Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: Graansma op 26 september 2022, 21:19:36
-
Beste mensen,
sinds enige tijd kan ik mijn DS414j niet meer via wifi met mijn laptop verbinden. Ook mbv synology assistent wordt de NAS niet gevonden. Bedraad is het geen probleem. Voorheen had ik dit probleem niet. Wat kan de oorzaak zijn en hoe is dit te verhelpen. Via de configuratiemodule wordt om een dongel gevraagd, deze heb ik niet. Ik ben overigens aangesloten bij Ziggo.
Ik heb de virusscanner en firewall van Ziggo al een keer stilgezet, maar dit hielp ook niet.
Weet iemand raad?
-
Kan je met die laptop wel via WiFi internet op?
Misschien staat WiFi wel uitgeschakeld op die laptop.
-
Misschien twee router in je netwerk?
Of van die Ziggo WiFi adapters, staat daar de dhcp server aan?
-
laptop is wel verbonden met wifi
-
Ik heb idd tp link versterkers staan. DHCP server zegt mij niets. Waar kan ik zien of dat aanstaat??
-
laptop is wel verbonden met wifi
Kan je met die laptop wel via WiFi internet op?
-
Er staat bij mij een Smart wifi modem van Ziggo. De TP-link is de M4.
-
Laptop kan ook internet op. Is geen enkel probleem
-
Voor de zekerheid: zonder bekabeling ?
Kan je met je telefoon (WiFi) wel de NAS benaderen, bijvoorbeeld met DS File ?
-
Misschien is het IP-Adres van WiFi geblokkeerd.
Kijk in Configuratiescherm > Beveiliging > Lijst toestaan/blokkeren > Blokkering lijst of je daar een (intern) IP-Adres in staat.
-
ja, zonder bekabeling. Ik werk eigenlijk altijd uitsluitend met wifi. Zojuist even een check gedaan, de Bluesound krijgt middels mijn telefoon of tablet ook geen contact met de NAS
-
check gedaan bij smartwifi web, dhcpv4 staat aan
-
configuratiescherm van laptop of van de NAS?
-
Automatisch blokkeren staat niet ingesteld. Button: lijst toestaan/blokkeren is grijs, kan dus niet worden geactiveerd.
als ik automatisch blokkeren selecteer kan ik bij de button zien dat de lijst leeg is.
-
Zou eerst eens uitsluiten dat je niet tweemaal dhcp-server aan hebt staan, want dat weten we met al het bovenstaande nog niet:
zou alleen dhcp-server van de router aan laten staan.
mocht de dhcp-server van die ziggo TP-link ook aan staan, dan die uitzetten.
-
Heeft je NAS toevallig een ander IP adres gekregen?
-
Er staat bij mij een Smart wifi modem van Ziggo. De TP-link is de M4.
Die kan ook WiFi adressen uitgeven, naast wat Ziggo doet.
TEST:
Schakel alles uit van TP-link
Herstart die Laptop (met UTP-kabel er uit)
Probeer weer via WiFi de NAS te benaderen.
-
Dat gaat zo snel mogelijk niet lukken.
Als je die tp-link mesh installeert, dan wordt de wifi van de router uitgeschakeld
(tenminste die van ziggo wel) en dan lukt het met wifi niet als je TP-link helemaal uit zet.
Of je zet die in je router weer aan natuurlijk.
Vandaar mijn eerdere reactie 14 om te checken dat dhcp in die tp-link uit staat en in router aan staat.
-
Misschien ook van belang:
.Staat de TPlink in routermodus of AP-modus?
.Zijn de M4's draadloos of bedraad met elkaar verbonden?
.Is de Synology aangesoten aan de Ziggo-router of aan een M4?
Verstuurd vanaf mijn SM-P610 met Tapatalk
-
WiFi client isolation al gechecked??