Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: stapper op 20 januari 2020, 07:30:06

Titel: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 20 januari 2020, 07:30:06
hallo,

De titel is even algemeen, maar ik weet nog niet wat het probleem exact is.
Op dit moment heb ik wat problemen met de snelheid van internet, en de telefoon, en om die zooi op te lossen stuurt ziggo een netwerk monteur.

Nu vroeg ik me het volgende af: Ik kreeg ooit eens een modem van ziggo, daar kon ik mijn interne ip adres niet mee bereiken. Ding had geen, Nat loop back oid.
Ik vond dat maar niks kreeg een andere waarbij dat niet het geval was.

Die monteur komt vandaag, stel dat modem moet vervangen, en die heeft dat ook niet?
Ik heb mijn tv draaien via Kodi met NFS share's.

De vraag is, levert het problemen op, als de router moet worden vervangen? ( afgezien van portforwarding?)
Of werkt de boel intern gelijk weer zonder problemen?

Bvd.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Benjamin op 20 januari 2020, 12:16:34
Citaat
Of werkt de boel intern gelijk weer zonder problemen?

Mei verleden jaar is mijn Ziggo modem/router vervangen. Dit i.v.m. snelheidsproblemen.

Vervangen heb ik zelf gedaan. Het heeft aardig wat voeten in de aarde gehad om de boel weer aan de praat te krijgen. De grootste hobbel was om het modem in IPv4 modus te krijgen. In IPv6 had ik geen mogelijkheid om portforwarding in te stellen.

Is uiteindelijk wel gelukt. Maar heeft wel drie dagen in beslag genomen.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 20 januari 2020, 16:11:48
Merci, daar had ik wel wat aan... dacht voorkomen dat ik dat rotding krijg :)

afijn het probleem bleek buiten in de kast te zitten.
Hij wou dat modem wel vervangen, maar ik zei laat maar fijn hangen.

Internet was weer snel, dus ik dacht ik hou mooi die router....

het is opgelost thanks.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Rubensky op 20 januari 2020, 17:04:36
Ik heb ook Ziggo en wordt niet gelukkig van de router die ze uitgeven (Connectbox) ik heb dat ding in Bridge modus geramd en een eigen router geconfigureerd.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 20 januari 2020, 17:34:58
ja daar was ik al bang voor..
Daarom vroeg ik ook van hoe zit het dan met die nfs shares en zo die ik via kodi heb lopen?

Dat modem is wel ok, maar ze hebben dat ding enorm uitgekleed..
Met een Nas is dan idd volgens mij dan idd in bridge en dan eigen router de oplossing.
Nodeloos word je dan op kosten gejaagd en een hoop gepruts, daar had ik geen trek in.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Vuurvreter op 20 januari 2020, 18:01:35
In het ergste geval had je een nieuwe modem gehad, het enige wat er dan veranderd is het IP adres van je NAS.
Maar alles blijft dan gewoon werken. Ik heb vorige jaar ook nieuwe modem gehad en geen centje pijn  ;)

En Ziggo gaf van te voren al aan, dat als ik problemen met zou hebben met IPv6, dat men op afstand IPv4 zou instellen, maar dat was niet nodig. Mijn Connectbox stond al op IPv4.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 20 januari 2020, 21:17:06
En die nas benaderen via het interne adres geeft verder geen problemen?
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Vuurvreter op 20 januari 2020, 21:22:51
Nee, want hij krijgt dan een nieuw IP adres en middels Synology Assitent kan je dat te weten komen.
En met die nieuwe IP adres kan gewoon inloggen.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Rubensky op 20 januari 2020, 23:27:33
Nee, want hij krijgt dan een nieuw IP adres en middels Synology Assitent kan je dat te weten komen.

Let wel, dan moet je huidige IP adres niet via de nas op Static zijn ingesteld anders moet je hem eerst even op dynamisch (DHCP) zetten voor je de router verwisseld.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 21 januari 2020, 09:07:00
ok eerst even dit: ik ben een nitwit op dit gebied  :D

ik weet hoe ik in de router die ik gelukkig nog heb, een paar poorten moet forwarden, snap een beetje hoe het werkt, en dan heb je het wel gehad.

Maar: die stomme connectbox van ze is van wat ik er van vat, niet van dezelfde fabrikant. Ze hebben meerdere modems met de naam Connectbox van verschillende fabrikanten dus. En die zijn verschillend.
Ziggo doet dat denk ik om het leven nog even nodeloos wat ingewikkelder te maken ..

Ik kreeg destijds zo'n connectbox, fabrikant geen idee, en kan best zijn dat ik iets verkeerd deed, ik had nog niet zo lang een nas, maar ik kon het interne adres niet meer bereiken.
In mijn herinnering ook niet via synology assistant..

ik vond er bijj ziggo een heel topic over met allemaal drama's van gebruikers met een nas, mogelijk dat het voor jullie alleemaal gesneden koek is.
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/nat-loopback-problemen-compal-connectbox-nas-server-slecht-bereikbaar-39734/index3.html

Ik zit er over na te denken om afscheid te nemen van ziggo al een tijdje, omdat ik ook glasvezel in het pand heb zitten.
Maar voor ik overstap moet ik eerst maar eens kijken met wat voor modem die lui dan komen, want ik zag ook dat soort verhalen bij andere aanbieders.

Mogelijk dat jullie dit eens kunnen doorlezen, en mij dan eens in uh kuch jip en janneke taal kunnen uitleggen, waarom ze dit doen, en waar ik op moet letten, mocht ik overstappen?

bvd
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Hofstede op 21 januari 2020, 09:32:30
Niemand kan je vooraf vertellen wat je allemaal tegenkomt. We hebben geen kristallen bol.

Houd er gewoon rekening mee dat je een tijdje bezig zult zijn om alles weer werkend te krijgen.

Zoals ze bij ons zeggen: "Mangs buj te bange" (Soms ben je gewoon te bang)  :)

Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 21 januari 2020, 10:04:43
haha dat vat ik heer Hofstede  ;)
hadden we dat, dan deden we vermoedelijk wat anders...

Ik heb ook geen idee van routers en hoeveel er op de markt zijn van providers.
Maar is het geen goed idee om daar een topic van te hebben hier?
Iets van voorkeuren, of die kun je beter niet hebben?
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Briolet op 21 januari 2020, 12:20:22
Volgens mij kun je routers van providers altijd in een modem-only mode zetten. Heb je niets meer met dat ding van de provider te maken. Maar ook met een eigen router moet je de handleiding lezen.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 21 januari 2020, 13:16:28
Hallo,

Nou ik ben daar een beetje aan het lezen, maar ben geen technicus.
Ik neem aan dat je dan  de bridge modus bedoeld?

Lees dan maar eens vluchtig door dat topic heen, ik maak er uit op dat er zelfs modems zijn waar dat ook niet word toegestaan.

Ik snap wel dat ik de handleiding moet lezen  :P

Maar als er nou providers zijn die modems leveren waarbij nat loopback niet aanwezig is ( dus geen intern ip, begrijp ik dan)
En er ook weer modems zijn waarbij bridge niet word toegestaan, wat dus blijkt uit dat topic.

Is het dan niet interessant om op dit forum een topic te hebben over modems van providers?
Als iemand wil overstappen naar een andere provider kan het voor een nas gebruiker aardig tricky zijn als ik dat zo bekijk...
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Briolet op 21 januari 2020, 13:46:31
Nee, die kennis zit juist bij de fora van de betreffende providers. Niet hier.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Rubensky op 21 januari 2020, 13:58:55
Ik zou je het met liefde uitleggen en stap voor stap met je doorlopen. Ik weet alleen niet wat de regels daarvoor zijn op dit forum. Het is namelijk geen algemeen computerforum.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 21 januari 2020, 15:33:15
ok dan, no problemo... ;)
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: André PE1PQX op 21 januari 2020, 20:49:56
Volgens mij kun je routers van providers altijd in een modem-only mode zetten. Heb je niets meer met dat ding van de provider te maken. Maar ook met een eigen router moet je de handleiding lezen.
Helaas laat KPN dit niet toe, hun experia-troep is volledig dicht getimmerd en mag je allen hier en daar een poortje open zetten die na een update van KPN zijde (vanaf WAN zijde dus) weer dicht gegooid wordt, default settings dus.
Ook de Fritzboxen laten zich niet in bridge/modem-only zetten helaas. (via een work-round schrijnt dit wel te kunnen)
Helaas ben je voor VDSL en coax lijnen afhankelijk van wat de provider je levert (lees: uitleent) om verbinding te maken.
In geval van glasvezel zou je kunnen overwegen een netwerk van Ubiquity op te zetten.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Robert Koopman op 21 januari 2020, 20:53:41
T-Mobile glasvezel kent ook geen bridgemode modem.
Maar deze is niet echt nodig, werkt ook met een eigen router.
En zeker als je geen vaste telefonie afneemt.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: Rubensky op 21 januari 2020, 21:30:51
Voor zover ik weet kan je wel Bridge modus gebruiken als je een coax modem van Ziggo hebt. Toen ik daarom vroeg deden ze niet moeilijk. (Ik kon het zelfs eigenhandig uitvoeren).
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 21 januari 2020, 21:45:28
Ik zou je het met liefde uitleggen en stap voor stap met je doorlopen. Ik weet alleen niet wat de regels daarvoor zijn op dit forum. Het is namelijk geen algemeen computerforum.

Het is bij mij gelukkig wel opgelost, ik kon gewoon dit modem houden ( nog)
Paar poortjes open geprikt en klaar.

Maar wat ik meer bedoel is dat het een onoverzichtelijke rot bende is voor mensen met een nas.
Bij de 1 kan het hele ding niet in een bridge, bij de ander geen nat loopback
Dus als je wilt overstappen dan zul je dus kennelijk bij al die aanbieders aan de snuffel moeten of die modems die ze aanbieden wel geschikt voor je zijn.

Als je technische knowhow dan niet al te groot is, kun je je dus aardig in je voet schieten als je voor 1 of 2 jaar moet tekenen en er dan achter komt dat je een hoop geduvel gaat krijgen.

Vandaar ook mijn vraag of zoiets niet op een forum voor nas gebruikers hoort, ik dacht dat dit dan wel handig was, ipv bij al die providers aan de snuffel, met een beperkte eigen kennis van zaken, of nog erger een telefonische helpdesk, waar ze maar wat zeggen.

Ik zie gewoon op tegen een eventuele overstap om die reden.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: André PE1PQX op 21 januari 2020, 22:00:10
Als alles werkt en je bent tevreden moet je de overstap echt kritisch gaan beoordelen. Mogelijk kom je tot het idee dat overstappen zelfs ongewenst is.

Als het werkt, en je bent tevreden ---> zitten blijven is een goede optie
Als het werkt, en je bent ontevreden -> overstappen kan een goede optie zijn
Als het slecht werkt, en je bent ontevreden -> overstappen is gewoon een goede optie.

Ikzelf zit nog opgescheept met een brakke bonded VDSL lijn (50/5 is maximaal haalbaar via deze weg) en hoop in februari glasvezel te krijgen.
De fritzbox zal dan als ik mijn zin krijg alleen gebruikt worden voor VoiP diensten, de rest wordt door Ubiquity spullen afgehandeld.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 21 januari 2020, 22:21:19
het werkt, ik ben niet ontevreden, maar hoe lang hou ik deze router nog? Schijnt al een oud beestje te zijn.

Het bevalt me goed bij ziggo, prima provider, maar heb allang glasvezel in dit pand zitten, al jaren.
ik heb 250 down 25 up, maar dat verschil tussen die 2 vind ik wel erg groot.

Dus ben ik eens aan het kijken, wat kan ik eigenlijk krijgen op dit adres op glasvezel, tegen welke prijs, en hoe is de kwaliteit, ect ect.
Daar kom ik ook wel uit, het is ook niet gezegd dat ik overstap, alleen dat ik de mogelijkheden aan het bekijken ben.

Dat is ook allemaal wel redelijk uit te vogelen.

maar dan:

Die providers hebben allemaal een wir war aan modems.
Als je eenmaal krabbeltje hebt gezet, zit je aan ze vast voor een aardige tijd.
Aan de ene kant wil je zien wat er te koop is in de wereld, aan de andere kant houd mijn beperkte kennis voor wat ik nodig ben met een nas me tegen.

Bel je een hulpdesk dan zeggen ze maar wat, wat vaak niet blijkt te kloppen, dat is zelfs bij ziggo zo.
Sommige hebben wel kennis, de andere medewerker, zit daar met een checklist en weet niks.

Dit forum is objectief en de kennis hier vertrouw ik, hun niet.
En wil een nas goed draaien in een netwerk dan zal er toch een goed modem moeten hangen die dat goed aankan.

Vandaar ook dat het me logisch leek op een forum over nassen een topic te hebben van welk modem kozen jullie?
En waren er problemen, en hoe heb je dat toen opgelost?
Of mijd dat modem als de zwarte builenpest.
Of dat is aan regelrechte aanrader...

Dat komt logisch op me over, en ik denk dat dit voor gebruikers van een Nas goede kennis is.
Ervaring van anderen, maar misschien ben ik de enige wel, die dat zo ziet, geen idee.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: André PE1PQX op 21 januari 2020, 22:36:28
Tja, helpdesken.... Die van XS4ALL was (!) gewoon goed; hebben kennis en gaan verder waar jij gebleven bent.
Mijn ervaring met KPN zelf was niet echt best.... echt script werk.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: stapper op 23 januari 2020, 09:42:24
tja, 10,94 bruto per uur... :'(
Het mag niet veel kosten.
Titel: Re: Netwerk probleem
Bericht door: André PE1PQX op 23 januari 2020, 12:40:27
Voor dat bedrag kom ik mijn bed ook niet meer uit...