Er is (zoals Robert al aangeeft) geen "beter" of "slechter".
Mijn verhaal:
Ik heb jarenlang een eigen server gedraaid die tevens mijn mailserver was. Mijn mailserver draaide op een Win2003 server en ik had een eigen domein. De DNS afhandeling deed ik helemaal zelf (eerst met eigen DNS server, later door externe partij) en ik kon dus zelf alle DNS entries aanpassen. Overigens kan je bij de meeste providers ook zelf de DNS aanpassen, maar dat terzijde.
Zelf een mailserver draaien houdt nogal wat in. Je bent verantwoordelijk voor een dienst (mailverkeer) en neemt daarbij taken over waar professionele organisaties erg veel geld in steken. Dat doen ze niet voor niets (ik heb ook lang in de IT techniek gewerkt, en weet wel e.e.a. van mailservers). Een mailserver draaien doe je niet "zomaar", je mail is immers een van de belangrijkste communicatiemiddelen en je wil geen mail missen omdat je thuis een stroomstoring of een virus had.
Zaken die komen kijken bij zelf een mailserver onderhouden:
*) Anti-virus:
Je wil ten alle tijden je mail uitvoerig checken op virussen en dit op mailservernivo al afvangen.
*) IP en DNS:
De meeste providers geven geen vast IP adres en als ze dat al wel doen kan het altijd nog een keer wijzigen. Een vast Ip adres is een vereiste om een stabiele mailserver te draaien. Je kan we gebruik maken van DDNS, maar in de praktijk is dit te traag en onbetrouwbaar. Je zou maar net op een mailtje zitten te wachten.
DNS instellen is op zich niet zo ongewikkeld, maar je moet precies weten wat je doet, anders gaat het mis.
*) Online:
Je mailserver moet 24/7/365 online zijn om optimaal te functioneren. Grote providers zullen nooit een 100% uptime garanderen, laat staan dat je dat zelf kan. Een stroomstoring in de buurt (lees de krant maar eens) kan er voor zorgen dat je uren of dagen geen mail kan ontvangen.
Los hiervan kan je thuis ene kapotte HD hebben, je NAS kan het begeven, je switch, je router en alle alle tussenliggende dingen kunnen kapot gaan: geen mail.
*) Security:
Ik had mijn mailserver erg goed beveiligd, en toch wist een spammer er tussen te komen op mijn port 25
Gevolg: tienduizenden spammails via mijn server verstuurd. Gelukkig kwam ik er redelijk op tijd achter (internet werd wel heel erg traag) en kon ik de nog 100.000'en mails die in de cue stonden deleten. Gevolg was wel dat mijn domeinnaam in sommige black lists terecht kwam.
Mijn advies zou zijn om eens na te denken wat je wil met je mailstation. wil je gewoon even kijken hoe het werkt en even testen, dan is er niks aan de hand en moet je het gewoon doen. Ben je afhankelijk van je mail, dan zou ik je willen adviseren om je mail buiten de deur te houden. Dan kan je je mail wel ophalen via je NAS, zolang je er maar voor zorgt dat je er niet van afhankelijk bent.
Ik zelf heb nog steeds een win2003 server draaien, maar zonder mailserver. Ik ben over gestapt naar Google en laat al mijn mail daar (gratis) afhandelen. Ik kan zo mijn mail altijd en overal bereiken. De mail wordt op redundante systemen bewaard, het is overal bereikbaar, en ik kan makkelijk zelf nieuwe mailadressen aanmaken. En ook vanuit Google kan ik mijn domein mail ophalen op de NAS mailserver of (bv) Outlook.
Sinds ik geen eigen mailserver meer heb, heb ik aanzienlijk minder hoofdpijn en zorgen over mijn mail.
PS: Als ik mijn NAS heb (ik overweeg een 412+ te kopen) ga ik ook een keer spelen met een subdomein en MailStation
Gewoon omdat het kan en ik de techniek leuk vind. Maar het blijft bij even testen en uitproberen, daarna gaat ie weer op slot.....
Nog vragen?