Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mail Station => Topic gestart door: arnor op 19 november 2012, 16:55:46

Titel: Inkomende mail wordt niet ontvangen (opgelost)
Bericht door: arnor op 19 november 2012, 16:55:46
Ik heb op mijn Synology DS107+ de mailserver en mailstation aangezet en geinstalleerd. Verzenden van mail werkt perfect. Inkomende mail komt echter niet aan. Binnen dit forum bestaan hier meerdere posts over. Hier heb ik niet uit kunnen halen wat ik zoek. Daarnaast heb ik het idee dat mijn siruatie net even iets anders is. Daarom een nieuwe 'draad'.

Het meest belangrijke verschil is dat ik geen domein heb. De reden dat ik mailserver wil gebuiken is dat ik mijn mail van meerdere adressen bij elkaar wil houden en vanaf elke plek en elk apparaat wil kunnen bereiken. Daarom bedacht ik mailserver in te schakelen en na volledige installatie via Imap te bereiken vanaf laptop (windows) iPhone en iPad.

Vanaf mijn laptop kan ik via imap de server bereiken (in eerste instantie intern) dus nog niet via dynanisch DNS (dat komt later). Ik heb de imap account ingesteld in Outlook en kan mails verzenden; deze komen keurig aan en bevinden zich ook op de NAS.

Ontvangen mails zie ik echter niet. Wanner ik weet dat er mails zijn (gecontroleerd via webmail bij mijn provider Chello) zie ik dat Roundcube niets ziet (en dus ook via imap niet zichtbaar zijn in Outlook). Ik krijg geen foutmelding.

Ik heb meerdere malen de inloggevens bekeken, gewijzigd, gelet op typefouten (vergeten punten en komma's e.d.). Op de site van UPC staat exact wat de instellingen (o.a. de poorten) moeten zijn. Dat heb ik dus allemaal opgevolgd. Mijn inlogwachtwoord bestaat alleen uit kleine letters (en cijfers); in een post zag ik dat het daar ook wel eens fout kan gaan. Ik werk met DSM 3.1 (laatste versie).

Iemand ebig idee wat ik nog overgeslagen zou kunnen hebben?
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: Robert Koopman op 19 november 2012, 17:03:23
Mailstation haalt ze met/via POP3 op bij de provider?
Dat stukje lees ik nergens in jouw verhaal.
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: bartmans99 op 19 november 2012, 17:05:05
Heb je in de webmail (RoundCube) gekeken naar de POP3-instellingen?

Ik haal mail van mijn externe provider op via POP. Vroeger deed ik dat op een PC met Thunderbird, nu popt mijn Synology. Vanaf alle apparaten / pc's haal ik daarna via IMAP de post op mijn Synology op.

Let wel op: je moet in Roundcube inloggen als administrator, anders zie je de pop3 settings niet.
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: arnor op 19 november 2012, 17:36:23
Dank voor jullie reacties.

Inderdaad heb ik niets gezegd over Pop3. Wat ik vertelde over instellingen gaat zowel over smtp als pop3. Het is me bekend dat een deel van de instellingen alleen via admin te bereiken zijn. Ook deze instellingen kloppen.

Nog andere ideeën?
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: Basalt op 19 november 2012, 20:01:18
Tsja, dit hoort gewoon te werken  :?
Alle instellingen ervoor staan in Roundcube.
Heb je daar als "admin" ook pop3 ingeschakeld?

Met Resource Monitor kan je ook kijken of het "fetchmail" proces wel draait.

Oh ja, heeft jouw syno user waarmee je mail ophaalt wel een home dir ?

Succes,
Erik.

PS: welke versie MailStation gebruik je?
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: bartmans99 op 20 november 2012, 13:10:21
Je zegt dat je bij Chello de gebruikte poortnummers hebt opgezocht.

Die heb je ook geforward in je modem naar je Synology toe?
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: Basalt op 20 november 2012, 17:16:29
Citaat van: "bartmans99"
Die heb je ook geforward in je modem naar je Synology toe?
Als je MailStation (Roundcube) gebruikt om met POP3 of IMAP mail op te halen (poll) dan heb je geen port forwards in je modem/router nodig.

/Erik
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: arnor op 20 november 2012, 20:46:42
Dank weer voor de reacties. Hier enkele antwoorden:

Ik heb geen portforwards ingeregeld

De syno heeft een directory home en een directory homes (ik merk op dat mail WEL kan worden verzonden).

In de bronmonitor zie ik 3 grafieken. Als ik daar op klik zie ik nergens een tekst met fetchmail staan.

De inste;lingen in mailstation zijn nu als volgt:

De instellingen zijn als volgt:

Onder Admin:

Beheerdersinstellingen:
SMTP-server 'smtp.upcmail.nl'
SMTP-poort '25'
Maximumgrootte bijlage Mb '5'

Instellingen:
SMTP-server 'smtp-upcmail.nl'
smtp-poort '25'
gebruikersnaam en wachtwoord zijn niet ingevuld
POP3-serverinstellingen: gebruiker toestaan berichten te ontvangen van externe POP3-server is aangevinkt.

tabblad POP3 niet ingevuld

Onder gebruiker:

Beheerdersinstellingen:
SMTP-server 'smtp.upcmail.nl'
SMTP-poort '25'
Maximumgrootte bijlage Mb '5'

Instellingen:
SMTP-server 'smtp.upcmail.nl'
smtp-poort '25'

Tabblad POP3
Tabblad Account
Emailadres <juiste adres ingevuld>
Gebruikersnaam <juist inlognaam ingevuld>
wachtwoord <juiste wachtwoord ingevuld>
pop3-server 'pop3.upcmail.nl'
pop3-poort '110'
Tabblad Opties
SMTP-seerver selecteren 'smtp.upcmail.nl'
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: Basalt op 21 november 2012, 00:20:37
Citaat van: "arnoderuig"
De syno heeft een directory home en een directory homes (ik merk op dat mail WEL kan worden verzonden)
Heeft de user waarmee je mail ophaalt een eigen home dir, en staat daar al de directory ".Maildir" ? (hoort vanzelf aangemaakt te worden).

Draait het fetchmail proces?

BTW: Mail verzenden werkt heel anders dan ontvangen, dus dat zegt niets  :?

/Erik
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: arnor op 21 november 2012, 09:24:17
Erik,

Fijn dat je blijft proberen dit probleem op te lossen.

Zowel de home-map als de gebruikersmap in de dorectory homes bevat een map .maildir.

Dat fetch-proces begrijp ik niet helemaal. Eerder meldde ik dat ik in de bronmonitor had gezocht en daarin niets zag staan dst met fetchmail had te maken (het woord fetch o.i.d. komt daarin niet voor). Is dat misschien niet de plaats waar ik moet zoeken? Waar zou ik dan moeten vinden of dit process is gestart, en als het niet is gestart, hoe start ik het dan.
 Groet,
Arno.
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: Basalt op 21 november 2012, 14:00:51
Je opent de Resource Monitor door op het balk grafiek icoontje naast de tekst te klikken
(logisch? Nee dus  :roll: ).
Onder tab Process staan alle actieve processen, daar hoort fetchmail bij te staan (meestal "Sleeping").
Fetchmail is het proces dat e-mail van externe mail server(s) ophaalt.
Het wordt vanzelf gestart als je de zaak in Roundcube goed geconfigureerd hebt.

Citaat
Tabblad POP3
Tabblad Account
Emailadres <juiste adres ingevuld>
Gebruikersnaam <juist inlognaam ingevuld>
wachtwoord <juiste wachtwoord ingevuld>
pop3-server 'pop3.upcmail.nl'
pop3-poort '110'

Heb je je volledige e-mail adres als login naam gebruikt ?
Zie http://vragen.upc.nl/app/answers/detail/a_id/230/related/1/~/serverinstellingen-upc-e-mail.

/Erik.
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: arnor op 21 november 2012, 14:29:15
Beetje 'blond' misschien, maar ee..

Ik werk met Console 3.1. Open ik de Bronconsole dan zie ik 3 grafieken (CPU-gebruik, Geheugengebruik en Netwerkgebruik. Als ik op één van de grafieken klik zie ik een rijtje gegevens staan. Daar staan geen fetch o.i.d. bij. Zit ik dan wel op de juiste plek te kijken?

Zo ja, dan is er kennelijk iets fout gegaan bij de installatie. Opnieuw installeren?

O ja, ik heb comnform de richtlijnen van UPC gewerkt.
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: Basalt op 21 november 2012, 18:41:31
Citaat van: "arnoderuig"
Ik werk met Console 3.1 [...] Zit ik dan wel op de juiste plek te kijken?
Waarschijnlijk niet, maar ik ken 3.1 ook niet (heb zelf 4.1).

Citaat van: "arnoderuig"
Opnieuw installeren?
Kan je zeker eens proberen.
Heb je wel trouwens wel de juiste MailStation versie geïnstalleerd, die bij jouw versie en architectuur past ? Met versie 4.x gaat dat vanzelf goed, als ik het mij goed herinner moest je daarvóór zelf de juiste package downloaden en installeren.

Citaat van: "arnoderuig"
O ja, ik heb comnform de richtlijnen van UPC gewerkt.
Ik vroeg er nog even expliciet naar, omdat je het wat inconsistent had weergegeven:
Citaat van: "arnoderuig"
Emailadres <juiste adres ingevuld>
Gebruikersnaam <juist inlognaam ingevuld>


Groeten,
Erik.
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: arnor op 21 november 2012, 19:56:24
Erik,

Ik heb zelf ook het vermoeden dat het controleren van processen ergens anders moet zitten. IK heb echter inmiddels vele mogelijkheden geprobeerd maar kan in 3.1 niet een onderdeel vinden dat hierop betrekking kan hebben.

Ik heb de juiste versie gedownload in die zin dat ik de software via Synology heb opgezocht door mijn syno op te zoeken in het download center. Wel is me toevallig 10 minuten geleden opgevallen dat de naam van het gedownloade bestand eindigt op 38. Bij de release notes kan ik vinden dat deze doorlopen tot een versie 45 ......... Versie 39 wordt niet beschreven; versie 40 betreft aanpassingen tbv DSM 4.0  Dit bevestigt dat ik de juiste versie heb.

Ik was inmiddels gestart met herinstallatie. Dat loopt nu helemaal fout. Ik heb het hele proces terug uitgevoerd. Ook het ontkoppelen van basismappen. Bij het opnieuw koppelen blijkt nu alleen een homemap voor de admin te worden aangemaakt ......

Ik denk dat ik dit projectje maar even laat liggen .....
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: Basalt op 21 november 2012, 20:07:13
Als het nu fout gaat dan heb je een spoor  8)
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: arnor op 27 november 2012, 21:39:00
Ik kon het niet laten en heb inmiddels de NAS geheel opnieuw geinstalleerd. Alles werkt weer ...... behalve de ontvangst van mails!

Wat kan ik verder nog doen?
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: Basalt op 27 november 2012, 23:43:52
Ik zou maar's een Support ticket naar Synology sturen met vermelding van je DSM, MailStation en MailServer versies. Eerste vraag: wordt dit uberhaupt ondersteund op jouw machine?

Succes  :?

Erik.
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: arnor op 01 januari 2013, 16:54:53
Nieuw jaar; nieuwe kansen. Daarom heb ik mijn projectje opnieuw opgestart. Inmiddels alles opnieuw geinstalleerd. Ik heb nu nieuwe homes-mappen voor alle gebruikers (en uiteraard de admin).

Ik heb nu wel vorderingen gemaakt. Ik ontvang namelijk e-mails ..... maar alleen als ik van het mailserver-account van de admin gebruik maak. Voer ik dezelfde gegevens in bij een gebruikers-account dan kan ik geen mails ontvangen; wel verzenden. Ik ben dus heel ver maar nu nog het laatste eindje. Iemand nog ideeën?
Titel: Re: Inkomende mail wordt niet ontvangen
Bericht door: arnor op 03 januari 2013, 11:41:56
Inmiddels ben ik eruit en is het opgelost.

Mede en vooral door opmerkingen in onder staande draad
http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=89&t=11614&start=30
ben ik op het juiste spoor gezet. Het zat vooral in de benaming van het domein.

Daarmee heb ik één en ander werkend kunnen krijgen op mijn DS107+ onder DSM 3.1

De volgende stap is een IMAP-koppeling maken maar daarover is ook heel wat binnen dit forum geschreven. Ik vermoed dat ik daar wel uitkomen.

Dank allen.