Ik krijg wekelijks mailtjes van Hanos. Die forward ik al tijden naar iemand anders die de tweede klantenkaart heeft. Sinds 2 juni komen die ge-forwarde mailtjes echter niet meer aan. (Dat hoorde ik pas gisteren).
Als ik in het maillog kijk, zie ik dat ze bouncen vanwege een foute dkim signatuur. Mijn vraag is nu of dit een bug is van Mail Station, die de mailtjes te veel aanpast voordat zij ze forward, of doet Ziggo iets fout?
Het vreemde is dat ik in de ziggo headers nooit een aanwijzing vind dat ze de DKIM checksum controleren. Weet iemand of dat wel degelijk gebeurd, zoals deze bounce suggereert?
Wat is er 2 Juni gebeurd. Heeft Ziggo iets veranderd? Een MailStation update kan eigenlijk niet omdat de forwards na de laatste update voor 2 juni nog wel goed gingen.
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData dovecot: lda(xxxx): sieve: msgid=<0.0.8B.9D1.1D0C4A2A09D231A.0@mta013.tripolis.com>: forwarded to <xxxx@home.nl>
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/pickup[5649]: 1761CFF8B: uid=1026 from=<td42bounce.j.c@td42.tripolis.com>
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/cleanup[7606]: 1761CFF8B: hold: header Received: by mijndomein.nl (Postfix, from userid 1026)??id 1761CFF8B; Wed, 22 Jul 2015 19:18:59 +0200 (CEST) from local; from=<td42bounce.j.c@td42.tripolis.com> to=<xxxx@home.nl>
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/cleanup[7606]: 1761CFF8B: message-id=<0.0.8B.9D1.1D0C4A2A09D231A.0@mta013.tripolis.com>
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData opendkim[10087]: 1761CFF8B: bad signature data
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/local[7618]: D2ECFB61E7: to=<xxxx@mijndomein.nl>, orig_to=<info@mijndomein.nl>, relay=local, delay=5.7, delays=4.2/0.13/0/1.4, dsn=2.0.0, status=sent (delivered to command: /var/packages/MailServer/target/libexec/dovecot/dovecot-lda -f "$SENDER" -a "$RECIPIENT")
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/qmgr[10113]: D2ECFB61E7: removed
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/cleanup[7606]: 1761CFF8B: milter-reject: END-OF-MESSAGE from localhost[127.0.0.1]: 5.7.0 bad DKIM signature data; from=<td42bounce.j.c@td42.tripolis.com> to=<xxxx@home.nl>
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData MailScanner[7621]: Using SpamAssassin results cache
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData MailScanner[7621]: Connected to SpamAssassin cache database
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData MailScanner[7621]: Enabling SpamAssassin auto-whitelist functionality...
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/cleanup[7606]: 1761CFF8B: to=<xxxx@home.nl>, relay=none, delay=0.48, delays=0.48/0/0/0, dsn=5.7.0, status=bounced (bad DKIM signature data)
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/cleanup[7629]: 7BF0111C1F: message-id=<20150722171859.7BF0111C1F@mijndomein.nl>
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/bounce[7628]: 1761CFF8B: sender non-delivery notification: 7BF0111C1F
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/bounce[7628]: get message_id fail
Jul 22 19:18:59 GedeeldeData postfix/qmgr[10113]: 7BF0111C1F: from=<>, size=4127, nrcpt=1 (queue active)
Jul 22 19:19:00 GedeeldeData postfix/smtp[7630]: Untrusted TLS connection established to smtp.ziggo.nl[212.54.42.9]:587: TLSv1.2 with cipher DHE-RSA-AES256-SHA256 (256/256 bits)
Jul 22 19:19:00 GedeeldeData postfix/smtp[7630]: 7BF0111C1F: to=<td42bounce.j.c@td42.tripolis.com>, relay=smtp.ziggo.nl[212.54.42.9]:587, delay=0.67, delays=0.09/0.14/0.35/0.09, dsn=5.0.0, status=bounced (host smtp.ziggo.nl[212.54.42.9] said: 550-Bounce Message refused to prevent Ziggo mailserver backscatter 550 blacklisting. (in reply to end of DATA command))
Jul 22 19:19:00 GedeeldeData postfix/qmgr[10113]: 7BF0111C1F: removed
En als laatste vraag: wat betekent die groene regel? Is hij nu vanwege de DKIM checksum geweigerd of om een andere reden?
Als het aan DKIM ligt, dan zit er een bug in Mail Station die de mails veranderd bij het forwarden.
PS: het bouncen heet in elk geval niets met de afzendernaam <td42bounce.j.c@td42.tripolis.com> te maken.