Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mail Station => Topic gestart door: michelb80 op 04 januari 2015, 12:53:14

Titel: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 04 januari 2015, 12:53:14
Ik heb een probleem met roundcube mail server. Het gaat erom dat de mail automatisch wordt opgehaald door de server ongeacht het aantal accounts. Als ik alles heb ingesteld haalt roundcube de mail binnen. Dit werkt goed!


Probleem is dat het niet automatisch wordt opgehaald:
- Druk ik op de knop vernieuwen in Roundcube dan doet ie niets.
- Bij instellingen, Gebruikersinterface heb ik ingesteld bij vernieuwen (contoleer op nieuwe berichten) > iedere 1 minuut.
- Onder admin Beheerdersinstellingen heb ik bij pop3-serverinstellingen, Ontvangstinterval (min) 1 staan.


Wanneer werkt het wel:
Als ik ingelogd ben onder een gebruiker in Roundcube en ga naar Instellingen > Pop3 en klik op de aangemaakte pop3 account. Zie dan mijn instellingen. Het enigste wat ik moet doen, zonder de instellingen te veranderen, is op OPSLAAN drukken. Mijn mails komen binnen. Dit moet ik zo iedere keer herhalen en voor iedere account.


Nu heb zitten google en op deze forum gelezen over synofetch. Ik heb dit geprobeerd en weet ook niet of dit de juiste oplossing is.


Ik heb een bestandje S99synofetch.sh aangemaakt in het mapje "cd /usr/syno/etc/rc.d". In dit bestandje staat:
synofetch gebruikersnaam
synofetch gebruikersnaam
synofetch gebruikersnaam
enz.....


Dit heb ik opgeslagen en volledige rechten gegeven met Chmod 777 S99synofetch.sh
Server opnieuw opgestart maar helaas komt de mail niet automatisch binnen.


Wat doe ik fout? Wat is een goede oplossing?


Alvast bedankt
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Briolet op 04 januari 2015, 14:08:25
Ik heb een probleem met roundcube mail server.

Roundcube is geen mail server, maar een mail cliënt. Ik verplaats dit topic -->| done.
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Robert Koopman op 04 januari 2015, 14:47:44
Roundcube is toch onderdeel van Mail Station?
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Birdy op 04 januari 2015, 14:55:33
[attachimg=1]
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 04 januari 2015, 15:32:20
In synology package center kan je Mailserver en Mailstation installeren. Ik heb ze alle 2 geinstalleerd. Ze werken alle 2 naar behoren alleen probleem is dat ze niet automatisch door Mailstation worden opgehaald. Dat is het probleem wat ik hieronder heb opgeschreven.


Mailstation haalt misschien wel alle email op maar dit bewaar hij op de server. Ik haal met al mijn mobiele apparaten mijn mail binnen wat in mailstation staat opgeslagen.

Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 04 januari 2015, 15:37:31
Heb net nog zitten kijken maar in synology het programma mailserver kan geen mails binnen halen. Alleen verzenden.
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Birdy op 04 januari 2015, 15:48:54
Ah.....het gaat dus over Mail Station die door Synology ook Roundcube genoemd wordt, verwarrend  ;)

[attach=1]
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 04 januari 2015, 16:23:30
Dat is correct :P . Maar als ik zo uit jou tekst opmaak gebruik jij de mailserver als mailstation niet?
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Birdy op 04 januari 2015, 16:27:14
Klopt  ;)
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Robert Koopman op 04 januari 2015, 17:34:01
Ah.....het gaat dus over Mail Station die door Synology ook Roundcube genoemd wordt, verwarrend  ;)

Mail Station gebruikt Roundcube als webmail schil. Of hoe noem je dat?
Installeer je Mail Station krijg je Roundcube er standaard bij.
De versie van Synocommunity gebruikt Mail Station niet, kan je webmail gebruiken met Mail Server  8)
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Birdy op 04 januari 2015, 17:45:02
Jammer alleen dat RoundCube op 2 manieren wordt gepresenteerd, dat maakt het alleen maar verwarrend  :(
Maar goed, de volgende keer als iemand een Topic start over RoundCube dan eerst vragen of het RoundCube van Synology (dus Mail Station) is of die van SynoCommunity  :lol:

Nu maar verder ON-Topic, want michelb80 heeft nog hulp nodig (niet van mij want ik heb geen verstand van Mail Station..eh..RoundCube)  ;)
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: rjong5 op 04 januari 2015, 21:11:40


Heb net nog zitten kijken maar in synology het programma mailserver kan geen mails binnen halen. Alleen verzenden.

Mail server is voor zowel mail ontvangen als verzenden.
Het is zoals de naam doet vermoeden een mailserver .

Mailstation/roundcube is een mailclient net zoals bijvoorbeeld outlook of Thunderbird.
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: rjong5 op 04 januari 2015, 21:30:12
Verder sluit ik me aan bij birdy. Gebruik mailstation als cliënt voor mailserver, alle mail is gewoon direct zichtbaar.
Geen pop account ingesteld staan om op te halen
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 05 januari 2015, 20:02:47
Misschien heb ik een rare opzet gemaakt. Normaal haalt outlook mails binnen en slaat deze op in de *.pst file. Nadeel is dat het alleen maar op 1 computer staat weg geschreven.

Mijn bedoeling is met meerdere gebruikers en meerdere pop adressen alles op te slaan op de synology server. Daarnaast dat je met alle mobiele apparaten de mails kan lezen waar dan ook ter wereld.

Dit laatste is mij gelukt. De synology mailserver heb ik mijn smtp ingesteld. Dit is 1 vaste provider. Daarnaast heb ik in de mailserver de imap aangevinkt.

Als tweede heb ik de synology mailstation geinstalleerd. De smtp heb ik als localhost ingesteld (voor iedere gebruiker). Dit loopt dus via de Mailserver. Ik kan dus zien wie en hoe laat een gebruiker de mail heeft verstuurd.

Ik heb voor iedere gebruiker de pop ingesteld. Alle mails worden bij de provider weg gehaald en op de synology server opgeslagen.

Dan heb ik alle mobiele apparaten verbonden met de synology server (per gebruiker). De mobiele apparaten gebruiken imap zodat de berichten niet worden verwijderd van de server. Let op!! Alle mails worden wel weergegeven op de mobiele apparaat net zolang tot je het bericht op de mobiele apparaat verwijderd. Doe je dit dan wordt dit op de server ook direct verwijderd.

Zo blijven alle apparaten up to date.

Maar dit heeft mijn probleem niet opgelost. Ik ben wel 1 stapje verder. Gisteren heb ik mijn mailstation opnieuw geinstalleerd.

Heb nu 1 + puntje en dat is dat mijn mail automatisch binnen wordt gehaald TOT DAT ik mijn synology server opnieuw opstart.

Zodra mijn server is opgestart dan worden de mails niet meer automatisch binnen gehaald. In mailstation klik ik dan even op instellingen > pop3 > pop3 account en dan op opslaan. En alle mails worden weer automatisch opgehaald. Ben er nog niet helemaal achter of ik dit moet herhalen per gebruiker en per pop adres.

Mijn vraag nu is hoe ik dit kan oplossen?
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 05 januari 2015, 20:10:11
Een kleine aanvullen op het bericht hierboven. Ik gebruik synology mailstation om de pop mails binnen te halen en het te verwijderen bij de provider. De gebruikers zelf zullen mailstation bijna niet gebruiken. De gebruikers zullen op de laptop/pc programma mozila thunderbird gebruiken. Op de ipad "Mail" programma. Adroid en Iphone gebruikers ze de programma waarmee mails kunnen worden binnengehaald.

Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: rjong5 op 05 januari 2015, 20:24:52
Als je een eigen domeinnaam hebt kun je mail server gebruiken ipv mailstation.
De nu gebruikte pop accounts kun je dan evt door laten sturen naar een adres van je eigen domein.
Clients kun je dan ook connecten via imap
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 05 januari 2015, 20:37:04
Ik kan er voor kiezen voor een eigen domeinnaam. Maar daar is mijn probleem nog niet mee opgelost. Ik blijf dan nog steeds met het probleem zitten dat de mails, na herstart van server, niet automatisch meer binnen komt.

Ik zit even hard op na te denk maar het lijkt alsof er een proces niet wordt gestart na een herstart?
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Briolet op 05 januari 2015, 21:08:44
Ik heb dezelfde setup als jij gebruikt en het meeste loopt bij jou ook goed. Alleen heb ik geen pop account die ik leegtrek dus daar kan ik niets op zeggen. Ik zie ook niet waarom het automatisch ophalen mis gaat. Het is niet normaal, anders hadden er meer mensen dit gemeld.

Je zou nog eens met ssh op de nas kunnen inloggen en het maillog in "/volume1/@maillog/maillog" kunnen bekijken of daar iets staat.
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 05 januari 2015, 22:15:51
Heb de log even nagekeken maar zie verders niets bijzonders. Geef geen fout meldingen.
Maar het ligt niet aan de mailserver. De mailstation van synology gebruikt de mailserver om te verzenden (smtp). De mailstation maakt gebruik van pop en de mailserver doet daar niets mee.

De fout zelf zit naar mijn weten in de mailstation en niet in de mailserver. Iets zegt mij dat de mailstation iets niet opstart na het rebooten van de synology server.
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Briolet op 05 januari 2015, 22:27:36
De fout zelf zit naar mijn weten in de mailstation en niet in de mailserver.

Dat klopt, maar mail station schrijft naar dat zelfde log. Ik gebruik mail station alleen om via een paar filter regels, inkomende post bij MailServer, naar andere mappen te verplaatsen. Deze acties komen ook in het maillog.

EDIT: nu realiseer ik me dat de verplaatsingen door MailStation natuurlijk ook door MailServer verwerkt worden, dus die kan dat natuurlijk ook gelogd hebben.  :oops:
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 06 januari 2015, 22:43:26
Heb nog iemand gevonden uit het forum die exact hetzelfde probleem heeft. Het is uit 2011. Ik hoop dat hij nog antwoord kan geven hoe hij het eventueel heeft opgelost. Hieronder heeft hij zijn probleem beschreven:

« Gepost op: 17 augustus 2011, 10:01:19 »
Citaat Bedankt!
Uit energie besparingsmotieven wordt mijn 710 's nachts tussen 1 en 7 uitgeschakeld door gebruik te maken van de power schedule functionaliteit. Ik merk echter dat de fetchmail functionaliteit van mailstation2 niet werkt nadat er 's ochtends een power on commando is gegeven.
Als ik roundcube in ga, niets verander aan de pop3 account maar alleen de save button heb ingedrukt dan werkt de fetchmail weer zoals het hoort.
Is dit een bug en is er een andere work-around dan elke ochtend de save button in te drukken?
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Birdy op 06 januari 2015, 23:05:24
De link is deze (http://www.synology-forum.nl/firmware-versie-dsm-3-1/mailstation2-fetchmail-start-niet-na-een-'power-on'/msg30974/#msg30974) (handiger).  ;)

Was met DSM 3.1  :!:

En ik vrees dat @eesselin niet gaat reageren (is zo'n 22 min. on-line geweest) :

Datum van registratie: 17 augustus 2011, 09:38:50
Laatst actief: 17 augustus 2011, 10:01:21
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Briolet op 07 januari 2015, 09:10:29
Bovendien is dat een ander probleem, omdat het daar wel gewoon werkt. Daar ging het pas mis nadat de nas uit slaapmodus kwam.
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 08 januari 2015, 20:56:52
Het spijt me dat ik misschien eigenwijs ben Briolet maar er is iets dat niet klopt. Jij zegt dat alles wat er in mailstation doet ook in de log van Mailserver geschreven wordt.
Ik kan er naast zitten maar mailserver en mailstation zijn 2 aparte programma's. De mailserver stuurt zijn mails naar buiten en haalt eventueel mails binnen van je eigen domeinnaam. Dit alles schrijft de mailserver idd in de log.
Mailstation praat met de mailserver en zegt of er mail is binnen gekomen van je eigen domeinnaam. Ook dit kan je terug zien in de log.
Alleen in de mailstation kan je pop adressen instellen. Dit doe je in mailstation en de mailserver zit hier niet tussen. SMTP wel omdat ik bij smtp localhost heb ingevuld. De instelling haalt hij bij Mailserver vandaan.
De log van alle pops in mailstation kan ik niet in de log file van Mailserver vinden.

Misschien heb je gelijk, dus wees niet boos, maar vind het zelf niet logies. Ook omdat de ingestelde pop adressen direct worden opgehaald.
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 08 januari 2015, 21:10:14
Briolet, hierboven heb je geschreven dat slaapmodus en opnieuw opstarten een ander probleem is. Toch lijkt het erop dat hier ook iets niet wordt aangesproken/opgestart. En krijg nu steeds meer het gevoel dat de functie > haal mail binnen om de 2 minuten < niet werkt na het opstarten.

Ik heb na een reset van diskstation een week lang draaien. Alles is stabiel en zelfs de mails komen binnen. Wanneer mijn diskstation automatisch s'nachts uit gaat en s'ochtends weer aan gaat komen de mail niet meer binnen. Er is dus een commando die niet wordt aangesproken. Wel als ik mijn pop 1 x weer opslaat danwerkt het weer totdat de diskstation weer uit gaat.
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Patrick V op 01 maart 2015, 17:29:34
Had gegoogeld omdat ik identiek probleem had en kwam op deze pol. Ervaar hier dus zelfde probleem. Lijkt me een bug.
Heb zo niet veel aan mail programma, jammer.

Mvg Patrick Verhulst

ps: Wat omslachtig allemaal met verificatie om reactie te geven, zonde van de tijd.
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 04 maart 2015, 21:49:19
Ben wel blij dat er tenminste iemand is die hier ook problemen mee heeft. Kan mij niet voorstellen dat wij de enige zijn of niemand gebruikt de mail server :S.
Jij zegt dat je er niet veel aan heb omdat het niet goed functioneert? Toch staat mijn server meer als een maand te draaien zonder problemen. Alleen na het opnieuw opstarten moet je even handmatig weer je mail aanslingeren.
Ik hoop wel dat dit nog in de toekomst wordt verholpen door synology.

Bedankt voor je reactie. Ben toch niet alleen met dit probleem :P
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Patrick V op 04 maart 2015, 22:27:23
Bedoel de mailstation. Als ik telkens de mailstation moet afsluiten (of even uitgelogd ben) en deze dan pas weer de mail binnen haalt heb ik er niet zoveel aan. Het is niet dat hij (in combinatie met mail server) de mail niet binnen haalt, maar bij verversen gebeurd er niets?
Alleen zoals jij ook al opmerkte, bij een keer door de pop instelling heen lopen of wanneer ik een keer afgemeld ben, de mail weer binnen komt. Ook de filter werkt niet echt. Toen ik enkele erin had staan ging het goed, nu een stuk of 20 berichtregels ingezet maar helaas... maar misschien dat inherent aan het andere probleem.

Jammer dat er niet de optie is om een berichtregel te maken om automatisch iets te laten afdrukken. Heb enkele webwinkels waar wat orders binnen lopen die automatisch moeten worden afgedrukt. Op dit moment werkt het goed met server waar Outlook op draait maar wil dit ook door de NAS laten uitvoeren...met mailstation.

Hoop ook dat het opgelost wordt. Maar zal het weekend nog eens opnieuw configureren middels reactie die op het forum zijn gegeven.

Voor de rest is de NAS een geweldig apparaat hoor, veel plezier van.
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 07 maart 2015, 14:00:45
Ik denk dat jij een ander probleem heb. Mailstation blijft op de achtergrond draaien en werkt bij mij perfect. Mail haalt mailstation automatisch iedere 5 minuten binnen (dit kan je instellen). Zowel ingelogd of uitgelogd blijft mailstation mail binnen halen.

Mijn probleem is echter zodra ik de server volledig uitzet en daarna weer aanzet dan haalt hij van iedere gebruiker de mails niet meer binnen. Ik moet dan even naar pop instellingen gaan en daar op opslaan drukken van iedere gebruiker. Zodra dit weer is gebeurd dan werkt mailstation weer naar behoren.

Als ik het goed begrijp heb jij al problemen bij het uitloggen van mailstation. Misschien heb je er al naar gekeken maar kijk even of er een vinkje staat bij > gebruikersinterface > vernieuwen > iedere 1 of 2 of 5 min.

Berichtenregels en automatisch afdrukken heb ik nog geen ervaring mee en kan hier verder niets over zeggen.

Nas is inderdaad een geweldig apparaat. Hiervoor heb ik een LG nas gehad maar dat was een ramp. Veel functies werkte niet zoals ik zou willen. Daarnaast kwamen er ook geen updates van lg binnen. Gebruik nu LG nas voor opslag van backups die synology automatisch maakt. Heb ik toch nog iets aan mijn lg nas :S

Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: michelb80 op 03 april 2015, 19:17:05
Ik kan met een blij gezicht deze topic sluiten. Alles werkt naar behoren en dit is waarschijnlijk door een update van synology gedaan.
Wil iedereen bedanken voor het meedenken.

Mvg, Michel

 :P :P :P
Titel: Re: Roundcube haalt pop mail niet automatisch binnen
Bericht door: Birdy op 03 april 2015, 21:06:43
ps: Wat omslachtig allemaal met verificatie om reactie te geven, zonde van de tijd.

@Patrick V
Dat is tijdelijk zo, omdat je een nieuw bent hier, gaat vanzelf weg als je meer berichten plaatst. ;)