Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Mailplus server en client => Topic gestart door: André PE1PQX op 14 december 2018, 16:44:27
-
Zie onderstaand plaatje:
[attach=1]
Ik vind het geheugengebruik van 3.8Gbyte door het proces 'rspamd' best fors, bijna 2/3 van de aanwezige 6Gbyte RAM.
Het is mij bekend dat dit proces bij Spamassassin hoort, maar ik heb het idee dat het benaderen van de web-interface van DSM en MailStation hierdoor fors vertraagd wordt.
Zijn er meer mensen die er hinder van hebben??
Het gaat om een DS218+, met 6GByte RAM geheugen.
-
Hier op mijn DS415+ heb ik blijkbaar 2 clamd processen lopen van elk 832,4MB. Nu heeft mijn MailPlus vandeweek wel een update gehad, dus hij draait nog niet zo heel lang. Is dat hier ook het geval?
Hangt er niet toevallig nog een grote mail in de wachtrij o.i.d.?
En lost het herstarten van MailPlus of de NAS het probleem op?
-
Hier draait het pakket al een tijdje. (wilde gok: ruim een half jaar nu)
Zal later vandaag eens kijken hoe het geheugengebruik nu is geregeld.
Er staan geen grote mails in de wachtrij.
-
Misschien dat het geheugen dan is volgelopen (door wat dan ook) als hij al zolang aan staat. Ik kan me herinneren dat ik dit ook wel eens heb gezien en dat het fors minder was na een restart van het package of reboot van de NAS.
-
Sorry voor de late reactie... Ik zal er eens naar kijken, misschien is dat mogelijk een oplossing.
Update: het uit- en weer inschakelen van de packages via package center lijkt i.d.d. een oplossing te zijn. Nu even de tijd afwachten of dit ook zo blijft.
@dvandonkelaar eerst even mijn dank voor de suggestie! :thumbup:
-
Volgens mij zit er een memory leak in die rspamd module.
Dat verklaart ook dat het geheugen weer teruggegeven wordt bij het stoppen van de mailserver en/of een reboot van de Nas.
Waarschijnlijk zul je nu langzamerhand dat geheugen gebruik van die module weer zien oplopen
Als dat zo is zou als ik jouw was een ticket hierover aanmaken bij Synology.
-
@Ben(V) Zal ik eens doen, maar dat wordt dan even wat later.... Nu even andere bezigheden.
-
Ik gebruik de oude Mailserver. Daar zit ook spamassassin op, maar vind ik geen 'rspamd' proces. De 'dirigent' in het scanproces is daar het pakket "mailscanner". Volgens mij zit daar ook een memory leak in waar de auteurs niet bij kunnen. Ze hebben er zelfs een parameter voor gemaakt. Dit is eigenlijk een zwaktebod. ;)
Restart Every = 14400
This setting determines how often (in seconds) MailScanner will restart the MailScanner processes. This is done to avoid resource leaks. When MailScanner processes are restarted, the configuration files are re-read. This restart will not restart the MTA, only MailScanner.
-
Net nog even gekeken, maar 'rspamd' zit weer in de buurt van bijna 4Gbyte RAM gebruik.
herstarten van de server en station heeft kortstondig zin gehad helaas...
Later even verder kijken, moet me nu nog klaar maken voor werken in de taxi. (Lekker glibberen over de wegen ;) )
-
Sinds vanochtend (vanaf pak-em-beet 5.45u) is het geheugengebruik gestabiliseerd, geen uitschieters meer naar >90%
Waarom het voor die tijd wel op en neer stuiterde is mij onbekend....
-
En het is weer mis...
Heb een ticket ingeschoten, nu afwachten waar ze mee komen.
[attach=1]
[attach=2]
-
Wel mooi regelmatig. Als ik de pieken tel, is dat het een proces dat elke 45 minuten opstart.
-
Iedere 45 minuten kan wel kloppen ja als ik de cursor op de pieken zet. #ergelijk.
-
In de MailScanner guide staat wel ergens dat spamchecking via Spamassassin erg veel resourses gebruikt. Daarom heeft MailScanner een pre-scan om niet alles naar spamassassin te hoeven aanbieden.
Maar dit gaat alle logica te boven. Spamassassin zou moeten aanslaan als er mail binnenkomt, en niet op vaste tijden.
-
Het is mij bekend dat dit proces bij Spamassassin hoort,
Waar haal jij die info vandaan? Ik nam het als waarheid aan, maar als ik zelf google zie ik dat het niet klopt. Het is juist een concurrent van Spamassassin. zie: https://rspamd.com (Spamassassin wordt in MailServer gebruikt, maar blijkbaar niet meer in MailServerPlus.)
Die site heeft zelfs een migratie pagina (https://rspamd.com/doc/tutorials/migrate_sa.html) om van het Spamassassin pakket naar het Rspamd pakket over te stappen.
-
Waar haal jij die info vandaan?
Simpel:
[attach=1]
Hier...
-
Als je de manual van Rspamd leest, staat erin dat hij ook de SpamAssassin rules kan lezen.
Maar als je in een Dafje de benzine van een Mercedes kunt gooien, dan wordt het Dafje nog geen Mercedes. ;)
-
Dafje vs Mercedes... Als je dat niet meer begrijpt ;)
Ondertussen is er vanuit Synology zelf ook al (via SSH) naar dit euvel gekeken, en de laatste dagen is het probleem niet meer voorgekomen.
Wat er wel geconstateerd is, is dat op een gegeven moment het proces 'rspamd' is afgebroken juist omdat het zo veel geheugen vrat.
After confirming by our development team, the system log before 12/22 shows that the system encounters OOM (out of memory) every 40 minutes and killed rspamd process. But this symptom has gone now.
Bij mijn weten heb ik geen instellingen veranderd die daar aan zouden hebben kunnen bijdragen.
Ticket kan dus worden afgesloten.
Wat het was, en waarom het nu niet meer voorkomt is mij een raadsel.