Auteur Topic: Mail naar Mailserver komt niet aan  (gelezen 34003 keer)

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Mail naar Mailserver komt niet aan
« Gepost op: 04 maart 2014, 10:03:00 »
Sorry voor hen die een probleem als dit voor de zoveelste keer tegenkomen... Na veel speurwerk op diverse fora vond ik geen oplossing, vandaar mijn posting.

Op mijn DS-114 met DSM 5.0-4418 (Update 1) heb ik de  mailserver geïnstalleerd. Ik maak gebruik van een eigen domeinnaam (alleen registratie) en heb de DNS records aangepast zoals in de screendump te zien is. Op de NAS heb ik POP3 en IMAP ingeschakeld en de poorten 110, 143, 465 en 993 in de router worden correct geforward naar het vaste IP adres van de NAS. In mailserver is SMTP ingeschakeld en heb ik de geregistreerde domeinnaam ingevuld. SMTP relay is ingeschakeld en verwijst naar de SMTP-server van mijn ISP, verzenden van de mail gaat immers via de ISP omdat mijn routerpoort 25 geblokkeerd is door KPN. De firewall, het spamfilter en de virusscanner in de NAS heb ik tijdelijk uitgeschakeld. De firewall in de KPN Experia router kan niet uitgeschakeld worden maar omdat de poorten correct geforward worden lijkt dat geen probleem. Op de NAS heb ik een Gebruikers Basismap (“homes" en “home”) aangemaakt vanuit het DSM.

Vanuit Mail Station kan ik mailtjes naar anderen versturen en die komen correct aan, dat gaat immers via de ISP. Zover ik kan nagaan verbindt mijn mailclient (Apple Mail) via POP3 met de mailserver op de NAS, dat lijkt ook in orde want ik krijg geen foutmeldingen. Maar… Wat ik ook probeer, mail naar de NAS komt niet aan, ongeacht vanaf welk domein verzonden. Na verloop van tijd komt er een bericht naar de afzender: "Unable to deliver message to the following recipients, due to being unable to connect successfully to the destination mail server.” Het lijkt niets uit te maken of ik op de NAS SMTP en/of SMTP Relay in of uit schakel.

Ik heb getest door mail vanaf andere (niet-NAS) domeinen te sturen naar de NAS-beheerder (admin) die alle rechten heeft. Getest door mail te sturen naar admin@domeinnaam.nl, admin@lokaal-ip-adres en admin@mijn-kpn-ip-adres. Helaas, het werkt niet en ik zou niet weten wat nog te proberen.

Kan iemand mij helpen? Heeft iemand een goed advies hoe dit werkend te krijgen?
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 272
  • -Ontvangen: 1802
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2014, 11:48:04 »
Inkomend verkeer werkt niet, toch ergens een blokkade door iets?
Uitgaand is het probleem niet.
Het ip adres waar het MX record naar wijst is nog altijd jouw wan ip adres?

Test eens met: http://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/

RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2014, 13:59:06 »
Robert bedankt voor het meedenken en je snelle reactie. De belangrijkste poorten zijn m.i. 110 en 143 maar ik heb voor alle zekerheid nog wat andere relevante poorten open gezet. De testresultaten zijn per poorttester verschillend:

openpoort.nl
110 v
143 x
465 x
585 x
993 x

canyouseeme.org
110 v
143 v
465 x
585 v
993 x

yougetsignal.com
110 v
143 v
465 x
585 v
993 x

Ik ga er van uit dat openpoort.nl het mis heeft en in ieder geval de POP3 en IMAP poorten 110 en 143 goed geforward zijn. In het plaatje zie je de instellingen in mijn router, dat is de KPN Experia V8.

Zojuist merkte ik dat wanneer ik in de Experia de "Virtual DMS Host" aanvink en het externe IP-adres laat verwijzen naar het IP-adres van de NAS alle mail door de Mailserver goed wordt verwerkt. Dat betekent m.i. dat de NAS goed is ingesteld en dat de DNS-records (A en MX) van de domeinnaam goed staan. Probleem is dat een ingeschakelde DMS Host een groot risico vormt, de NAS staat dan open voor alle toegang van buitenaf en dat lijkt me geen optie.

Ben je het me me eens dat het forwarden van bepaalde poorten in de Experia router nu nog het enige probleem kan zijn? Ik vraag me af wat ik eventueel nog meer in de router moet instellen dan de portforwarding zoals in de afbeelding.
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline Robert Koopman

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 272
  • -Ontvangen: 1802
  • Berichten: 10.985
    • http://www.dwvbb.nl
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #3 Gepost op: 04 maart 2014, 14:11:46 »
Jij zet een paar andere poorten open dan wat Synology aangeeft.
Zie: http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/299

Vreemd dat je verschillen hebt met verschillende open poort testers nietwaar?
RS812+ : 3*WD60EFPX 6.2.4-25556 Update 7 SHR
RS814+ : 3*WD30EFRX 7.1.1-42962 Update 6 Btrfs

Offline jmeggink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 22
  • Berichten: 183
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #4 Gepost op: 04 maart 2014, 14:21:54 »
Is KPN je provider?

Dan mogelijk dit toevoegen in je MX records:  MX 20 mailrelay.direct-adsl.nl
of mx 20 mailrelay.kpnmail.nl

Dit heeft met de instellingen aan KPN zijde te maken.
  • Mijn Synology: 412+

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #5 Gepost op: 04 maart 2014, 14:27:08 »
Voor alle zekerheid heb ik nu alleen de door Synology (jouw link) geadviseerde poorten open gezet: 110, 143, 993 en 995. Op http://yougetsignal.com wordt gemeld dat de forward goed staat. Poort 25 kan, zo je weet, niet geforward worden omdat de ISP's dat blokkeren. Aangezien ik Relay SMTP gebruik kan dat geen probleem zijn.

Helaas, ondanks de correctie poortinstellingen geen mail :-(
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline jmeggink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 22
  • Berichten: 183
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #6 Gepost op: 04 maart 2014, 14:32:40 »
Heb je mijn bovenstaande suggesties gekeken? De MX records hebben zou je in moeten regelen bij je domeinregistrar..en die heb je al gevonden zie ik..

De genoemde relays hebben niks te maken met de SMTP relays in de Synology.
  • Mijn Synology: 412+

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2014, 14:34:17 »
Mijn provider is inderdaad KPN. Ik heb de record toegevoegd, bedankt voor de tip. Helaas merk ik dat het geen verschil maakt.
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline jmeggink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 22
  • Berichten: 183
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2014, 14:39:14 »
Dit kan wel even duren 1 van de 2 zou moeten werken.
Je probleem beschrijft nl. een probleem wat i zelf ook gehad heb toen ik nog KPN internetdiensten afnam.

PS. nu moet je poort 25 wel open zetten.

Technisch is het nl zo:
Mail komt binnen op je eigen mx record, die bounced omdat die op port 25 geblocked wordt door KPN.
Vervolgens wordt het bericht als het ware geforward naar kpnmail, die het vervolgens weer aan jouw server aanbiedt en KPN zelf mag wel  poort 25 gebruiken.

  • Mijn Synology: 412+

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.547
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2014, 14:41:30 »
Poort 25 kan, zo je weet, niet geforward worden omdat de ISP's dat blokkeren.

Geld dat niet alleen voor mail dat vanuit het ISP domein gestuurd wordt? Volgens mij moeten de andere mailservers juist via poort 25 afleveren. Vroeger had ik poort 25 in mijn router geblokkeerd, maar sinds ik een mailserver heb, moest ik die blokkade opheffen en poort 25 forwarden om mail binnen te krijgen. (Of was dat toeval bij mij dat het vanaf toen werkte)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2014, 14:50:54 »
Helaas kan poort 25 niet open gezet worden. Dat geldt voor KPN en de meeste andere providers. maar dat heeft toch niets te maken voor het ontvangen van mail (POP3)? Poort 25 is de SMTP-poort voor het verzenden van mail en daarvoor gebruik ik de SMTP-server van KPN, niet de Mailserver van Synology.

Gevonden op Internet:
Een groot aantal access providers blokkeert poort 25 (SMTP) welke gebruikt wordt om e-mailberichten te versturen. Op deze manier verplichten zij u gebruik te maken van de SMTP server(s) van de provider zelf. Deze maatregelen worden genomen om spam tegen te gaan.
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb

Offline jmeggink

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 3
  • -Ontvangen: 22
  • Berichten: 183
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #11 Gepost op: 04 maart 2014, 14:58:53 »
Linkje met voorbeeld en toelichting:

community.pcextreme.nl/wiki/Eigen_mailserver_op_het_KPN_adsl_netwerk

Komt iig overeen met mijn herinnering...
  • Mijn Synology: 412+

Offline peeweesyn

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 7
  • -Ontvangen: 88
  • Berichten: 379
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #12 Gepost op: 04 maart 2014, 15:08:15 »
SMTP poort 25 is ook nodig om mail te kunnen ontvangen. POP en IMAP zijn niet genoeg want die gaan er van uit dat jouw emailserver het initiatief neemt om ergens mail op te gaan halen. Maar wat jij wilt is dat een andere mailserver ergens op het internet het initiatief kan nemen om mail bij jou af te leveren. En dan moet toch echt poort 25 open staan, SMTP betekent niet voor niets Simple Mail Transfer Protocol, dus dat blijft niet beperkt tot versturen zoals KPN ten onrechte meldt. De melding van KPN is gebaseerd op de meer gangbare situatie dat mensen niet zelf een mailserver hebben draaien.

Het is te hopen dat de fallback route via KPN (MX record met priority 20) werkt. Anders moet je zelf een fallback scneario bedenken (bijvoorbeeld zoals ik gedaan heb een verzameling Gmail accounts waar de mail eerst afgeleverd wordt, waarna mijn mailserver middels IMAP de Gmail accounts weer leeg lepelt. Voordeel is dat je veel minder vatbaar bent voor open relay misbruik).
  • Mijn Synology: 918+
  • HDD's: 2x 4Tb WD Red
  • Extra's: 12GB
3rd party packages: TVHeadend, Domoticz, Kopano (in virtual machine)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.547
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #13 Gepost op: 04 maart 2014, 15:28:04 »
Poort 25 is de SMTP-poort voor het verzenden van mail ....

Tja....  maar als iemand iets verzend, dan moet er ook iemand zijn dit ontvangt. En als jij zelf een server bent, wordt jij de ontvanger.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline hans114

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 8
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 51
Re: Mail naar Mailserver komt niet aan
« Reactie #14 Gepost op: 04 maart 2014, 18:52:05 »
Na jullie adviezen heb ik een MX record toegevoegd:

domeinnaam.nl   MX   mailrelay.kpnmail.nl   20   3600

De mail client op mijn PC verstuurt via mail.kpnmail.nl, dus mailrelay.kpnmail.nl lag voor de hand. Alhoewel een NSLookup de nieuwe instellingen van de DNS records (MX naar mailrelay.kpnmail.nl) weergeeft werkt het nog niet. Ik kan nog geen mail ontvangen op de NAS. Zou het kunnen dat eerst meer nameservers ge-update moeten zijn?

In Mailserver op de NAS heb ik SMTP Relay ingeschakeld en als server "mail.kpnmail.nl" opgegeven, is dat correct?
  • Mijn Synology: DS114
  • HDD's: Seagate Red 3tb


 

Alle mail bewaren

Gestart door basmegBoard Mail Station

Reacties: 10
Gelezen: 3532
Laatste bericht 13 maart 2016, 21:07:13
door Basalt
Email Back-up cloud mail

Gestart door koolenboerBoard Mail Server

Reacties: 0
Gelezen: 1408
Laatste bericht 31 juli 2016, 06:58:10
door koolenboer
KPN-mail

Gestart door erik538Board Mail Station

Reacties: 12
Gelezen: 7150
Laatste bericht 10 maart 2011, 12:00:42
door whoopi
VERPLAATST: Geen mail meer na update Airport Extreme

Gestart door BrioletBoard Mail Station

Reacties: 0
Gelezen: 1852
Laatste bericht 26 juni 2017, 23:37:36
door Briolet
VERPLAATST: E-mail via Thunderbird met DS218+

Gestart door BrioletBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 0
Gelezen: 929
Laatste bericht 30 januari 2020, 12:20:05
door Briolet