Synology-Forum.nl

Packages => Officiƫle Packages => Mail Station => Topic gestart door: ronald965 op 08 oktober 2013, 12:28:11

Titel: Geen inkomende mail
Bericht door: ronald965 op 08 oktober 2013, 12:28:11
Hallo,

Ik heb bij mijn webhost het A record van de mail gewijzigd in mijn (huis) ip adres. Daarna MX record gemaakt voor mail naar mijn ip adres. Tweede MX record naar mailrelay.kpnmail.nl, maar mail ontvangen via mailserver lukt niet. De afzender krijgt de mail retour met de melding "Uw bericht is niet bezorgd vanwege een machtigings- of een beveiligingsprobleem.". Ik heb dit ook geprobeerd met MX = mail.kpnmail.nl, maar lost probleem niet op.
Ik heb een particulier glasvezel abo van kpn.
Iemand een idee hoe ik e.e.a. zo kan instellen dat ik toch de mail ontvang zonder tussenkomst van mijn webhost?

Groet,

Ronald
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: jmeggink op 08 oktober 2013, 15:38:26
Je hebt als het goed is een mx record met voorloopnummer 10 voor je eigen mail en dan een mx record voor de mailrelay van kpn met voorloopnummer 20.

een kort voorbeeld zou zijn

MX 10 mail.{jouwdomein}
MX 20 {kpnrelay}

Ps. de MX 20 kan gevolgd worden door smarthost.direct-adsl.nl

Onafhankelijk of je een glasvezel of adsl verbinding hebt.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: ronald965 op 09 oktober 2013, 11:24:25
IK heb het geprobeerd zoals aangegeven echter ligt het probleem volgens mij elders.

ondanks dat ik portforwarding heb toegepast kan ik ook niet met een telnet verbinding (poort 25) op mijn synology geraken.

Zou het kunnen zijn dat poort 25 wordt geblokeerd door mijn provider?
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: Robert Koopman op 09 oktober 2013, 12:11:23
Wie is je provider?
Zijn er in NL providers die poort 25 blokken?
Anders zou ik de HD bellen van je provider en ze de vraag voorleggen.
Support op poorten geven ze vast niet maar aangeven of poort 25 geblokt is moet toch wel kunnen.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: ronald965 op 09 oktober 2013, 12:35:27
Ja,

Hoe simpel kan het zijn. Even de faq van kpn bekeken:

 [attachimg=1]

Helaas, dan toch maar via pop3 leeghalen.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: bartmans99 op 09 oktober 2013, 13:19:18
Even als betweterige aanvulling :-).

Je hebt ook de A record aangepast? De A record gaat over het www-deel van je domein, niet over de mail.

Aangezien zelfs KPN geen poort 80 (web) blokkeert, zou dit wel werken. Je geregistreerde domeinnaam wijst dan voor een website naar je synology thuis.

Heeft niets met mail te maken, maar omdat je het had over de A-record.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: ronald965 op 09 oktober 2013, 14:27:46
A record had ik als volgt gewijzigd:

Mail   A     xx.xxx.x.xxx

mail                                      MX         10
smarthost.direct-adsl.nl.       MX        20
of
mail.kpnmail.nl.                    MX          20

werkt niet. :(
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: Robert Koopman op 09 oktober 2013, 14:41:06
Is het in de DNS records niet mogelijk om mailverkeer over een andere poort te krijgen?
Poort 2525 ligt dan voor de hand.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: bartmans99 op 09 oktober 2013, 14:42:00
Een DNS record voor een domein heeft (verkort samengevat) 2 instellingen.
1 voor de mailafhandeling (de MX records)
1 voor de webserver (de A records)

Als je de A record aanpast, heeft dat geen enkel effect op de mailafhandeling.

Je moet dus de MX records aanpassen.

Ik zou de helpdesk bij je domeinnaamprovider eens bellen. Wellicht bieden zij wel SMTP dienst op poort 26 aan.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: Robert Koopman op 09 oktober 2013, 15:26:47
Ik heb mijn domein geregeld via DynDNS en zij bieden inderdaad alternatieven aan voor poort 25.
Bij mijn provider, UPC, is poort 25 niet geblokt dus heb ik eigenlijk geen ervaring met alternatieve poorten.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: ronald965 op 09 oktober 2013, 15:38:04
@bartmans99
Als het A record voor de mail op het ip adres van de webhost staat, dan komt de mail nooit naar je mailserver thuis.
Het A record moet dus altijd naar je eigen ip verwijzen.

@robert koopman
Ik ga even googlen of je idd via dns records de poort kunt wijzigen.

Bedankt voor de feedback.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: Robert Koopman op 09 oktober 2013, 15:46:08
Ik ga even bij een kennis iets navragen, die heeft ook KPN glasvezel en draait wel een eigen mailserver.
Die moet toch ook dit poort 25 probleem hebben gehad.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: Youp Koopman op 09 oktober 2013, 17:34:15
Beste Robert
ik heb het even opgezocht hoor.


Beste Ronald965
Ik heb ooit bij een vriend van mij het op een prive KPN glasvezel netwerk aan de praat gekregen.

DNS:
A = domein.nl | xxx.xxx.xxx.xxx
MX = 10 domein.nl
MX = 20 mailrelay.planet.nl

Router:
Zorg dat poort 25 is geforward naar het IP van de NAS.

NAS -> Mail Server -> SMTP :
Schakel SMTP Relay in.
Server : mailrelay.kpnmail.nl
port:25

Ik weet niet meer waarom het mx naar planet.nl moet verwijzen, maar het werkt wel.

En ik kan eventueel ook een keer kijken/helpen doormiddel van het programma teamviewer.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: ronald965 op 09 oktober 2013, 23:10:43
Eigenwijs als ik ben toch nog e.e.a. geprobeerd. Ondanks enkele uren wachten om dns instellingen te laten wijzigen krijg ik geen mail binnen.

@ robert: Gezocht of poort via dns kan worden aangepast, maar helaas.


@youpko: je instellingen werken helaas niet.

Morgen maar zodanig instellen dat de pop accounts worden leeggehaald.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: jmeggink op 10 oktober 2013, 00:50:16
Ik heb zelf kpn glasvezel gehad en de instellingen eerder opgegeven werkten bij mij.

Instellingen in de syn's Mailserver app zou ook iets in de zin van smarthost.adsl-direct.nl moeten zijn.

al is de mailrelay met name iets voor het verzenden van mail.

In mijn dns instellingen staat ook een entry als mail @ CNAME als afsluiter.
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: Youp Koopman op 10 oktober 2013, 17:48:13
Heb je toevalig de firewall aanstaan?
Titel: Re: Geen inkomende mail
Bericht door: GerardR op 12 oktober 2013, 15:02:02
onderstaand de instellingen die ik al een lange tijd zonder problemen gebruik:

Recordnaam       Type   prioriteit   inhoud
hostnaam.nl        MX   10   smtp.hostnaam.nl
hostnaam.nl        MX   20   mailrelay.direct-adsl.nl
*.hostnaam.nl         A      ip adres extern
hostnaam.nl         A      ip adres extern
localhost.hostnaam.nl    A      ip adres extern
smtp.hostnaam.nl         A      ip adres extern
webmail.hostnaam.nl    A      ip adres extern
ftp.hostnaam.nl      CNAME      hostnaam.nl
www.hostnaam.nl      CNAME      hostnaam.nl
hostnaam.nl        NS      ns1.hostnetbv.nl
hostnaam.nl        NS      ns2.hostnetbv.nl

Voor de verzending van mijn email gebruik ik altijd de smtp server van KPN via poort 25. Dit is geen probleem.
Kan het niet ontvangen van email een andere oorzaak hebben?
zie:
http://www.synology-forum.nl/mailstation/pop3-problemen-na-vernieuwing-mailbox-door-kpn/msg79488/#msg79488