Voor mezelf heb ik nog nooit een server of iets nodig gehad voor mijn email maar zie wel het belang in van centraal opslaan en (backupen) en uitrollen.
Ik zit zelf in de installatietechniek en klein beetje ICT. Dus zeker geen server beheer of iets bij klanten, en daar wil ik juist meer op in spelen. Veel kleine bedrijfsjes met 3 werkplekken hebben nu een dure server staan met onderhoud contract , software licenties etc.
Ik ben van mening dat een NAS zoals een DS415+ een prima oplossing kan zijn. Printers gaan zelf al via het netwerk( netwerk laser printers) boekhouding gaat steeds meer in de cloud. Dus wat blijft over is data opslag en backup en dan de email.
Ik ga van de week de NAS bestellen en zelf eerst is spelen om een simpel email server instellen. Thuis hebben we hier glasvezel (200 down en up) dus dat moet lekker lopen met de nas denk ik.
Bedankt zover voor alle tips en zal zeker met vragen terug komen!
Het is natuurlijk mijn mening, maar ik zou kleine bedrijven nooit adviseren hun eigen email (& agenda) services te draaien. Email is gewoon te bedrijfskritisch en de inspanningen om het veilig en rijk aan functionaliteit te doen zijn gewoon te groot om het rendabel te maken. Ik denk dat je de bedrijfjes een betere dienst bewijst als je ze assisteert bij het aanschaffen en inrichten van hosted Exchange of hosted Zarafa: veel meer functionaliteit, veilig en future proof voor een prijs waar jij het moeilijk voor kunt supporten (5 euro per maand per gebruiker of zoiets). De toegevoegde waarde van jouw inzet zit hem m.i. niet in het realiseren van de email/agenda server, maar in het ondersteunen bij de inrichting, bijvoorbeeld het instellen van de mobiele devices van de medewerkers voor email & agenda, het aanmaken van de usermailboxen en agenda's, het deelbaar maken van agenda's etc.
Zelf draai ik Zarafa op mijn Synology. Het heeft bij elkaar tientallen uren gekost om het precies zo in te richten als ik wil, met vele aliassen omdat ik vanuit verschillende emailadressen werk, en mailboxen en agenda's voor de familie leden. Toch draai ik niet mijn eigen mailserver, in de zin dat alle email eerst afgeleverd wordt in Gmail mailboxen, en ik het daaruit ophaal waarbij de originele mail bij Google achterblijft. Nu zou je kunnen roepen, ja maar Google is niet veilig! Nou, reken maar dat het veiliger is dan je eigen NAS oplossing. Ik hoef maar te roepen Synolocker, Blue Blinking Led of Death, Synology updates die de NAS onderuit halen.... Kun jij de bedrijfjes direkt ondersteunen als zoiets gebeurt?
Natuurlijk heb ik de backup op de Nas zo ingericht dat ook de mail database van Zarafa gebackupped wordt (Maria Db SQL). Maar, toch moet ik er niet aan denken dat ik gebruik moet maken van de backup. Want je zult zien dat de aanleiding is dat de hele NAS onderuit ligt. Waardoor ik eerst die opnieuw moet inrichten voordat ik uberhaupt aan de restore kan beginnen. Bovendien; die backup is integraal, dus één mailbox terugzetten uit de backup is er niet bij.