Ook op het forum van en voor KPN-klanten is hierover veel gevraagd en geklaagd. Daar lees ik ook dat men het soms voor elkaar had en dat het dan later, na een aanpassing of update bij KPN, toch weer niet werkte. KPN zelf weigert ondersteuning te leveren, dat stelt men immers zelf in een e-mail naar mij. Met telefoontjes naar 0800-0402 kwam ik niet verder, de aardige medewerkers die ik aan de lijn kreeg hadden nog nooit van mailrelay gehoord en konden en wisten van SMTP niet meer dan dat je er mail mee kunt verzenden en dat KPN mail.kpnmail.nl gebruikt. Op mijn vraag of ik dan misschien een tweedelijns medewerker aan de lijn kon krijgen werd gereageerd alsof ik vroeg of men mij met president Obama kon doorverbinden... Komt bij dat ik op nog geen enkel forum een posting tegen kwam van iemand waar het nu, vandaag, via KPN wél werkt.
Via dit actieve forum (dit onderwerp is al 800 keer gelezen) kreeg ik veel aardige reacties en nuttige tips, ik heb vrijwel alle aanwijzingen getest en ben zelf op dit gebied ook niet op mijn achterhoofd gevallen. Of mijn Synology Mailserver 100% goed is ingesteld weet ik nog niet maar daar gaat het in deze fase niet fout. Immers, nog voor een mailtje aan de NAS wordt aangeboden kapt KPN de communicatie met een 550-error i.v.m. een mailrelay probleem zo gauw de afzender niet bij KPN zit. En met name dat probleem wordt in diverse fora uitgebreid besproken zonder dat iemand dé oplossing heeft. Mijn conclusie is, na een week tobben, dat het vruchteloos lijkt met een KPN abonnement hiermee verder te gaan.
Iemand (zie een eerdere posting) wees me op een service als Roller Network (
www.rollernet.us) en zelf vond ik turboSMTP (
serversmtp.com/nl). Zij bieden mailrelay e.d. gratis voor kleine gebruikers en je kunt een andere poort gebruiken dan de vaak geblokkeerde poort 25. Daar ga ik het nu mee testen, mocht ik het werkend krijgen dan post ik hier natuurlijk nog even een berichtje.