Synology-Forum.nl

Packages => Officiële Packages => Mail Server => Topic gestart door: ufosyno op 27 juli 2019, 12:13:09

Titel: Outlook IMAP account toont niet alle mappen die op de server staan
Bericht door: ufosyno op 27 juli 2019, 12:13:09
Eén van m'n gebruikers klaagt na vervanging van zijn PC, dat hij in Outlook 365, met een IMAP account, niet alle mappen te zien krijgt o.a. Junk en een paar submappen zijn onzichtbaar. Logt hij in op Roundcube, dan heeft hij ze wel allemaal in beeld. Bij de andere gebruikers-accounts zijn er geen problemen.

Ik heb samen met hem binnen Outlook gekeken, maar ook daar worden, wanneer je vraagt "Mappenlijst bijwerken" en daarna via "IMAP mappen..." een query vraagt, niet alle mappen getoond. Volgens Microsoft help moet het dan aan machtigingen op de server liggen... zo verwijst men daar trouwens de echte problemen naar een andere partij, maar goed.

Als beheerder van de mailserver heb ik op de achtergrond alle map-eigenschappen gecheckt en die staan bij alle gebruikers identiek.

Heeft iemand hiermee te maken gehad en zo ja, hoe is het dan opgelost?
Titel: Re: Outlook IMAP account toont niet alle mappen die op de server staan
Bericht door: ufosyno op 27 juli 2019, 13:13:13
Intussen ben ik erachter, dat het niet aan de server kan liggen (Apple mail leest wel alle mappen), dus het een probleem moet zijn met Outlook 365...

Neemt niet weg: als er iemand is, die hier een oplossing van kent is hij zeer welkom!
Titel: Re: Outlook IMAP account toont niet alle mappen die op de server staan
Bericht door: Briolet op 27 juli 2019, 14:02:10
Mappen als "Junk" "Trash" etc zijn niet gestandaardiseerd qua naam. Verschillende servers gebruiken verschillende namen. Soms komt het voor dat een mail cliënt er de map "prurrenbak" bijmaakt omdat die nog niet bestaat als je wat weggooid.

Bij een goede mailcliënt kun je aangeven dat je voor "Prullenbak" de map "Trash" op de server moet gebruiken. Bij Outlook moet je dat ook eerst instellen. (Ik ken alleen een tien jaar oude versie van outlook)

Verder hebben mailcliënts soms een filter om bepaalde mappen te verbergen. Apple Mail laat b.v. een map met de naam "Notes" niet zien. Die map is gereserveerd voor het programma "Notities". In dat programma koppel je het aan een mailaccount en de notities worden vervolgens via IMAP tussen je computers gesynchroniseerd.  Die map heeft dan niets met mail te maken.
Titel: Re: Outlook IMAP account toont niet alle mappen die op de server staan
Bericht door: ufosyno op 31 juli 2019, 17:25:55
Goed... een avondje stoeien verder ben ik erachter.

Ik had in de profielinstellingen, bij het emailaccount het veld "Pad naar gegevensbestand" ingevuld met de door mij gewenste plaats van het gegevensbestand. Daar doet het echter niks mee, het zet gewoon het .pst op z'n eigen plaats neer. Het is blijkbaar bedoeld voor een gegevensbestand met een specifieke (nog niet door mij gevonden) inhoud.

Alleen: als dat veld gevuld is en daar staat geen bestand, dan gaat Outlook er blijkbaar van uit, dat hij alleen de IMAP-hoofdmappen maar hoeft te syncen, dus postvak in, postvak uit, drafts en sent messages. De rest wordt dan niet meegenomen.

Ik maakte het betreffende veldje leeg en startte Outlook overnieuw. En nu haalt hij weer keurig alle mappen van de NAS.

Nou heb ik dus wel een nieuw probleem, nl. dat de gegevensbestanden nu op m'n SSD staan en ik ze daar weg wil hebben. Maar dat gaan we hier verder niet meer behandelen.

@mods: wat mij betreft een slotje erop!