Synology-Forum.nl

Hardware ondersteuning => Netwerk algemeen => Topic gestart door: dim op 25 oktober 2021, 20:15:40

Titel: buffer problemen
Bericht door: dim op 25 oktober 2021, 20:15:40

Hallo Allen,

Na jaren met veel plezier gebruik gemaakt te hebben van mijn DS415+, loop ik nu toch tegen een probleem aan.

Deze is bedraad verbonden met een TP link archer 5400 router en op hetzelfde netwerk is ook mijn dune mediaspeler bedraad verbonden. Ik heb altijd met het NFS protocol films en muziek gestremd vanaf de synology naar de dune.

Maar ik heb nu al enige tijd last van stotteren en/of vastlopers wanneer ik met de dune een film bekijk. en in het statusmenu van de dune geeft ie de melding dat er een bufferfout heeft plaatsgevonden. ik lees dan dat de nas niet de benodigde data tijdig kon leveren?.

Ik heb zelf geprobeerd het volume te verlagen van +90% vol naar ca. 70%, omdat ik gelezen had dat dit deze problemen daardoor veroorzaakt kunnen worden. Maar het probleem bestaat nog steeds.

Op dit moment weet ik niet eens zeker of het de nas is, of wellicht het netwerk?.

Kan iemand hier misschien iets mee?, wellicht dat ik het een en ander in DSM kan checken?.

Alvast bedankt.

Dimitri.

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: proxydude op 25 oktober 2021, 21:22:22
1 De film op een ander volume plaatsen?
2 iets in het log center?
3 Gaar geheugen?
4 Opnieuw starten.
5 Stottert de film ook op een ander device?
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 25 oktober 2021, 21:31:30
1 De film op een ander volume plaatsen?
2 iets in het log center?
3 Gaar geheugen?
4 Opnieuw starten.
5 Stottert de film ook op een ander device?

1. ik heb 4 schijven erin die in RAID5 staan, 1 volume dus, maar iets afgespeeld vanaf een externe HDD(USB), ook stotteren.
2. waar kan ik dat vinden?
3. geen idee, kan ik dat checken?
4. geprobeerd
5. ik meen dat wanneer ik de plex app gebruik in de synology en op de lg oled dan stottert het niet. Ik merk wel dat wanneer plex draait op de synology, NFS verbindingen onstabieler worden, is dat logisch?.

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 26 oktober 2021, 10:45:45
1. ik heb 4 schijven erin die in RAID5 staan, 1 volume dus, maar iets afgespeeld vanaf een externe HDD(USB), ook stotteren.
.......
5. ik meen dat wanneer ik de plex app gebruik in de synology en op de lg oled dan stottert het niet.

Controleer je netwerk / netwerkkabel naar je Dune toe. Wissel die eens uit met een ander exemplaar.

Ik merk wel dat wanneer plex draait op de synology, NFS verbindingen onstabieler worden, is dat logisch?.

NFS is een van de snelste protocollen. Lijkt me vreemd dat daar een probleem zou zitten m.b.t. snelheid.
De snelheid van je netwerk (en NFS) is normaal gezien 20-30 keer hoger dan de snelheid benodigd om een 4K filmpje te streamen.

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 26 oktober 2021, 13:03:07
Ok, ik kan even een andere kabel proberen.

Ik heb trouwens een plaatje van de bronnen toegevoegd. Ik heb het idee dat het netwerkbelasting wel hoog is, terwijl er niet veel van het netwerk gevraagd wordt. Maar het kan zijn dat ik het fout lees...
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Briolet op 26 oktober 2021, 13:19:43
Volgens mij is die niet hoog. Hij schaalt het alleen zo dat de hele hoogte van de grafiek gebruikt wordt.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 26 oktober 2021, 13:27:35
Inderdaad, slechts 2,5 MB/s   Het maximum zou rond 110 - 112 MB/s kunnen liggen.
Ofwel een stream die echt absoluut helemaal niets voorstelt.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 26 oktober 2021, 19:19:18
Andere kabel geprobeerd, zelfde probleem.

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 26 oktober 2021, 19:23:20
Maak cache / tijdelijk geheugen van zo'n Dune speler eens leeg.  (Gebruik een "clean" programma voor zoiets).
Een keer volledig uitschakelen, en weer opstarten, en dan nog eens "opnieuw" cleanen.

Andere apparaten in het netwerk loskoppelen, en alleen de NAS en Dune speler actief in het netwerk.

Legio dingen waar het aan kan liggen en om uit te zoeken.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 26 oktober 2021, 19:25:13
ga ik even proberen, thx.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 26 oktober 2021, 20:51:06
ok, cache geleegd en kabel aan de synology kant ook verwisseld. nog steeds het probleem.

ik heb de 3 usb schijven verbonden aan de nas nu ook uit staan, even afwachten of dit iets doet, maar lijkt me sterk.

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Clan1511 op 26 oktober 2021, 20:53:38
Het stotteren lijkt op een geheugenprobleem. Maar het lijkt mij sterk dat het geheugen gaar is, ik werk al zo’n 50 jaar met computers en ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord van een gaar geheugen.
Het moet volgens mij iets anders zijn. Ik zou het in het netwerk zoeken.

Is er laatst iets veranderd in het systeem, zijn er updates gedaan?
Je hebt het volume verlaagd naar 70%, heb je ook de prullenbakken geleegd?

Ik zou het in zoiets zoeken.

M.vr.gr.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 26 oktober 2021, 20:59:30
Het stotteren lijkt op een geheugenprobleem. Maar het lijkt mij sterk dat het geheugen gaar is, ik werk al zo’n 50 jaar met computers en ik heb nog nooit meegemaakt of gehoord van een gaar geheugen.
Het moet volgens mij iets anders zijn. Ik zou het in het netwerk zoeken.

Is er laatst iets veranderd in het systeem, zijn er updates gedaan?
Je hebt het volume verlaagd naar 70%, heb je ook de prullenbakken geleegd?

Ik zou het in zoiets zoeken.

M.vr.gr.

Waar kan ik de prullenbak in de synology vinden?
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Clan1511 op 26 oktober 2021, 21:49:13

Waar kan ik de prullenbak in de synology vinden?

In het Configuratiescherm/(Bestanden delen)Gedeelde Map/Actie/Alle Prullebakken legen.

Dit doe ik regelmatig.

Maar….. is er de laatste tijd iets aan je systeem gewijzigd? Geen netwerkproblemen?
Ik had trouwens ook problemen met het netwerk, router er tussenuit gehaald en een nieuwe kabel (van de provider) ontvangen en geplaatst tussen het modem en de splitter. De splitter is ook vernieuwd, na al die jaren bleek het wat verouderd te zijn vlgs de provider. Zelfs een a-technicus als ik kon het zelf doen. Sindsdien draait het als een zonnetje.

M.vr.gr.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 26 oktober 2021, 22:22:49
prullenbakken voor alle gedeelde mappen zijn uitgeschakeld. Ik neem aan dat dat dan niet de oplossing is...

Ik heb verder geen netwerkproblemen. heb altijd een vpn gedraaid op een nuc, maar ben weer gewoon teruggegaan naar mijn tp link als router(zonder vpn), ik hoopte dat dit het probleem zou oplossen.

Ik heb nu een hoge bitrate film 60/70 mb aanstaan via de plex app op de nas en de xplay client op de led, dit loopt wel goed...
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Clan1511 op 26 oktober 2021, 22:32:16
Bij jou staan de prullenbakken uit, kan je ook daadwerkelijk zien dat je meer ruimte bij het verwijderen hebt gekregen?

Zit er in de Dune een harde schijf en zo ja, wat gebeurd er als je vanaf deze schijf een film afspeelt?

Heb je trouwens ook al bekeken of het zich ook voordoet met een film die je al eens bekeken hebt vóórdat zich het probleem voordeed?

Het gaat er om om stap voor stap e.e.a. uit te sluiten.

Bij mij waren destijds  trouwens de bufferproblemen met een te zwakke nas (DS413j) vanwege de processor. Maar dat mag met de DS415+ geen problemen opleveren.
Hoeveel geheugen zit er trouwens in de DS415+? Bij mij zit er een 8Gb module in.

M.vr.gr.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 26 oktober 2021, 23:21:09
Ik heb de prullenbakken wel geleegd, maar dit was niet de oplossing.

Het viel me trouwens ook op vandaag dat wanneer ik de gedeelde mappen via de dune doorloop op de synology, de boel ook wel eens vastloopt. Dat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld een map in wil, hij niet reageert en na een seconde of 10 ineens wel in de map zit.

Ik heb het idee dat de synology met allerlei zaken bezig is op de achtergrond, maar ik kan het mis hebben.

Ik heb een full reset overwogen, maar dan moet ik wel zaken als nzbget opnieuw gaan configureren...

ik dacht dat de 415 2gb Ram  heeft, maar hij heeft het altijd goed gedaan zonder problemen.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Clan1511 op 27 oktober 2021, 00:25:09
Kijk eens via het Package Centre wat er allemaal opgestart staat. Probeer eens zoveel mogelijk uit te zetten.
Als dat goed gaat probeer dan alles stuk voor stuk weer te activeren met de controle natuurlijk.
Wie weet.

Draait er toevallig een indexering die nog niet is voltooid?

M.vr.gr.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 27 oktober 2021, 07:39:20
Ik heb nu een hoge bitrate film 60/70 mb aanstaan via de plex app op de nas en de xplay client op de led, dit loopt wel goed...

Wat is een "led"??  Eerdere reacties teruglezend waarschijnlijk de  "LG Oled"  Smart TV.
Als het niet de Dune speler is, zit dan kennelijk toch het probleem enkel in die Dune speler.
Want eerder (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/buffer-problemen/msg306029/#msg306029) gaf je ook al aan dat streamen naar die Smart TV goed ging.

Het probleem spitst zich toe tot de Dune speler, of een verbinding met die Dune speler.
Als je kabel hebt vervangen en de cache en alles al hebt opgeschoond op de Dune speler,
kun je de app welke als media player op de Dune verantwoordelijk is in het afspelen van films nog eens opnieuw installeren.
Je kunt ook nog andere media player apps op de Dune installeren om te kijken of het daarmee wel gaat. ( Kodi, VLC ?? ).

Als dat ook allemaal niet helpt, kun je de Dune nog eens volledig naar fabrieksinstellingen resetten.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: proxydude op 27 oktober 2021, 08:18:42
Als ik zo alles lees lijkt mij aan de Dune speler te liggen. Je zou ook nog kunnen kijken wat voor film bestanden het zijn daar kan ook nog een verschil in zitten. Misschien dat die dune speler niet goed overweg kan met bepaalde codecs.


En een fabrieks reset van die dune speler lijkt mij ook geen verkeerd idee.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 27 oktober 2021, 16:12:18
Ik heb nu een hoge bitrate film 60/70 mb aanstaan via de plex app op de nas en de xplay client op de led, dit loopt wel goed...

Wat is een "led"??  Eerdere reacties teruglezend waarschijnlijk de  "LG Oled"  Smart TV.
Als het niet de Dune speler is, zit dan kennelijk toch het probleem enkel in die Dune speler.
Want eerder (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/buffer-problemen/msg306029/#msg306029) gaf je ook al aan dat streamen naar die Smart TV goed ging.

Het probleem spitst zich toe tot de Dune speler, of een verbinding met die Dune speler.
Als je kabel hebt vervangen en de cache en alles al hebt opgeschoond op de Dune speler,
kun je de app welke als media player op de Dune verantwoordelijk is in het afspelen van films nog eens opnieuw installeren.
Je kunt ook nog andere media player apps op de Dune installeren om te kijken of het daarmee wel gaat. ( Kodi, VLC ?? ).

Als dat ook allemaal niet helpt, kun je de Dune nog eens volledig naar fabrieksinstellingen resetten.

Ik bedoelde inderdaad Oled,  auto-aanvullen...

Het is alleen vreemd dat de dune het wel altijd goed gedaan heeft, en de problemen ineens zijn begonnen. Terwijl daar niets is veranderd. Maar ik zal eens teruggaan naar factory settings. Ik heb er trouwens ook eentje boven staan, hetzelfde probleem. Apps op de dune installeren is erg beperkt.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 27 oktober 2021, 16:13:45
Als ik zo alles lees lijkt mij aan de Dune speler te liggen. Je zou ook nog kunnen kijken wat voor film bestanden het zijn daar kan ook nog een verschil in zitten. Misschien dat die dune speler niet goed overweg kan met bepaalde codecs.


En een fabrieks reset van die dune speler lijkt mij ook geen verkeerd idee.

De dune heeft nooit eerder moeite gehad met codecs, ik gebruik hem al jaren.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 27 oktober 2021, 16:34:35
Tja,   "In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst".

Als je met een tweede Dune ook vergelijkbare problemen hebt, spelen er kennelijk andere zaken mee.
Zoals eerder aangehaald "legio mogelijke oorzaken" om te onderzoeken.

Overigens het aanhalen van volledig voorgaande berichten (en zelfs dubbel aangehaalde berichten), is niet wenselijk. (https://www.synology-forum.nl/vragen-en-opmerkingen-over-het-forum/gebruik-de-citaatknop-met-mate-17838/)
Hooguit bepaalde frasen eruit als het de beantwoording verduidelijkt.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 27 oktober 2021, 16:38:24
Kijk eens via het Package Centre wat er allemaal opgestart staat. Probeer eens zoveel mogelijk uit te zetten.
Als dat goed gaat probeer dan alles stuk voor stuk weer te activeren met de controle natuurlijk.
Wie weet.

Draait er toevallig een indexering die nog niet is voltooid?

M.vr.gr.

Hoe check ik of er een indexering actief is?.

Ik heb in package center het meeste wat ik niet direct nodig denk te hebben al uitgezet. wel wat processen die ik niet uit kan zetten zoals git, mariadb5, mono, nzbget, php5.6, python. meeste heb ik ooit geïnstalleerd omdat ik couchpotato en sonarr wou gebruiken, maar dat doe ik niet meer. Al weet ik niet of ik bovenstaande zomaar kan verwijderen zonder problemen te krijgen met systeemfunctionaliteit..



Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 27 oktober 2021, 16:40:09
Pakketten die je niet gebruikt kun je weer de-installeren.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 27 oktober 2021, 16:40:26
"Hooguit bepaalde frasen eruit als het de beantwoording verduidelijkt"

ok :-)
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Clan1511 op 27 oktober 2021, 18:09:56

Hoe check ik of er een indexering actief is?.


In het Configuratie scherm/Indexeringsservice kan je e.e.a. bekijken cq instellen.

Een kleine zoektocht op internet gaf mij deze site, hoewel het van wat jaren geleden is heb je hier misschien ook wat aan:

Dune stottert bij afspelen (https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150551.0)

M.vr.gr.

P.s. Als beide Dune’s problemen geeft dan verwacht ik niet dat het probleem zich daar voordoet.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 27 oktober 2021, 18:50:57
Het onderwerp waar je naar verwijst, adviseren het gebruik van het NFS protocol.
Dat is nu net het protocol wat @dim gebruikt.  (Zie zijn allereerste reactie (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/buffer-problemen/msg306020/#msg306020) van dit onderwerp).
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Clan1511 op 27 oktober 2021, 20:46:42
Sorry, ik had beter moeten lezen.

Ik gebruik probleemloos al lange tijd een Eminent mediaspeler, maar geen NFS (staat uit), wel SMB. Dat is me destijds aangeraden. Er zat een nadeel aan NFS, maar ik weet niet meer welke.

Wellicht is eens uit te proberen als je SMB probeert om te kijken wat er dan gebeurd.

M.vr.gr.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Briolet op 28 oktober 2021, 09:58:52
Als ik naar deze test (https://blog.ja-ke.tech/2019/08/27/nas-performance-sshfs-nfs-smb.html) kijk, zit er bij het seriële lezen geen verschil tussen beide protocollen. En dit is wat je bij het streamen doet. NFS is vooral superieur bij veel kleine files, wat in deze situatie niet relevant is.

Ik zie wel veel sites met verkeerder of verouderde testen. Diu testen waar NFS met SMB1 vergeleken wordt. Of testen waar niet vermeld wordt met welke SMB versie getest wordt. Vooral tussen SMB1 en SMB2 zit een groot snelheidsverschil.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Clan1511 op 28 oktober 2021, 10:12:56
Ik heb het bij bij ingesteld staan op SMB3:
(https://i.imgur.com/10v0URG.jpg)

Het is te proberen wat er dan gebeurd met het streamen.

M.vr.gr.

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 28 oktober 2021, 10:39:07
We dwalen nu eigenlijk teveel af van waar het bij de topic starter om gaat.

Of je in een thuisnetwerk nu NFS gebruikt of SMB, is voor het streamen van films absoluut niet relevant.
Zelf ondervind ik al geen problemen om 4K films over internet te streamen vanaf een NAS 75 km hier vandaan.
Die internet snelheid is grofweg 8 keer langzamer dan het interne LAN netwerk.
Binnen een LAN gebruikt men doorgaans een 1 GB netwerk.

Overigens via internet is het gebruik van NFS absoluut het meest efficiënt.
Wil ik via internet van het SMB protocol gebruik maken, moet ik eerst een VPN verbinding opzetten wat extra overhead kost.

Ik vraag me af hoe oud die Dune media spelers zijn die worden ingezet??
Tegenwoordige films worden steeds omvangrijker door hogere resolutie en kwaliteitseisen (minder compressie en "vele" kanaals audio).
Bestanden die pakweg 50-65 GB per film groot zijn is geen uitzondering.
(Die kennis 75 km verder heeft 4K 3D films met dat soort bestandsgroottes). Dat soort bestanden trek ik niet over internet, absoluut overkill.
De CPU van oudere media-boxen is gewoon niet krachtig genoeg om het transcoderen van bestanden naar video-beeld om te zetten.
Daar kan het haperen ook al in zitten.
Heb hier wel eens diverse media-boxen getest, waarbij dat bij oudere boxen gewoon aan de orde is.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Briolet op 28 oktober 2021, 11:27:56
Citaat
De CPU van oudere media-boxen is gewoon niet krachtig genoeg om het transcoderen van bestanden naar video-beeld om te zetten.

Ik heb dat in het verleden eens duidelijk gemerkt bij films met plotselinge acties. Op het moment dat er explosies waren of andere momenten met veel constante wisselingen in het beeld, ging het beeld even haperen. Bij dit soort momenten in een film, is het decoderen meer werk.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Clan1511 op 28 oktober 2021, 11:39:53
Oké, ik zal me er niet meer mee bemoeien.
Ik wil alleen aangeven dat mijn Eminent speler al zo’n 10 jaar oud is en via SMB probleemloos afspeelt, ook Blue Ray.

Ik bedoelde gewoon dat dimm eens zou kunnen proberen wat er gebeurd als hij (tijdelijk) omschakelt naar SMB, of er dan ook haperingen zijn, meer niet.

M.vr.gr.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 28 oktober 2021, 12:37:49
Bedankt voor de reacties tot dusver!.

Wat heb ik gedaan:

alle pakketten verwijderd van de synology die ik niet gebruik.
dune fabrieksreset
samba geprobeerd
volume verkleind
ander kabels

Het zijn niet alleen nieuwe HDR films bijvoorbeeld die af en toe haperen, maar ook de oudere. Al hebben films met een hoge bitrate het wel goed gedaan binnen dezelfde setup. Het gaat trouwens over de dune HD duo. De laatste dune die de sigma chip nog had. echt een high end speler.

Het valt me ook op dat de nas niet alleen hapert bij het afspelen, maar ook als ik door de mappen heen blader via de dune, dan blijft de boel ook wel eens hangen. ik open dan bijvoorbeeld de map "films" en dan duurt het een paar seconden voordat ik er daadwerkelijk in kom. Maar of dit een netwerkprobleem is of een nas probleem, is mij niet duidelijk.

Vaak heb ik een paar haperingen en dan slaat de boel helemaal vast, beeld bevriest, en dan moet ik de stroom van de dune afhalen voordat de boel weer herstelt.



Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 01 november 2021, 22:58:21
Ik heb gemerkt dat bij het gebruik van de interne app in de LG ook wel wat buffering voorkomt. Maar minder dan bij de dune. Heb ook een modernere dune aangesloten(4K, HDR) gaf ook problemen...

Zou een fabrieksrenet van de synology iets doen?.

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 01 november 2021, 23:04:29
Zou een fabrieksrenet van de synology iets doen?.

Ik vermoed van niet, omdat qua buffering / snelheid een NAS eigenlijk niets te maken heeft met beperkingen daarin.
(Je zou een simpele test kunnen doen met bijv. kopiëren van een bestand wat de lees- schrijf snelheid is van en naar de NAS met een PC).

Reset lijkt net zoiets te zijn als een motor van een Ferrari te gaan reviseren voor nog net dat beetje extra motorvermogen,
terwijl onderweg er allerlei opstoppingen zijn in de vorm van wegwerkzaamheden en files in de avondspits om nog op tijd thuis te kunnen zijn.

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 02 november 2021, 20:18:59
ok,

dank jullie wel allemaal voor de reacties.

Het blijft voor mij gek dat het allemaal goed gewerkt heeft en steeds iets minder is gaan functioneren.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 02 november 2021, 21:40:23
Voor mij is dat helemaal niet verwonderlijk.  Zoals eerder aangehaald - laatste alinea (https://www.synology-forum.nl/netwerk-algemeen/buffer-problemen/msg306163/#msg306163)  (maar mogelijk niet goed doordrongen ??)
komt het erop neer dat door de tijd heen steeds hogere eisen worden gesteld aan allerlei functionaliteiten die meer bandbreedte vergen.
Waarbij in gelijke tred ook meer eisen worden gesteld aan de hardware om het te kunnen bijbenen.
Oudere hardware is daar niet goed tegen opgewassen.  Zo simpel is het.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 07 november 2021, 10:49:05
Allereerst bedankt voor de hulp en reacties zover.

Ik denk dat ik het gevonden heb, maar weet nog niet precies de oorzaak.

Lijkt toch in het netwerk te zitten.

Ik heb 3 switches aangesloten op de TP link 5400. Ik heb ze gisteren allemaal losgetrokken en alleen de synology en dune zonder switch aangesloten. Stotteren/vastlopen was weg. Toen ben ik 1 voor 1 apparaten gaan aansluiten, of laat ik het zo zeggen, ik ben 1 voor 1 kabels gaan aansluiten, omdat ik geen idee heb wat er aan vast zit ;D

Ik merkte wanneer ik de kabel die naar mijn AP boven op zolder gaat gaat, het probleem zich weer voordeed. De rest is weer aangesloten behalve die, en ik heb geen buffer problemen meer.

Heeft iemand enig idee wat dan het probleem kan zijn?. Lijkt dus niet de dune of synology te zijn.

Is wel wat off-topic op het synology forum, maar wellicht zijn er mensen met netwerk kennis die misschien iets herkennen?.

BVD.

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 07 november 2021, 11:14:24
Ik merkte wanneer ik de kabel die naar mijn AP boven op zolder gaat gaat, het probleem zich weer voordeed. De rest is weer aangesloten behalve die, en ik heb geen buffer problemen meer.

Als je die kabel naar die AP op zolder, als test nu eens uitwisselt met een andere losse kabel die je door het huis uitrolt?
Gewoon om te kijken of het met een andere kabel geen problemen oplevert.

Heb je daarmee geen problemen, zit het dus in de kabel naar zolder toe die je normaal daarvoor inzet.
Indien nog steeds problemen, reset die AP eens naar fabrieksinstellingen, en stel die opnieuw in.

Nog even terug op testen van kabels.
Wat voor switches heb je?  Diverse managed switches (o.a. van Netgear) hebben een utility ingebouwd om kabels door te meten.
Zijn erg goede "kabeltesters", die ook te hoge demping e.d. opmerken.  Eigenlijk datgene waar men anders dure professionele meters voor inzet.
Alleen zit er geen mooie grafische interface bij, met de specifiek opgemeten waarden e.d.
De utility markeert simpelweg de kabels als ze niet voldoen.  En geeft bij benadering ook aan op hoeveel meter de fout is te vinden.

Ter "ter leering ende vermaeck" m.b.t. het testen met zo'n utility. Lees eens het volgende onderwerp < HIER > (https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/lage-snelheid-netgear-gs105ev2-540306?postid=1305371#post1305371) + vervolgreacties.

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 10 november 2021, 12:56:55
Babylonia,

Dank voor je reactie. Ik heb volgends mij geen managed switches, maar de simpele uitvoering van netgeer(die blauwe vierkante met 5 poorten.)

Het AP boven is verbonden met de PC van mijn zoontje, en ik heb een directe verbinding gemaakt met de pc en het AP uitgezet. Geen problemen. Lijkt dus niet de kabel te zijn.

Het lijkt dus in het AP te zitten, ik zal eens een reset doen en de boel opnieuw proberen.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 10 november 2021, 13:26:55
OK, geen managed switches.  Nou begint me wel iets anders te dagen?
Van welke provider maak je gebruik,  en heb je ook interactieve TV via de door provider geleverde TV-ontvangers / boxen?

En welke services gebruik je allemaal nog meer in het netwerk?
(Zoals bijv. Chromecast, netwerk printers, misschien wel Sonos of Heos draadloze speakers e.d. - andere IoT apparaten).

Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: dim op 10 november 2021, 13:31:40
Jazeker 2 stuks van T-Mobilethuis glasvezel.

Chromecast boven en een draadloze netwerk printer.
Titel: Re: buffer problemen
Bericht door: Babylonia op 10 november 2021, 14:04:28
Nu ben ik met T-Mobile minder goed thuis (alleen een kennis die er gebruik van maakt).

TV services, afhankelijk van de gebruikte techniek, kan het bij "multicast" streams nodig zijn een functie "IGMP Snooping" in te zetten.
Die functie belemmert het onnodig belasten van het netwerk, waarbij een stream in eerste instantie bij elk apparaat wordt aangeboden,
maar eenmaal het juiste apparaat gevonden, wordt met IGMP Snooping de data streams naar andere apparaten gestopt.
En wordt op die wijze de netwerkbelasting vermindert.

Bij  KPN  was het bijvoorbeeld echt nodig die functie in te zetten, wilde je geen haperingen in beeld krijgen.
(Achter de schermen is men schijnbaar toch ook weer bezig hun systemen daarin aan te passen, dat fouten minder vaak voorkomen).

Wat meer uitleg m.b.t. IGMP Snooping:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Internet_group_management_protocol

En een heel aardige "Jip & Janneke" uitleg op het forum van KPN zelf < HIER > (https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301).

Buiten TV streams zijn er tegenwoordig steeds meer aanverwante services waarbij die IGMP Snooping van belang is.
Ook Chromecast - Airplay - DLNA - moderne printer georiënteerde software maken er gebruik van.
Nu is dat voor applicaties m.b.t. printen nog relatief lichte data die van korte duur is.
Maar bij een behoorlijk netwerk kunnen zwaardere multicast datastreams daarin toch behoorlijk parten gaan spelen.
Dat zou hier ook wel eens aan de hand kunnen zijn?

Unmanaged switches ondersteunen doorgaans géén IGMP Snooping.

Het wordt dan wel weer een hele uitzoekerij of zoiets in jou situatie daar mogelijk een rol speelt??
In welke onderdelen van je netwerk een en ander is aangesloten, en of het nodig is je aansluitingen te herzien,
of één of meerdere switches te vervangen door types die IGMP Snooping wel ondersteunen?

Welke routers / Acces Points gebruik je, en zitten er daar menu's bij, met specifieke instellingen m.b.t. IGMP Snooping?
Het kan mogelijk al helpen die in ieder geval te activeren.

(Bijv. in een Synology router is een dergelijk menu te vinden in het plaatje bij de volgende reactie < HIER > (https://www.synology-forum.nl/synology-router/synology-router-set-up-met-iptv-routed-mode-kpn-xs4all-oud-telfort/msg292016/#msg292016) ).