Synology-Forum.nl
Packages => Officiële Packages => Mail Server => Topic gestart door: lunatic op 14 februari 2015, 18:19:29
-
Ik ben bezig met het instellen van de mail server.
Ik doe dit niet omdat hoe het nu werkt niet voldoet, ik doe dit om dat ik graag iets leer en het erg leuk vind om te doen. Ben niet super goed met computers, maar als je helemaal niets probeert en je er niet in verdiept dan snap je er op een gegeven moment helemaal niets meer van.
Vandaar dat ik nu met de mail een het stoeien ben.
Ik loop alleen helemaal vast op de DNS instellingen:
Ik heb gelezen dat je een a-record moet invullen als je een vast ip hebt en een cname als je dat niet hebt en er moet een mx record gewijzigd worden. Dit heb ik terug kunnen vinden bij de volgende uitleg: http://blog.mobile-harddisk.nl/tutorials/synology-mailserver-instellen-met-fallback-server/
Alles is mij helemaal duidelijk tot het DNS gebeuren.
Dit zijn mijn huidige instellingen (ik heb al een mx record toegevoegd)
(https://www.synology-forum.nl/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fjusthavefun.synology.me%2Ff%2Fdns.jpg&hash=a1348d46e540921f8dfc893326ed5f4b9ee6ea1e)
heeft iemand een idee wat ik nu moet verwijderen en toevoegen hier ?
Alvat heel erg bedankt voor het meedenken.
-
Volgens mij is dat MX record niet perse nodig als dit ook naar je A record wijst. Ik heb b.v. een domeinnaam waar dat alles netjes ingesteld is. Maar als ik vanuit een externe locatie een mailtje stuur aan "mijnnaan@xxx.synology.me" dan wordt die ook netjes afgeleverd. (en xxx.synology.me kent geen mx records).
Maar goed, het gaat jouw niet om het werkend te krijgen, maar om te begrijpen waarom het werkt. ;)
-
Het versturen lukt, alleen ontvangen werkt niet.
Best wel frustrerend moet ik zeggen :evil: :evil: :evil: :evil:
Maar wel blijven proberen.
-
Oke, ik ben wat verder.
Als ik een mail verstuur uit roundcube webmail dan komt deze aan om mijn mailprogramma op mijn computer.
Als ik dan op in het mailprogramma reply op deze mail dan komt deze ook weer in roundcube aan.
Maar stuur ik een mail rechtstreeks naar roudcube naar het zelfde mailadres vanuit het mailprogramma van mijn computer komt de mail terug met de melding all relevant MX records point to non-existent hosts. :?: :?:
Dus net als of mijn ,x records niet goed staan.
Maar hoe kan het dat ik wel een reply kan geven ?
-
Wat mij ook opvalt is dat als ik op de mailserver kijk dat er dan bij overzicht alleen het aantal ontvangen mail staat en niet de verzonden.
Zou dit kunnen komen omdat ik een een smtp relay gebruik ?
-
Als je mail verstuurd vanaf roundcube, komen ze dan niet in je spam box terecht? Dat probleem heb ik namelijk als ik naar een hotmail adres stuur.
-
Nee de verzonden mail uit roundcube komt niet is de spam terecht. Ik kan dat niet testen met een hotmail account, die heb ik niet.
-
Als de verzonden mail niet in dat grafiekje staat bij verzonden mail gaat het niet de deur uit via de NAS.
Roundcube gebruik in eigenlijk niet maar in de mailclient is de server die mail met versturen jouw NAS.
In Mail Server kan je bij smtp een relay server gebruiken die de daadwerkelijke verzending doet.
Althans zo begrijp ik het en zo werkt het bij mij.
Ik heb een dynamisch ip adres (UPC) en dan is mail versturen zonder relay bijna niet mogelijk omdat vele mail servers mail van dynamische ip servers bij voorbaat blokken.
-
Nee dat klopt, ik gebruik idd de real server.
Ik zit ook bij upc en heb ook een dynamisch ip.
dat gedeelte heb ik nu door.
Ik blijf nog een beetje hangen op het ontvangen van de mail, maar dat lijkt mij in de dns instellingen van mijn domein te zitten.
Ga vanmiddag denk ik weer verder spelen, nu even mijn gedachten op iets anders want anders vind ik het niet meer leuk.
-
Als jij in RoundCube als SMTP server de SMTP-server van UPC instelt, dan zie je ze inderdaad niet als uitgaande mail in MailServer. Als je alles in de uitgaande statistieken wilt hebben, dan moet je consequent altijd de nas als SMTP server opgeven in al je cliënten.
MailServer is dan de enige applicatie waar je de SMTP server van UPC (of andere provider) als relayserver opgeeft.
-
Okie mail ontvangen lukt nu ook.
Ik heb de volgende regels verwijderd:
mail
pop
smtp
en
***.nl 10 mail
Daarna toegevoegd
**.nl 10 ***.synology.me
mail.**.nl 10 ***.synology.me
ik weet niet of de onderste er nou bij moet of niet, maar het werkt nu wel.
Kan ik weer verder gaan kijken.
-
Als jij in RoundCube als SMTP server de SMTP-server van UPC instelt, dan zie je ze inderdaad niet als uitgaande mail in MailServer. Als je alles in de uitgaande statistieken wilt hebben, dan moet je consequent altijd de nas als SMTP server opgeven in al je cliënten.
MailServer is dan de enige applicatie waar je de SMTP server van UPC (of andere provider) als relayserver opgeeft.
Ik denk dat ik nu pas begrijp wat je bedoelt.
Als ik in bij de mailserver een relayserver geef en ik in roundcube mijn nas als smtp invul dan verstuurd hij gewoon via de relayserver van mijn nas. En daardoor zie ik wel de verstuurde mailtjes in de statistieken.
-
Of het nou via UPC loopt vind ik niet zo interessant (eigenlijk is dat de enige optie aangezien een mailserver zonder static IP geen optie is)
Als het maar werkt en op je eigen mail adres de email ontvangt en kunt versturen.
-
Nou, maakt wel uit via welke uitgaande server het gaat hoor 8)
Heb in het verleden toch wel problemen met die van UPC gehad, is niet de snelste van de mailservers.
En twee jaar terug lag het UPC mailserver park er 24+ uur uit, erg onhandig.
Ik gebruik nu de SMTP service van DynDNS, al is deze net ergens anders ondergebracht, werkt altijd en zonder problemen de laatste 2 jaar.
-
Je zit ook niet vast aan de smtp server van je internet provider. De meeste internet providers blokkeren poort 25 naar adressen buiten hun netwerk, maar je kunt rustig een externe smtp server via poort 465 of 587 als gebruiken. b.v. als je ook een Google account hebt of een andere mailserver die niet aan je ISP gekoppeld is.
-
Ik zeg ook niet dat je de smtp van je provider moet gebruiken.
Maar met een dynamisch ip adres "moet" je wel smtp relay gebruiken.
UPC blokt poort 25 niet, gelukkig.
-
Ik gebruik nu de smtp server van mijn domeinnaam, die hiervoor alle mail afhandelde.
Wat wel jammer is is dat je niet meerdere domeinen kan gebruiken.
Ik zie dat je wel domeinen kan toevoegen maar dan komt alles op 1 hoop terecht.
Volgens mij is het als volgt:
Domein1 (basis domein)
Domein2 (extra domein)
Domein 3 (extra domein)
Ik krijg dan als email
gebruiker1@domein1.nl
gebruiker1@domein2.nl
gebruiker1@domein3.nl
Als ik dan een alias aanmaak geldt dat ook meteen voor alle domeinen
Alias1@domein1.nl
Alias1@domein2.nl
Alias1@domein3.nl
En alles komt dan in 1 box binnen.
Het zou mooi zijn als je dat per domein zou kunnen instellen.
Verder vraag ik mij af of ik ook gebruikers kan uitsluiten voor de mail. Hiermee bedoel ik het volgende.
Zover ik nu kan zien kunnen alle gebruikers nu naar de link van mijn nas gaan en roundcube opstarten en gebruik maken van de mail, met gebruikersnaam@domein1.nl en gebruikersnaam@domein2.nl enz.
Kan je dat ook per gebruiker instellen ?
In ieder geval al heel erg bedankt tot nu toe.
-
Misschien een stomme vraag maar als ik een eigen smtp server opzet (mail station Enzo van synology) en mijn smtp relay stel ik in op de gegevens van UPC (als voorbeeld) worden mijn mails dan niet automatisch geblokkeerd bij hotmail?
-
Volgens mij niet.
Ik kan gewoon versturen naar mijn hotmail account
Al is die laatste nu een Outlook account geworden.
Maar hotmail is er toch nog deel van?
Even testen.
Edit: komt gewoon aan
-
OK top. Bij mij kwamen ze in de spam box namelijk van hotmail. Zou jij eens je instellingen van je dns hier neer willen zetten of per persoonlijk bericht willen sturen? Kijken of het bij mij dan ook werkend te krijgen is.
-
De dns instellingen zijn voor inkomende mail.
Uitgaand naar hotmail staat daar los van lijkt mij.
-
Ik heb je een pb gestuurd
-
Gelezen 8)
Morgen maak ik even een voorbeeld voor je.