Auteur Topic: Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?  (gelezen 4489 keer)

Offline Malka

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 11
Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Gepost op: 17 februari 2017, 12:50:58 »
Beste Allen,

Wij hebben een Synology DS716+II staan en ik wil deze ook gaan gebruiken als web+mailserver.
Wij zitten in een bedrijfsverzamelgebouw waar het internet door een extern bedrijf voor het hele gebouw wordt aangeleverd. Zij hebben voor ons een aparte poort beschikbaar gesteld voor port-fowarding.
Verder werken wij met Apple computers en gebruiken wij een apple-airport om de wifi in het kantoor te verzorgen.
Ik zoek iemand die binnen deze omgeving de web en mailserver kan instellen en onze huidige domeinnamen kan verhuizen, alsook de migratie van de mail van de huidige provider naar onze eigen server. Ook agenda's en contacten. Hiervoor ben ik niet technisch genoeg en zou mij te lang duren om het uit te zoeken.

Wie kan mij een goede specialist aanraden?
Alvast dank!
  • Mijn Synology: DS716+II
  • HDD's: 2

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.095
Re: Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2017, 12:56:31 »
Als je een bedrijfje hebt en je hebt zelf geen kennis in huis voor het beheren/inrichten van een eigen mail- en webserver dan vraag ik me echt af waarom je niet gewoon bij een provider/webhosting dienst blijft.

Offline Malka

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1
  • Berichten: 11
Re: Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2017, 13:03:36 »
mag ik hieruit opmaken dat ik me vergis als ik denk dat het goed inrichten ervan een heel ander verhaal is dan het gebruiken ervan?

Want als dat zo is is het inderdaad kansloos en kan ik het beter bij de providers laten blijven draaien, maar ik hoop eigenlijk dat als het eenmalig goed is ingericht - snik een beetje uitgelegd krijg hoe het achter de schermen werkt - dat ik er grotendeels geen omkijken meer naar heb en wat zich dan voordoet wel door mij ingehouden kan worden. Een beetje technisch kan ik wel aan, maar om hieraan te beginnen: ik en mij beperkingen en daarbij qua tijd en risico durf ik er niet aan...
  • Mijn Synology: DS716+II
  • HDD's: 2

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.095
Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2017, 13:08:05 »
Dat is het punt, voor thuis is het allemaal niet zo'n probleem als je mail/website niet werkt.
Maar als bedrijf wil je dat het goed wordt gemonitort, gebackupt, dat het betrouwbaar werkt, etc. Webproviders zorgen ervoor dat je mail/website een uitwijkmogelijk heeft als de server niet werkt.
Het is geen kwestie van eenmalig inrichten maar ook onderhoud.

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2667
  • Berichten: 16.545
Re: Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2017, 14:09:56 »
Ik gebruik hier ook een eigen mailserver voor de zaak, maar dat durf ik alleen omdat ik problemen snel zelf kan fixen. b.v. altijd een 2e nas standby om alle mail tijdelijk om te leiden mocht de eerste een defect krijgen. etc.

Bij het zelf runnen van een mailserver, moet je er genoeg van af weten om alles zelf te kunnen inrichten. Als je voor elke hapering iemand nodig hebt, kun je het beter uitbesteden.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline proxydude

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 22
  • -Ontvangen: 55
  • Berichten: 447
  • De stofzuiger van Usenet
    • Usenet handleidingen
Re: Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2017, 23:19:26 »
Uitbesteden! Dit kan je klanten kosten!

Denk aan internet uitval en stroomuitval. En het kost geen drol.
  • Mijn Synology: DS1815+
  • HDD's: 7
  • Extra's: 2000
Usenet handleidingen Usenet Leegzuigen gewoon omdat het kan!

Offline MiH

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 5
Re: Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Reactie #6 Gepost op: 01 maart 2017, 00:03:39 »
Voor een secretariaat die 12 email adressen beheerd van derde partijen heb ik een NAS ingericht met Zarafa. Zij kunnen niet naar Office 365 omdat Microsoft het niet toestaat om mail te versturen uit naam van een domein wat je zelf niet beheerd c.q. niet in je eigenste Office 365 omgeving hebt staan. Omdat het maar een kleine organisatie betreft is een eigen server met Exchange te duur ( ook het onderhoud daarvan ). Exchange moet je zo wie zo al niet installeren op een domein controller dus moet je een server al gaan virtualiseren met bijvoorbeeld VMWare om meerdere omgevingen creëren (domein controller, dchp, dns, actieve directory)  en dan nog eens een Exchange omgeving, dit word al met al zoals reeds gezegd een pittig prijsje.

Wat ik heb gedaan is de NAS goed ingericht en daarna Zarafa geïnstalleerd zoals het hoort. Omdat het meer dan 3 connecties betreft ook netjes licenties bij gekocht ( 135 euro eenmalig ). Daarna bij de email adressen (provider) die ze beheerd een SPF record in de DNS aangemaakt zodat ze email uit die naam mag versturen.

Ik laat zowel de bijlages als tekst opnemen in de data-base van de NAS ( MariaDB ) en maak hiervan elke nacht om 1 uur een dump. Deze word daarna met Hyperbackup naar Strato geupload incl. directories waar de documenten in staan zodat ze toch netjes dagelijks een backup van alles hebben.

Tis een dagje werk, maar daarna werkt ook alles zoals het hoort en is de email zelfs op smartphones te syncen.

  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 8 x HDS724040ALE640
  • Extra's: 4GB extra

Offline aliazzz

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 97
  • -Ontvangen: 164
  • Berichten: 1.368
  • Yum yum brains...
Re: Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Reactie #7 Gepost op: 01 maart 2017, 02:55:04 »
Leuk verhaal, maar het beste advies is vooralsnog uitbesteden van deze dienst.
NUC: Intel N5105 4x2.5Gbit, 32GB Ram, Proxmox
Workstation: HP Proliant DL360 Gen9 2*XEON E5-2697A V4
256GB RAM, 20TB RAID5 SSD Cluster, Proxmox

DS415+ 4*4TB SHR5 Btrfs, 8 GB RAM
DS1515+ 5*3TB SHR5 Btrfs 16 GB RAM
DX513 4*6TB SHR5 Btrfs
DS118 8TB
RT6600ax meshed 3x MR2200ac

Offline Hofstede

  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 10
  • -Ontvangen: 1455
  • Berichten: 6.095
Re: Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Reactie #8 Gepost op: 01 maart 2017, 08:13:11 »
Er wordt ook niet beweerd dat het niet kan, het gaat er om of het handig is. Tegenwoordig huur je een website en emailserver bij een webhostfirma voor minder dan 50 EUR per jaar inclusief backupfaciliteit. Voor zo'n bedrag wil je je als bedrijfje niet zelf bezighouden met het onderhoud en oplossen van eventuele problemen.

Offline MiH

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 5
Re: Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Reactie #9 Gepost op: 01 maart 2017, 09:14:09 »
Leuk verhaal, maar het beste advies is vooralsnog uitbesteden van deze dienst.

Als het gaat zoals bij het secretariaat dat je mail adressen van derde moet beheren kan je het rondweg niet uitbesteden omdat je vaak ook mail uit naam van die bedrijven moet versturen en (bijvoorbeeld) een online dienst als Office 365 laat dat weer niet toe.

Als het gaat om een enkele domein naam of een paar domein namen die je wel beheerd dan is mijn advies Office 365 zeker voor Apple Mac
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 8 x HDS724040ALE640
  • Extra's: 4GB extra

Offline MiH

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 5
Re: Hoe vind ik een specialist die voor onze mailserver kan instellen?
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2017, 09:25:31 »
Er wordt ook niet beweerd dat het niet kan, het gaat er om of het handig is. Tegenwoordig huur je een website en emailserver bij een webhostfirma voor minder dan 50 EUR per jaar inclusief backupfaciliteit. Voor zo'n bedrag wil je je als bedrijfje niet zelf bezighouden met het onderhoud en oplossen van eventuele problemen.

Malka laat in zijn post weten dat het gaat om Apple Computers dus ook daar moet hij mee uitkijken, hij kan wel online Zimbra kiezen of online Zarafa voor een paar tientjes per jaar maar de plugin voor de outlook clients die deze diensten leveren om te kunnen verbinden werkt vaak niet op een Apple of word niet eens geleverd voor een Apple.

In dat geval hebben ze voor 4.80 per maand een Office 365 mail abonnement per gebruiker en daar is geen plugin voor nodig. Maar als Malka zou zeggen "daar wil ik juist weg" dan snap ik hem ook nog wel. Helaas plegen die rustig (voor ons NL) overdag onderhoud en ben je een paar uur uit de lucht, maar voor Apple wel een betere keuze als het gaat om een domein naam en extern mail ala exchange ( agenda / contacten ) delen syncen op smartphones etc.
  • Mijn Synology: DS1812+
  • HDD's: 8 x HDS724040ALE640
  • Extra's: 4GB extra


 

Ubee EVW router voor DS211+

Gestart door ollekeBoard The lounge

Reacties: 9
Gelezen: 7298
Laatste bericht 02 januari 2012, 01:54:23
door krekel
SPK file voor 0.6.9.1

Gestart door oilmanBoard SABnzbd (usenet)

Reacties: 3
Gelezen: 2156
Laatste bericht 28 september 2011, 17:04:07
door foxvictor
Windows 7 UNC pad prompt niet voor username

Gestart door MintBoard Windows

Reacties: 1
Gelezen: 2064
Laatste bericht 05 november 2009, 19:21:52
door Luit
upgrade voor ds207

Gestart door djanBoard Synology DSM 5.1 en eerder

Reacties: 6
Gelezen: 3252
Laatste bericht 22 september 2010, 21:31:24
door cyrus1977
Oplossing voor trage SabNZBd downloads=> Pc CPU gebruiken?

Gestart door seanw712Board SABnzbd (usenet)

Reacties: 3
Gelezen: 1677
Laatste bericht 03 juni 2013, 22:57:29
door DSM'tje