Misschien kan ik hier ook even inhaken, deze discussie is in ieder geval levend op dit moment.
Ik blijf ook een beetje vechten met mijn mailstation, en dan met name voor benadering van buitenaf.
Binnen het eigen netwerk gaat alles goed, zowel verzenden als ontvangen, zowel binnen als buiten het eigen domein.
Onder m'n eigen domein de DNS records aangepast:
- A record toegevoegd met de naam mail welke verwijst naar het WAN IP-adres waar de NAS op aangesloten zit
- MX 10 record toegevoegd welke verwijst naar mail.mijndomein.nl
- MX 20 record toegevoegd welke verwijst naar mailrelay.planet.nl
Netwerk:
in m'n Arcadyan Experiabox de poorten 25, 110, 143, 993 en 995 geforwrad naar het IP-adres van m'n tussenliggende Apple TimeCapsule. In deze TC dezelfde poorten geforward naar het IP-adres van de NAS.
In DSM ingesteld:
- Enable SMTP
- SMTP autorisation is required
- domainname mijndomein.nl
Onder mail receiving settings alleen aangehinkt:
-Enable IMAP
- Enable IMAP SSL/TLS
In RoundCube als Admin default SMTP ingesteld op localhost poort 25
In postfix relayhost toegevoegd: relayhost = [smarthost.direct-adsl.nl]
Op de lokale iMac en MacBook Pro en MacBook air gaat dit allemaal prima, in en uitgaand van zowel eigen domein als van andere afzenders/ontvangers.
Maar ... het gaat mis zodra ik een account wil toevoegen op m'n iPhone of iPad, althans, wanneer deze niet verbonden is via WiFi op het lokale netwerk. Is de iPhone of iPad via WiFi verbonden dan is er geen enkel probleem, behalve dat de iPhone/iPad meldt dat er niet via TLS verbonden kan worden, als je dan kiest om door te gaan wordt waarschijnlijk gewoon de standaard IMAP verbinding over poort 143 gebruikt.
Maar extern (over 3G dus) krijg ik dus never nooit een account toegevoegd omdat hij de mailserver niet vind.
Vermoedelijk vind hij alleen de uitgaande SMTP server niet, want poort 25 wordt geblokkeerd door de provider.
Hoe krijg ik mijn mailserver zo ver dat ik hem kan laten communiceren via bijvoorbeeld poort 587, 465, 993 of 995 zodat ook op een extern netwerk m'n in en uitgaande mailserver bereikbaar is ?