Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: Wim Maassluis op 17 september 2023, 12:39:02

Titel: Fout melden
Bericht door: Wim Maassluis op 17 september 2023, 12:39:02
Ik krijg sinds kort geen meldingen uit mijn NAS naar mijn Email adres.
Als ik een test doe krijg ik de volgende melding,
Het verzenden van het testbericht is mislukt.
Controleer uw instellingen en probeer het opnieuw.
Error: Server Response Code: 401

Pushservices werkt wel

Welke instellingen moet ik controleren???

Titel: Re: Fout melden
Bericht door: Birdy op 17 september 2023, 13:27:35
Is een SMTP issue, lees deze KB (https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/How_to_use_Gmail_SMTP_server_to_send_emails_for_DSM) als je GMAIL gebruikt.
Overigens, dit probleem kan ook voorkomen als het IP-adres is gewijzigd van je NAS.
Titel: Re: Fout melden
Bericht door: Wim Maassluis op 17 september 2023, 13:58:22
inderdaad is IP adres NAS veranderd. trouwens dank voor je snelle response op zondag
Titel: Re: Fout melden
Bericht door: Birdy op 17 september 2023, 14:20:31
Zet het IP-adres dan vast in de Router op basis van het MAC adres.
Titel: Re: Fout melden
Bericht door: Wim Maassluis op 17 september 2023, 14:25:24
is het probleem dan opgelost.
wat moet er trouwens staan in de prefix bij Email instellingen?
Titel: Re: Fout melden
Bericht door: Birdy op 18 september 2023, 09:45:53
Citaat
is het probleem dan opgelost.
Nee, heb alleen gezegd, dat dit probleem ook kan voorkomen als het IP-adres is gewijzigd van je NAS.
Titel: Re: Fout melden
Bericht door: Briolet op 18 september 2023, 11:15:06
Het IP van de nas en ook de forwardings in de router hebben niets met uitgaande mail te maken. Het zal waarschijnlijk te maken hebben met een opgeschroefde beveiliging van je email provider. Loop alle instellingen nog eens na met de actuele eisen van je mailprovider.
Titel: Re: Fout melden
Bericht door: Birdy op 18 september 2023, 11:18:53
Citaat
Het IP van de nas.......heeft niets met uitgaande mail te maken.
Misschien toch wel: https://community.synology.com/enu/forum/1/post/138978
Titel: Re: Fout melden
Bericht door: Briolet op 18 september 2023, 13:37:10
Uit dat draadje is niet echt op te maken dat de oorzaak in het IP zat. Ik zie niemand die dat expliciet getest heeft. (Was simpel te testen geweest door je statische IP even te veranderen. Maar op mijn bedrijfsinstelling wil ik niet testen door het IP van mijn nas te veranderen) De oplossing in dat draadje was steeds het opnieuw invoeren van je Gmail credentials. De oorzaak kan dus ook anders geweest zijn.

In principe ziet Gmail je interne IP niet en zou daar geen weet van mogen hebben als dat veranderd.  Maar.....
…Onder water gebruikt Gmail een veiliger api voor connecties die ook toegang hebben op het Gmail adresboek. Daarbij zou het idd kunnen dat er een checksum overgedragen wordt die de verzender uniek maakt, waar dan ook het IP in verwerkt zit.