Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: FilipK op 10 juli 2023, 13:51:46
-
Hallo,
Al jaren gebruik ik een DS718+ zonder problemen.
Nu ondervonden we de laatste tijd problemen in het netwerk en na een simpele Speedtest van het internet was het al snel duidelijk dat een toestel of switch of router problemen veroorzaakte.
Na heel lang zoeken kwam ik uit bij de DS718+
Zodra deze in het netwerk wordt aangesloten zijn er problemen met internet en ook tussen computerverkeer, alsof er ergens een conflict is.
Maar nogmaals, er is niets gewijzigd in het netwerk, noch aan het toestel zelf.
Hoe kan ik best van start gaan om de oorzaak te vinden? Of is het toestel gewoon stuk?
-
Misschien heeft de NAS een IP-adres die al bezet is door een ander apparaat ?
Hoe heb je het geregeld met het geven van IP-adressen ?
-
De NAS krijgt via de router een vast toegewezen IP adres via DHCP.
Ik heb de aangesloten toestellen met hun IP adres nog eens gecontroleerd op de router en er zijn geen twee gelijke (zoals het zou moeten zijn)
-
De NAS krijgt via de router een vast toegewezen IP adres via DHCP.
Op basis van het MAC adres ?
-
Overigens, de NAS heeft 2 ethernet aansluitingen.
Gebruik eens de 2e ethernet poort.
Je zou ook een andere UTP kabel kunnen proberen.
-
Ik zal dat vanavond eens proberen en hou je op de hoogte.
Alvast bedankt om mee te denken
-
Inderdaad, op basis van het MAC adres
-
Nu nog andere UTP kabel proberen.
-
YEP:
Je zou ook een andere UTP kabel kunnen proberen.
-
Of de aangesloten switches een keer uitzetten. Daar kan ook een database voor verbindingen corrupt geraakt zijn.
-
Alles getest en zelfde probleem.
Ik heb de NAS er even apart bijgenomen en hem zo kunnen bereiken.
Het is wel degelijk een IP conflict (zie bijlagen)
Maar ik begrijp het niet helemaal.
Zoals je kan zien in de bijlagen is er op de router het MAC adres gelinkt aan het IP adres.
Wat kan dan het conflict veroorzaken?
-
Mogelijk heb je "tevens" ook een vast IP-adres ondergebracht in de NAS zelf?
Wat dan niet correspondeert met datgene wat je ook al hebt vast gelegd in de router?
Haal het vaste IP adres in de router dan tijdelijk even weg.
En kijk of je de NAS dan kunt bereiken via: https://finds.synology.com
Als dat positief uitwerkt, kun je in de NAS inloggen, en aanpassingen doen van de instellingen.
- Alsnog de vaste IP instelling in de NAS wijzigen naar "Auto" (is IP adres verkrijgen op basis van DHCP)
- Vast IP-adres alsnog weer instellen in de router.
-
OK Ik heb het IP adres weggehaald uit de router.
Met de link https://finds.synology.com wordt hij wel degelijk gevonden.
Afwachten of ik nog foutmeldingen krijg...
Alvastg bedankt voor de tip
-
Niet afwachten, maar vervolgens de netwerk instellingen controleren in de NAS, zodat je weet wat de oorzaak is van het conflict.
En op basis daarvan kun je verdere actie ondernemen.
Je hebt de NAS dan wel gevonden, maar je schermafbeelding geeft geen enkele gedetailleerde informatie omtrent de verbinding zelf.
Dat is allemaal "Niet beschikbaar". Wat bij een goed werkende verbinding allemaal WEL beschikbaar zou moeten zijn.
-
Kijk eens met de app Fing (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.overlook.android.fing&hl=nl&gl=US) of er een 2e 192.168.10.20 gevonden wordt.
Je kunt ook de NAS even uitzetten en dan laten zoeken.
-
De app FING geeft mij dit: (zie bijlage)
Ook geen dubbele IP adressen gevonden.
-
Ik heb de NAS op 'Auto DHCP' gezet en de router het IP adres laten toewijzen via MAC.
Als ik https://finds.synology.com uitvoer krijg ik nog altijd geen details.
-
Dan is het verder uitzoeken.
Hoewel meerdere keren in het onderwerp aangehaald om andere UTP-kabels te proberen,
Verbinding met 2e LAN poort van de NAS. Is daar verder niet meer op gereageerd of dat ook allemaal als zodanig is uitgevoerd?
Schakel alle apparaten in je netwerk een keer uit - ook switches.
Dan in volgorde eerst de router opnieuw opstarten - daarna switches - en als laatste de eind apparaten.
Nog steeds problemen? Dan de NAS eens rechtstreeks -zonder een switch- met de router verbinden.
-
Andere UTP kabel : check
verbinden met 2de poort LAN : check
Ik test even met opnieuw opstarten.
De NAS heb ik ondertussen verplaatst zodat alle switchen er vantussen zijn.
Hij hangt nu rechtrstreeks op een 24-poort switch
Maar ik test even verder rechtstreeks op de router
-
Andere UTP kabel : check.....
Is een "andere" kabel daarbij van een andere leverancier of zijn ze allemaal van "dezelfde" leverancier / merk / type?
Er is tegenwoordig ontstellend veel goedkope rotzooi op de markt.
Ofwel het gebruik van een andere "slechte kwaliteit" kabel uit dezelfde batch, verhelp je daarmee niet echt de netwerk problemen.
Meer over bekabeling en testen van kabel middels de utility in een managed switch,
zie volgend onderwerp < HIER > (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300494/#msg300494) en met name ook de info in vervolgreactie (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300528/#msg300528).
-
Ik gebruik CAT 6 kabels.
De laatste die ik genomen heb is er eentje die bij mijn ASUS router zat.
Dus ik denk wel dat we dit kunnen uitsluiten.
De NAS hangt nu rechtstreeks aan de router.
Met https://finds.synology.com/ krijg ik nog steeds hetzelfde (niet beschikbaar).
-
De app FING geeft mij dit: (zie bijlage)
Ook geen dubbele IP adressen gevonden.
fing heeft het wel over een 713+ en niet een 718+
is dat je oude nas? heb je die misschien ook weer aan gezet?
-
Het is wel degelijk een 713, ik heb dit verkeerd ingevuld bij het inschrijven, sorry hiervoor.
-
in je handtekening staat ook 718+ er staan nu niet twee nassen aan in je netwerk met het gelijke ip?
-
Ik gebruik CAT 6 kabels.
De laatste die ik genomen heb is er eentje die bij mijn ASUS router zat.
Dus ik denk wel dat we dit kunnen uitsluiten.
Juist NIET !! Je gaat veel te veel uit van "aannames".
Je hebt de eerder achterliggende informatie die ik heb gegeven aangaande kabels kennelijk NIET goed doorgenomen.
(Kost waarschijnlijk ook meer tijd om goed door te nemen en tot je door te dringen, dan de snelheid waarmee jij nieuwe reacties schrijft).
Die specificaties zijn geen enkele garantie dat het goed is. (Daar wordt nu juist zo de hand mee gelicht).
Bijgeleverde kabels bij een apparaat evenmin.
De enig juiste methode is kabels testen, met een goede ("professionele") kabeltester.
Niet die goedkope testers van pakweg € 10,- die overal worden aangeboden.
De meeste gebruikers hebben die "professionele" modellen niet (kosten teveel = minimaal enkele honderden Euro's).
Maar een kabel-test utility in een managed switch is verder de "goedkoopste optie" die ook prima is in te zetten.
-
Ik heb nog ergens een kabeltester liggen.
Ik duik vanavond even de kelder in om te zoeken en laat jullie iets weten.
-
Meer over bekabeling en testen van kabel middels de utility in een managed switch,
zie volgend onderwerp < HIER > (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300494/#msg300494) en met name ook de info in vervolgreactie (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/moeilijk-traag-verbinden-nas-via-br-speler/msg300528/#msg300528).
Ik heb zo'n (vrij goedkope) 5-poort Netgear managed switch, en had die kabeltest noot echt serieus genomen.
Goed om te weten dat die eigenlijk best betrouwbaar is.
EDIT
Nog even een oude 10baseT kabel getest die volgens de opdruk CAT5 is maar slechts 4 aders heeft (ipv de gebruikelijke 8 ). Deze wordt terecht als "OK" aangegeven, maar je moet je wel realiseren dan je dan maar 10Mbps hebt, en dat is tegenwoordig heel erg traag.
-
Ik gebruik altijd het programma Advanced IP Scanner, daarmee kan je goed zien of er dubbele IP adressen zijn.
Ook ik heb zo'n conflict gehad en zag dat niet terug in de modem/router van mijn provider.
Uiteindelijk bleek bij mij een Sonos apparaat op het zelfde IP adres als van de Nas te zitten.
-
Je sluit alleen de andere LAN aan en je NAS heeft dan nog steeds hetzelfde IP adres?
Dat lijkt niet te kloppen. Staat die 2e dan op een vast IP adres in de NAS? Of heb je link aggregation aanstaan? Begin eens met al je LAN instellingen in de NAS op standaard te zetten, dus beide onafhankelijk en op DHCP.
-
Ik kom hier zeker op terug; ben momenteel met vakantie.
ivm het laatste: LAN1 en LAN2 geven een ander IP adres.