Synology-Forum.nl
Firmware => Synology DSM algemeen => Topic gestart door: Tom2012 op 06 december 2024, 21:30:29
-
Krijg sinds een aantal dagen een paar keer per dag het bericht:
“… (isp-nummer NAS) kan geen gegevens uploaden, onderzoeo de internet-connectiviteit”.
Begrijp niets van deze melding en kan ook niets vreemds ontdekken, heeft iemand enig idee?
-
Hallo,
Het lijkt dat sinds ik een nieuwe modem van Ziggo heb ik de melding van de NAS krijg met de tekst:
Kan geen gegevens uploaden. Controleer de internetconnectiviteit
Als ik in de NAS bij Configuratiescherm > Netwerk > Netwerkinterface kijk staat daar bij LAN dat ie verbonden is en onder het kopje het DHCP adres dat in de router staat bij de Lijst gereserveerde IP-adressen
Wat kan de reden zijn dat ik deze melding ontvang?
-
Ik krijg sinds 2 dagen exact dezelfde melding, maar zit niet bij Ziggo, noch heb ik een nieuw modem. De melding komt om de oaar uur en heb geen idee wat de oorzaak is.
-
Een goede morgen,
Ook mijn Synology DS216PLAY geeft dezelfde melding sinds een week Kan geen gegevens uploaden, controleer de internet connectiviteit.
En deze melding zie ik bijna elke dag weer verschijnen.
Er hebben qua instellingen op de NAS geen wijzigingen plaats gevonden. Wie heeft de oplossing ?
Groet
AHB
-
Ik krijg deze foutmelding ook sinds enkele dagen op verschillende tijden, ook geen idee waar dit vandaan komt.
-
Alleen het bericht van @frixel geeft in ieder geval nog enige informatie over gebruikte netwerk instellingen.
De rest is allemaal zo summier in berichtgeving. Daar kun je weinig mee.
Welke versie DSM gebruiken jullie?
Kunnen jullie ook een scherm afdruk maken van een dergelijke melding?
En hebben jullie services lopen waarbij data vanaf de NAS zou moeten worden "geüpload" naar "ergens" toe??
Bijv. je hebt je NAS vol films staan, en een aantal familieleden streamen die films van jullie NAS?
(Download voor hen, is upload voor je eigen verbinding).
Als dat niet het geval is.
Anders dan bijv. alleen connectie met de Synology server voor actieve controle van een Synology DDNS domein of QuickConnect,
lijkt me er weinig reden voor "upload" van data. Een DDNS domein en/of QuickConnect kun je controleren bij de betreffende DSM menu's.
En/of bij je Synology account bij Synology zelf.
-
Tjonge, sorry hoor maar die “schermafdruk” heb ik niet, immers die tekst had ik al vermeld in het bericht dat ik dus frequent van mijn NAS in mijn mailbox ontvang. Ik zie dus geen enkele error-melding op mijn scherm. Ik gebruik de laatste, dus meest actuele software. En nee, ik zou niet weten over welke upload-activiteit het zou moeten gaan, wel download ik af en toe, maar ondervind daarbij geen enkel probleem.
-
Ook ik upload niks 'ergens' naar toe. Alleen de (ip)webcam maakt gebruik van de NAS en verder is die als backup voor de foto`s.
DSM is uptodate.
Melding is enkel en alleen een mail met in het onderwerp de tekst:
Kan geen gegevens uploaden. Controleer de internetconnectiviteit
Verder geen enkele info.
-
.....immers die tekst had ik al vermeld in het bericht dat ik dus frequent van mijn NAS in mijn mailbox ontvang.
Ah, dat geeft mij (en @frixel die nu ook aangeeft dat het per mail komt) al weer een stukje meer "duidelijke" informatie.
Het betreffen dus geen meldingen op de NAS, maar een bericht wat je per e-mail krijgt toegezonden.
Dat zou bijvoorbeeld kunnen duiden op een (tijdelijke) internetstoring of onderbreking.
Ik krijg dat soort berichten ook als ik bijv. wat testen uitvoer met routers hier, en de ene of andere router uitwissel.
Maar mijn verdere netwerk niet verder doorkoppel met die andere router bij dat testen
Dan hebben de betreffende NAS apparaten geen internet connectie, of (erna) juist weer wel.
Krijg ik via mail bericht dat de service bijv. m.b.t. QuickConnect en/of DDNS is gestopt.
Die mail wordt door de services van je Synology account verzonden.
Als de verbinding weer is hersteld, idem dat die weer is hersteld.
Binnen het logboekcentrum van je NAS kun je zo'n mail niet controleren.
Maar wel bijvoorbeeld dat services m.b.t. QuickConnect en/of DDNS weer worden gestart.
(Die regels zijn veel breder, compleet met datum - tijd, e.d. Geef alleen een voorbeeld m.b.t. onderstaande functies).
[attachimg=1]
Dat is maar een van de vele regels, waar dat Logboekcentrum uitsluitsel over kan geven, voor allerlei zaken en functies wat er loopt.
Dat helpt je dus om inzicht te verschaffen met wat er gaande kan zijn, met allerlei services en lopende processen.
Wat voor berichten geven jullie NAS modellen als je in dat Logboekcentrum kijkt ?
-
Dank voor je reactie. Maar je zal al wel begrepen hebben dat ik geen techneut ben, maar wil natuurlijk graag in dat logboek kijken. Kan me aangeven hoe ik daar kom in mijn NAS?
-
Je hoeft geen techneut te zijn om het Log Center te vinden, kijk maar eens in het Hoofdmenu.[attachimg=1]
-
Ik heb het logboek open en kan maar 3 meldingen op 06-12 vinden. de dag dat ik die 2 meldingen heb ontvangen.
Echter staan die meldingen er niet in vermeld.
Er is ook niet echt een zoekfunctie geloof ik om de logbieken te doorzoeken?
-
Ook bij mij levert het nalopen van het logboek niets bijzonders op: het beeld van de afgelopen dagen (de dagen dus met de NAS-mails) wijkt niet af van de weken ervoor, toen ik die berichten niet kreeg.
-
Er is ook niet echt een zoekfunctie geloof ik om de logbieken te doorzoeken?
Als onderdeel van het Logboekcentrum:
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/LogCenter/logcenter_search?version=7
-
Er is niets te vinden in de logboeken met de zoekterm "Kan geen gegevens uploaden"
Laatste meldingen zijn 06-12-2024 geweest. Daarna niets meer gehad en ook niets aangepast aan router en/of NAS.
-
Bij mij exact hetzelfde, en ook bij mij zijn er sinds 6/12 geen meldingen meer geweest.
-
Er is niets te vinden in de logboeken met de zoekterm "Kan geen gegevens uploaden"
Het zit er dik in dat je dat niet onder die zoekterm kunt terugvinden.
Want dat betreft de letterlijke tekst "als complete zin" van een e-mail bericht.
Mogelijk één karakter anders in het logboek opgenomen, en je vindt het niet.
Vaak worden wat cryptische omschrijvingen gebruikt in een logboek, met gebruik van rechte haken e.d.
Met de eerder gegeven aanwijzingen hier:
https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/help/DSM/LogCenter/logcenter_search?version=7
Kom je niet op een idee om -zoals aangegeven- gewoon slechts één enkel trefwoord als zoekterm te gebruiken?
En wat verder ermee te spelen wat je er allemaal mee kunt doen?
Hier een voorbeeld, waarbij ik wat verder naar beneden heb gescrold met het trefwoord "QuickConnect".
Omdat er als resultaat ook veel langere regels tussen zitten, met connecties voor verbindingen met bijv. "Photos".
Waarbij op deze beperkte menu scherm-breedte als plaatje binnen het forum, men de tekst "QuickConnect" niet kan teruglezen.
Maar wel degelijk onderdeel is van die regels die worden gevonden waar het woord "QuickConnect" in voorkomt.
[attachimg=1]
Onderaan het woord "stopped" (komt meerdere keren voor in het lijstje).
Ook dat is een aardig trefwoord bij tal van functies om op te zoeken. (Of juist andersom "started"). 8)
En als je dan zo'n mail krijgt "Kan geen gegevens uploaden".
Wat is dan de verdere inhoud van zo'n mail aan beschrijvingen?
Want neem aan dat het alleen de tekst is van het onderwerp van een e-mail?
-
Kan geen gegevens uploaden
Wat valt er te uploaden ?
Nou, Active Insight probeert te uploaden en het probleem is nu opgelost:
[attachimg=1]
-
In dit geval kennelijk dus een externe oorzaak. Ja, ook dat kan natuurlijk.
Als je problemen tegenkomt, en daaraan gerelateerd, of bepaalde services van Synology zelf wel goed functioneren,
kun je dat controleren bij een algemene status pagina van de Synology services.
https://www.synology.com/nl-nl/support/synology_service
M.b.t. "Systeemservice": Active Insight staat onderaan. (Die problemen zouden nu dan zijn opgelost).
p.s. Binnen het Logboekcentrum, kan men ook op de trefwoord combinatie "Active Insight" zoeken.
-
Genoteerd! Veel dank voor je uitleg!
-
Thanks voor jullie hulp en duidelijke uitleg.
Ter info nog,
Verder staat er helemaal niets in de mail.
Onderwerp is: Kan geen gegevens uploaden. Controleer de internetconnectiviteit.
Body van de mail is leeg.
Logboek zoeken blijft leeg met de zoekterm. Er is gewoon niets over te vinden waar die zoekterm maar ook in staat.