Auteur Topic: Email komt heel soms niet aan - SPF  (gelezen 2881 keer)

Offline mkeuning

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Email komt heel soms niet aan - SPF
« Gepost op: 05 maart 2019, 21:50:13 »
Beste Forumleden,

Zeer tevreden met mijn synology en kan eigenlijk altijd alles vinden op dit forum toch loop ik tegen iets raars aan... emails verzenden gaat goed en ontvangen ook alleen heel soms niet... zakelijk gezien is dit niet handig. wie o wie kan wat vinden....

ik heb twee emails die de verzender terug heeft gekregen (eentje zet ik deze post en een in de andere, wordt continu herkend als spam namelijk). naast deze kwam laatst ook een email van datumprikker niet aan, terwijl andere datumoprikkers wel aankomen

Reporting-MTA: dns;cpsmtpb-ews07.kpnxchange.com
Received-From-MTA: dns;cpsps-ews18.kpnxchange.com
Arrival-Date: Sun, 3 Mar 2019 21:49:50 +0100

Final-Recipient: rfc822;mijnemailadres
Action: delayed
Status: 4.4.7
Will-Retry-Until: Mon, 4 Mar 2019 05:49:48 +0100


op de emailserver heb ik eigenlijk alle checks uitgezet: virusscan, blacklist, SPF verificatie aan en uit gehad, maar ook nihoudsscan uit.

ligt het wellicht aan mijn SPF record? deze site geeft aan dat mijn spf record niet goed is (kitterman punt com) zie attached mijn MX record en SPF. is troywens het SPF record altijd met "" of zonder? ik zie dit nog wel eens verschillen op internet.

SPF record lookup and validation for: mantelzorgmakelaarbreda.nl

SPF records are published in DNS as TXT records.

The TXT records found for your domain are:
"v=spf1 mx a ip4:83.82.47.173/32 a:smtp.ziggo.nl ~all"
google-site-verification=kYuqxzrb5RF72xGZqF32SckOJv8UMEBIT9cj3D7eNew

Checking to see if there is a valid SPF record.

No valid SPF record found of either type TXT or type SPF.


  • Mijn Synology: DSJ217
  • HDD's: 2

Offline mkeuning

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Email komt heel soms niet aan - SPF
« Reactie #1 Gepost op: 05 maart 2019, 21:52:01 »
tweede header:

Received: from cpsps-ews18.kpnxchange.com ([10.94.84.184]) by cpsmtpb-ews07.kpnxchange.com with Microsoft SMTPSVC(7.5.7601.17514);
    Sun, 3 Mar 2019 21:49:50 +0100
X-Brand: 7abm2Q==
X-KPN-SpamVerdict: e1=0;e2=333;e3=0;e4=(e4=10;e1=10;e3=10;e2=11);EVW:W
   hite;BM:NotScanned;FinalVerdict:Clean
X-CMAE-Analysis: v=2.3 cv=FI3KONgs c=1 sm=1 tr=0
    a=tgoeaZ3RFFdB+KXmhGLxUw==:117 a=NTGMnVQrEZIA:10 a=pGLkceISAAAA:8
    a=msExdlshcCO_jtP2GAsA:9 a=UiCQ7L4-1S4A:10 a=QEXdDO2ut3YA:10
    a=pMPoVM1dAAAA:8 a=WxqHatNH0tU3kWm3xYcA:9 a=Uz_sgKaR_uBxqlMk:21
    a=ig2czLnNA7cA:10 a=n4zx4adMJqMFZvX7MXkw:22 a=pHzHmUro8NiASowvMSCR:22
    a=xoEH_sTeL_Rfw54TyV31:22
X-CM-AcctID: kpn add feedback.cloudmark.com
Received: from CPSMTPM-EML12.kpnxchange.com ([213.75.39.91]) by cpsps-ews18.kpnxchange.com with Microsoft SMTPSVC(8.5.9600.16384);
    Sun, 3 Mar 2019 21:49:50 +0100
Content-Type: multipart/mixed;
   boundary="----=_Part_17290_31467109.1551646190285"
DKIM-Signature: v=1; a=rsa-sha256; d=kpnmail.nl; s=kpnmail01;
   c=relaxed/relaxed; t=1551646190;
   h=mime-version:date:message-id:subject:from:to:content-type;
   bh=TZviFhIu4h/51Af4BIN8X32LEhP/uslWXH1ah5ywBrI=;
   b=IwL94c+vh5z0ndY0SLh+g9aVNvhJ8nEvVvgOQsdmvgfz/ivSzAiSfCRrRmp/6jwUteqWrBe9JwC
   P/rWdZg3DgtaiIsnlM//NGg1Py9g3yn/pOagVvtPZqLCsugjYU4QRWuxKpAgR+oH6rOowpbbPnGtV
   g0ID20lVGeEdqnQDwaU=
Received: from cpxpres-msg15 ([10.94.114.60]) by CPSMTPM-EML12.kpnxchange.com with Microsoft SMTPSVC(7.5.7601.17514);
    Sun, 3 Mar 2019 21:49:50 +0100
Date: Sun, 3 Mar 2019 21:49:50 +0100
From:  "verzender" <verzender>
Reply-To: "verzender" <verzender>
To: <anderemailadres>
CC: mijnemailadres
Message-ID: <16306335.17291.1551646190292.JavaMail.defaultUser add defaultHost>
In-Reply-To: eail
References: email
Subject: Re: TIPLIJN | VRAAG Algemene voorwaarden + Intakeformulier
MIME-Version: 1.0
X-CP-REPLY-ALL-UID: 4239
X-CP-REPLY-ALL-PATH: INBOX
Importance: 3 (Normal)
X-Priority: 3 (Normal)
X-Client-IP: IPv4[86.94.244.9] Epoch[1551646190285]
Return-Path: verzdner
X-OriginalArrivalTime: 03 Mar 2019 20:49:50.0341 (UTC) FILETIME=[A52AF350:01D4D202]
X-RcptDomain: mantelzorgmakelaarbreda.nl
  • Mijn Synology: DSJ217
  • HDD's: 2

Offline mkeuning

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Email komt heel soms niet aan - SPF
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2019, 12:30:01 »
anyone who can help?
  • Mijn Synology: DSJ217
  • HDD's: 2

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.581
Re: Email komt heel soms niet aan - SPF
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2019, 12:51:39 »
Het niet aankomen van externe mail kan gewoon niets met jouw SPF te maken hebben. Lees hoe SPF werkt. Het runnen van een eigen mailserver vraagt nu eenmaal een beetje studie van de gebruiker, anders moet je er niet aan beginnen.

Begin het het kijken in het echte log. (Niet via de GUI, want aan dat log heb je nagenoeg niets aan) Daar vind je alle gebouncde mailtjes terug. Meestal met een duidelijke reden.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline mkeuning

  • Bedankjes
  • -Gegeven: 0
  • -Ontvangen: 0
  • Berichten: 6
Re: Email komt heel soms niet aan - SPF
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2019, 15:43:43 »
Het lijkt erop dat ik geen verstand van zaken heb. ok ben geen specialist maar kan het redelijk up-and-running houden.  Ok SPF was even nieuw voor me; probeer ook maar iets.

heb de log op /volume1/@maillog nagekeken maar kan op de datumtijd  (03 Mar 2019 20:49:50.0341) dat deze email is verzonden geen log vinden. heb een grep gedaan op het emailadres en op het onderwerp. geen resultaat. ook gedtailleerd door de log heen zie ik dat een paar uur voor en na deze time stamp geen log bestaat.


raar toch?
  • Mijn Synology: DSJ217
  • HDD's: 2

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.581
Re: Email komt heel soms niet aan - SPF
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2019, 20:10:01 »
Als er op dat tijdstip niets in het log staat, dat is er ook echt geen contact geweest met de verzender. Zelfs bij de eerste connect met de smtp server wordt het IP al gelogd. Pas na het loggen van de connectie vind controle plaats en wordt de verbinding desnoods direct weer verbroken.

Als de verzender beweerd het wel verzonden te hebben, dan doet hij het fout.

Citaat
in de andere, wordt continu herkend als spam

Ook de verzendende mailservers doen spamchecks. Ik heb het bij Ziggo ook twee keer gehad dat het verzenden al niet lukt wegens deze check. De ontvanger krijgt dit dan nooit te zien.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac

Offline Briolet

  • Global Moderator
  • MVP
  • *
  • Bedankjes
  • -Gegeven: 180
  • -Ontvangen: 2680
  • Berichten: 16.581
Re: Email komt heel soms niet aan - SPF
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2019, 10:37:23 »
…deze site geeft aan dat mijn spf record niet goed is (kitterman punt com) …

Dat spf record is waarschijnlijk niet goed, maar dat kunnen wij natuurlijk niet weten zonder zeer gedetailleerde info hoe jij stuurt. Ik zie wel dat het stuk "a:smtp.ziggo.nl" nooit kan kloppen. Dat jij dat toevoegt suggereert dat jij via een ziggo relay stuurt. Maar de smtp server waar jij het heen stuurt is niet dezelfde smtp server die het bij de ontvanger aflevert. Je moet echter het IP adres gebruiken dat het contact legt met de ontvangende mailserver. Alleen dat IP adres is voor de ontvanger daadwerkelijk controleerbaar. Zie b.v. openspf.org

Helemaal snappen doe ik niet, want het stuk "mx a" suggereert juist weer dat je geen relay server gebruikt. Verdiep je eens goed in hoe spf werkt en wat voor jou in dat record moet.

Maar zoals eerder gemeldt heeft dit niets met mail te maken die bij jou niet aankomt. Wel voor mail die je verstuurd, maar daar ging het hier niet om.

Citaat
twee emails die de verzender terug heeft gekregen
Je tweede bericht met de header is onzinnige info. Want dat is gewoon de header van de mailserver die een error bericht terug stuurt. Daar verwacht je niet zinnigs in over jouw mail. Die zinnige info behoort in het bericht zelf te staan.
  • Mijn Synology: DS415+
  • HDD's: 3x 3TB in SHR
  • Extra's: DS212J, RT1900ac


 

Tijd/datum in subject van notificatie email

Gestart door BjörnBoard Algemeen

Reacties: 6
Gelezen: 4549
Laatste bericht 07 september 2011, 14:46:05
door Björn
Email doorsturen naar Notestation

Gestart door TechmanBoard Note Station

Reacties: 7
Gelezen: 4860
Laatste bericht 14 april 2020, 19:04:50
door Jovink
fout email adres voor activering dsm

Gestart door BarBjeBoard Synology DSM algemeen

Reacties: 10
Gelezen: 2936
Laatste bericht 24 januari 2015, 19:50:29
door BarBje
Uitgaande email op Iphone

Gestart door rayadamBoard Mail Server

Reacties: 8
Gelezen: 3633
Laatste bericht 25 mei 2015, 23:55:50
door Briolet
Email melding na opstart DS209+II

Gestart door @JANBoard Web Station

Reacties: 2
Gelezen: 2243
Laatste bericht 25 augustus 2012, 15:59:28
door @JAN