Auteur Topic: Mail Station rare situatie  (gelezen 3978 keer)

Offline flierman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 9
Mail Station rare situatie
« Gepost op: 21 januari 2019, 11:48:39 »
Allen,

op dit moment heb ik een rare situatie en sta open voor alle info/tips/truuks die er verzonnen kunnen worden om het een en ander goed te laten werken. Wil met alle plezier diverse logfiles opzoeken/posten/doorspitten. Ben bekend met Linux.
Ik zal proberen het goed te omschrijven:

- DS218+ recent aangeschaft, met DSM 6.2.1-23824 Update 4
- MailStation en MailServer geinstalleerd.
- Ik wil de mail van KPN poppen naar de DS, hiervoor heb ik een aparte user (mailman) aangemaakt die alleen maar de mail popped, meer niet.
- Mail wordt verstuurd middels SMTP relay op de DS.

De setup zoals boven omschreven werkt. Ik kan op zowel mijn Mac als iPhone mails versturen en ontvangen.
Echter afgelopen zaterdag stopt het poppen van de mails. Waarom kom ik niet achter. (Zijn er logfiles die ik kan controleren?)

Controleer ik het <user>_fetch bestand zoals hier vermeld. Dan staat het geen fetchall. Verander ik het bestand (als admin) dan wordt er helemaal geen mail meer opgehaald! Dit test ik door mezelf mailtjes te sturen vanaf een hotmail account. Ik zie de test mail bij KPN staan, maar na vijf minuten is die nog niet binnen. Mijn interval op mail op te halen staat op 1 min.

De rechten zoals hier vermeld staan goed.

Herstart ik de DS dan worden de mails wel weer opgehaald, of save ik de POP3 settings nogmaals, dan wordt ook de mail opgehaald. Alhoewel deze laatste niet altijd werkt is mijn indruk, maar dat weet ik nog niet zeker.

Ik heb het forum doorgespit en kom diverse mensen tegen die hetzelfde hebben, echter wanneer ik 'fetchall' toevoeg aan het <user>_fetch bestand gebeurd er bij mij helemaal niets meer! En dat vind ik raar.


  • Mijn Synology: DS218+

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.584
Re: Mail Station rare situatie
« Reactie #1 Gepost op: 21 januari 2019, 13:12:26 »
roundcube heeft een eigen config file op "/volume1/@appstore/MailStation/mail/config/config.inc.php" met de volgende settings:

// ----------------------------------
// LOGGING/DEBUGGING
// ----------------------------------

// system error reporting, sum of: 1 = log; 4 = show, 8 = trace
$config['debug_level'] = 1;

// log driver:  'syslog' or 'file'.
$config['log_driver'] = 'file';

// date format for log entries
// (read http://php.net/manual/en/function.date.php for all format characters) 
$config['log_date_format'] = 'd-M-Y H:i:s O';

// Syslog ident string to use, if using the 'syslog' log driver.
$config['syslog_id'] = 'roundcube';

// Syslog facility to use, if using the 'syslog' log driver.
// For possible values see installer or http://php.net/manual/en/function.openlog.php
$config['syslog_facility'] = LOG_USER;

// Activate this option if logs should be written to per-user directories.
// Data will only be logged if a directry <log_dir>/<username>/ exists and is writable.
$config['per_user_logging'] = false;

// Log sent messages to <log_dir>/sendmail or to syslog
$config['smtp_log'] = true;

// Log successful/failed logins to <log_dir>/userlogins or to syslog
$config['log_logins'] = false;

// Log session authentication errors to <log_dir>/session or to syslog
$config['log_session'] = false;

// Log SQL queries to <log_dir>/sql or to syslog
$config['sql_debug'] = false;

// Log IMAP conversation to <log_dir>/imap or to syslog
$config['imap_debug'] = false;

// Log LDAP conversation to <log_dir>/ldap or to syslog
$config['ldap_debug'] = false;

// Log SMTP conversation to <log_dir>/smtp or to syslog
$config['smtp_debug'] = false;

Misschien dat je daar nog een paar loggings aan kunt zetten.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline flierman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 9
Re: Mail Station rare situatie
« Reactie #2 Gepost op: 21 januari 2019, 13:14:52 »
Top! Ga ik eens mee pielen.
Waar komen ze terecht, of kan ik dat vinden in die file?

Kan nu helaas niet, kids komen zo van school. Ik hou je op de hoogte!
  • Mijn Synology: DS218+

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.584
Re: Mail Station rare situatie
« Reactie #3 Gepost op: 21 januari 2019, 13:19:37 »
Geen idee meer waar ze terecht komen. Het was in elk geval niet het syslog, maar een log folder met diverse files. Het is al weer lang geleden dat ik hier mee gespeeld heb.

Ik weet ook niet meer hoe ik roudcube opnieuw heb gestart om de settings te laten lezen.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.584
Re: Mail Station rare situatie
« Reactie #4 Gepost op: 21 januari 2019, 15:35:10 »
Logs staan overigens in "/volume1/@appstore/MailStation/mail/logs", maar als ik zo kijk, worden er geen pop activiteiten gelogd.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline flierman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 9
Re: Mail Station rare situatie
« Reactie #5 Gepost op: 21 januari 2019, 17:40:16 »
Hmm jammer. Zal eens kijken wat ik zie.
  • Mijn Synology: DS218+

Offline flierman

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 9
Re: Mail Station rare situatie
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2019, 20:46:58 »

Hmmmm, dit was dus weer een gevalletje van niet goed lezen...

Wat deed ik bij het toevoegen van de 'fetchall'.... ik verving de regel 'options ssl'.
Dat gaat dus niet goed, dan wordt er niks meer opgehaald.
De 'fetchall' moet dus voor 'nokeep' op een tegen regel staan, na 'options ssl'.
Nu dat op de juiste manier is toegevoegd blijft de mail netjes binnenkomen.

Ik blijf het in de gaten houden, ws dat het nu goed gaat.

Dank voor het meedenken.

  • Mijn Synology: DS218+

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.584
Re: Mail Station rare situatie
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2019, 23:14:24 »
Mooi dat het lijkt te werken.

Nu ik zelf in dat bestand kijk, zie ik ook staan:

#set logfile "/var/services/homes/Briolet/.Maildir/fetchmail.log"
Wat als je de comment weghaalt? Je zou verwachten dat hij dan naar die file logt. Want waarom staat die regel er anders.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac


 

e-mail op DS212+

Gestart door gobiuspictusBoard Mail Station

Reacties: 1
Gelezen: 1725
Laatste bericht 27 juli 2012, 16:43:42
door whoopi
Geen mail meer na update Airport Extreme

Gestart door SnadertBoard Mail Server

Reacties: 5
Gelezen: 1343
Laatste bericht 27 juni 2017, 14:32:35
door Erwin1
Mail wordt niet binnengehaald

Gestart door OutintheBlueBoard Mail Station

Reacties: 41
Gelezen: 12285
Laatste bericht 11 januari 2019, 13:55:34
door flierman
VERPLAATST: E-mail via Thunderbird met DS218+

Gestart door BrioletBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 953
Laatste bericht 30 januari 2020, 12:20:05
door Briolet
Mail van nas naar meerdere computers

Gestart door nossieBoard Mailplus server en client

Reacties: 3
Gelezen: 1755
Laatste bericht 02 september 2022, 11:53:33
door Briolet