Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: GerardB op 08 december 2020, 13:39:19

Titel: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 08 december 2020, 13:39:19
Ik heb een nieuwe experia box V10 van KPN gekregen. Een ZTE H369A. De NAS in een van de LAN poorten gehangen en hij wordt niet gezien. de lampjes van de poort branden ook niet. Andere poort geprobeerd, nog steeds niet.
De NAS gereset om een eventueel vast ip-adres weg te halen (DHCP  aan), nog steeds niets.
geen idee hoe ik dit op kan lossen... iemand?
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Briolet op 08 december 2020, 14:26:51
Als de lampjes op een lan-poort niet branden, is de kabelverbinding niet goed. Of de poort zelf defect.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 08 december 2020, 14:56:10
Helaas, ik had al wat dingen omgeprikt tussen de poorten en de poorten doen het gewoon (met andere apparatuur wel).
Kabel vervangen levert ook niets op :-(

Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Gaffel op 08 december 2020, 15:59:25
Misschien de Nas bij iemand anders op een router proberen?
Kan samenloop van omstandigheden zijn!
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Birdy op 08 december 2020, 16:51:57
Hang de NAS even aan je PC met een gewone (dus geen cross) UTP kabel, kijk dan of je de NAS wel kan zien/benaderen.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: a.zwartkruis op 08 december 2020, 16:57:13
Birdy is me een paar seconden voor...

Verder  geeft Google een berg hits als je zoek op  NAS  niet   gevonden met Experiabox V10, maar deze   heeft t opgelost.

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/synology-nas-niet-zichtbaar-benaderbaar-in-netwerk-na-migratie-naar-experia-box-v10-84215
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 08 december 2020, 19:00:12
als ik m direct aan mijn laptop hang kom ik er idd gewoon op...
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 08 december 2020, 19:11:52
Dank! in je post staat dat de NAS een vast IP adres en gateway had, volgens mij heb ik dat niet (meer) door d e reset van mijn NAS.
en als ik met mijn laptop koppel en kijk zie ik ook Use DHCP Yes en een IP adres watie (neem ik aan) van mijn laptop heeft gekregen?
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Birdy op 08 december 2020, 19:46:56
In ieder geval is de NAS goed  ;)
Gebruik weer dezelfde kabel en sluit deze aan op de router.
Weer niet goed? Reset de router.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 08 december 2020, 23:01:47
Done en helaas.... de NAS wordt weer niet gezien.  :( (Overigens ik nam aan dat ik de cross over kabel weer moest gebruiken) Nog ideeen?
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Briolet op 08 december 2020, 23:06:58
Cross-over is al heeeel lang overbodig. Eigenlijk alle nic's in huidige apparaten kun je met beide aansluiten.

Maar toch vreemd dat de lampjes op de poort uit blijven. Normaal worden die op een heel laag niveau aangestuurd. Als de nic's een verbinding kunnen opzetten, gaan ze al aan.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Birdy op 08 december 2020, 23:12:58
Citaat
Overigens ik nam aan dat ik de cross over kabel weer moest gebruiken
(dus geen cross) UTP kabel
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Hofstede op 09 december 2020, 10:04:46
Werkt de poort op de ExperiaBox wel als je de laptop er op aansluit?
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 09 december 2020, 10:51:57
De poort werkt. ik heb een ander apparaat op de poort aangesloten en die werkt prima. Het is enkel als ik de NAS aansluit dat er geen verbinding optreedt
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Hofstede op 09 december 2020, 13:10:04
Als je een switch hebt zou je even kunnen proberen er een switch tussen te zetten. Mogelijk werkt de handshake tussen NAS en ExperiaBox niet goed.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 09 december 2020, 13:12:40
Als je een switch hebt zou je even kunnen proberen er een switch tussen te zetten. Mogelijk werkt de handshake tussen NAS en ExperiaBox niet goed.
Ik heb helaas geen switch, maar wel n extra router. Die kan ik er tussen zetten of heeft dat geen zin?
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Plerry op 09 december 2020, 13:31:31
Als die extra router meerdere LAN aansluitingen heeft kan je die LAN aansluitingen gewoon als switch gebruiken.
Dit tenzij een zeer geavanceerde router is waarbij de verschillende LAN aansluitingen aan verschillende VLANs zijn toegewezen.
Maar, dan heb je die wellicht niet als "extra" liggen.
Heeft die extra router een LAN aansluiting die is toegewezen aan IP-TV, gebruik die specifieke LAN aansluiting dan ook niet, maar twee andere.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 09 december 2020, 13:56:44
Dank!
Ga ik weer even knutselen ;)
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 10 december 2020, 12:38:32
Dank!
Ga ik weer even knutselen ;)
ok, ik heb een Archer C7 router achter de Experia box gehangen en aan de Archer de NAS gehangen. De NAS krijgt netjes een IP in de range van de Archer en is benaderbaar. Het lijkt dus echt wel de Experia box te zijn.... :-(
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Birdy op 10 december 2020, 13:40:23
Dan zou ik KPN (weer) benaderen, het moet gewoon werken, tenzij je met deze opstelling tevreden bent.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Plerry op 11 december 2020, 09:43:50
... aan de Archer de NAS gehangen. De NAS krijgt netjes een IP in de range van de Archer en is benaderbaar. Het lijkt dus echt wel de Experia box te zijn.... :-(
Dan gebruik je die Archer dus niet uitsluitend als switch, zoals je bedoeling was.
Om de Archer als switch te gebruiken moet je (zoals ik niet heel expliciet schreef) zowel de ethernetkabel naar je NAS als die naar je ExperiaBox op een LAN poort van je Archer aansluiten. Daarmee worden het ExperiaBox en Archer LAN-deel een en hetzelfde netwerk. Daarnaast moet je (eerder niet beschreven) in je Archer de DHCP server uitzetten. Anders zijn er binnen dat LAN netwerk twee DHCP servers aktief.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Babylonia op 11 december 2020, 17:33:29
Als je echter zoveel gedonder hebt met de Experia Box, is het waarschijnlijk een beter idee die TP-Link Archer wel als (2e) router in te zetten
(NAT achter NAT), en alles van het netwerk daar achter te zetten.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 11 december 2020, 18:11:18
Als je echter zoveel gedonder hebt met de Experia Box, is het waarschijnlijk een beter idee die TP-Link Archer wel als (2e) router in te zetten
(NAT achter NAT), en alles van het netwerk daar achter te zetten.
yep  ;). Je hebt gelijk, maar tegelijk vind ik het wel erg irritant. Standaard router + standaard geconfigureerd, standaard NAS + standaard geconfigureerd en dan werkt het niet.  ::)
Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat ik de enige ben. ik ga toch eens bij KPN op de deur kloppen...
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Babylonia op 11 december 2020, 19:06:14
Ik dacht niet dat ik met een Experia Box V10 daar problemen mee had?
Heb zelf hier nog een model van voormalig "Telfort", maar nu niet aangesloten.
De andere router modellen van KPN kun je beter helemaal niet hebben (V10A en V12).  Dat is nog veel meer "crap".

En als je nu eens in de V10 handmatig een vast IP-adres instelt met de MAC-adres gegevens die je hebt van je NAS?
Met "DHCP Binding".   Dan "moet" de V10 wel dat IP-adres daarvoor reserveren en uitgeven aan je NAS.
Nog wat plaatjes ervan op het Telfort forum < HIER > (https://forum.telfort.nl/tips-en-verbeterideeen-273/portforwarding-v10-lukt-niet-81093#post674287) (zolang het nog actief te benaderen valt voordat het wordt opgeheven).
Vast IP-adres heb je uiteindelijk toch nodig om je NAS makkelijk te kunnen benaderen,
en dan met name ook voor services die je van buitenaf wilt benaderen (via port forwarding).

Overigens het onnodig aanhalen van het complete voorgaande bericht is "not done" volgens normale forum gebruiksregels.
En wordt hier althans helemaal niet op prijs gesteld.  (Hooguit enkele gerelateerde regels uit verder teruggaande reacties).

Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 14 december 2020, 11:04:52
Dat zal ik eens proberen.
Ik kreeg overigens nog de suggestie dat de spanning op de poort van de experia mogelijk net te laag is voor de NAS en dat daarom er gene verbinding opgebouwd wordt. zou dat mogelijk zijn?
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Babylonia op 14 december 2020, 11:55:43
In geval van te lage spanning, zou je dat met andere apparaten net zo goed moeten hebben.
En zou je eens een ander poortje kunnen proberen.

Het zou ook nog kunnen zijn dat als er door te hoge demping in kabels inderdaad net een "kantelpunt" is, van goed/slechte connectie,
dat het voor het ene apparaat mogelijk net wat onrustiger kan uitpakken dan voor een ander apparaat.

Te hoge demping van kabels kan ook liggen aan simpel het gebruik van goedkope, slechte kwaliteit "no-name" kabels.
Er is tegenwoordig nogal wat troep op de markt, van kabels die bestaan uit aluminium met een dun laagje koper erover.
Met nauwelijks of geen twisting van draadparen. Die voldoen gewoon niet.

https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel/ (https://www.netwerkproducten.com/service/cca-kabel/)

https://www.youtube.com/watch?v=ZIsPAvse3UQ (https://www.youtube.com/watch?v=ZIsPAvse3UQ)

https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire (https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar (https://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar)

https://nl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge (https://nl.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge)

https://www.utp-kabel.nl/blog/utp-kabels-langs-stroomkabels.html (https://www.utp-kabel.nl/blog/utp-kabels-langs-stroomkabels.html)

En waarschuwing voor de rotzooi die veel wordt verkocht o.a. YouTube vanaf < hier > (https://www.youtube.com/watch?v=ojFPdg7DGvk&feature=youtu.be&t=100).
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Briolet op 14 december 2020, 11:57:34
Citaat
de suggestie dat de spanning op de poort
Nooit van gehoord, maar een te lage spanning zou dit kunnen verklaren. Maar ook dat zou opgelost kunnen worden met de eerdere suggestie om er een switch tussen te zetten. (Mits die switch een wel verbinding kan opbouwen met de router)

Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 25 december 2020, 11:19:46
ok, switch besteld en ertussen gezet en hoera, er gaat een groen lampje branden bij de poort op de experia box. De NAS aan de switch gehangen en helaas, wordt niet gezien door de experia.... dus dit lijkt helaas ook niet te werken  :(
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Gaffel op 25 december 2020, 11:39:50
Beste,
Heb je geen kennis of buren die  KPN als provider hebben, dan kun je eens kijken of de Nas daar wel werkt.
Ik heb zelf een experiabox versie 10 en heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Birdy op 25 december 2020, 13:35:43
Blijven 2 opties over (denk ik), die al eerder geopperd waren:
1 - Reset V10.
2 - Aankloppen bij KPN.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Babylonia op 25 december 2020, 18:53:50
3e optie:  Nog eens opnieuw proberen 1x een reset uit te voeren.  Zodat DHCP wordt ingesteld.
                Misschien is de eerste keer niet helemaal netjes "strak" afgerond?

4e optie:  Zoek de MAC-adres gegevens van de NAS op - geprint op een stickertje achterop, of aan de onderkant ??
                Met die gegevens kun je in de Experia Box V10 een vast IP-adres instellen voor de NAS.

                In dat geval zou dat IP-adres dan expliciet worden toegewezen aan de NAS.
                (Na instellen in de V10 erna wel de NAS een keer herstarten).


5e optie:

ok, ik heb een Archer C7 router achter de Experia box gehangen en aan de Archer de NAS gehangen.
De NAS krijgt netjes een IP in de range van de Archer en is benaderbaar. Het lijkt dus echt wel de Experia box te zijn.... :-(

Vanuit info uit navolgende reactie in dat geval, een ander sub-net. (NAT achter NAT)

Je kunt "los" (niet aangesloten achter de Experia Box), de Archer C7 inschakelen.
Inloggen in de Archer en het sub-net van de Archer veranderen in dat van de Experia Box V10.
Zaakje een keer opnieuw opstarten  -  erna ook de NAS,
zodat geen IP-adres wordt vastgehouden vanuit een oude lease in voorgaande sub-net.

Daarna check of NAS alsnog (achter de Archer) is te benaderen via het nieuwe sub-net.
Indien positief, kun je nu een vast IP-adres geven "in de NAS zelf" in hetzelfde sub-net als dat van de Experia Box.

Erna zou de NAS alsnog direct achter de Experia Box aangesloten kunnen worden.
Het IP-adres van de NAS sluit aan in het sub-net van de Experia Box, en zou dan te benaderen moeten zijn.

Indien positief, zou ik alsnog erna de instellingen in de NAS terugzetten naar "DHCP"
(automatsich een IP-adres verkrijgen vanuit de router).
Ben ik benieuwd, of de NAS niet alsnog een IP-adres vanuit de V10 krijgt toegewezen.
("Erna" voor een vast IP-adres dezelfde methode als beschreven bij optie 4).
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: GerardB op 26 december 2020, 16:21:57
Ik snap het niet helemaal, maar ik heb alles weer eens uit en aangezet en warempel, als ik inlog op de experia box ziettie nu opeens wel de NAS :).  En is de NAS idd weer benaderbaar.. pfffff….

allen ontzettend dank voor het meedenken. De switch ertussen zetten was dus de gouden tip!!
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Birdy op 26 december 2020, 17:26:12
 :thumbup:   8)
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Gaffel op 27 december 2020, 11:42:11
Het blijft vreemd dat rechtstreeks aansluiten op de V10 niet werkt.
Ik zou ze de kost niet willen geven die allemaal een V10 hebben met een synology NAS!!
Maar goed het werkt  ;)
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Babylonia op 27 december 2020, 13:58:57
Ik heb hier ook een V10 liggen  -  (normaal eigenlijk niet aangesloten)  -  maar daar eerlijk gezegd nooit eerder problemen mee gehad.
Naar aanleiding van je onderwerp en je vreemde ervaring ermee, net toch nog maar weer eens even opnieuw getest.
Rechtstreeks de NAS aan de V10 (zonder switch), en ook mijn PC. Maar kan de NAS als apparaat gewoon hier in de V10 zien,
en ook via het IP-adres benaderen wat ik eens een keer eerder in de V10 daarvoor als "DHCP Binding" heb ingesteld.

Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Briolet op 27 december 2020, 14:10:50
Maar hier ging het ledje op de poort al niet aan ten teken dat er een ethernet verbinding is. Ik vind dit iets vreemds, omdat ik het alleen ken bij een defecte kabel.
Blijkbaar hebben beide nic's (https://en.wikipedia.org/wiki/Network_interface_controller) een ander probleem waardoor ze niet met elkaar kunnen praten.

Maar goed, beide nic's kunnen wel met de nic's op de switch praten.
Titel: Re: NAS niet zichtbaar via Experia v10
Bericht door: Babylonia op 27 december 2020, 14:36:47
Het betreft een NAS model uit 2011.
Mogelijk dat de huidige DS firmware (of voor zover er in is geüpdatet) in samenhang met de Nic mogelijk wat anders reageert met led-lampjes?

Hoe het ook zij, hij heeft in ieder geval een oplossing.