Specs. van je aangeschafte kabels dat klinkt verder allemaal goed.
Maar mocht het toch "rotzooi" materiaal zijn van een onbetrouwbare leverancier, kloppen die specs vaak helemaal niet.
De enig juiste wijze om te controleren of ze voldoen is eigenlijk te testen met een
"goede" kabeltester.
Niet die alleen met led-lampjes controleert of het correct is aangesloten (mismatch / sluiting).
Apparaatjes van ~ € 10,-Maar een
"echte" kabeltester die ook de demping en effect van interferentie /
"crosstalk" opmeet.
Dat soort kabeltesters zijn helaas veel te kostbaar voor zo nu en dan een testje.
(Die meters kosten al snel enkele honderden Euro's, om van een profesionele "Fluke" meter nog maar te zwijgen).
Echter een "managed" switch hebben de meeste van ons wel ter beschikking.
Daar zit juist vaak een
elektronische kabeltest utility bij, waarvan de metingen erg betrouwbaar zijn.
Alleen niet de grafische interface van een "echte meter" wat die metingen zelf opleveren, maar slechts een uitkomst of het voldoet, of juist niet.
Meer hoef je eigenlijk ook niet te weten. Daar vallen slechte kabels al snel mee door de mand.
Waarbij zo'n "goedkope tester" ze als "wel correct" aanmerkt. Zie
< eigen testje / voorbeeld >In de praktijk maak ik van die mogelijkheid daar veel gebruik van. (Met een
Netgear switch).
Andere gebruikers die naar aanleiding van die info dergelijke utility's ook zijn gaan toepassen, hebben vaak opvallende resultaten.
Dan bleek bijv. dat
20% van hun kabels
niet voldeden. (URL niet meer online - oud Telfort forum is opgedoekt).
Of een
andere gebruiker die speciaal zo'n Netgear switch kocht om zijn kabels door te meten.
Toen bleken al zijn "nieuw" verworven kabels van een bepaalde leverancier onbetrouwbaar (eerder door hem beschreven op een ander forum).
De oude kabels van jaren terug, bleken wel goed. Na verwisseling van de "foute" kabels door nieuwe (van een wel betrouwbare leverancier),
had hij een
uitstekend "strak" betrouwbaar netwerk. Alle vreemde "onbegrepen" eerdere haperingen waren verdwenen.
Die gebruiker had speciaal bij Netgear opgevraagd, waar de utility op kon testen.
Test Results - Indicates the test results of the cable. Possible results are:
Crosstalk: There is an interpair short on the cable.
Failed: An error occurred while conducting the cable test. Try again.
No Cable: The cable does not exist or the cable length is too small to test accurately.
Not Supported: The test is not supported on this port.
Mismatch: There is a mismatch with the cable impedance.
Replace the Ethernet cable, and then try again.
OK: The cable is working correctly.
Open Cable: The cable is disconnected or there is a faulty connection.
Short: There is an electrical short in the cable.
Open short: Both disconnect and electrical short are detected in the cable.
Cable Fault Distance - Indicates the distance (in meter) from the failed point on the cable.Test met zo'n Netgear switch. Lees bijv. onderwerp
bij KPN op het forum, pakweg een maand terug
en vervolgreacties.
"Poort 4 + 5 zijn inderdaad AliExpress kwaliteit kabels, dat ga ik ook maar eens vervangen." + resultaat in
laatste reactie.
Aanvulling (2023):
Andere bronnen van interferentie die vaak over het hoofd worden gezien en oorzaak kunnen zijn van onbegrepen storingen:- Een stekkerdoos met diverse netvoeding adapters en opladers bij elkaar, vlak in de buurt van elektronische apparaten.
Interferentie tussen de wat langwerpig samengestelde adapters onderling in zo'n stekkerdoos, kan men verminderen
door de uitstekende delen van zo'n adapter qua richting "om en om" te plaatsen (boven / onder).
Maar verder die combinatie dus ook niet in de buurt plaatsen van apparaten (routers, WiFi Access Points, NAS apparaten).
- Te korte afstand in de plaatsing van apparaten onderling. Houd minimaal 20-30 cm afstand tot elkaar.
- Diverse kabels in een netwerkgoot als bundeltje "parallel" naast elkaar. - Gebruik afgeschermde kabels.
- Gebruik van zogenaamde "Powerline" adapters, waarbij "hoogfrequent" data netwerksignaal,
als een soort van "sub-golf" over laagfrequent 50 Hertz 230 Volt wisselstroom wordt geleid.
Als tegenhanger van "WiFi" (indien draadloos signaal teveel wordt gedempt),
en aanleg van ethernet kabel praktisch nauwelijks is te doen.
Vele moderne electronica zoals eerder genoemde netvoeding adapters en (pulserende) opladers, maar ook "dimmers",
ledlampen, omvormers van zonnepanelen, waterpompen, en wat al dies meer zij aan apparatuur wat we in huis gebruiken.
Kan een zodanige "vervuiling" van het stroomnet geven. Dat dit niet alleen storing / onbetrouwbare werking
kan veroorzaken in de netwerk connecties van
"Powerline" adapters, en achterliggend aangesloten apparatuur.
En nu wordt het "off-topic", maar wil die info toch graag delen:
Tevens in de betrouwbaarheid van
"Slimme meters" die we gebruiken om het energieverbruik te meten.
http://empir.npl.co.uk/meteremihttp://empir.npl.co.uk/meteremi/results/http://empir.npl.co.uk/meteremi/publications/ Met o.a. een
verschenen rapport (PDF) With 200 million smart meters rolling out across Europe, the suggestion in recent studies of over-billing by
some 500 % when meters are exposed to certain interference, threatens to undermine consumer confidence
in this €45 billion EU mandated roll-out. This is particularly worrying as all erroneous meters were already
tested and approved under the EU’s measuring instrument directive (MID)Met als uitschieter, tot een
~2000 % "negatief" effect (onderzoek Universiteit Twente)
op de metingen van een aantal slimme meters bij gebruik van een normaal verkrijgbare
visvijver waterpomp (PDF)Of andersom (als uitzondering) een
positief effect op de metingen van een slimme meter
met
"teruglevering" van stroom aan het net, terwijl er helemaal geen zonnepanelen bij de aansluiting aanwezig zijn.
Met gebruik van een simpele
"Klik aan Klik uit" verwante schakelaar getoond op YouTube
< HIER > en
< HIER >