Synology-Forum.nl
Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: masimo op 08 augustus 2018, 13:26:14
-
Mijn DS214+ start dagelijks om 18:00 op en schakelt om 03:00 uit via een ingesteld Power schema. Eergisteren werkte hij nog prima en heb ik content gestreamd naar mijn mediaplayer. Echter na de opstart gisteravond is de NAS niet beschikbaar in mijn netwerk. NAS ziet eruit alsof ie normaal draait, geen waarschuwingspiepjes of –lampjes. Probleem is van de een op andere dag ontstaan.
Ik heb altijd een vast IP ingesteld en daarmee nooit eerder problemen gehad. Nu ziet Synology Assistant de NAS niet meer in het netwerk. Pingen naar het interne IP-adres resulteert in een time-out, dus niet bereikbaar.
Na wat klooien kan ik de NAS alleen nog maar benaderen als ik hem rechtstreeks aan mijn PC hang via LAN2 die een IP adres krijgt via DHCP.
Als ik beide LAN poorten instel op DHCP en de NAS dan vervolgens weer in het netwerk hang, krijgt de NAS geen IP-adres. Ook dan ziet Synology Assistant de NAS niet.
Hang ik hem vervolgens weer rechtstreeks aan mijn laptop dan wordt een IP uit een vreemde range 192.24.245.93 (of iets in die richting) en subnet 255.255.0.0 toegekend.
Via dat IP-adres kan ik normaal inloggen en alles instellen zonder problemen. Al mijn data is beschikbaar en alle instellingen zijn onveranderd. Stel ik vervolgens weer een vast IP-adres in verliest ie meteen de verbinding met het netwerk.
Ik heb het idee dat de (automatische) update naar DSM 6.2-23739 Update 2 dit gedrag veroorzaakt heeft.
Gevalletje reset en opnieuw instellen? (en automatische updates uit!)
-
Hang ik hem vervolgens weer rechtstreeks aan mijn laptop dan wordt een IP uit een vreemde range 192.24.245.93 (of iets in die richting) en subnet 255.255.0.0 toegekend.
Dat is normaal, DSM regelt dat.
en automatische updates uit!
Ik vind het altijd prettig om zelf te bepalen wanneer ik update.
Ik zou de NAS weer in het netwerk hangen en vervolgens een enkele reset (https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_my_Synology_NAS) uitvoeren, om daar maar eens mee te beginnen.
-
De NAS reageert niet op enkele en dubbele reset. Ik had een volledige back-up van mijn data beschikbaar dus ben ik begonnen met volledige herinstallatie met de laatste DSM-versie. Maar ook dat verloopt niet vlekkeloos. Apparaat wordt niet gevonden in het netwerk. Alleen als ik hem rechtstreeks aan de laptop hang kan ik via het zelf toegewezen IP (169.254.x.x) de NAS benaderen en verder instellen.
Als ik dan een vast IP adres instel voor 1 van de LAN poorten wordt ie helaas niet gezien.
Volgende stap is denk ik terug naar DSM 6.1.
Maar hoe log ik in als root om het VERSION bestand te veranderen? Gevonden!
-
Ik weet wat je bedoelt, downgraden.
Echter, dat gaat niet meer zoals ik het eerder heb beschreven, uit m'n hoofd, was van versie 5.
Kom daar straks op terug.
-
De truc met het VERSION bestand werkt inderdaad niet meer. Alle hulp is dus welkom.
Ik vind het maar vreemd wat gebeurd is. Aan de laptop aangesloten werkt ie prima.
-
Eerst even terugkomen op die enkele reset, voel je weerstand wanneer je het reset knopje indrukt en een soort van klik voelt ?
-
Noodsprongen zoals een DSM versie terug te gaan lossen echt je probleem niet op.
Gewoon maar wat doet is zelden zinvol.
Mijn gok is dat je netwerk niet goed geconfigureerd is.
-
Ja, "klikje" is voelbaar en na 4 seconden is er een piep. Er gebeurd echter verder niks.
Zelfde met "dubbele" reset, twee keer een piepje, maar verder niks.
-
Noodsprongen zoals een DSM versie terug te gaan lossen echt je probleem niet op.
Gewoon maar wat doet is zelden zinvol.
Mijn gok is dat je netwerk niet goed geconfigureerd is.
Netwerk is zeker weten goed ingesteld. NAS heeft altijd gewerkt (incl. NFS verbindingen voor mediaplayer) en was altijd zichtbaar / benaderbaar.
Alle andere apparatuur (modem, router, diverse AP's, laptops, TV's, receiver, PS4, mobieltjes, tablets, mediaplayer, printer, etc.) werkt zoals het hoort.
-
Ja, "klikje" is voelbaar en na 4 seconden is er een piep. Er gebeurd echter verder niks.
Wat bedoel met verder niks ? Je kunt dan de NAS daarna nog steeds niet bereiken op het DHCP adres ?
Synology Assistant kan je NAS ook niet vinden ? Wel een paar keer laten zoeken.
-
Het is tamelijk onlogisch om te denken dat een upgrade van DSM zo'n basic probleem zou veroorzaken.
Dan zou het klachten hierover regenen en dat is niet het geval.
De ervaring wijst uit dat niet bereikbaar zijn van een Nas voor 99% veroorzaakt wordt door een netwerkconfiguratie.
En dat het vaak boven water komt bij een update doordat de Nas dan reboot.
-
Ik dacht dat ik een volledig voorbereide en geteste procedure had klaar liggen om dit eens te plaatsen op het Forum.
Echter, dat is niet het geval, was ergens gestopt en verder nooit voltooid (vraag mij niet waarom).
Dat houdt in, dat ik dit opnieuw/verder zou moeten uittesten en de procedure compleet moet maken.
Helaas weet ik niet wanneer ik daar tijd voor heb en wil mij nergens op vastpinnen.
MAAR, dit is wel een heel merkwaardig verhaal:
Ik had een volledige back-up van mijn data beschikbaar dus ben ik begonnen met volledige herinstallatie met de laatste DSM-versie. Maar ook dat verloopt niet vlekkeloos. Apparaat wordt niet gevonden in het netwerk. Alleen als ik hem rechtstreeks aan de laptop hang kan ik via het zelf toegewezen IP (169.254.x.x) de NAS benaderen en verder instellen.
Als ik dan een vast IP adres instel voor 1 van de LAN poorten wordt ie helaas niet gezien.
Denk dat @Ben(V) gelijk heeft, er moet iets vreemds aan de hand zijn met je netwerk.
Wat je zou kunnen testen: alleen je PC en NAS direct aan je Router hangen (dus alleen je Router, PC en NAS zitten in je netwerk) en dan nog eens kijken.
-
Hier zie je de situatie in Synology Assistant en in de Netwerkinstellingen.
Ik heb op dit moment een kabel tussen laptop en LAN 1 van de NAS, en een kabel tussen router en LAN 2 van de NAS.
Ik kan alleen verbinding maken via het 169 IP-adres. Via 192.168.1.3 lijkt de verbinding ok, maar de NAS is onbereikbaar.
Ook als ik herstart met kabel tussen router en LAN 1 (DHCP) of LAN 2 (vast IP) is ie onvindbaar / onzichtbaar.
Alleen als ie aan de laptop hangt kan ik er in.
Ik zal morgen het netwerk eens "decimeren" en alleen de NAS erin hangen. Maar ik betwijfel of dat iets oplevert. Het heeft jaren goed gewerkt.
-
Blijkbaar heb je totaal geen idee hoe een netwerk functioneert.
Als je niet precies weet wat je aan het doen bent moet je de Nas helemaal nooit met twee interfaces aansluiten dat is vragen om problemen.
Dat werkt alleen als je weet hoe je dat moet configureren.
-
Jezus zeg :x Ik ben aan het experimenteren. Ik snap ook dat het niet zo hoort. Ben geen groentje!
Het ging erom om te laten zien dat de vaste IP instellingen voor LAN 2 in orde zijn, maar dat het toch niet werkt.
Is er een methode om via SSH het netwerk interface te resetten?
-
Blijf nu een gewoon van je Nas af met je hack pogingen.
Als je hem met een enkel reset teruggezet hebt is er niks mee aan de hand.
Daar zit het probleem niet.
Begin nu eens met alleen een Router, PC, Nas en verder helemaal niets.
Alles bekabelt aansluiten..
Zorg dat de Nas een enkelvoudige reset gehad heeft en dus op DHCP staat.
Zorg dat je router als DHCP server functioneert.
En start dan op de PC de Synology Assistant op.
En zie de magic verschijnen.
-
Als je hem met een enkel reset teruggezet hebt is er niks mee aan de hand.
Dat werkte dus juist niet, zie hier (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/ds214-opeens-niet-meer-beschikbaar-in-thuisnetwerk/msg254148/#msg254148).
Echter, ik begrijp dat DSM opnieuw is geïnstalleerd, waarschijnlijk met de optie "Fabrieksinstelling terugzetten" (NAS was toen gekoppeld aan de PC).
Ben eigen wel benieuwd of de enkele reset (https://www.synology.com/en-us/knowledgebase/DSM/tutorial/General/How_to_reset_my_Synology_NAS) nu wel werkt, als de NAS niet gekoppeld is aan de PC en de NAS in het netwerkt zit via LAN1.
Kijk dan weer met SA of de NAS een (nieuw) DHCP adres heeft gekregen en probeer te connecteren.
Werkt dit niet ? Steek de kabel dan in LAN2 en herhaal bovenstaande.
Dit alles met alleen de PC en NAS direct verbonden met de Router.
-
Aanvullend: Ik begrijp dat je geen groentje bent maar, als bovenstaande helemaal niet wil werken, dan zou ik de NAS in een andere Netwerk omgeving testen, b.v. bij een vriend of buur.
Mocht dit niet mogelijke zijn, dan zou ik je NAS bij mij thuis wel eens willen testen echter, als de afstand niet al te ver is ;) wat is je woonplaats ?
-
Ik kwam vannacht tot de ontdekking dat niet alleen de NAS, maar ook mijn laptop niet in het netwerk worden gezien als ze bekabeld (!) zijn aangesloten. De verbinding loopt via een Netgear R7800 ingesteld als AP (DHCP server dus uit).
Ik heb in principe alle bekabelde apparaten voorzien van een vast IP adres buiten de DHCP range van de Ziggo modem, die als DHCP server fungeert in het netwerk.
Vooralsnog lijkt het er nu op dat de Netgear R7800 DHCP requests via LAN niet doorgeeft. Toen ik afgelopen nacht de laptop rechtstreeks in de modem stak kreeg ie wel verbinding. Vreemd is dat overige apparaten met een vast ingesteld IP adres wel werken op het netwerk. Ik heb er verder geen losgekoppeld uit vrees dat ze dan ook niet meer verbonden worden. En het was al drie uur vannacht. Wifi clients die via de Netgear verbinding maken werken verassend genoeg wèl. Terwijl ze ook hun IP adres van de Ziggo modem krijgen via de Netgear.
De vraag is nu dus waarom de NAS en mijn laptop niet werken met een vast ingesteld IP adres.
Ik ga vanavond alles losgooien en ook kijken wat de overige bekabelde apparaten doen. Verder ook de NAS ook rechstreeks op de modem aansluiten.
Voorlopige conclusie is dat het inderdaad niet aan de Syno ligt, maar aan mijn network.
Mijn verontschuldigingen dus voor de ietwat lichtgeraakte reacties :thumbdown: En uiteraard bedankt voor jullie hulp :thumbup:
Ik meld me weer met de oplossing.
-
Ai Ai Ai dus toch netwerk (:
Vraag mij dan af, wat is er gewijzigd voordat het probleem met je NAS optrad. ;)
-
Enkel de dhcp server van een router uitzetten zal zijn routerings functie niet uitzetten.
Je hebt dus gewoon twee netwerken gemaakt die elkaar niet kunnen bereiken.
Kan ook nooit gewerkt hebben.
Als je een router als AP + switch wilt gebruiken moet je niet de Wan poort gebruiken maar enkel de lan poorten.
-
Ik begin me nu wel af te vragen hoe zijn netwerk er uit ziet.
Overigens ben ik zelf volledig afgestapt van vaste IP adressen (behalve dhcp reserveringen).
Slave units werken het beste als ze altijd een adres van de dhcp server krijgen (mijn mening hoor).
-
Eens je kunt het beste via dhcp reserveringen vanuit je router een vast ipadres uitdelen naar je devices en niet in het device zelf.
Uiteraard is het wel noodzakelijk dat een device als een Nas altijd hetzelfde ipadres krijgt.
-
Enkel de dhcp server van een router uitzetten zal zijn routerings functie niet uitzetten.
Je hebt dus gewoon twee netwerken gemaakt die elkaar niet kunnen bereiken.
Kan ook nooit gewerkt hebben.
Als je een router als AP + switch wilt gebruiken moet je niet de Wan poort gebruiken maar enkel de lan poorten.
Wie heeft het over aansluiten op WAN gehad? Dat is jouw aanname, die helaas ongegrond is. Zoals ik al aangaf, ik snap wel e.e.a. van netwerken. De layout van het netwerk is prima, er is goede kwaliteit materialen gebruikt, en zoals gezegd draait het al jaren zonder problemen. De hele verzameling vaste en mobiele apparaten communiceert in de normale situatie prima. Streaming, gaming, downloads, internet en wat nog meer. Nooit geen enkel probleem. Daarom in eerste instantie ook mijn (onterechte) aanname dat het de NAS moest zijn. Nu blijkt dus: rechtstreeks aan de modem gaat het goed, NAS zichtbaar in netwerk. Via de Netgear werkt het niet (meer).
Waarom een router plots geen LAN DHCP requests doorlaat, terwijl die dat wel voor wifi-apparaten doet is mij toch een raadsel.
Wellicht een gevalletje reset naar defaults.
Layout van het netwerk bijgevoegd voor de liefhebbers.
-
Je zei dat je een fixed ipadres op je Nas had ingesteld dus niet alleen laat die netgearr7800 router geen DHCP verkeer door, maar helemaal geen verkeer.
Dus ofwel dat ding is defect ofwel je gebruikt hem als router en dat laatste verklaart alles.
Andere opties zijn er niet en zeker niet in je Nas te vinden.
En dat we aannames doen komt doordat je zelf maar halve of geen informatie geeft.
Maar als je het allemaal zo goed weet dan los je het toch lekker zelf op.
-
Ik snap ook niet waarom er in een thuis-lan uberhaubt 2 routers nodig zijn... 1 is meer dan voldoende.
Verder alleen accesspoints en (managed)switches gebruiken om het eenvoudig te houden.
-
Je zei dat je een fixed ipadres op je Nas had ingesteld dus niet alleen laat die netgearr7800 router geen DHCP verkeer door, maar helemaal geen verkeer.
Dus ofwel dat ding is defect ofwel je gebruikt hem als router en dat laatste verklaart alles.
Andere opties zijn er niet en zeker niet in je Nas te vinden.
En dat we aannames doen komt doordat je zelf maar halve of geen informatie geeft.
Maar als je het allemaal zo goed weet dan los je het toch lekker zelf op.
Doe ik! Dus wat mij betreft mag jij je er buiten houden. Ga maar andere mensen assisteren.
De Netgear laat al het verkeer gewoon door, via wifi en ook LAN. Functioneert 100% als ACCESSPOINT (!!!) niet als router.
De NAS en laptop krijgen via de Netgear geen IP adres van de modem, en werken ook niet als ze een vast IP adres ingesteld krijgen.
Ik heb nog geen andere bekabelde apparatuur losgekoppeld uit vrees dat die er dan mogelijk ook uit vliegen. En dan is de rest van de familie boos.
En voor de duidelijk. Ik heb geen twee routers in het netwerk!
-
Zomaar een idee, zou/kan er een virus in het netwerk kunnen zitten, denk aan Ziggo, Netgear of een ander apparaat.
Ik heb het nog nooit meegemaakt of van gehoord, maar toch.
"My two cents"
-
Ik weet niet hoe je dual lan geconfigureerd is. Maar als LAN1 via met de netgear (switch) en het Ziggo modem verbonden is, zou hij een ip adres in de ip range van het Ziggo modem moeten hebben. Default is dat 192.168.178.x (tenzij je dat op het Ziggo modem anders hebt ingesteld). De netgear moet ook een (ander) ip adres in die range krijgen om benaderbaar te blijven. Mijn vermoeden blijft dat de netgear niet goed functioneert.
-
Daar heb je gelijk in. Ik kan nu melden dat het probleem is opgelost.
Ik heb de Netgear R7800 gereset en opnieuw ingesteld m.b.v. de opgeslagen configuratie-file.
(Voor Ben(V) wellicht: ingesteld als AP en aangesloten op modem via LAN-poort).
NAS ingesteld met vast IP (zelfde als van tevoren) en hup, meteen zichtbaar in het netwerk.
Nog effe backup terug zetten en gaan met die banaan.
Vraag me niet wat er nu precies aan de hand was, want het was te vreemd voor woorden.
In ieder geval onterecht mijn DS214+ als schuldige aangewezen.
Bedankt allemaal voor het meedenken.
-
Vraag me niet wat er nu precies aan de hand was, want het was te vreemd voor woorden.
Waarschijnlijk een omgevallen bitje in de config...
off-topic: erg jammer dat je @Ben(V) zo afblaft...
-
Kleine nabrander:
Ik kan nu melden dat het probleem is opgelost.
Ik heb de Netgear R7800 gereset en opnieuw ingesteld m.b.v. de opgeslagen configuratie-file.
Denk dat @Ben(V) gelijk heeft, er moet iets vreemds aan de hand zijn met je netwerk.
Wat je zou kunnen testen: alleen je PC en NAS direct aan je Router hangen (dus alleen je Router, PC en NAS zitten in je netwerk) en dan nog eens kijken.
Als je m'n advies had opgevolgd, dan was je er gisteren al achter gekomen dat het de Netgear moest zijn. ;)
Ik denk altijd, als er iets mis is in een netwerk, dan moet het netwerk eerst zo klein mogelijk gemaakt worden, daarna stap voor stap opschalen, totdat het probleem optreedt. ;D
Maar goed, het probleem is opgelost, via een kleine omweg.
-
@Birdy : dat advies is vaak niet zo heel gemakkelijk. De router b.v. hangt dan in de meterkast terwijl de rest op een andere locatie staat, b.v. woonkamer. Ik heb voor dat soort problemen een extra lange losse utp kabel (20 meter) en een kleine netbook die eigenlijk nooit meer gebruik.
-
Vroeger zat er bij Ziggo ook zo'n 15 meter lange UTP kabel in het starterspakket voor internetters. Die heeft bij mij ook vaak door het huis gelegen om dit soort zaken te testen. Tegenwoordig heb ik een laptop en verbind die met het apparaat voor testdoeleinden.
Zoms zitten problemen ook in een heel andere hoek. Softwarefouten! Mijn Ziggo router kan sinds 2 jaar geen IP adressen meer reserveren. Gisteren kwam ik achter de reden. In mijn lijst met reserveringen had ik ooit de 2e gewist. Die stond uit en overal 00 als mac adres. Dat is ook de waarde die er bij ongebruikte reserveringen staat. Blijkbaar stopt hij met inlezen van de tabel als hij een ongebruikt veld ziet. (Bij Ziggo is de reservering een lijst met 10 regels)
De Ziggo routers zitten vol met bugs. In die van mij zitten er nog steeds een aantal, maar die ken ik en daar kan ik om heen werken. Vooral door juist wel twee routers in het netwerk te gebruiken en het echte werk door mijn router te laten doen. Als je weet wat je doet is twee routers geen probleem.
-
Update: Gisteravond, na twee dagen zonder problemen, begon de ellende weer opnieuw. Ondanks dat het er in eerste instantie op leek dat alles opgelost was. Mijn zoon ging gamen en toen ging het weer mis.
De schuldige is nu wel definitief gevonden!
In mijn netwerk hangen diverse Netgear GS205 switches. Nu blijkt de switch op zolder uiteindelijk de problemen te veroorzaken. Zodra er LAN verkeer over de switch gaat (van TV of PS4) gooit ie het netwerk op tilt. Het LAN-interface van de Netgear R7800 router (ingesteld als accesspoint!) stopt op dat moment instantaan met het doorgeven van LAN verkeer / DHCP requests. Schakel ik de betreffende switch uit, wordt het netwerk meteen weer hersteld. Ondanks dat het bekabelde verkeer eruit ligt, blijven alle wireless clients normaal werken, terwijl het internet toch via een kabel van modem naar accesspoint komt. Die verbinding blijft op een of andere manier toch in tact.
Ik heb de switch door een andere vervangen en dan treedt het probleem niet op.
Ik kwam op het spoor van dit issue door een opmerking van iemand op het Netgear forum. Daar waren talloze meldingen te vinden van vergelijkbare problemen (LAN down) met de R7800 (en ook andere Netgear routers). Behalve de geijkte factory resets, firmware updates en onopgelost support tickets, kwam ik niks nuttigs tegen. Toen meldde echter iemand dat als ie zijn (ook Netgear) switch uitschakelde de problemen verdwenen. Dat bleek dus ook zo in mijn geval.
Zo zie je maar weer, je leert er elke dag bij. Mijn verontschuldigingen voor een paar geïrriteerde reacties.
De kapotte switch gaat onder garantie retour.
PS: een 20 - 30 meter UTP kabel moet iedereen in zijn toolbox hebben.
-
Redelijk bizar. Lijkt wel of die switch het lan 'kortsluit'.