Auteur Topic: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?  (gelezen 13822 keer)

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 108
Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Gepost op: 03 oktober 2011, 17:19:21 »
Hallo,
 
Ik heb een DS111 met Mail Station 2 geïnstalleerd. Via DynDNS heb ik een hostname aangemaakt. Ik heb nu één van mijn e-mail accounts geconfigureerd op de NAS en mail kunnen ontvangen en verzenden. Zover dus goed.
Voor ik nu mijn andere e-mail accounts configureer wil ik nu graag de verbinding tussen mijn e-mail cliënts (Thunderbird) op mijn computers instellen zodat de mail van de NAS via de e-mailcliënt kan worden uitgelezen en verzonden.
Maar ik kan nergens terugvinden hoe dat moet. Kan iemand mij helpen ?

groet
Gijs
  • Mijn Synology: DS 124
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 7.2

Offline bartmans99

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 19
  • -Ontvangen: 91
  • Berichten: 737
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #1 Gepost op: 04 oktober 2011, 09:25:48 »
Hoi,

Dat kan in Thunderbird, onder Extra --> Accountinstellingen.

Voeg een nieuwe account toe. Kies daarvoor IMAP (of POP als je wilt, als je die maar hebt aangezet in de instellingen van Mailserver).

Vul bij server het ip-adres van je Synology in en je gebruikersnaam en wachtwoord.

Klaar.

Er zijn heeel veeel handleidingen over Thunderbird te vinden, als je even googled :D

Bart

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 108
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #2 Gepost op: 04 oktober 2011, 11:00:34 »
Ik weet hoe Thunderbird werkt, ik gebruik het al vele vele jaren.  :wink:
Ik zat alleen met de instellingen, zoals wat is de serverhostnaam.
Ik vulde daar in eerste instantie de DDNS hostnaam in maar dat werkt dus niet.Met het invullen van het IP-adres ging het wel goed.
Ook ging het fout bij het invullen van het e-mailadres, wat moet je daar invullen. Ik ontdekte dat dat niets uitmaakt als je maar het wachtwoord invult dat behoort bij de gebruiker van de mail op de NAS (in mijn geval admin )
Ik heb meerdere accounts die ik laat binnenkomen op de NAS en die ik in één (1) NAS-account in Thunderbird beheer met behulp van berichtenregels en mappen. Ik weet nog niet of dit een handige methode is

Bij het maken van nieuwe mail heb ik wel de e-mailadressen van alle accounts nodig, dus dat wil zeggen dat ik die 'losse' pop accounts in tact moet laten om bij de nieuwe e-mail de keuze van afzender te kunnen maken. Of is daar een andere oplossing voor ?
  • Mijn Synology: DS 124
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 7.2

Offline bartmans99

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 19
  • -Ontvangen: 91
  • Berichten: 737
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #3 Gepost op: 04 oktober 2011, 15:54:51 »
Citaat van: "Gijs47"
Bij het maken van nieuwe mail heb ik wel de e-mailadressen van alle accounts nodig, dus dat wil zeggen dat ik die 'losse' pop accounts in tact moet laten om bij de nieuwe e-mail de keuze van afzender te kunnen maken. Of is daar een andere oplossing voor ?
Nee, Thunderbird heeft daar 'identiteiten' voor. Bij accountinstellingen staat een knop 'Identiteiten beheren'.

Je kunt daar beheren welke afzendergegevens je wilt gebruiken, waar verzonden berichten voor die identiteit worden opgeslagen etc.

Voor de webmail van Roundcube kan dat trouwens ook met identiteiten, daar valt op dit forum eea over te vinden.

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 108
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #4 Gepost op: 04 oktober 2011, 16:08:26 »
Ik had het een paar uur geleden net ontdekt
Op dit moment werkt helemaal niets meer.
Ik had in Roundcube pop3 accounts toegevoegd en toen werkte het opeens niet meer.
Ik kan wel mail verzenden.
  • Mijn Synology: DS 124
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 7.2

Offline Gijs47

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 108
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2011, 20:55:21 »
Probleem opgelost met workaround
Eén van de toegevoegde pop-accounts blokkeerde de goede werking van de overige pop-account. Met het deleten van dit pop-account werkte de andere accounts weer.
Heb als workaround bij dit bewuste popaccount de mail geforward naar een goed werkend account en nu werkt alles zoals het hoort
  • Mijn Synology: DS 124
  • HDD's: 1
  • Extra's: DSM 7.2

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2012, 23:04:48 »
Hallo
(Mijn eerste bericht).

Ik heb ongeveer hetzelfde gebouwd met een DS110J, Roundcube werk prima op ziggo account.
In roundcube kan ik sturen en ontvangen.
Verder wil ik thunderbird draaien als client voor email, IMAP basis, zodat ik van alle computers in de DS110J kan kijken om dezelfde mail te zien.
Verzenden lukt ook prima, IP adres gebruikt van de DS110J, poort 25 met STARTTLS en wachtwoord

Ontvangen van mail in thunderbird werkt niet. Mail komt wel binnen in roundcube maar thunderbird ziet het niet. ook servernaam IP adres gebruikt, poort 143
gebruikersnaam zonder hoofdletters identiek aan gebruiker in DS110J
geen verbindingsbeveiliging aan en wachtwoord normaal zonder versleuteling verstuurd.
Als ik handmatig activeer dan zegt hij heel snel "er zijn geen nieuwe berichten op de server"

Waar gaat heet fout denken jullie?

Update: mijn DS110J heeft een interne SMTP instelling met domeinnaam "diskstation.com", als ik naar gebruiker@diskstation.com stuur gaat het wel goed. Wat ik denk is dat ik dus nog de fetchmail of getmail tool moet hebben om de externe server van ziggo te poppen naar mijn DS110J mail server.



gr Wim
Binnen een dag al zover! had ik niet gedacht.
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 272
  • -Ontvangen: 1802
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #7 Gepost op: 03 februari 2012, 01:00:53 »
En als je op de Ziggo mailbox een automatische forward zet naar je gebruiker@diskstation.com adres?
Ik doe dit met al mijn, oude, bestaande pop mailboxen die ik nog heb. Komen zo automatisch binnen op mijn NAS en ik hoef niets op te halen.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #8 Gepost op: 03 februari 2012, 07:59:37 »
Forwarden gaat niet, ik nl geen hostname aangemaakt bij dyndns zoals Gijs47

Wim
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline high1234

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 21
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #9 Gepost op: 03 februari 2012, 14:15:38 »
Hallo wpee,

Je schrijft dat de mail wel aankomt in Roundcube van je DS. Als diezelfde mail dan niet zichtbaar wordt in Thunderbird, dan zit daar het probleem.
Je mail wordt dan wel opgehaald door je DS, dus is er geen probleem met fetch/get mail.
Je moet het probleem zoeken in de configuratie van Thunderbird.

Ik weet niet veel van Thunderbird, dus daar kan ik je niet bij helpen.
Wat me te binnen schiet: je gebruikt smtp poort 25 TLS en IMAP poort 143 TLS. Daarop moet je je mailstation wel hebben geconfigureerd. Bij clientprotocollen moet dan IMAP TLS zijn aangevinkt.
Authenticatie in thunderbird moet niet aan staan.

John

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2012, 14:39:30 »
Dat dacht ik ook, ik zie de mails in Roundcube, dus ik krijg de indruk dat het ook op DS staat.
Ik heb IMAP als binnenkomende server, maar geen TLS aangezet,
Zal ik weekend weer eens een middagje eraan besteden.

gr Wim
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2012, 21:29:58 »
Hoi

Ik ben eruit en geef even een handleiding.
Ten eerste ik heb een DS110J
Ik draai hierop DSM 3.2
1) als admin inloggen en alle gebruikers aanmaken (user1, user2, user3, je kiest uiteraard de echte namen), gef elke gebruiker een password. (onthouden dus, maag mag overal gelijk zijn)
2) Mailserver configureren. Bij tabblad "mailserver instellingen", ik weet nog niet zeker of het nodig is,  maar ik heb hier ingevuld "smtp inschakelen" en "autorisatie vereist", domeinnaam "synology.com". Bij tabblad "email ontvangst" heb ik alles aangekruist "POP en IMAP alle opties dus"

Het voordeel van mailserver is dat je overal het zelfde kunt zien als je de mail erop laat staan en IMAP gebruikt. Waarschijnlijk had ik aan beide IMAP vinkjes voldoende gehad.

3) IN het tabblad "mailserver instelingen"klik je vervolgens op de link naar het mailprogramma , in mijn geval kom ik dan in het inlogscherm van ROundCube webmail.
4) hier zul je per gebruiker moeten inloggen en de settings goed zetten naar je POP account elders. Als je ingelogd bent vind je dit onder "instellingen". Dit zijn dus gewoon je gegevens die je van Ziggo, Casema, UPS etc gekregen hebt. Als je overal netjes bewaard en je bent klaar met invullen, dan druk je op E-mail icoon.
5) als het goed is loopt je mailbox vol en is je mail op de synology geconfigureerd.

NU de IMAP client.
Als voorbeeld Thunderbird, maar alles settings moeten ook ergens in andere mail progs gezet worden.
2 dingen zijn belangrijk okm te weten, je client moet per user inloggen met de gebruikernaam die je in punt 1) hierboven hebt ingesteld EN je moet het IP adres van je synology weten. Het IP adres achterhaal je redelijk gemakkelijk , maar het is ook verstandig om dit VAST te zetten anders heb je binnen de kortste keren geen contact meer met je synology als dit dynamisch is. Hoe doe je dat?
6) IP adres synology: Login op Synology met een browser en login. HEt IP adres staat bovenin. Wat achter de dubbele punt staat hoef je niet te hebben.
7) adres vastzetten doe je zo, ga in het configuratiescherm naar "netwerk", kies tabblad "netwerk interface" en daarna "LAN" , klik handmatige configuratie aan (daar staat ook weer je IP adres). Vergeet niet onderin met "OK" te bevestigen! Het blijft een web interface!

 nu de mail client op je PC
8) Maak gebruiker aan met mailadres van je provider
9) Servernaam is het IP adres uit de voorgaande stap van je synology.
10) stel IMAP is voor binnekomende berichten, poort 143 , STARTTLS , de gebruikernaam is de naam van de user in de synology !
11) stel je smtp in op het IP adres, poort 25, geen authenticatie, STARTTLS, geen gebruikersnaam nodig

NOTE: je moet inloggen in de synology om je spullen te zien, dus je usernaam gebruiken uit stap 1 , en niet inloggen met je provider gegevens!

12)rest van de gegevens kun je instellen naar je egen smaak.


Zo, nu kun je de rest van de PC's op dezelfde manier configureren, de mail is en blijft op de synology mail server en je ziet dus overal dezelfde berichten. probeer even wat heen en weer te mailen om te testen.

Verder kun je nog een centrale LDAP aanmaken en je thunderbird daarvan gebruik laten maken etc. Je kunt zelfs je configuratie op de synology zetten zodat je altijd dezelfde instellingen van je mail client hebt.

NOTE: de pop tijd van de mailserver naar je provider moet je niet TE kort zetten, door elke minuut te checken ga je de waan wekken een spammer te zijn.


Nou

succes Wim
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline high1234

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 21
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2012, 21:44:47 »
Hallo wpee,

Goed werk. Mooie omschrijving.

Ik heb wel een vraag. Je schrijft over het instellen van de pop tijd naar je ISP? Waar stel je dat in?

Kleine toevoeging over het vaste IP adres: Zo te lezen heb je een DHCP netwerk. Niet alle services functioneren correct als je een vast IP adres configureerd in een DHCP netwerk. In dat geval is het beterom de DS op DHCP te laten staan en je router (DHCP server) in te stellen dat je DS altijd eenzelfde IP adres krijgt.
Maar als het goed werkt met een vast IP adres, werkt het.
john

Offline wpee

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 1
  • -Ontvangen: 6
  • Berichten: 94
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2012, 23:00:23 »
Citaat van: "high1234"
Hallo wpee,
Je schrijft over het instellen van de pop tijd naar je ISP? Waar stel je dat in?

Kleine toevoeging over het vaste IP adres: Zo te lezen heb je een DHCP netwerk. Niet alle services functioneren correct als je een vast IP adres configureerd in een DHCP netwerk. In dat geval is het beterom de DS op DHCP te laten staan en je router (DHCP server) in te stellen dat je DS altijd eenzelfde IP adres krijgt.
Maar als het goed werkt met een vast IP adres, werkt het.
john


poptijd stel je in onder "instellingen (rechts) -> instellingen (tabblad) -> opmaak mailbox -> pulldown menu keuze 1-3-5 minuten ". Langer dan 5 minuten krijg ik hem niet ingesteld.

Vast IP adres ga ik proberen, kijken of het lukt om modem instellingen aan te passen. Ik heb een ziggo UBEE modem. Die geeft nu onder "gateway - dhcp" al aan dat het een vast IP adres is want nooit verloopt. Schijnbaar is het via de synology gecommuniceerd naar modem?? Ik kan het verder nergens vinden hoe ik het vast moet zetten anders.


gr Wim
  • Mijn Synology: DS110j
  • HDD's: 1
  • Extra's: -

Offline high1234

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 2
  • Berichten: 21
Re: Hoe mail ophalen van de NAS met e-mail cliënt ?
« Reactie #14 Gepost op: 06 februari 2012, 11:23:10 »
Hallo wpee,

Je bedoelt in roundcube. Roundcube is eigenlijk ook een mailclient.
Dit is dus de frequentie dat roundcube de mail ophaald bij de DS mailserver. Normaliter zou dat niets met de ophaalfrequentie bij de ISP te maken hebben.
Maar misschien dat de DS mailserver deze instelling ook gebruikt...
Ik weet dat niet 100% zeker.

Meestal wordt een vastadres toekennen in een dhcp server aangeduid met static ip.
Meestal moet er dan een mac adres worden opgegeven van het apparaat (in dit geval de DS) en het ip-adres wat je eraan wilt toekennen.

John


 

Kan client map van Cloud Station niet instellen

Gestart door Ralph BertramBoard Data replicator & overige backupsoftware

Reacties: 2
Gelezen: 3952
Laatste bericht 09 september 2013, 23:17:05
door Ralph Bertram
DS cloud en synology drive client

Gestart door DrLivingstonedBoard Android Apps

Reacties: 3
Gelezen: 1053
Laatste bericht 24 september 2021, 18:06:00
door Briolet
Surveillance Station vs Surveillance Station Client ?

Gestart door Jan01Board Surveillance Station

Reacties: 3
Gelezen: 463
Laatste bericht 17 mei 2023, 19:58:32
door Briolet
Instelling VPN Client

Gestart door pstasBoard Synology Router

Reacties: 7
Gelezen: 3334
Laatste bericht 23 februari 2017, 20:01:08
door Undertaxxx25
1 vd 4 camera's geen direct beeld in SS Client

Gestart door wbreeBoard Surveillance Station

Reacties: 2
Gelezen: 1023
Laatste bericht 26 augustus 2017, 20:38:37
door wbree