Nu heb ik begrepen dat ik een spf moet genereren voor een correcte werking van de mail.
Een
SPF record is niet nodig om te kunnen mailen. Het nut van dat record is om te voorkomen dan anderen die jouw domein als afzender gebruiken, hun mail niet kunnen afleveren.
Ik kreeg deze week b.v. een mailtje van Vitens.nl om mijn meterstanden door te geven. Als je met het 'host' commando kijkt naar het text record van vitens, dan zie je:
briolet$ host -t txt vitens.nl
vitens.nl descriptive text "v=spf1 ip4:217.77.137.88 ip4:194.9.84.128/26 ip4:91.197.72.0/22 ip4:31.24.48.24 ip4:31.24.48.25 ip4:31.24.48.221 ip4:31.24.48.222 ip4:195.121.247.0/24 ip4:213.206.227.145 -all"
Dus alleen als het mailtje afkomstig is van een van deze IP adressen accepteert mijn mailprovider (dataweb.nl) hem als een geldig mailtje. Alleen zend Vitens dit mailtje naar een Ziggo.nl adres en alle mail van dat ziggo.nl account wordt naar mijn dataweb.nl doorgestuurd. Door het forwarden, zit er nu een ander afzender IP op en dataweb plaatst alle vitens mailtjes in de spambox omdat de SPF test faalt.
Ik heb het deze week ook andersom geprobeerd en op het domein van mijn nas een SPF record aangemaakt. Echter, ik zit bij Ziggo en moet de mail via hun relay server versturen. Dus in het SPF record moet ik dan het IP van deze server invullen. Dat werkt dan goed en als ik mailtjes stuur naar een provider die het FPS record controleert, dan krijg ik een 'pass'
Alleen vraag ik me af of er iemand op het idee zal komen om mailtjes uit mijn naam te versturen. Dat gebeurd alleen bij grote bedrijven, zoals bol.com:
Briolet$ host -t txt bol.com
;; Truncated, retrying in TCP mode.
bol.com descriptive text "MS=ms69858635"
bol.com descriptive text "yI4CjFremeRILZz0hq69qQ+Peif++nUh+rUcU+2rI5whLjvSEBwa0uVrIXHve5DaiZNR4IJCmg9HoOaL8G7vEQ=="
bol.com descriptive text "v=spf1 mx a:mail.bol.com a:pro-mail-smtp-001.bol.com a:pro-mail-smtp-002.bol.com a:phoenix.kiala.com include:outlook.com ip4:62.197.141.0/24 ip4:171.33.133.57/29 ip4:185.14.168.192/27 ip4:185.14.169.192/27 ~all"
Zoals je ziet hebben zij ook een SPF record, maar het gros van de providers controleert het SPF record niet zodat begin deze week een heleboel valse bol.com mailtjes aankwamen. Dat heeft zelfs het nieuws gehaald. Ziggo controleert dat record ook niet. Ik denk dat mailserver dit ook niet controleert. (Of wel? Wie?)