Auteur Topic: Kan geen mail versturen naar Ziggo  (gelezen 4744 keer)

Offline zotteke1

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 83
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 159
Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Gepost op: 03 juni 2020, 11:08:11 »
Hallo,

Ik kan sinds kort geen email meer versturen naar ziggo email adressen! Overige zoals gmail, outlook etc komen wel keurig aan.

Ik krijg de volgende melding als de mail in de wachtrij staat.

host mx.tb.mail.iss.as9143.net[212.54.42.8] refused to talk to me: 421 EHLO MXIN201 Your HELO/EHLO mijnemail.nl is not matching your DNS configuration ......

Hoe kan ik dit oplossen?

Mail draait op mijn synology
Domein loopt via MIJNDOMEIN
Internetprovider KPN

Heb iets gelezen van een PTR Record maar hoe of wat moet ik deze aanmaken?

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2020, 11:19:52 »
Het lijkt erop dat MailPlus niet correct geconfigureerd is.
Is de Synology MailPlus Server admin guide gebruikt om te configureren?
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline zotteke1

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 83
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 159
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2020, 11:28:05 »
Heb MailPlus niet draaien. Kan nog prima vooruit met de mailserver welke al jaren draait en welke tot 25 mei gewoon emails naar ziggo kon sturen.


Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.537
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2020, 14:11:57 »
Ik zou eerst naar de foutmelding gaan. Het kijkt me dat het probleem daar goed omschreven staat. Blijkbaar is Ziggo over gestapt op het beter controleren. Ik zelf heb op Mail Server ook ingesteld om de mail te weigeren bij een mismatch.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline zotteke1

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 83
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 159
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #4 Gepost op: 03 juni 2020, 14:43:00 »
Ik heb dit probleem pas sinds kort.
Wellicht heeft ziggo inderdaad wat aangescherpt.
In de afbeelding de hele foutcode maar die kan ik verder niet aanklikken die schiet telkens weg.

Nu kan ik naar iedereen een mail sturen behalve ziggo gebruikers.

Hoe kan ik dit oplossen?

Wat bedoel je met de mailserver installen om mail te weigeren mij mismatch?

Offline dvandonkelaar

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 12
  • -Ontvangen: 161
  • Berichten: 937
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #5 Gepost op: 03 juni 2020, 14:47:55 »
Heb MailPlus niet draaien

Ah, mijn fout. Ik dacht het gelezen te hebben, maar dan ging ik daar dus onterecht vanuit.

Volgens mij is er iets mis met de (reverse-)DNS of de FQDN als ik die melding zo lees.
Meer info op reddit.
--
dvandonkelaar

DS415+ 8GB | 2xWD30EZRX en 2xWD30EFRX | RAID5 EXT4 [Productie]
DS211J | 2x WD20EZRZ | RAID1 EXT4 [Backup]
Eaton Ellipse PRO 650 DIN (Schuko)

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.537
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #6 Gepost op: 03 juni 2020, 15:20:14 »
Ik denk dat je niet de relay gebruikt en rechtstreeks stuurt. Dan heb je geen controle over over de reverse DNS. Als je geen eigen vast IP hebt, kun je beter alles via de relay doen. Dan is KPN verantwoordelijk voor een correcte EHLO/HELO
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline zotteke1

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 83
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 159
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2020, 15:25:57 »
Gebruik al jaren de relay van mijn kpn account niet meer. Maar toch raar dat het voor 25 mei altijd kon zonder relay en nu ineens niet meer.

Eens kijken hoe ik die relay ook weer goed moet instellen. Dat is al weer even geleden namelijk. Maar zou relay de oplossing zijn?

Altijd leuk als iets werkt tot het iets doet wat het niet moet doen...

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.537
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #8 Gepost op: 03 juni 2020, 15:35:20 »
Als je rechtstreeks verstuurt is de kans ook groot dat je op een backlist staat. Veel IP adressen van providers staan per default al op diverse blacklists. Gewoon omdat het vaak spambots zijn die mail vanaf particuliere adressen versturen.

Dus zelfs als je de HELO weet aan te passen loop je risico met blacklists.

De relay instellen stelt niets voor. Het is dezelfde instelling als voor het versturen via KPN met een mail cliënt.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline zotteke1

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 83
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 159
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #9 Gepost op: 03 juni 2020, 15:55:50 »
Net geprobeerd maar dan wordt er niets meer verstuurd via relay... raar.


Offline zotteke1

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 83
  • -Ontvangen: 8
  • Berichten: 159
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #10 Gepost op: 04 juni 2020, 08:38:38 »
Navraag bij Ziggo gedaan en daar heb ik deze email van ontvangen:

Ziggo heeft onlangs de spam regels aangescherpt, hierdoor dient het PTR Record op orde te zijn.
 
Diversen SMTP-servers accepteren e-mails als u gewoon een reverse DNS-vermelding hebt en deze hoeft niet overeen te komen met de domeinnaam op uw e-mailadres. Onze SMTP-servers weigeren e-mails als de reverse DNS niet overeenkomt met de HELO / EHLO-hostnaam die in de verbinding wordt gebruikt.

Als de hostnaam van uw e-mailserver mail.example.com is, moeten de reverse DNS, MX-record, HELO / EHLO en SMTP- greeting banner ook allemaal mail.example.com zijn. Dit zal u moeten aanpassen en het probleem zal hierna verholpen moeten zijn.

Met vriendelijke groet,

Hoe kan ik dit aanpassen?

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.537
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #11 Gepost op: 04 juni 2020, 13:31:37 »
Hoe kan ik dit aanpassen?


Lees je dit draadje wel?
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.537
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #12 Gepost op: 04 juni 2020, 13:49:47 »
Doe ik wat fout?

Ik lees zeker het draadje, ben alleen opzoek naar de oplossing. Uit bepaalde dingen kom ik niet uit. Dus ik blijf zoeken en proberen.

Over je eigen WAN -IP kun je zelf geen PTR record instellen. Dat doet KPN. In theorie kun je dat PTR record als je domeinnaam instellen. Dan klopt je EHLO,maar je krijgt wel een heel vreemd afzend adres.

Twee werkbare oplossingen. Neem een zakelijk internet adres met eigen statisch IP adres waar KPN een PTR record met je domeinnaam voor je instelt. Of gebruik de relay optie zoals ik eerder aangaf.

Zoals eerder aangegeven laat ik in de veiligheids instellingen van mailserver ook een EHLO check doen. In al die jaren is er nog nooit een mailtje hierdoor geweigerd. Dus eigenlijk alle mailservers hebben dit correct geconfigureerd en is de aanpassing van Ziggo een goede, die ze veilig kunnen doen om foute mailservers# te weren.

#) Dit zijn besmette PC's die spam aan het versturen zijn vanaf een gewoon IP adres dat niet voor mail versturen ingericht is.

NB: Het PTR record is een record die vanuit een IP adres naar een hostnaam wijst. Als je jouw PTR record wilt weten, moet je het volgende commando in de terminal ingeven:

nslookup [mijn-ip adres]
Bij jou komt daar "ip4da6a4d5.direct-adsl.nl" uit, zoals je in je eerdere screenshot laat zien. Doe je daar een nslookup op, dan krijg je weer je wan-ip terug.

Ik heb geen idee of je dit via truukjes in Mail Server kunt instellen, (vast wel via een of andere config), maar gewoon een relay gebruiken is veel eenvoudiger (In elk geval bij Ziggo)
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.537
Re: Kan geen mail versturen naar Ziggo
« Reactie #13 Gepost op: 07 juni 2020, 09:57:04 »
Ik heb even gekeken of je zelf de HELO kunt instellen. Op zich moet dat kunnen volgend de handleiding van Postfix: http://www.postfix.org/postconf.5.html  (zoek op smtp_helo_name).

Met het commando "/volume1/@appstore/MailServer/sbin/postconf -d" op de nas kun je alle actuele instellingen zien en zie je dat het nu "smtp_helo_name = $myhostname" is.

Je kunt de HELO dus aanpassen naar het reverse DNS adres wat je provider aan het IP gegeven heeft. Maar meestal wil je ook een SPF record op dat IP hebben en dat lukt natuurlijk niet omdat dit in het DNS systeem van je ISP ingesteld moet worden. Bij een statisch IP is aanpassen van de HELO dus geen echte optie. Blijft over om nooit iets rechtstreeks te versturen vanaf een dynamisch IP, maar altijd de 'relay' optie te gebruiken.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac


 

DS-106e: onvoldoende systeembronnen (geen toegang)??

Gestart door zunnieBoard NAS hardware vragen

Reacties: 1
Gelezen: 4237
Laatste bericht 05 september 2006, 01:13:50
door Anonymous
kan geen grotere bestanden dan 8 mb

Gestart door AnonymousBoard NAS hardware vragen

Reacties: 8
Gelezen: 5679
Laatste bericht 19 oktober 2006, 20:33:17
door Anonymous
DiskStation mail topic

Gestart door ed_xBoard Mail mods

Reacties: 55
Gelezen: 64777
Laatste bericht 10 augustus 2008, 11:30:53
door wtf
Mail() in PHP op DS106e

Gestart door ParrotBoard Web Station

Reacties: 3
Gelezen: 5822
Laatste bericht 09 juni 2007, 04:17:12
door Thijs
Kan geen verbinding krijgen met DS106e via internet

Gestart door JB1965Board NAS hardware vragen

Reacties: 7
Gelezen: 6142
Laatste bericht 27 februari 2007, 22:27:38
door Jan