Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mailplus server en client => Topic gestart door: VeeX op 15 oktober 2019, 20:38:54

Titel: Mailplus Client en POP mail van KPN
Bericht door: VeeX op 15 oktober 2019, 20:38:54
Goed, ik zit dus ook opgescheept met KPN....  ::)

In diverse topics is al beschreven dat mail bij KPN ophalen met POP niet echt lekker werkt. Mail komt dan weer wel, dan weer niet aan. Probleem bestaat al sinds 2014 en KPN wil niet echt meewerken aan een oplossing. Zie ook deze topics

https://www.synology-forum.nl/mailstation/mail-wordt-gedeeltelijk-opgehaald-via-pop-server/
https://www.synology-forum.nl/mailstation/mailstationroundcubemailophalen-berichten-kpn-relay-server/

Met Mailstation is dit op te lossen met een fetchall commando in fetchmail. Nu gebruik ik Mailplus Server en Client, deze pakketten had ik geinstalleerd, ingericht en alle mail gemigreerd van Zarafa naar Mailplus. Na een week was het toch wel opvallend rustig in de mail en zag ik in de webmail van KPN nog allemaal niet opgehaalde berichten staan. Met wat Googlen zag hier op het forum de oplossing  :thumbup:

Helaas werkt Mailplus niet met fetchmail maar met een andere mail handler en werkt deze hack niet.   :|

Nu concreet de vraag: weet iemand hoe je in Mailplus Client het fetchall of een dergelijk commando kan toevoegen?

Titel: Re: Mailplus Client en POP mail van KPN
Bericht door: GerardR op 16 oktober 2019, 10:45:26
Ik weet niet hoe het in mailplus werkt.
Het probleem is volgens mij dat in de KPN mailserver een "vinkje" achter het mailbericht wordt gezet terwijl er niets is verzonden.
Je zou het volgende kunnen proberen om te kijken of de mailberichten dan wel aankomen.

Vanaf de command prompt, Telnet inschakelen.
 
telnet pop.kpnmail.nl 110
user [uw gebruikersnaam]
pass [uw wachtwoord]
 
Het totaal aantal mails wordt nu weer gegeven. Met List vraagt u de grootte van alle mails op en met RETR [index] kunt u een mail lezen. Het is verstandig om voor het sluiten de sessie te resetten met RSET, afsluiten doet u met QUIT.
Na de reset worden mailberichten opnieuw verzonden.

(Met deze functie heb ik een aantal jaren geleden gewerkt voor de toevoeging van "fetchall". Ik neem aan dat het nog steeds werkt.)
Telnet is niet standaard in windows10 geïnstalleerd. Hoe je dat doet staat in de volgende koppeling.
Telnet (http://windowsbulletin.com/nl/hoe-telnet-mogelijk-te-maken-op-Windows-10/)

Edit 11.41 uur: work around via telnet getest. Werkt nog steeds.
Titel: Re: Mailplus Client en POP mail van KPN
Bericht door: Birdy op 16 oktober 2019, 10:51:42
Windows Telnet (https://www.google.com/amp/s/www.technipages.com/windows-10-enable-telnet/amp)
Titel: Re: Mailplus Client en POP mail van KPN
Bericht door: VeeX op 16 oktober 2019, 12:26:51
@GerardR: bedankt voor de uitgebreide uitleg. Resetten met telnet had ik ook al gevonden. Moet ik dus wel elke keer met de hand doen of een scriptje bakken dat de Synology dat om het uur doet ofzo. Blijft een beetje houtje-touwtje helaas. Ik had als test oplossing Outlook geinstalleerd op een client  PC en daarmee de ontbrekende mail binnengehaald. Ging in een keer goed, Outlook doet dus blind alles binnenhalen zonder naar de flags te kijken. Vervolgens de mail versleept naar het account in Mailplus met een IMAP verbinding.

Heeft iemand enig idee welke mail handler / fetcher MailPlus gebruikt, misschien dat ik daar nog iets verder mee kom.

@Birdy: handige functie, kende ik nog niet, ik gebruik gewoon oldskool PuTTY  :)
Titel: Re: Mailplus Client en POP mail van KPN
Bericht door: Birdy op 16 oktober 2019, 16:27:38
Ik gebruik uiteraard ook PuTTY echter, de reactie was eigenlijk bestemd voor @GerardR
Telnet is niet standaard in windows10 geïnstalleerd.
;D
Titel: Re: Mailplus Client en POP mail van KPN
Bericht door: GerardR op 16 oktober 2019, 16:52:50
Met mijn opmerking is niets mis. Standaard is Telnet niet geïnstalleerd. Je moet het in het menu aanvinken, eerst dan wordt telnet geïnstalleerd
Titel: Re: Mailplus Client en POP mail van KPN
Bericht door: Birdy op 16 oktober 2019, 17:32:12
Heb ik gezegd dat er wat mis was met je opmerking? :o
Gaf alleen maar aan hoe je Telnet kunt installeren, meer niet.
Titel: Re: Mailplus Client en POP mail van KPN
Bericht door: GerardR op 16 oktober 2019, 18:15:09
Oké. Instructie stond ook in mijn hyperlink. Maar die van jou is duidelijker en compacter.
Titel: Re: Mailplus Client en POP mail van KPN
Bericht door: VeeX op 20 oktober 2019, 16:34:14
Oplossing gevonden !

Met wat verder lezen op het Engelstalige Synology forum (tegenwoordig community) ben ik er achter. MailPlus gebruikt de volgende pakketten:

Dovecot = mail delivery agent (MDA), mail storage en POP3 / IMAP server
Postfix = mail transfer agent (MTA)
Fetchmail = mail retrieval and forwarding utility, vooral voor POP3 en IMAP

Functies en opties van deze pakketten zijn goed gedocumenteerd. Bij fetchmail moet het commando "fetchall"  toegevoegd worden aan de configuratie file om alle mail op te halen ongeachte welke flags er aan hangen.  Deze flags zijn de kern van het probleem wat GerardR ook al uitgezocht heeft.

Nu de grootste uitdaging: het vinden van de configuratie file. Leve de find functie in (l)unix

find . -name "*fetch*" gaf een aantal bestanden, onder andere het bestand mailclient_pop3_fetch. Dit is dus het fetchmail configuratie bestand, per gebruiker. Dit bestand staat in de map /volume1/MailPlus/@local/10xx/10xx/.SYNOMC waarbij 10xx de UID van de gebruiker is.

Stap voor stap handleiding