Auteur Topic: Mail naar Mailserver komt niet aan  (gelezen 34407 keer)

Offline jmeggink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 22
  • Berichten: 183
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #15 Gepost op: 04 maart 2014, 20:53:42 »
Bij KPN is helaas niks zo logisch als het moet zijn...

De smarthost voor smtp relay in je Synology is bij mijn weten nog steeds:

smarthost.direct-adsl.nl

En de  mailrelay voor het MX record:

mailrelay.direct-adsl.nl
  • Mijn Synology: 412+

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2014, 09:01:46 »
Poort 25 moet inderdaad open staan en zojuist nog even geïnformeerd bij KPN m.b.t. SMTP. De server smarthost.direct-adsl.nl moet niet (meer) gebruikt worden, mail.kpnmail.nl en mailrelay.kpnmail.nl zijn de huidige servers. Inmiddels ben ik een stap verder maar het werkt nog niet goed.

Op mijn computer gebruik ik voor uitgaande mail de SMTP server van KPN, mail naar een e-mail adres op de NAS Mailserver wordt correct op de mailserver afgeleverd. Wanneer ik echter gemaild wordt door iemand die een andere ISP heeft - en dus niet de KPN SMTP server gebruikt, krijgt de afzender direct deze foutmelding:

"A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed: admin@domeinnaam.nl. SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<admin@domeinnaam.nl>: host mailrelay.kpnmail.nl [213.75.63.13]: 550 5.7.1 Unable to relay for admin@domeinnaam.nl”

Mijn DNS settings op het domein zijn:

domeinnaam.nl   SOA   ns1.webreus.nl hostmaster.webreus.nl 2014030406 10800 3600 604800 3600      3600
domeinnaam.nl   NS   ns1.webreus.nl      3600
domeinnaam.nl   NS   ns3.webreus.nl      3600
domeinnaam.nl   MX   mail.domeinnaam.nl   10   3600
domeinnaam.nl   MX   mailrelay.kpnmail.nl   20   3600
localhost.domeinnaam.nl   A   127.0.0.1   3600
www.domeinnaam.nl   A   84.87.xxx.xx   3600
mail.domeinnaam.nl   A   84.87.xxx.xx   3600
domeinnaam.nl   A   84.87.xxx.xx      3600



Weet iemand waardoor dit probleem veroorzaakt wordt?
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline jmeggink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 22
  • Berichten: 183
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2014, 10:04:20 »
In mijn settings zit deze nog:
mail 1 uur   CNAME @

Andere optie, gebruik je de interne firewall van je 114?
(Configuratiescherm => Firewall & QoS)

Je ziet wel wat er gebeurt namelijk, volgens mij ontvangt de relay de mail netjes maar kan hem vervolgens niet kwijt op de bestemming.

  • Mijn Synology: 412+

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #18 Gepost op: 05 maart 2014, 10:55:09 »
Ik had voor alle zekerheid de firewall en virusscanner in de NAS al uit staan, die kan geen roet in het eten gooien.

Waar heb jij "mail 1 uur   CNAME @" staan? Is dat een record in je DNS settings?

Ergens anders op dit forum las ik dat iemand "domeinnaam.nl  MX 10  smtp.hostnaam.nl" hostnaam gebruikte, zegt je dat wat?

De mail die door anderen via hun eigen ISP (dus niet via SMTP van KPN) wordt verzonden komt bij mij gek genoeg wel op de NAS aan. Toch ontvangen zij direct een mailtje van hun ISP/SMTP met de foutmelding dat de mail permanent niet afgeleverd kan worden (zie eerdere posting hierboven).
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline jmeggink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 22
  • Berichten: 183
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #19 Gepost op: 05 maart 2014, 11:09:24 »
Die CNAME zit in m'n DNS settings..

Bij mij zag m'n dns er zo uit (samengevat voor mail)
Type   Waarde
MX     10 mail.mijndomein.
MX     20 mailrelay van KPN.
CNAME @

Ps. Vergeet de puntjes niet achter je MX records... (Vraag me niet waarom maar bij mij is het daar een keer de mist ook mee ingegaan.
  • Mijn Synology: 412+

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #20 Gepost op: 05 maart 2014, 11:26:47 »
Opnieuw bedankt voor het meedenken!

Als ik bij mijn registar een puntje achter de domeinnaam plaats wordt dat niet geaccepteerd. Wanneer ik een check doe op http://www.dnswatch.info zie ik achter de domeinnamen dat puntje staan, kennelijk wordt dat automatisch toegevoegd. De registar weigert ook CNAME @, dit geeft een foutmelding.

Ik heb nu "domeinnaam.nl MX smtp.domeinnaam.nl 10 3600" opgegeven in plaats van "domeinnaam.nl MX mail.domeinnaam.nl 10 3600".

Tevens "smtp.domeinnaam.nl A ip-adres 3600" i.p.v. "mail.domeinnaam.nl A ip-adres 3600". Het is even wachten tot de nameservers zijn ge-update voor ik weet wat het effect is.
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #21 Gepost op: 05 maart 2014, 12:30:58 »
Het aanpassen van mail.domeinnaam.nl naar smtp.domeinnaam.nl in de registar settings (zie posting 11.26 uur) heeft niet gewerkt en zorgt er voor dat er überhaupt geen mail meer op de NAS wordt afgeleverd.

De stand van zaken? Mail naar de NAS versturen via andere ISP's dan KPN werkt wel maar replied de afzender desondanks een vervelende foutmelding: "A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed: admin@domeinnaam.nl. SMTP error from remote mail server after RCPT TO:<admin@domeinnaam.nl>: host mailrelay.kpnmail.nl [213.75.63.13]: 550 5.7.1 Unable to relay for admin@domeinnaam.nl”. En dat is niet acceptabel natuurlijk.

Na een paar dagen stoeien begin ik toch te vrezen dat de MailServer op de NAS niet bruikbaar is, in ieder geval niet voor de ruim 1 miljoen KPN klanten.
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.584
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #22 Gepost op: 05 maart 2014, 12:48:00 »
MX     10 mail.mijndomein.

Ik heb geen speciaal .mail subdomein, dus volgens mij heb ik gewoon "MX     10 mijndomein." ingesteld bij mijn ddns server.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline jmeggink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 22
  • Berichten: 183
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #23 Gepost op: 05 maart 2014, 12:59:12 »
Ps. Niet om lullig te doen maar de conclusie dat op basis van jouw poging direct te concluderen dat het voor alle KPN klanten niet werkt, is een beetje kort door de bocht.. Ik heb tot 6 maanden geleden in de door jou beschreven set up een werkend geheel gehad.

Rare vind ik even dat ik niet direct de vinger op de zere plek kan leggen.
  • Mijn Synology: 412+

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #24 Gepost op: 05 maart 2014, 13:13:44 »
@ Briolet:

Dat ga ik proberen, dank voor de tip.

@ jmeggink

Misschien heb je gelijk en was ik wat kort door de bocht (en raakt m'n geduld een beetje op...) maar ik kan in geen van de fora die ik bezocht een oplossing c.q. werkende instellingen vinden. Dat brengt me tot die, wellicht wat voorbarige, conclusie juist omdat ik als heel veel anderen werk met een standaard geconfigureerde NAS en een van de grootste ISP's in Nederland. Maar ik blijf hopen dat iemand die e.e.a. op dit moment werkend heeft met KPN de oplossing post ;-)
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 273
  • -Ontvangen: 1803
  • Berichten: 10.991
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #25 Gepost op: 05 maart 2014, 13:33:07 »
Een kennis van mij heeft ook KPN en ik heb dat ooit werkend gekregen.
Ik heb dit stukje tekst ooit bewaard maar begrijp het nu niet meer helemaal.

Bij een KPN glasvezel moet er "relayhost = mail.kpnmail.nl" staan
En in de DNS bij de eigen site staat een backup MX record met "20 mailrelay.planet.nl"


Die eerste regel was ergens voor Mail Station.
En de tweede regel was op zich erg bijzonder omdat hij nooit bij Planet had gezeten.
Maar toch werkt het zo nog altijd.
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #26 Gepost op: 05 maart 2014, 13:58:48 »
@ briolet
Helaas, als ik dat weghaal komt er in het geheel geen mail binnen.

@Robert
Als ik bij mij mailrelay.planet.nl invul ontvang ik geen mail meer.
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline jmeggink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 22
  • Berichten: 183
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #27 Gepost op: 05 maart 2014, 14:09:21 »
Even situatie samenvattend:

Als je MX 20 record ingesteld staat op mail.kpnmail.nl, dan krijg je de mail wel binnen. Nadelig bijeffect is dat de afzender toch een foutmelding krijgt.

Als je MX 20 anders ingesteld is ontvang je de mails sowieso niet meer.

Als dit zo is, dan zit er toch iets in de routing niet 100% lekker ri je Synology, want fysiek is de afzender dus in staat zijn mail bij je af te leveren. Zoals de foutmelding zich laat lezen is het nu de 'opvangbak'  van KPN die niet kan leveren op jouw mailrecord.

Klopt mijn beeld zo?
  • Mijn Synology: 412+

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #28 Gepost op: 05 maart 2014, 14:43:08 »
Wellicht heb ik me vergist of was ik niet duidelijk. De mail komt niet binnen als hij wordt verzonden door mensen die géén gebruik maken van KPN. Via andere ISP's (of andere SMTP-servers) wordt hij niet afgeleverd en een foutmelding laat aan de afzender weten dat de mail niet afgeleverd kan worden i.v.m. verbinden met de relayserver. Die foutmelding is m.i. terecht.

Ik heb op de NAS bij SMTP Relay als server zowel mail.kpnmail.nl als relaymail.kpnmail.nl geprobeerd, dat maakt geen verschil. Ook probeerde ik het met authenticatie aan en uit, ook dat lost het niet op.
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline jmeggink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 22
  • Berichten: 183
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #29 Gepost op: 05 maart 2014, 14:55:30 »
Ok, da's anders dan ik uit reactie #21 had begrepen..

Nog een andere vraag, heb je dit voor DSM 5.0 al eens werkend gehad?
  • Mijn Synology: 412+


 

Mail via Lan

Gestart door Marc1973Board Mail mods

Reacties: 12
Gelezen: 6743
Laatste bericht 13 februari 2013, 22:06:58
door Marc1973
Email Back-up cloud mail

Gestart door koolenboerBoard Mail Server

Reacties: 0
Gelezen: 1461
Laatste bericht 31 juli 2016, 06:58:10
door koolenboer
VERPLAATST: Geen mail meer na update Airport Extreme

Gestart door BrioletBoard Mail Station

Reacties: 0
Gelezen: 1875
Laatste bericht 26 juni 2017, 23:37:36
door Briolet
VERPLAATST: E-mail via Thunderbird met DS218+

Gestart door BrioletBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 953
Laatste bericht 30 januari 2020, 12:20:05
door Briolet
Wel detectie maar geen mail

Gestart door Erwin1Board Surveillance Station

Reacties: 11
Gelezen: 3432
Laatste bericht 10 juni 2015, 21:16:24
door Briolet