Auteur Topic: Outlook.com uitlezen met POP3 werkt niet meer  (gelezen 290 keer)

Offline Basalt

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 130
  • -Ontvangen: 122
  • Berichten: 622
Outlook.com uitlezen met POP3 werkt niet meer
« Gepost op: 01 november 2024, 22:15:58 »
Ik heb POP3 fetches lopen naar mijn normale mail provider (TransIP) en naar Outlook.com voor mijn oude hotmail.
De fetch van TransIP gaat altijd goed.

Het afgelopen half jaar had ik dat de POP3 fetch van mijn hotmail telkens even niet werkte, en na maximaal een paar uur weer wel. Daarover kreeg ik dan authentication "failed" en "OK" mails in mijn inbox. Maar de laatste maand werkt POP3 helemaal niet meer.
In de logging zie ik dit:

2024-11-01T21:27:42+01:00 Basalt fetchmail[21856]: restarting fetchmail (/var/packages/MailStation/target/mail/ext/USERNAME_fetch changed)
2024-11-01T21:27:42+01:00 Basalt fetchmail[21856]: starting fetchmail 6.4.13 daemon
...
2024-11-01T21:28:43+01:00 Basalt fetchmail[21856]: Authorization failure on EMAIL@AMS-efz.ms-acdc.office.com
2024-11-01T21:28:43+01:00 Basalt fetchmail[21856]: For help, see http://www.fetchmail.info/fetchmail-FAQ.html#R15
2024-11-01T21:28:43+01:00 Basalt fetchmail[21856]: Query status=3 (AUTHFAIL)

In de genoemde FAQ staat niets interessants.

Ik heb de door Roundcube aangemaakte instellingen bekeken in /volume1/@appstore/MailStation/mail/ext/USERNAME_fetch. De Outlook gebruikersnaam en wachtwoord staan daar plain text in, en kloppen nog steeds.
set daemon 60
set syslog
defaults:
timeout 600

...Eerst de POP3 instellingen voor TransIP...

poll "outlook.office365.com" with protocol POP3 and port 995:
    user "EMAIL" pass "WACHTWOORD" is "USERNAME" here
    options ssl
    no keep
mda "/var/packages/MailStation/target/bin/procmail -m \'/var/packages/MailStation/target/mail/ext/USERNAME.proc.EMAIL\'"

Microsoft zegt het volgende over de benodigde POP3 instellingen https://support.microsoft.com/en-us/office/pop-imap-and-smtp-settings-for-outlook-com-d088b986-291d-42b8-9564-9c414e2aa040
Citaat
Notes:
- POP & IMAP access is disabled by default. See the section below on how to enable POP or IMAP access in Outlook.com.
- Outlook.com requires the use of Modern Auth / OAuth2.  Basic auth is in the process of being deprecated from the Outlook.com service.

Ik heb POP3 ingeschakeld staan in Outlook.com
POP3 is geconfigureerd in Roundcube, daar kan ik echter alleen het wachtwoord opgeven, niets over OAuth.

Hoe krijg ik POP3 weer werkend voor hotmail (via Outlook.com) ?
  • Mijn Synology: DS220+
  • HDD's: 2x WD Red Plus 8TB
  • Extra's: DSM 7.2
Yes, there are two paths you can go by, but in the long run, there's still time to change the road you're on - Stairway To Heaven

Offline Bobo

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 40
  • -Ontvangen: 202
  • Berichten: 890
Re: Outlook.com uitlezen met POP3 werkt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 01 november 2024, 22:25:37 »
Heb je geen mail gekregen dat Outlook de toegang verder beveiligde om de wat mindere mailprogramma's niet zo eenvoudig binnen te laten komen? Heb laatst bij iemand soortgelijk gedoe meegemaakt. Was zelfs op ipad. Kregen we wel weer aan de gang door account te verwijderen en opnieuw in te stellen. Misschien proberen waard, roundcube ken ik qua instellingen verder niet.
-

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.581
Re: Outlook.com uitlezen met POP3 werkt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 02 november 2024, 00:02:20 »
Voor OAuth2 heb je Roundcube 1.5 nodig volgens deze post uit 2020:

https://www.roundcubeforum.net/index.php?topic=29115.0

Maar de Roundcube versie die Synology mail gebruikt is versie 1.3.17.  De bugs worden wel steeds gepatched, maar de extra features van 1.4 of 1.5 krijg je niet.

De roundcube versie van de Syno community is versie 1.6.9  (https://synocommunity.com/package/roundcube) Misschien die gebruiken? Of deed je het al.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Basalt

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 130
  • -Ontvangen: 122
  • Berichten: 622
Re: Outlook.com uitlezen met POP3 werkt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 02 november 2024, 14:27:29 »
Heb je geen mail gekregen dat Outlook de toegang verder beveiligde om de wat mindere mailprogramma's niet zo eenvoudig binnen te laten komen? [...]
Ja, inderdaad, ik had het professioneel verdrongen, maar rond de tijd dat POP3 is gestopt met werken kreeg ik een e-mail van Outlook:
Citaat
Actie nodig: Mogelijk verliest u toegang tot enkele e-mail- en agenda-apps van derden

Op 16 september 2024 kunnen apps die minder veilige aanmeldingstechnologie gebruiken, geen toegang meer krijgen tot uw e-mail.

Om uw account veilig te houden biedt Microsoft geen ondersteuning meer voor het gebruik van e-mail- en agenda-apps van derden die u vragen u aan te melden met alleen de gebruikersnaam en het wachtwoord van uw Microsoft-account. Voor meer veiligheid moet u een  e-mail- of agenda-app gebruiken waarmee moderne verificatiemethoden van Microsoft worden ondersteund . Als u geen actie onderneemt, hebben uw e-mail-apps van derden vanaf 16 september 2024 geen toegang meer tot uw  Outlook.com-, Hotmail- of Live.com-e-mailadres.
[...]
Hoe kunt u Gmail, Apple Mail of een andere e-mailtoepassing van derden instellen?
Diverse niet-Microsoft-toepassingen hebben hun eigen stappen voor het verbinden met uw Outlook.com-e-mailaccount met moderne verificatiemethoden.

En ik vond deze post: https://community.synology.com/enu/forum/1/post/154255:
Citaat
BrentGPTX @brentgptx, Oct 31, 2024
[...] Third party connections to Outlook email must use the OAUTH security protocol which the MailPlus client does not support.  I asked Synology support when they planned to support OAUTH  based connections and all they would tell me that is "planned for a future update".  No timeline provided. 

Voor OAuth2 heb je Roundcube 1.5 nodig volgens deze post uit 2020:
[...]De roundcube versie van de Syno community is versie 1.6.9  (https://synocommunity.com/package/roundcube) Misschien die gebruiken? Of deed je het al.

Ik gebruik de (oeroude) Roundcube die standaard wordt meegeleverd bij MailStation. Als ik het goed begrijp heeft Synology die Roundcube uitgebreid met een "mailstation" plugin waarmee fetchmail middels POP3 aangestuurd wordt. Dat is ook juist het enige wat ik nodig heb, de eigenlijke webmail functie gebruik ik niet. Als ik een nieuwe Roundcube installeer dan moet ik eerst die "mailstation" plugin er weer (werkend!) in zien te krijgen en dan is het de grote vraag of diezelfde plugin dan wel OAUTH ondersteunt.

Heeft iemand daar ervaring mee?
  • Mijn Synology: DS220+
  • HDD's: 2x WD Red Plus 8TB
  • Extra's: DSM 7.2
Yes, there are two paths you can go by, but in the long run, there's still time to change the road you're on - Stairway To Heaven

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.581
Re: Outlook.com uitlezen met POP3 werkt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 02 november 2024, 17:39:15 »
Als ik een beetje zoek, lijkt het inderdaad een hele klus te worden om OAuth te gaan gebruiken.

De meest complete beschrijving die ik vond  is de volgende:

https://mmogilvi.users.sourceforge.net/software/oauthbearer.html

Maar vrolijk wordt je daar ook niet van.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Basalt

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 130
  • -Ontvangen: 122
  • Berichten: 622
Re: Outlook.com uitlezen met POP3 werkt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 02 november 2024, 18:00:24 »
Klinkt inderdaad niet erg bemoedigend:
Citaat
[…]If it will let you set up an "application password" instead of OAUTH2, that would generally be a whole lot simpler and arguably just as secure

Misschien toch maar Hotmail gaan forwarden naar mijn TransIP account :(
  • Mijn Synology: DS220+
  • HDD's: 2x WD Red Plus 8TB
  • Extra's: DSM 7.2
Yes, there are two paths you can go by, but in the long run, there's still time to change the road you're on - Stairway To Heaven

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.581
Re: Outlook.com uitlezen met POP3 werkt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 03 november 2024, 11:10:27 »
Forwarden heeft ook zo zijn problemen.  Als de afzender een anti spoofing protocol gebruikt zoals DMARC dan zal het afzend IP niet meer geldig zijn en faalt de spf test.  Gelukkig mag dat, zolang de mail verder onveranderd doorgegeven zodat de DKIM checksum geldig blijft.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac


 

Zarafa en Outlook 2013

Gestart door gompie23Board Zarafa

Reacties: 5
Gelezen: 4163
Laatste bericht 06 juni 2014, 17:25:45
door gompie23
Diagnostic-Code: smtp;550 SC-002 (alleen bij @hotmail/outlook/live)

Gestart door blackgokuBoard Mail Server

Reacties: 17
Gelezen: 7741
Laatste bericht 01 november 2014, 22:30:09
door Birdy
Outlook PST op DS-106e

Gestart door AnonymousBoard NAS hardware vragen

Reacties: 5
Gelezen: 5529
Laatste bericht 17 maart 2007, 21:33:09
door rhayes
Zarafa Outlook client vraagt om verbinding licentie-server na update DSM 5.1

Gestart door joerBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 3
Gelezen: 2117
Laatste bericht 08 november 2014, 16:37:23
door joer
importeren oude mail uit outlook

Gestart door AanbeeldBoard Mail Server

Reacties: 3
Gelezen: 3485
Laatste bericht 18 april 2015, 17:45:03
door Aanbeeld