Auteur Topic: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN  (gelezen 24465 keer)

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #30 Gepost op: 06 september 2013, 17:46:02 »
ter info op mijn vorige mail: vandaag blijven weer mails hangen. Het werkte dus niet.
Wim
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline GerardR

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 54
  • -Ontvangen: 64
  • Berichten: 494
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #31 Gepost op: 06 september 2013, 18:22:35 »
ter info op mijn vorige mail: vandaag blijven weer mails hangen. Het werkte dus niet.
Wim
Dank voor je reactie dan hoef ik het ook niet te proberen.
Gerard

Offline GerardR

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 54
  • -Ontvangen: 64
  • Berichten: 494
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #32 Gepost op: 06 september 2013, 19:51:39 »
Eindelijk een heldere reactie waarin door KPN wordt bevestigd dat er grote problemen zijn met het vernieuwde email platform http://forum.kpn.com/t5/E-mail/Synology-NAS-kan-mails-niet-ophalen-via-POP-mailserver/m-p/130994/highlight/true#M1880

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #33 Gepost op: 09 september 2013, 20:26:03 »
In het KPN forum wordt deze draad met interesse gevolgd door KPN medewerkes, dus mocht je nog meer info hebben RobRoos dan plaats maar.

gr Wim
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline GerardR

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 54
  • -Ontvangen: 64
  • Berichten: 494
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #34 Gepost op: 09 september 2013, 23:35:06 »
Helemaal mee eens. Alle aanvullende informatie kan helpen. Ik krijg het gevoel dat na 2 maanden KPN eindelijk serieus naar het probleem kijkt.
Bij mij heeft de derde lijn vorige week naar de emailstructuur gekeken en tests uitgevoerd. Helaas zonder resultaat en met als gevolg dat een alias niet meer kan worden uit- of aangezet en een alias dubbel in het systeem staat. Er wordt aan gewerkt.

Het blijkt echter dat de relayserver van KPN op dit moment ook niet goed werkt.  imap berichten verzonden naar mijn server komen niet altijd aan. Verzender ontvangt hiervan ook geen bericht. :o

Offline GerardR

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 54
  • -Ontvangen: 64
  • Berichten: 494
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #35 Gepost op: 15 september 2013, 08:27:58 »
probleem helaas nog steeds niet opgelost. Kpn is nog steeds op zoek naar oorzaak. Zelfs is een alias zoekgeraakt.
Mijn work around van email/forward naar eigen domein werkt ook niet altijd goed.

instellingen zijn:
mijndomein.nl MX 10 smtp.mijndomein.nl
mijndomein.nl MX 20 mailrelay.direct-adsl.nl
smtp.mijndomein.nl A ip adres extern.

poort 25 in 26 wijzigen had ook geen effect.
mailberichten vanuit kpn omgeving komen wel binnen van daarbuiten niet.
Bericht is dan bij verzender:
The error that the other server returned was:
550 5.7.1 Unable to relay.

Iemand een idee of suggestie?

Offline robroos57

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 8
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #36 Gepost op: 18 september 2013, 14:13:59 »
Inmiddels tijd gehad om verbose logging aan te zetten.

Eerste poging, standaard Synology settings :

fetchmail: starting fetchmail 6.3.17 daemon
fetchmail: 6.3.17 querying pop.kpnmail.nl (protocol POP3) at Tue Sep 17 20:24:53 2013: poll started
fetchmail: Trying to connect to 213.75.3.100/110...connected.
fetchmail: POP3< +OK POP3 PROXY server ready
fetchmail: POP3> CAPA
fetchmail: POP3< +OK Capability list follows
fetchmail: POP3< TOP
fetchmail: POP3< RESP-CODES
fetchmail: POP3< USER
fetchmail: POP3< PIPELINING
fetchmail: POP3< UIDL
fetchmail: POP3< .
fetchmail: pop.kpnmail.nl: opportunistic upgrade to TLS failed, trying to continue.
fetchmail: POP3> USER xxxxxxxx@kpnmail.nl
fetchmail: POP3< +OK Password required
fetchmail: POP3> PASS *
fetchmail: POP3< +OK 3 messages
fetchmail: POP3> STAT
fetchmail: POP3< +OK 3 80649
fetchmail: POP3> LAST
fetchmail: POP3< +OK 3
fetchmail: 3 messages (3 seen) for roosnas2@kpnmail.nl at pop.kpnmail.nl (80649 octets).
fetchmail: skipping message xxxxxxxx@kpnmail.nl@pop.kpnmail.nl:1 not flushed
fetchmail: skipping message xxxxxxxx@kpnmail.nl@pop.kpnmail.nl:2 not flushed
fetchmail: skipping message xxxxxxxx@kpnmail.nl@pop.kpnmail.nl:3 not flushed
fetchmail: POP3> QUIT
fetchmail: POP3< +OK POP3 server closing connection
fetchmail: 6.3.17 querying pop.kpnmail.nl (protocol POP3) at Tue Sep 17 20:24:53 2013: poll completed


Wat hier opvalt is dat fetchmail GEEN gebruik maakt van UIDL, terwijl dat standaard zou moeten zijn.
Ook blijkt dat het LAST command de waarde 3 retourneert, hetgeen fout is. De last seen value zou 1 moeten zijn.  Hierdoor worden er geen messages gedownload.

Ik weet nog niet zeker, maar dat er een combinatie fout is. Fetchmail 6.3.17 is al verouderd, er is een veel nieuwere versie 6.3.26.  In principe zou fetchmail gebruik moeten maken van UIDL aangezien de server dit ook als capability teruggeeft.

Hierna heb ik fetchmail config aangepast een UIDL geforceerd.  V output van fetchmail :
This is fetchmail release 6.3.17+SSL+NLS.

Copyright (C) 2002, 2003 Eric S. Raymond
Copyright (C) 2004 Matthias Andree, Eric S. Raymond,
                   Robert M. Funk, Graham Wilson
Copyright (C) 2005 - 2006, 2010 Sunil Shetye
Copyright (C) 2005 - 2010 Matthias Andree
Fetchmail comes with ABSOLUTELY NO WARRANTY. This is free software, and you
are welcome to redistribute it under certain conditions. For details,
please see the file COPYING in the source or documentation directory.

Fallback MDA: (none)
Linux RoosNas1 2.6.32.12 #3776 SMP Fri Sep 6 17:19:50 CST 2013 ppc GNU/Linux synology_qoriq_413
Taking options from command line and /var/packages/MailStation/target/roundcubemail/ext/<user>_fetch
Poll interval is 300 seconds
Logfile is /var/services/homes/<user>/.Maildir/fetchmail.log
Idfile is /var/services/homes/<user>/.fetchids
Fetchmail will forward misaddressed multidrop messages to <user>.
Fetchmail will direct error mail to the sender.
Fetchmail will treat permanent errors as temporary (keep messages).
Options for retrieving from xxxxxxx@kpnmail.nl@pop.kpnmail.nl:
  True name of server is pop.kpnmail.nl.
  This host will be queried when no host is specified.
  Password = "*********".
  Protocol is POP3 (using service 110) (forcing UIDL use).
  All available authentication methods will be tried.
  Server nonresponse timeout is 300 seconds (default).
  Default mailbox selected.
  Only new messages will be retrieved (--all off).
  Fetched messages will not be kept on the server (--keep off).
  Old messages will not be flushed before message retrieval (--flush off).
  Oversized messages will not be flushed before message retrieval (--limitflush off).
  Rewrite of server-local addresses is enabled (--norewrite off).
  Carriage-return stripping is enabled (stripcr on).
  Carriage-return forcing is disabled (forcecr off).
  Interpretation of Content-Transfer-Encoding is enabled (pass8bits off).
  MIME decoding is disabled (mimedecode off).
  Idle after poll is disabled (idle off).
  Nonempty Status lines will be kept (dropstatus off)
  Delivered-To lines will be kept (dropdelivered off)
  No received-message limit (--fetchlimit 0).
  Fetch message size limit is 100 (--fetchsizelimit 100).
  Do binary search of UIDs during 3 out of 4 polls (--fastuidl 4).
  No SMTP message batch limit (--batchlimit 0).
  No forced expunges (--expunge 0).
  Messages will be delivered with "/var/packages/MailStation/target/bin/procmail -m '/var/packages/MailStation/target/roundcubemail/ext/<user>.
proc.xxxxxxxx.kpnmail.nl'".
  Spam-blocking disabled
  No pre-connection command.
  No post-connection command.
  Single-drop mode: 1 local name recognized.
        <user>
  No interface requirement specified.
  No monitor interface specified.
  No plugin command specified.
  No plugout command specified.
  No UIDs saved from this host.
  No poll trace information will be added to the Received header.
  Messages with bad headers will be rejected.



De log als gevolg van UIDL forceren :


fetchmail: starting fetchmail 6.3.17 daemon
fetchmail: 6.3.17 querying pop.kpnmail.nl (protocol POP3) at Tue Sep 17 20:36:56 2013: poll started
fetchmail: Trying to connect to 213.75.3.100/110...connected.
fetchmail: POP3< +OK POP3 PROXY server ready
fetchmail: POP3> CAPA
fetchmail: POP3< +OK Capability list follows
fetchmail: POP3< TOP
fetchmail: POP3< RESP-CODES
fetchmail: POP3< USER
fetchmail: POP3< PIPELINING
fetchmail: POP3< UIDL
fetchmail: POP3< .
fetchmail: pop.kpnmail.nl: opportunistic upgrade to TLS failed, trying to continue.
fetchmail: POP3> USER xxxxxxxx@kpnmail.nl
fetchmail: POP3< +OK Password required
fetchmail: POP3> PASS *
fetchmail: POP3< +OK 3 messages
fetchmail: POP3> STAT
fetchmail: POP3< +OK 3 80649
fetchmail: POP3> UIDL
fetchmail: POP3< +OK
fetchmail: POP3< 1 581
fetchmail: POP3< 2 583
fetchmail: POP3< 3 585
fetchmail: POP3< .
fetchmail: 3 messages for xxxxxxxx@kpnmail.nl at pop.kpnmail.nl (80649 octets).
fetchmail: POP3> LIST 1
fetchmail: POP3< +OK 1 70910
fetchmail: POP3> RETR 1
fetchmail: POP3< +OK 70910 bytes
fetchmail: reading message xxxxxxxx@kpnmail.nl@pop.kpnmail.nl:1 of 3 (70910 octets) flushed
fetchmail: POP3> DELE 1
fetchmail: POP3< +OK message marked for deletion
fetchmail: POP3> LIST 2
fetchmail: POP3< +OK 2 2776
fetchmail: POP3> RETR 2
fetchmail: POP3< +OK 2776 bytes
fetchmail: reading message xxxxxxxx@kpnmail.nl@pop.kpnmail.nl:2 of 3 (2776 octets) flushed
fetchmail: POP3> DELE 2
fetchmail: POP3< +OK message marked for deletion
fetchmail: POP3> LIST 3
fetchmail: POP3< +OK 3 6963
fetchmail: POP3> RETR 3
fetchmail: POP3< +OK 6963 bytes
fetchmail: reading message xxxxxxxx@kpnmail.nl@pop.kpnmail.nl:3 of 3 (6963 octets) flushed
fetchmail: POP3> DELE 3
fetchmail: POP3< +OK message marked for deletion
fetchmail: POP3> QUIT
fetchmail: POP3< +OK POP3 server closing connection
fetchmail: 6.3.17 querying pop.kpnmail.nl (protocol POP3) at Tue Sep 17 20:36:57 2013: poll completed



Tenslotte , ten aanzien van niet gebruiken van UIDL door fetchmail, maar het LAST command het volgende :
This is a prehistoric feature, and I think it's a bad idea to include it.

(It was in RFC1460, removed in RFC1725 *eight* years ago, and the current
POP3 spec is RFC1939)

All mail clients should be able to use UIDL to detect new mail; LAST was
removed because it's conceptually broken (i.e. it assumes that conceptually
your mailbox consists of N read mails followed by M unread mails, which
often is not the case in real life)


Ik ga nog verder proberen uit te zoeken waarom fetchmail UIDL niet gebruikt in de default setting, maar daarvoor moet ik weer eea. opzetten en extra verbose logging aanzetten. Had ik nu geen tijd voor.

Voorlopig adviseer ik jullie om deze tip toe te passen :

Om probleem op te lossen heb ik optie fetchall in de configuratie voor de fetchmail van de betreffende users gezet.
wijzig poll statement zodat fetchall optie wordt toegvoegd, ziet er dan als volgt uit :

poll "pop.kpnmail.nl" with protocol POP3 and port 110:
        user "xxxxxxx@kpnmail.nl" pass "######" is "<username>" here
        fetchall
        no keep



Offline GerardR

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 54
  • -Ontvangen: 64
  • Berichten: 494
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #37 Gepost op: 18 september 2013, 16:21:55 »
@robroos57
Als er al sprake zou zijn van een structurele fout waarom is bij mij het probleem van binnenhalen pop3 berichten bij 2mailboxen opgelost  na uitzetten en reactiveren van aliassen op mailserver kpn?
Bij de andere mailboxen (nog) niet. Onderzoek KPN loopt nog

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #38 Gepost op: 18 september 2013, 17:30:22 »
Wellicht een domme vraag, maar ik stel ze toch.
Kunnen we dan niet upgraden naar fetchmail 6.3.26?

Ik gebruik op de PC thunderbird laatste versie en die werkt ook met KPN, dus...

Wim
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #39 Gepost op: 03 oktober 2013, 22:48:33 »
Zijn er nog diagnostische ontwikkelingen geweest of is de enige oplossing "fetchall" toe te voegen?
gr Wim
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline GerardR

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 54
  • -Ontvangen: 64
  • Berichten: 494
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #40 Gepost op: 09 oktober 2013, 09:05:00 »
onderzoek/discussie met KPN loopt nog. Kwestie van geduld. Hoe lang nog?
Het blijft vreemd dat een aantal emails wel worden doorgezonden en andere weer niet. Soms kan het bericht van dezelfde afzender komen. Ik gebruik nog steeds telnet voor reset mailbox :(

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #41 Gepost op: 09 oktober 2013, 10:17:54 »
Ik heb intussen de "fetchall" opdracht toegevoegd
elke dag resetten..............pff.

het probleem is niet aanwezig bij het eerste primaire email adres, wel alle andere adressen die ik heb aangemaakt. Dat zijn losse mailboxen, geen alias van dezelfde mailbox dus.

gr WIm
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline GerardR

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 54
  • -Ontvangen: 64
  • Berichten: 494
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #42 Gepost op: 09 oktober 2013, 14:07:51 »
Leg mij even uit hoe ik fetchall kan gebruiken

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #43 Gepost op: 09 oktober 2013, 19:16:33 »
Zie de posts van ROBROOS57 hierboven.
Je moet met bv putty contact maken en daarna via UNIX/LINUX (? weet nooit wat) de directorys doorlopen, de juiste file openen en die editen volgens zijn aanwijzingen.
Ben je hiermee niet vertrouwd, DOE HET DAN NIET, je kun t veel omzeep helpen.
Ik heb eerste een copy gemaakt van de bewuste files zodat ik altijd terug kan mocht er iets fout lopen. de editor is VI dus als je daarmee niet echt vertrouwd bent... is het lastig, erg lastig.

Het werkt wel.

gr Wim
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline GerardR

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 54
  • -Ontvangen: 64
  • Berichten: 494
Re: pop3 problemen na vernieuwing mailbox door KPN
« Reactie #44 Gepost op: 16 oktober 2013, 09:24:45 »
KPN kan de oorzaak waarom berichten soms niet lokaal worden afgeleverd niet vinden.
Het uit- en aanzetten van aliassen biedt soms uitkomst. Bij mij bij 3 van de vier mailboxen.
Voor zover dat niet lukt kan TELNET gebruikt worden zoals eerder aangegeven. Om dit vervelende handmatige klusje te vermijden gebruik ik inmiddels de oplossing met FETCHALL zoals door ROBROOS57 is aangegeven.
Het blijft vanzelfsprekend onbevredigend dat KPN niet oplost wat door hen zelf is veroorzaakt.

Voor wat mij betreft mag er een slotje op dit onderwerp!


 

Mail ophalen van POP3 account werkt bij ene wel bij de andere niet...

Gestart door whoopiBoard Mail Station

Reacties: 9
Gelezen: 3023
Laatste bericht 27 juni 2018, 19:16:35
door whoopi
Met POP3 mail ophalen van Synology met Outlook?

Gestart door Maurice_69Board Mailplus server en client

Reacties: 9
Gelezen: 2832
Laatste bericht 28 december 2019, 20:59:18
door Maurice_69
Geent Pop3 instellingen

Gestart door olafBoard Mail Station

Reacties: 4
Gelezen: 2527
Laatste bericht 10 maart 2011, 23:56:05
door cyrus1977
Pop3

Gestart door _-_Robin_-_Board Mailplus server en client

Reacties: 12
Gelezen: 2824
Laatste bericht 25 juni 2020, 14:13:52
door _-_Robin_-_
Pop3 account kan niet ingesteld worden

Gestart door Gijs47Board Mail Station

Reacties: 0
Gelezen: 1680
Laatste bericht 05 oktober 2011, 22:41:00
door Gijs47