Hoi
Ik ben eruit en geef even een handleiding.
Ten eerste ik heb een DS110J
Ik draai hierop DSM 3.2
1) als admin inloggen en alle gebruikers aanmaken (user1, user2, user3, je kiest uiteraard de echte namen), gef elke gebruiker een password. (onthouden dus, maag mag overal gelijk zijn)
2) Mailserver configureren. Bij tabblad "mailserver instellingen", ik weet nog niet zeker of het nodig is, maar ik heb hier ingevuld "smtp inschakelen" en "autorisatie vereist", domeinnaam "synology.com". Bij tabblad "email ontvangst" heb ik alles aangekruist "POP en IMAP alle opties dus"
Het voordeel van mailserver is dat je overal het zelfde kunt zien als je de mail erop laat staan en IMAP gebruikt. Waarschijnlijk had ik aan beide IMAP vinkjes voldoende gehad.
3) IN het tabblad "mailserver instelingen"klik je vervolgens op de link naar het mailprogramma , in mijn geval kom ik dan in het inlogscherm van ROundCube webmail.
4) hier zul je per gebruiker moeten inloggen en de settings goed zetten naar je POP account elders. Als je ingelogd bent vind je dit onder "instellingen". Dit zijn dus gewoon je gegevens die je van Ziggo, Casema, UPS etc gekregen hebt. Als je overal netjes bewaard en je bent klaar met invullen, dan druk je op E-mail icoon.
5) als het goed is loopt je mailbox vol en is je mail op de synology geconfigureerd.
NU de IMAP client.
Als voorbeeld Thunderbird, maar alles settings moeten ook ergens in andere mail progs gezet worden.
2 dingen zijn belangrijk okm te weten, je client moet per user inloggen met de gebruikernaam die je in punt 1) hierboven hebt ingesteld EN je moet het IP adres van je synology weten. Het IP adres achterhaal je redelijk gemakkelijk , maar het is ook verstandig om dit VAST te zetten anders heb je binnen de kortste keren geen contact meer met je synology als dit dynamisch is. Hoe doe je dat?
6) IP adres synology: Login op Synology met een browser en login. HEt IP adres staat bovenin. Wat achter de dubbele punt staat hoef je niet te hebben.
7) adres vastzetten doe je zo, ga in het configuratiescherm naar "netwerk", kies tabblad "netwerk interface" en daarna "LAN" , klik handmatige configuratie aan (daar staat ook weer je IP adres). Vergeet niet onderin met "OK" te bevestigen! Het blijft een web interface!
nu de mail client op je PC
Maak gebruiker aan met mailadres van je provider
9) Servernaam is het IP adres uit de voorgaande stap van je synology.
10) stel IMAP is voor binnekomende berichten, poort 143 , STARTTLS , de gebruikernaam is de naam van de user in de synology !
11) stel je smtp in op het IP adres, poort 25, geen authenticatie, STARTTLS, geen gebruikersnaam nodig
NOTE: je moet inloggen in de synology om je spullen te zien, dus je usernaam gebruiken uit stap 1 , en niet inloggen met je provider gegevens!
12)rest van de gegevens kun je instellen naar je egen smaak.
Zo, nu kun je de rest van de PC's op dezelfde manier configureren, de mail is en blijft op de synology mail server en je ziet dus overal dezelfde berichten. probeer even wat heen en weer te mailen om te testen.
Verder kun je nog een centrale LDAP aanmaken en je thunderbird daarvan gebruik laten maken etc. Je kunt zelfs je configuratie op de synology zetten zodat je altijd dezelfde instellingen van je mail client hebt.
NOTE: de pop tijd van de mailserver naar je provider moet je niet TE kort zetten, door elke minuut te checken ga je de waan wekken een spammer te zijn.
Nou
succes Wim