Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Mailplus server en client => Topic gestart door: VeeX op 15 oktober 2019, 20:38:54
-
Goed, ik zit dus ook opgescheept met KPN.... ::)
In diverse topics is al beschreven dat mail bij KPN ophalen met POP niet echt lekker werkt. Mail komt dan weer wel, dan weer niet aan. Probleem bestaat al sinds 2014 en KPN wil niet echt meewerken aan een oplossing. Zie ook deze topics
https://www.synology-forum.nl/mailstation/mail-wordt-gedeeltelijk-opgehaald-via-pop-server/
https://www.synology-forum.nl/mailstation/mailstationroundcubemailophalen-berichten-kpn-relay-server/
Met Mailstation is dit op te lossen met een fetchall commando in fetchmail. Nu gebruik ik Mailplus Server en Client, deze pakketten had ik geinstalleerd, ingericht en alle mail gemigreerd van Zarafa naar Mailplus. Na een week was het toch wel opvallend rustig in de mail en zag ik in de webmail van KPN nog allemaal niet opgehaalde berichten staan. Met wat Googlen zag hier op het forum de oplossing :thumbup:
Helaas werkt Mailplus niet met fetchmail maar met een andere mail handler en werkt deze hack niet. :|
Nu concreet de vraag: weet iemand hoe je in Mailplus Client het fetchall of een dergelijk commando kan toevoegen?
-
Ik weet niet hoe het in mailplus werkt.
Het probleem is volgens mij dat in de KPN mailserver een "vinkje" achter het mailbericht wordt gezet terwijl er niets is verzonden.
Je zou het volgende kunnen proberen om te kijken of de mailberichten dan wel aankomen.
Vanaf de command prompt, Telnet inschakelen.
telnet pop.kpnmail.nl 110
user [uw gebruikersnaam]
pass [uw wachtwoord]
Het totaal aantal mails wordt nu weer gegeven. Met List vraagt u de grootte van alle mails op en met RETR [index] kunt u een mail lezen. Het is verstandig om voor het sluiten de sessie te resetten met RSET, afsluiten doet u met QUIT.
Na de reset worden mailberichten opnieuw verzonden.
(Met deze functie heb ik een aantal jaren geleden gewerkt voor de toevoeging van "fetchall". Ik neem aan dat het nog steeds werkt.)
Telnet is niet standaard in windows10 geïnstalleerd. Hoe je dat doet staat in de volgende koppeling.
Telnet (http://windowsbulletin.com/nl/hoe-telnet-mogelijk-te-maken-op-Windows-10/)
Edit 11.41 uur: work around via telnet getest. Werkt nog steeds.
-
Windows Telnet (https://www.google.com/amp/s/www.technipages.com/windows-10-enable-telnet/amp)
-
@GerardR: bedankt voor de uitgebreide uitleg. Resetten met telnet had ik ook al gevonden. Moet ik dus wel elke keer met de hand doen of een scriptje bakken dat de Synology dat om het uur doet ofzo. Blijft een beetje houtje-touwtje helaas. Ik had als test oplossing Outlook geinstalleerd op een client PC en daarmee de ontbrekende mail binnengehaald. Ging in een keer goed, Outlook doet dus blind alles binnenhalen zonder naar de flags te kijken. Vervolgens de mail versleept naar het account in Mailplus met een IMAP verbinding.
Heeft iemand enig idee welke mail handler / fetcher MailPlus gebruikt, misschien dat ik daar nog iets verder mee kom.
@Birdy: handige functie, kende ik nog niet, ik gebruik gewoon oldskool PuTTY :)
-
Ik gebruik uiteraard ook PuTTY echter, de reactie was eigenlijk bestemd voor @GerardR
Telnet is niet standaard in windows10 geïnstalleerd.
;D
-
Met mijn opmerking is niets mis. Standaard is Telnet niet geïnstalleerd. Je moet het in het menu aanvinken, eerst dan wordt telnet geïnstalleerd
-
Heb ik gezegd dat er wat mis was met je opmerking? :o
Gaf alleen maar aan hoe je Telnet kunt installeren, meer niet.
-
Oké. Instructie stond ook in mijn hyperlink. Maar die van jou is duidelijker en compacter.
-
Oplossing gevonden !
Met wat verder lezen op het Engelstalige Synology forum (tegenwoordig community) ben ik er achter. MailPlus gebruikt de volgende pakketten:
Dovecot = mail delivery agent (MDA), mail storage en POP3 / IMAP server
Postfix = mail transfer agent (MTA)
Fetchmail = mail retrieval and forwarding utility, vooral voor POP3 en IMAP
Functies en opties van deze pakketten zijn goed gedocumenteerd. Bij fetchmail moet het commando "fetchall" toegevoegd worden aan de configuratie file om alle mail op te halen ongeachte welke flags er aan hangen. Deze flags zijn de kern van het probleem wat GerardR ook al uitgezocht heeft.
Nu de grootste uitdaging: het vinden van de configuratie file. Leve de find functie in (l)unix
find . -name "*fetch*" gaf een aantal bestanden, onder andere het bestand mailclient_pop3_fetch. Dit is dus het fetchmail configuratie bestand, per gebruiker. Dit bestand staat in de map /volume1/MailPlus/@local/10xx/10xx/.SYNOMC waarbij 10xx de UID van de gebruiker is.
Stap voor stap handleiding
- installeer PuTTY of Windows Telnet. Prima handleiding staan hierboven
- log in op de webinterface van de NAS als beheerder
- zet de mogelijkheid aan voor SSH of een telnet verbindingen aan in "control panel - terminal & SNMP"
- start een SSH of telnet sessie met de NAS met PuTTY of Windows Telnet
- log in op de NAS als beheerder
- type het commando sudo -i en voer nogmaals het beheerder wachtwoord in
- lees de waarschuwing als je dit voor de eerste keer doet
- type het commando cd /
- type het commando find . - name "mailclient_pop3_fetch"
- je krijgt nu een lijst met mappen waar dit bestand staat. Als er meerdere POP3 accounts gebruikt worden moeten de configuratie bestanden voor al deze accounts aangepast worden. Map zal normaliter zijn /volume1/MailPlus/@local/10xx/10xx/.SYNOMC
- ga naar de map waar het bestand staat met het commando cd /volume1/MailPlus/@local/10xx/10xx/.SYNOMC
- bewerk het bestand met het commando vi mailclient_pop3_fetch
- type het commando i
- voeg een regel toe met fetchall voor de regel met no keep
- escape toets
- type het commando :wq (save en quit)
- sluit de SSH of telnet sessie af met exit en nog een keer exit
- log in op de webinterface van de NAS als beheerder
- zet de mogelijkheid voor SSH of Telnet verbindingen weer uit