Ik heb het netwerk thuis aangepast.
Voorheen bestond het netwerk uit:
Switch 1 (managed, verbonden via LAG aan de NAS). Vast IP.
Switch 2 (unmanaged)
Router 1 (die organiseerde de wifi). Vast IP
Modem (vast IP, DHCP stond en staat daarop aan).
Voorheen de problemen niet gehad die ik nu heb, hooguit sporadisch (minder dan eens per jaar).
Een upgrade gedaan omdat het wifibereik beter mocht en gelijk geüpgraded naar wifi6 (AX).
Ik gebruik nu twee Asus routers met Aimesh functionaliteit. Naast dat DHCP aan moet blijven op de modem, moet het "basisstation" van de mesh ook DHCP aan hebben staan.
Daardoor is er nu een nieuw subnet. Om het overzichtelijk te houden, is de modem verbonden aan de WAN op het basisstation, zodat alleen de modem het "oude" subnet nog gebruikt, de rest een nieuw subnet. De rest van het netwerk is verbonden via de LAN-poort van het basisstation, zodat het niet bijt met het subnet van de modem.
Situatie nu:
Switch 1: idem, alleen nieuw IP (nieuw subnet)
Switch 2: idem.
Switch 3: voorheen router 1. Fungeert nu als switch, nieuw vast IP (nieuw subnet), DHCP uit. zit tussen router 2 en switch 1
Router 2: fungeert als basisstation in de woonkamer, verbonden met modem via WAN. vast IP (nieuw subnet), DHCP aan
Switch 4: (oude) router die als switch fungeert. Vast IP (nieuw subnet), DHCP uit. Zit tussen switch 1 en router 3
Router 3: fungeert als mesh node, gekoppeld aan switch 4. IP/DHCP n.v.t. geloof ik.
Wat is het probleem: het lijkt er op dat de NAS intermittent verbinding verliest. Ik krijg om en om mails dat de verbinding verbroken is en hersteld is. Het benaderen van de NAS binnen het netwerk lukt op sommige apparaten wel (als de NAS online is) en op andere apparaten niet. Het lukt niet op een vaste PC (zelfs niet met firewall/virusscanner uit), wel op een mobiel (verbonden met wifi) en op een andere mobiel de ene keer wel, de andere keer niet.
Ik heb het IP van de NAS ook aangepast (nieuw subnet), evenals de DNS die op dezelfde pagina ingevuld wordt. De NAS lijkt daar wel problemen mee te geven, maar ik heb verschillende adressen ingevuld, zonder succes.
Ik heb geen idee wat het probleem is: voorheen had ik deze problemen niet. Alle apparatuur (ook de NAS) is een keer uit geweest (spanningsloos). De rest van de apparaten in het netwerk (pc of smartphone) kunnen allemaal verbinding maken met de routers/switches in het netwerk, die allemaal binnen hetzelfde subnet zitten. Ook het mesh-netwerk werkt: een tablet is al videobellend overgeschakeld van basisstation naar node (router 2 en 3), zonder onderbreking. Verder ook geen problemen met internet.