02:00 RS815 syslog-ng[9857]: Syslog connection broken; fd='0', server='AF_UNIX(/var/run/synologan.sock)', time_reopen='10'
2021-04-09T16:35:22+02:00 RS815 syslog-ng[9857]: Connection failed; fd='35', server='AF_UNIX(/var/run/synologan.sock)', local='AF_UNIX(anonymous)', error='No such file or directory (2)'
2021-04-09T16:35:22+02:00 RS815 syslog-ng[9857]: Initiating connection failed, reconnecting; time_reopen='10'
Ook hier weet ik niet of er een verband was, maar de eerste keer dat ik deze log zag, valt precies samen met het begin van alle probemen. Echter zijn er ook hier weer véél meer disconnects dan voorvallen van die log boodschap.
Heeft er iemand van jullie enig idee waar ik voor nog meer puzzelstukjes kan zoeken? Misschien nog logbestanden die ik niet ken (ik heb een basis Linux terminal kennis, maar niets specifiek voor Synology). Of heeft er zelfs misschien iemand een idee hoe ik dit probleem kan oplossen? Momenteel wordt ik echt gek van dit probleem, dus ik zou je echt super dankbaar zijn mocht iemand me verder kunnen helpen.